bp comença el desmantellament de l’antiga illa d’amarre davant la costa de Castelló

Ejemplo de shortcode con estilo
La companyia energètica bp ha iniciat la fase principal de desmantellament de l’antiga illa d’amarre i les línies submarines davant la costa de Castelló, una instal·lació en desús des que en 2012 va traslladar les operacions al port.

La companyia energètica britànica bp ha iniciat este tercer trimestre la fase principal de desmantellament de l’antiga illa d’amarre i de les línies submarines situades davant la costa de Castelló, una infraestructura portuària en desús que s’emprava com a punt de descàrrega de la refineria.

Segons ha informat l’empresa, esta nova etapa arriba després d’obtindre tots els permisos necessaris, completar els tràmits administratius i acabar els treballs previs de preparació, que han inclòs tasques d’enginyeria de detall, contractació dels equips especialitzats i inspeccions submarines del fons marí.

Una infraestructura substituïda en 2012

L’illa, propietat de bp i subjecta a concessió de l’Autoritat Portuària de Castellón, es va utilitzar durant anys per a operacions de descàrrega marítima de productes de la refineria. En 2012, la companyia va invertir 50 milions d’euros en dos nous punts d’atracada a la dàrsena sud del port, cosa que va permetre traslladar allí tota l’activitat.

Després d’esgotar-se la vida operativa de l’illa d’amarre, bp va iniciar un procés administratiu per a la seua retirada. Este procediment s’ha ajustat a la complexitat tècnica i reguladora del projecte i va culminar en 2025 amb un informe favorable de les administracions competents.

L’autorització definitiva per al desmantellament va arribar el passat mes de febrer de 2026. Una vegada tancada la fase de contractació dels servicis especialitzats, les obres han arrancat enguany amb l’objectiu de retirar l’estructura de manera ordenada i segura.

Durant el segon trimestre de 2026, bp ha completat els treballs preparatoris previs al desmuntatge. Estos treballs han inclòs l’enginyeria de detall, l’obtenció de permisos, la contractació de l’equip de direcció facultativa i l’habilitació logística en el port.

Per a reduir l’impacte sobre el medi marí, s’han fet inspeccions submarines per a comprovar l’estat del fons i planificar les operacions amb més precisió. Estes revisions han servit per a determinar el millor sistema de retirada de les estructures i de les línies submarines.

Seguretat i medi ambient com a eixos del projecte

Amb tots els contractes especialitzats ja adjudicats, el projecte entra ara en la fase de desmantellament visible, que inclou el desmuntatge físic de l’illa i de les canonades submarines. bp subratlla que tot el procés es desenvolupa ‘sempre baix estrictes estàndards de protecció ambiental i de seguretat’.

La companyia destaca que, més enllà de la retirada de la infraestructura, el projecte es gestiona dins d’un marc de control específic. Este marc contempla supervisió tècnica especialitzada i independent, encarregada de vigilar el compliment dels procediments i de tots els requisits reguladors aplicables.

El dispositiu inclou plans concrets de seguretat i salut adaptats a l’entorn marí. També incorpora un pla de vigilància ambiental i de prevenció de la contaminació, així com un pla de gestió de residus que garantix la traçabilitat i el tractament adequat de tots els materials retirats.

Per a les labors submarines es preveuen inspeccions amb tecnologia avançada mitjançant vehicles operats per control remot i equips de busseig professional. L’objectiu és comprovar la integritat de les tubs, planificar la seua retirada amb la màxima precisió i minimitzar qualsevol afecció al fons marí.

Les tasques inclouen procediments específics de neteja, tall i trasllat de materials, a càrrec d’empreses especialitzades en este tipus d’actuacions industrials en entorns marítims complexos.

A més, s’ha habilitat una zona específica al port de Castelló per a la gestió dels residus generats. Esta àrea funcionarà mitjançant empreses autoritzades i complirà la normativa ambiental vigent en matèria de classificació, emmagatzematge i tractament.

Evolució de les operacions marítimes

La retirada de l’antiga illa d’amarre permetrà tancar de manera responsable esta instal·lació històrica de la refineria, les operacions de la qual es realitzen des de fa anys a través d’altres infraestructures marítimes del port.

bp assenyala que continuarà treballant de manera coordinada amb les administracions competents per a ‘garantir que tot el procés es desenvolupa amb el màxim rigor tècnic, seguretat, protecció ambiental i transparència’.

Últimes notícies

VDS referma València com a pont tecnològic entre Europa, Llatinoamèrica i els EUA

La novena edició de VDS, amb 12.000 professionals de més de 120 països, reforça València com a encreuament tecnològic entre Europa, Llatinoamèrica i els Estats Units, segons Startup Valencia.

Sis dones referents reben els premis ‘Mujeres tenían que SER’ de Radio Valencia

La SER a València ha distingit sis dones referents en comunicació, ciència, literatura, emprenedoria i esport amb els premis ‘Mujeres tenían que SER’, en una gala a La Rambleta amb unes 700 persones.

Cel ennuvolat i pluges dijous al sud de la Comunitat Valenciana

Este dijous el cel estarà ennuvolat amb pluges a la mitat sud de la Comunitat Valenciana, temperatures sense grans canvis i vent fluix variable. Divendres s’espera un ambient més estable i assolellat, amb lleuger augment de les màximes a l’interior sud.

Iniciativa-Compromís tria Alberto Ibáñez per a encapçalar la llista al Congrés

La mesa nacional d’Iniciativa-Compromís ha acordat per unanimitat proposar Alberto Ibáñez com a cap de llista al Congrés el 29 de novembre, amb l’objectiu d’impulsar una candidatura unitària de l’esquerra valenciana.

La compra de vivenda per estrangers cau un 15,4 % a la Comunitat Valenciana en mig d’un fre general

La compravenda de vivenda lliure per part d’estrangers ha retrocedit un 15,4 % en la Comunitat Valenciana en el primer semestre, una de les majors caigudes d’Espanya, en un context de descens generalitzat del 13 % al conjunt de l’Estat.

L’AVL reclama més recursos per a frenar la minimització del valencià

La presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Maria Àngels Francés, reclama voluntat política i més recursos per a consolidar el llegat dels 25 anys de la institució i frenar la minimització del valencià. En l’acte d’obertura del curs, l’AVL també ha distingit la revista Saó amb la Medalla de 2026.

Beatriz Blanco i Julia Vizcayno, proclamades falleres majors de València 2027

Beatriz Blanco i Julia Vizcayno han sigut proclamades fallera major i fallera major infantil de València per a 2027 en un acte solemne a lAjuntament, presidit per lalcaldessa María José Catalá.

Bernabé, Arcadi España i Torró encapçalen la llista del PSPV al Congrés per València

El PSPV-PSOE ha aprovat una llista molt renovada al Congrés per València, encapçalada per Pilar Bernabé, amb Arcadi España de número dos i Rebeca Torró de tres, de cara a les generals del 29 de novembre.