Distingim ‘res a fer’ de ‘res que fer’

Res a fer i res que fer són dos locucions verbals que tenen significats diferents en la parla valenciana, com apuntava en una columneta titulada “No tindre res que fer”, publicada en ‘Panorama’ de Levante-EMV fa quasi dotze anys.

Contava que en una classe de valencià per a adults vaig corregir a un alumne, molt al meu pesar, la frase “Com que no tenia res que fer, em vaig gitar”, substituïda, al meu pesar, per “Com que no tenia res a fer, em vaig gitar” , d’una redacció que els havia encomanat jo. El discent va vindre a la taula, rodant el cap, a mostrar la seua oposició a eixa esmena, perquè li pareixia que la frase que ell havia escrit i la de la meua correcció tenien sentits diferents. I que no eren intercanviables, almenys en el parlar del seu poble. Deia que al seu parer no és igual no tindre res a fer que no tindre res que fer.

La seua protesta em va servir per a, primer que res, donar-li les gràcies i la raó. I després, de cara a tota la classe, explicar el que crec que era un error de la normativa, quan bandejava el no tindre res que fer. Pense que l’errada la feia la norma.

La locució res que fer és ben antiga, té uns quants anys. En el Corpus Informatitzat del Valencià la trobem documentada en 1309. I l’han usada autors gens susceptibles de ser neosecessionistes avant la lettre com ara Rafael Liern, Joaquim Amo, Joaquim Martí Gadea, Joan Baptista Valls, Rafael Altamira. I els més actuals com Carme Miquel, Bajoqueta Rock, Josep Lluís Tàrrega, Al Tall, Maurici Belmonte, Josep Lluís Roig i altres

En la parla natural i espontània valenciana no tindre res a fer significa ‘no tindre possibilitat/probabilitat d’obtindre o de continuar tenint alguna cosa’, com ara, “Com que no has estudiat gens, no tens res a fer en l’examen”, “No tinc res a fer amb Víctor, diu que vol a Estefania”, “Amb el 5-0 en contra no tenim res a fer en l’eliminatòria”. Sentit molt diferent donem a no tindre res que fer, que significa ‘no tindre quefers, faena, ocupació o obligacions en un temps determinat’, “Demà no tinc res que fer, podem vore’ns”.

En castellà, tant si és per al sentit de no tindre faena o obligacions com per al de no tindre probabilitats, usen només que, “Ya he terminado, ya no tengo nada más que hacer”, “No tenemos nada que hacer en la elecciones, perdemos todos los escaños, según las encuestas”.

La normativa procedent del noucentisme barceloní, imita el castellà, però canviant que per a, “Estic assegut perquè no tinc res a fer fins demà”, “No tenim res a fer en la compra d’eixa casa, no tenim bastants diners, ni de lluny”.

L’elitisme excloent, sense argumentar-ho, condemna el matís enriquidor del valencià popular. Davant d’eixe panorama, nosaltres, amants de la nostra expressivitat i matisos, seguirem distingint no tindre res que fer (estar desocupat) de no tindre res a fer (estar perdut), ja que entenem que eixa dualitat enriquix la nostra llengua.

Últimes notícies

El Barça apallissa el Bidasoa a Alacant i alça la seua trentena Copa del Rei

El Barça d handbol revalida per tretzé any consecutiu la Copa del Rei després de destrossar el Bidasoa Irún al Centre de Tecnificació d Alacant amb un contundent 17-37 i un inici de partit demolidor.

Més de 200 agents participen en un macrooperatiu antipirateria al voltant del Martínez Valero

Més de dos-cents agents de la Policia Nacional han desplegat este diumenge un ampli dispositiu antipirateria al mercat dominical dels voltants de l'estadi Martínez Valero d'Elx, centrat en falsificacions vinculades al Mundial de futbol dels Estats Units, Mèxic i Canadà.

Localitzen un cos a la platja d’Almassora on va desaparéixer un menor dijous passat

La Guàrdia Civil ha trobat este diumenge un cos a prop de la desembocadura del riu Millars, a Almassora, en la zona on dijous va desaparéixer un menor, i investiga si correspon al jove buscat.

Agents dels Estats Units i Alemanya s’incorporen a un intercanvi amb la Policia Local d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha rebut tres agents d’Austin (Estats Units) i un de Hessen (Alemanya) en el marc del programa Star Internacional per compartir mètodes de treball i coneiximents en seguretat.

El STEPV veu avanços en les propostes d’Educació gràcies a la vaga indefinida

El sindicat STEPV assegura que la vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic ha forçat avanços en les propostes de la Conselleria d’Educació, encara que alerta que el valencià continua encallat i que caldrà decidir si les mobilitzacions seguixen.

Castelló reunix 14 consolats en una jornada de convivència amb música i artesania al parc Ribalta

Castelló ha acollit en el parc Ribalta una jornada de la Mesa Consular amb 14 consolats, actuacions folclòriques, mostres artesanals i gastronomia per a visibilitzar la diversitat cultural de la ciutat. L’Ajuntament destaca que l’esdeveniment reforça la convivència i acostà l’atenció consular al veïnat d’origen estranger.

València celebra un Corpus de 700 anys amb cavalcada, mascletà i processó general

València celebra este diumenge un Corpus Christi extraordinari pel 700 aniversari de la Festa grossa, amb missa a la catedral, Cavalcada del Convit, mascletà i la tradicional processó general.

Morant assegura que el PP ha perdut el carrer i que el PSPV liderarà el canvi sense sorpasso

La secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, sosté que el PP ha perdut el carrer en la Comunitat Valenciana, que part de l’abstenció tornarà a votar a l’esquerra i que el PSPV encapçalarà el canvi polític sense sorpasso de Compromís.