Distingim ‘res a fer’ de ‘res que fer’

Res a fer i res que fer són dos locucions verbals que tenen significats diferents en la parla valenciana, com apuntava en una columneta titulada “No tindre res que fer”, publicada en ‘Panorama’ de Levante-EMV fa quasi dotze anys.

Contava que en una classe de valencià per a adults vaig corregir a un alumne, molt al meu pesar, la frase “Com que no tenia res que fer, em vaig gitar”, substituïda, al meu pesar, per “Com que no tenia res a fer, em vaig gitar” , d’una redacció que els havia encomanat jo. El discent va vindre a la taula, rodant el cap, a mostrar la seua oposició a eixa esmena, perquè li pareixia que la frase que ell havia escrit i la de la meua correcció tenien sentits diferents. I que no eren intercanviables, almenys en el parlar del seu poble. Deia que al seu parer no és igual no tindre res a fer que no tindre res que fer.

La seua protesta em va servir per a, primer que res, donar-li les gràcies i la raó. I després, de cara a tota la classe, explicar el que crec que era un error de la normativa, quan bandejava el no tindre res que fer. Pense que l’errada la feia la norma.

La locució res que fer és ben antiga, té uns quants anys. En el Corpus Informatitzat del Valencià la trobem documentada en 1309. I l’han usada autors gens susceptibles de ser neosecessionistes avant la lettre com ara Rafael Liern, Joaquim Amo, Joaquim Martí Gadea, Joan Baptista Valls, Rafael Altamira. I els més actuals com Carme Miquel, Bajoqueta Rock, Josep Lluís Tàrrega, Al Tall, Maurici Belmonte, Josep Lluís Roig i altres

En la parla natural i espontània valenciana no tindre res a fer significa ‘no tindre possibilitat/probabilitat d’obtindre o de continuar tenint alguna cosa’, com ara, “Com que no has estudiat gens, no tens res a fer en l’examen”, “No tinc res a fer amb Víctor, diu que vol a Estefania”, “Amb el 5-0 en contra no tenim res a fer en l’eliminatòria”. Sentit molt diferent donem a no tindre res que fer, que significa ‘no tindre quefers, faena, ocupació o obligacions en un temps determinat’, “Demà no tinc res que fer, podem vore’ns”.

En castellà, tant si és per al sentit de no tindre faena o obligacions com per al de no tindre probabilitats, usen només que, “Ya he terminado, ya no tengo nada más que hacer”, “No tenemos nada que hacer en la elecciones, perdemos todos los escaños, según las encuestas”.

La normativa procedent del noucentisme barceloní, imita el castellà, però canviant que per a, “Estic assegut perquè no tinc res a fer fins demà”, “No tenim res a fer en la compra d’eixa casa, no tenim bastants diners, ni de lluny”.

L’elitisme excloent, sense argumentar-ho, condemna el matís enriquidor del valencià popular. Davant d’eixe panorama, nosaltres, amants de la nostra expressivitat i matisos, seguirem distingint no tindre res que fer (estar desocupat) de no tindre res a fer (estar perdut), ja que entenem que eixa dualitat enriquix la nostra llengua.

Últimes notícies

Crida per a trobar familiars de represaliats soterrats a Bétera i Sant Pere de Ribes

La Diputació de València demana col·laboració ciutadana per localitzar familiars d’onze víctimes de la Guerra Civil soterrades a Bétera i Sant Pere de Ribes i poder així identificar-ne els restes.

Els rodatges deixen més de 4.000 pernoctacions en hotels d’Alacant en mig any

Els rodatges de pel·lícules, sèries, documentals i anuncis han generat 4.107 pernoctacions en hotels de quatre i cinc estrelles d’Alacant entre gener i juny de 2026, impulsats per grans produccions internacionals com ‘Enredados’ i ‘People of the book’. Alicante Film Office veu perspectives “prometedores” per al que resta d’any i destaca també l’impacte en promoció turística i formació de talent local.

L’aigua de Gàtova torna a ser apta per a beure després de l’incendi de Sogorb

El Centre de Salut Pública de València ha confirmat que l’aigua de l’aixeta de Gàtova torna a ser apta per al consum, després de diversos dies de restriccions arran de l’incendi forestal de Sogorb.

Quatre mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Pina de Montalgrao

Quatre mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen este dimecres en l’extinció d’un incendi forestal declarat a Pina de Montalgrao, a la província de Castelló, segons el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat.

L’altra volta a les aules a València, o per què hi ha professionals que comencen setembre amb un MBA

Descobreix com els MBA estan transformant professionals experimentats a València en aquest inici de curs escolar.

Detinguts tres jóvens de 20 anys per una agressió sexual a una xica en una vivenda de Gandia

La Policia Nacional ha detingut tres jóvens de 20 anys després d’una agressió sexual a una xica, presumptament menor, en una vivenda de Gandia. Un d’ells està investigat com a autor material i els altres dos per omissió del deure de socors.

El ponent tornarà este dijous al litoral de València amb fins a 36 graus

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per calor a tot el litoral de la província de València, on es poden assolir fins a 36 graus per l’entrada de vent de ponent. L’avís estarà vigent entre les 12 i les 20 hores amb una probabilitat estimada entre el 40 % i el 70 %.

Les Urgències del Doctor Peset guanyen un 21 % d’espai amb una inversió de 5,2 milions

El projecte de modernització de les Urgències de l’Hospital Universitari Doctor Peset de València reforma l’espai i l’amplia un 21 %, amb una inversió de 5,2 milions i quatre fases d’obres previstes fins al primer trimestre de l’any que ve. La primera fase ja està acabada i inclou una sala d’espera més gran, més espai per a pacients crítics i noves consultes d’especialitats.