Distingim ‘res a fer’ de ‘res que fer’

Res a fer i res que fer són dos locucions verbals que tenen significats diferents en la parla valenciana, com apuntava en una columneta titulada “No tindre res que fer”, publicada en ‘Panorama’ de Levante-EMV fa quasi dotze anys.

Contava que en una classe de valencià per a adults vaig corregir a un alumne, molt al meu pesar, la frase “Com que no tenia res que fer, em vaig gitar”, substituïda, al meu pesar, per “Com que no tenia res a fer, em vaig gitar” , d’una redacció que els havia encomanat jo. El discent va vindre a la taula, rodant el cap, a mostrar la seua oposició a eixa esmena, perquè li pareixia que la frase que ell havia escrit i la de la meua correcció tenien sentits diferents. I que no eren intercanviables, almenys en el parlar del seu poble. Deia que al seu parer no és igual no tindre res a fer que no tindre res que fer.

La seua protesta em va servir per a, primer que res, donar-li les gràcies i la raó. I després, de cara a tota la classe, explicar el que crec que era un error de la normativa, quan bandejava el no tindre res que fer. Pense que l’errada la feia la norma.

La locució res que fer és ben antiga, té uns quants anys. En el Corpus Informatitzat del Valencià la trobem documentada en 1309. I l’han usada autors gens susceptibles de ser neosecessionistes avant la lettre com ara Rafael Liern, Joaquim Amo, Joaquim Martí Gadea, Joan Baptista Valls, Rafael Altamira. I els més actuals com Carme Miquel, Bajoqueta Rock, Josep Lluís Tàrrega, Al Tall, Maurici Belmonte, Josep Lluís Roig i altres

En la parla natural i espontània valenciana no tindre res a fer significa ‘no tindre possibilitat/probabilitat d’obtindre o de continuar tenint alguna cosa’, com ara, “Com que no has estudiat gens, no tens res a fer en l’examen”, “No tinc res a fer amb Víctor, diu que vol a Estefania”, “Amb el 5-0 en contra no tenim res a fer en l’eliminatòria”. Sentit molt diferent donem a no tindre res que fer, que significa ‘no tindre quefers, faena, ocupació o obligacions en un temps determinat’, “Demà no tinc res que fer, podem vore’ns”.

En castellà, tant si és per al sentit de no tindre faena o obligacions com per al de no tindre probabilitats, usen només que, “Ya he terminado, ya no tengo nada más que hacer”, “No tenemos nada que hacer en la elecciones, perdemos todos los escaños, según las encuestas”.

La normativa procedent del noucentisme barceloní, imita el castellà, però canviant que per a, “Estic assegut perquè no tinc res a fer fins demà”, “No tenim res a fer en la compra d’eixa casa, no tenim bastants diners, ni de lluny”.

L’elitisme excloent, sense argumentar-ho, condemna el matís enriquidor del valencià popular. Davant d’eixe panorama, nosaltres, amants de la nostra expressivitat i matisos, seguirem distingint no tindre res que fer (estar desocupat) de no tindre res a fer (estar perdut), ja que entenem que eixa dualitat enriquix la nostra llengua.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Reuvers apel·la a guanyar a Manresa per a afermar el segon lloc i impulsar al València Basket en l’Eurolliga

Nate Reuvers subratlla que el València Basket necessita véncer en la pista del Baxi Manresa per a afermar la segona plaça de l'ACB i arribar amb confiança al tercer partit del playoff d'Eurolliga davant el Panathinaikos.

El València Basket busca rematar el passe a semifinals davant el Ensino amb 13 punts de renda

El València Basket afronta la volta dels quarts de final de la Lliga Femenina Endesa davant el Durán Maquinaria Ensino amb 13 punts d'avantatge i el suport del Roig Arena per a tancar el passe a semifinals.

Sis mesos de Pérez Llorca al capdavant del Consell: rebaixa fiscal, vivenda i reforç de servicis públics

Juanfran Pérez Llorca complix sis mesos al capdavant del Consell amb la baixada d'impostos, l'accés a la vivenda i el reforç de sanitat, educació i infraestructures com a eixos de la seua acció de govern.

Avís groc per pluges i tempestes el diumenge a l’interior sud de València

La Aemet activa l'avís groc per a la vesprada del diumenge a l'interior sud de València per tempestes que poden deixar fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i possible graníssol.

El decret de convivència reduïx un 60% el ciberassetjament escolar a les aules valencianes

El nou decret de convivència i la regulació de l'ús del mòbil a les aules han permés reduir un 60% les dades de ciberassetjament escolar en la Comunitat Valenciana, reforçats amb noves figures de protecció i recursos específics.

A juí el exalcalde de Quartell i un exconcejal per presumpta corrupció urbanística lligada al cas Avialsa

El exalcalde de Quartell i un exconcejal se senten en la banqueta per una presumpta trama de corrupció urbanística vinculada a l'anomenat cas Avialsa, amb peticions de fins a 18 anys i mig de presó.

La jutgessa de la DANA cita a una vintena de testimonis en els pròxims dos mesos

El Jutjat d'Instrucció 3 de Catarroja prendrà declaració a almenys una vintena de testimonis per la gestió de la DANA, entre càrrecs del Consell, alcaldes i tècnics.

Els bombers de València multipliquen les eixides per a retirar eixams d’abelles

Els bombers de València van realitzar 448 intervencions en 2025 per a retirar eixams i en els quatre primers mesos de 2026 ja sumen 161, amb un fort repunt en l'ultime cap de setmana.