El cap de la Policia en la Comunitat Valenciana admet falta de coordinació en la dana i assegura que van comptar amb mitjans

El cap superior de la Policia en la Comunitat Valenciana, Carlos Gajero, ha reconegut que, durant la dana, la major carència va ser la coordinació entre totes les administracions i cossos implicats. Al mateix temps, ha subratllat que no va estar limitat per a disposar del necessari: ha assegurat que va comptar amb mitjans i capacitat per a complir les seues funcions a cada moment.

Gajero ha explicat que la Policia Nacional és un servici de seguretat, no d’emergències, i que la seua formació no està enfocada a fenòmens climàtics extrems. En les seues paraules: ‘Els nostres mitjans i la nostra formació no estan orientats a la gestió d’emergències climàtiques, però em consta que la Direcció General de la Policia ha pres mesures per a estar més preparats’. També ha remarcat que, al seu juí, ‘probablement s’hauria necessitat una major coordinació a nivell institucional per a tindre una visió de conjunt, perquè a nivell personal va funcionar perfectament’.

Segons el comandament, l’actuació policial s’ha guiat per la necessitat de garantir la seguretat ciutadana i donar suport a tasques humanitàries quan així li ho requeria la situació. Ha precisat que el primer en una tragèdia d’este tipus és xafar el terreny per a determinar prioritats i riscos, i que la visió global només arriba quan totes les peces compartixen informació a temps real.

Retards i falta de protocol

El cap policial ha apuntat que no existia ‘cap protocol específic d’inundacions‘ i que la coordinació entre equips va ser millorable. Així i tot, ha defés que el desplegament es va organitzar amb els recursos disponibles i amb l’orde lògic d’una emergència: avaluar, assegurar i actuar. Ha admés que les condicions materials del personal i la logística condicionen qualsevol eixida massiva: ‘Tardem tres dies a començar a desplegar gent? Sí. Ho podríem haver fet abans? Els policies són éssers humans, necessiten un allotjament, botes de la seua talla….’.

Entre les prioritats ha citat incrementar la seguretat objectiva i subjectiva, col·laborar en rescats i en la localització de víctimes i previndre saquejos en zones afectades. Ha assenyalat que va haver-hi punts inaccessibles durant jornades per carreteres tallades, acumulació d’aigua i riscos per als propis equips: ‘Si tardem quatre dies a arribar a alguns llocs és perquè no podíem entrar’. I ha reiterat el seu argument principal: ‘Tot és millorable, la Policia Nacional estava sobre el terreny i vam fer tot el que vam poder. Va arribar una tragèdia que no esperàvem. Vam donar solució improvisant, però no hi ha protocol possible per a cobrir totes les opcions que poden plantejar-se. Tots els policies van complir amb el seu compromís com a servidors públics’.

Xoc polític en la comissió

La compareixença ha estat marcada per retrets del Grup Popular. El seu senador Luis Javier Santamaría li ha acusat de ‘no estar a l’altura de l’uniforme’ i de ‘impedir que els policies pogueren eixir’ des del primer moment. La polèmica ha crescut quan Gajero ha demanat projectar un vídeo sobre la labor policial, que Santamaría ha qualificat de ‘un vídeo propagandístic’ i li ha acusat de ‘no compartir el mèrit dels hòmens i dones de la Policia Nacional’. També li ha recriminat: ‘Vostés van poder actuar més, treballar amb major diligència i ajudar-nos més en aquells terribles dies en què no va ser present l’Estat’.

Gajero ha replicat que es va desplaçar a Madrid la vespra per a una reunió operativa i que va tornar quan va tindre constància de la magnitud de la catàstrofe. Ha defés la seua gestió amb frases com ‘Si haguera sabut que anava a ocórrer la tragèdia, m’hauria quedat. Però vaig anar a Madrid a treballar, a exercir el meu lloc’ i ha insistit que ‘la comissaria provincial estava ben atesa’. Ha precisat que ‘la meua absència de la Direcció no va arribar a 24 hores i no va impedir que continuara funcionant’, i ha sostingut que no va haver-hi buit de comandament: ‘Es parla d’abandó els tres primers dies. No va haver-hi abandó ni falta de comandament, l’estructura de comandament estava al complet’.

Sobre el dispositiu, ha detallat que el dia 29 hi havia 1.800 efectius de torn en la comissaria de València i que es van aconseguir els 4.000 el dia 6. Ha afegit que el dia 31 es va rebre l’orde de mobilitzar quants foren necessaris, i que es van repartir 15,3 milions en retribucions a 5.015 policies, a més de 800 euros per a cada alumne de l’acadèmia que va acudir, com a reconeixement a l’esforç i a les hores extra acumulades en l’emergència.

Últimes notícies

Anselmi celebra l’empat a San Mamés i avisa que l’Elche serà un rival molt dur

Martín Anselmi ha elogiat l’esforç del seu equip després de l’empat a San Mamés contra l’Athletic Club i assegura que, jugant així, l’Elche serà un rival molt dur en LALIGA EA Sports.

Buonanotte valora l’empat de l’Elche a San Mamés: “Este punt ens servix de molt”

Facundo Buonanotte ha destacat el valor de l’empat 1-1 de l’Elche a San Mamés davant l’Athletic Club i ha assegurat que l’equip afronta amb confiança el pròxim partit a casa.

L’Elx arranca un punt valuós i talla la ratxa de l’Athletic

Athletic Club i Elx han empatat 1-1 a San Mamés. Buonanotte ha avançat els il·licitans de penal i Iñaki Williams ha igualat al tram final.

Milers de docents omplin el centre de València per exigir una escola pública digna

Milers de docents, famílies i entitats cíviques han marxat pel centre de València i per les altres capitals de la Comunitat Valenciana per exigir una escola pública digna i advertir que el conflicte educatiu continua obert.

Mor un home de 83 anys mentre es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia

Un home de 83 anys ha mort este dijous al matí quan es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia. Els serveis d’emergència han intentat reanimar-lo sense èxit.

Hugo Duro demana perdó per les imatges rient a la banqueta del Valencia

Hugo Duro ha aclarit que no es reia de la difícil situació esportiva del Valencia en les imatges virals del partit contra el Sevilla i ha demanat perdó a lafició. Lel davanter assegura que el seu compromís amb el club és màxim i que assumeix lerror.

El Barça arriba llançat al Ciutat de València davant un Llevant sòlid a casa

El Barcelona visita diumenge el Ciutat de València com a líder incontestable de LaLiga EA Sports per a enfrontar-se a un Llevant reforçat pels seus bons resultats a casa. L’equip blaugrana encadena golejades, mentre que els granotes acumulen sis victòries seguides com a locals.

El pitjor inici del Valencia de Corberán encén totes les alarmes a Mestalla

El Valencia ha igualat el seu pitjor inici històric en LALIGA, amb només un punt de quinze, un sol gol i una afició cada vegada més dividida, mentres les lesions se succeïxen i la continuïtat de Carlos Corberán es qüestiona.