El jutge cita al excomisionado de la DANA com investigat per presumpta falsedat documental

El Jutjat d’Instrucció 4 de València ha acordat citar a José María Ángel, excomisionado del Govern per a la reconstrucció després de la DANA, perquè declare en qualitat d’investigat el pròxim 22 de maig. La citació es produïx arran d’una denúncia per presumpta falsedat documental relacionada amb el títol acadèmic que hauria utilitzat fa dècades per a promocionar com a funcionari en la Diputació de València.

El procediment penal es va reactivar després que l’Audiència de València acceptara, el passat 8 d’abril, els recursos presentats pel sindicat Mans Netes i per la Diputació de València, així com de manera parcial el del Ministeri Fiscal. Estes parts havien recorregut la decisió inicial del jutge instructor de mantindre el sobreseïment de la causa, en entendre que existien indicis suficients per a continuar investigant la possible falsificació del títol.

Debat sobre la prescripció i reobertura de la causa

En un primer moment, el titular del Jutjat d’Instrucció va desestimar els recursos de reforma presentats contra el sobreseïment. Va considerar llavors que el presumpte delicte de falsedat documental estava prescrit, en situar-se l’origen de la suposada falsificació l’any 1983, quan s’hauria emés el títol de diplomat en arxivística i biblioteconomia. Segons eixe criteri, el temps transcorregut des dels fets impedia continuar amb la causa.

No obstant això, l’Audiència de València no va compartir eixa valoració i va decidir revocar la resolució impugnada. En la seua decisió, el tribunal va ordenar deixar sense efecte el sobreseïment de les actuacions i va disposar l’obertura de la fase d’instrucció. Esta reobertura implica que hauran de practicar-se diligències per a aclarir si el títol utilitzat per Ángel per a avançar en la seua carrera funcionarial era autèntic o, com sostenen les acusacions, va ser falsificat.

La controvèrsia per la titulació va portar a Ángel a presentar la seua dimissió com comissionat per a la reconstrucció després de la DANA del 29 d’octubre. La seua renúncia es va produir el passat 31 de juliol, després que es coneguera un informe de l’Agència Valenciana Antifrau. Eixe document apuntava que l’exalte càrrec hauria utilitzat un títol qualificat com presumiblement fals, circumstància que qüestionaria la legalitat de la promoció que va realitzar com a funcionari de la Diputació de València fa 43 anys.

La crisi personal d’Ángel es va agreujar dies després de la seua eixida del càrrec. El 8 d’agost va ser ingressat d’urgència a l’hospital de Llíria, a la província de València, després d’un intent de suïcidi. Segons la informació disponible, va ser donat d’alta poques hores després. Este episodi va reflectir el fort impacte personal que va tindre la polèmica sobre les seues titulacions i la investigació oberta entorn de la seua trajectòria professional.

En una providència notificada recentment, el magistrat ha acordat formalment la citació d’Ángel en qualitat d’investigat. La comunicació s’ha realitzat a través del seu lletrat, Javier Boix, i fixa la compareixença per al divendres 22 de maig. Amb esta diligència, el jutjat inicia de manera efectiva la instrucció, en la qual s’esclarirà si va existir falsedat documental en el títol utilitzat pel excomisionado per a aconseguir la seua promoció dins de l’administració provincial.

Últimes notícies

El nou monoplaça híbrid de la UPV es prepara per a dominar la Formula Student europea

L’equip Formula Student de la Universitat Politècnica de València ha presentat el FSUPV-14, el seu primer monoplaça híbrid, amb tracció elèctrica davantera i nou paquet aerodinàmic, per a aspirar al número u mundial.

Isaac Noguera s’acomiada del València Basket agraït després d’un any dur a nivell personal

L’escorta català Isaac Noguera ha anunciat la seua eixida del València Basket amb un missatge en xarxes on es mostra feliç i agraït per una temporada històrica del club, però alhora difícil en l’àmbit personal.

Intervenen 80 quilos de cocaïna i armes a València en una macrooperació antidroga

La Policia Nacional ha intervingut a València 80 quilos de cocaïna, dos armes de foc i abundant munició en l’última fase d’una macrooperació estatal contra el tràfic de drogues a gran escala iniciada el 2024.

Detingut a Elx per agredir una sanitària mentre l’atenien en Urgències

La Policia Nacional ha detingut a Elx un home de 43 anys per agredir presumptament una treballadora sanitària en un hospital públic mentres era atés en el servici d’urgències. El cas s’investiga com un delicte d’atemptat contra agent de l’autoritat en ser empleada pública.

Les víctimes de l’accident de metro de 2006 passen el relleu a les de la DANA de València

Vint anys després de l’accident de metro de València, les expresidentes de l’AVM3J reivindiquen que cal continuar lluitant i anuncien que passen el testimoni a les víctimes de la DANA de 2024, amb qui compartiran l’acte d’homenatge del 3 de juliol.

Oratge estable i més calor lleugera en cap de setmana quasi ras en la Comunitat Valenciana

El cap de setmana arribarà a la Comunitat Valenciana amb cel poc nuvolós o ras, temperatures sense canvis o en lleu ascens i vent fluix de component este, amb alguns ruixats amb tronada en l'interior diumenge.

Tres generacions fan vacances al Rototom: de l’Alma, de 5 anys, a la iaia Piedad, de 73

El Rototom Sunsplash, que celebra la 31a edició a Benicàssim en agost, s’ha consolidat com un festival familiar on conviuen xiquets, jóvens, pares i avis, com la família Abril, que viatja en autocaravana per gaudir d’una setmana completa d’activitats.

Les víctimes de la dana de València envien un missatge de suport a Veneçuela pel terratrémol

Les principals associacions de víctimes de la dana de València han mostrat la seua solidaritat amb Veneçuela després del terratrémol, amb un manifest en què compartixen el dolor de les famílies i reclamen més ajuda humanitària internacional.