El Ple de Castelló ratifica l’acord de canvi de denominació de la ciutat en la forma bilingüe

CASTELLÓ, 5 (EUROPA PRESS)

El Ple de l’Ajuntament de Castelló, corresponent al mes d’octubre, ha aprovat –amb els vots a favor de PP i Vox i en contra de PSPV i Compromís– la ratificació de la decisió de l’acord plenari de canvi de denominació del municipi en la seua forma bilingüe amb la introducció de la forma castellana després de la recepció de l’informe de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL). L’acord es remetrà a la Direcció General de l’Administració Local.

Així mateix, s’ha rebutjat una esmena de Compromís en la qual proposava algunes puntualitzacions i demanava que s’incloguera que l’AVL té competència per a fixar les polítiques lingüístiques correctes de toponímia valenciana, i que, en el seu informe, considera que la denominació correcta des del punt de vista històric i lingüístic és Castelló de la Plana, i que si l’Ajuntament decidix, en contra del seu criteri, aprovar la doble forma, la solució és Castellón de la Plana-Castelló de la Plana.

El portaveu de Compromís, Ignasi Garcia, ha destacat que el canvi de nom de la ciutat «només respon a l’interés partidista del PP per a aconseguir vots». «El PP sap de la importància per a la nostra llengua que el nom siga Castelló de la Plana, per açò volen fer-ho desaparèixer perquè el valencià siga només un diccionari en la prestatgeria», ha dit.

«Només han seguit els seus eslògans que només fomenten l’odi cap a la nostra llengua i ara porten una resolució que està incompleta i que hem hagut d’esmenar, doncs volen amagar el que diu l’AVL respecte que el nom és Castelló, i que el que pretenen fer va contra el seu criteri», ha ressenyat Garcia.

«Diuen que volen la nostra llengua, però han desaparegut els cursos en valencià i es relega a un segon lloc en les xarxes socials. No han fet res per la nostra llengua a banda d’arraconar-la i l’únic espai de prestigi que té el volen esborrar», ha afirmat el portaveu de Compromís, qui ha advertit que «açò acabarà en els tribunals perquè les dos coses que havien de fer per a fer el canvi –presentar l’informe d’un expert lingüista i escoltar l’AVL– les han incomplit de la manera més flagrant».

«LLIBERTAT PER A EXPRESSAR-SE EN LA LLENGUA PRÒPIA»

Antonio Ortolá, portaveu de Vox a l’Ajuntament, ha indicat que el valencià és «la veu dels nostres avantpassats i part essencial del que som, però el respecte per les llengües ha de vindre acompanyat de la llibertat perquè cadascun es puga expressar en la llengua que sent com a pròpia i que les dos llengües –el castellà i el valencià– siguen fons de riquesa i convivència».

«Per respecte al passat i al futur és fonamental que tota decisió lingüística es prenga des del consens, respecte i llibertat. Defensem que les dos llengües puguen coexistir, siguen una font de riquesa compartida, doncs la convivència entre diferents llengües és possible i enriquidora. Des de Vox defensem la llibertat en tots els espais de la vida pública», ha afegit.

Al seu torn, el socialista José Segura ha començat indicant que haguera sigut desitjable que s’haguera retirat este punt de l’ordre del dia del Ple i demanar una ampliació del termini perquè «tenim el cor i el cap amb els afectats de la DANA», al que l’alcaldessa ha respost que el govern va decidir mantenir el punt per a votació «posat que el termini legal és fins al 8 de novembre».

Respecte al canvi del nom de la ciutat, Segura considera que el govern «ha prioritzat els seus interessos polítics passant per damunt dels científics i culturals», i ha recordat que «només el 6 per cent de municipis de la Comunitat tenen l’opció bilingüe». «A vostés no els interessa gens ni miqueta defensar la nostra llengua, i l’informe de l’AVL és demolidor», ha subratllat.

No obstant açò, el socialista ha agraït que s’haja respectat el nom sol en valencià del Grau, «encara que no sabem si és perquè és més xicotet i té menys vots».

Finalment, la regidora de Cultura, María España, ha recordat que no s’elimina res del nom de la ciutat, «al contrari del que va passar quan es va perdre la forma en castellà». «Respectem profundament l’opinió de l’AVL, però esta ens apunta que, en cas de triar el bilinguismo, la forma adequada seria la que utilitzem des del primer minut». «No és el mateix estar en contra que tenir un criteri diferent», ha afegit la regidora, qui ha assenyalat que les competències de l’AVL no són «decidir el nom d’un municipi».

El Ple també ha aprovat per unanimitat la sol·licitud d’inici d’avaluació ambiental i territorial estratègica de la modificació puntual número 1/2024 del Pla d’Ordenació Detallada de Castelló relativa a la ubicació de l’ús d’estacions de servici després que, en sessió plenària, s’aprovara una declaració institucional que mostrava l’oposició a este tipus d’usos en els nuclis urbans de la ciutat.

Últimes notícies

Funzo encén les Fogueres dAlacant amb un pregó que reclama als jóvens mantindre la festa viva

El cantant alacantí Funzo pronuncia el pregó de les Fogueres de Sant Joan 2026 i apel·la als jóvens a assumir la responsabilitat de mantindre vives les tradicions, combinant identitat i modernitat.

Educació i sindicats reprendran dilluns les negociacions per la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació i els principals sindicats es tornaran a reunir dilluns per a continuar negociant després d'una trobada de més de sis hores este divendres sobre una proposta d'inversions de més de 3.300 milions d'euros.

El Valencia Basket passa per damunt del Surne Bilbao (71-88) i es planta en semifinals de la Lliga Endesa

El Valencia Basket guanya amb autoritat el Surne Bilbao Basket a Miribilla (71-88), tanca l’eliminatòria per la via ràpida i es convertix en el primer semifinalista de la Lliga Endesa.

El professorat valencià torna als carrers mentres es reobrin les negociacions amb Educació

Centenars de docents valencians tornen a manifestar-se al centre de València en el marc de la vaga indefinida iniciada l’11 de maig, coincidint amb la reobertura de la taula de negociacio amb la Conselleria d’Educacio.

Arresten a Benidorm un home per intentar ofegar una jove en l’aigua i un xiquet en l’arena

Un home està en presó provisional després d’intentar ofegar una jove en l’aigua i, minuts després, un xiquet en l’arena de la platja de Ponent de Benidorm. Diverses persones, entre elles el cap de socorristes, el van reduir fins a l’arribada de la Policia Local de Platges.

El Barça i el Bidasoa Irún obrin les semifinals de la Copa del Rei a Alacant

El Barça, vigent campió, goleja el Recoletas Atlético Valladolid i el Bidasoa Irún supera el Bathco Torrelavega per a convertir-se en els primers semifinalistes de la Copa del Rei d handbol al Centre de Tecnificació d Alacant.

Investiguen si uns ossos trobats en Dénia són d’un jove assassinat pel seu pare el 1994

La Policia Nacional analitza uns ossos humans localitzats baix el sòl d’una vivenda de Dénia per a comprovar si pertanyen a un jove desaparegut el 1994 després de la confessió en el llit de mort del seu pare.

Detingut un aficionat pels greus desordres previs al València-Barça a Mestalla

La Policia Nacional ha detingut a València un home identificat com un dels aficionats més actius en els greus desordres públics previs al partit València-Barcelona disputat a Mestalla el passat 23 de maig.