El Ple de Castelló ratifica l’acord de canvi de denominació de la ciutat en la forma bilingüe

CASTELLÓ, 5 (EUROPA PRESS)

El Ple de l’Ajuntament de Castelló, corresponent al mes d’octubre, ha aprovat –amb els vots a favor de PP i Vox i en contra de PSPV i Compromís– la ratificació de la decisió de l’acord plenari de canvi de denominació del municipi en la seua forma bilingüe amb la introducció de la forma castellana després de la recepció de l’informe de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL). L’acord es remetrà a la Direcció General de l’Administració Local.

Així mateix, s’ha rebutjat una esmena de Compromís en la qual proposava algunes puntualitzacions i demanava que s’incloguera que l’AVL té competència per a fixar les polítiques lingüístiques correctes de toponímia valenciana, i que, en el seu informe, considera que la denominació correcta des del punt de vista històric i lingüístic és Castelló de la Plana, i que si l’Ajuntament decidix, en contra del seu criteri, aprovar la doble forma, la solució és Castellón de la Plana-Castelló de la Plana.

El portaveu de Compromís, Ignasi Garcia, ha destacat que el canvi de nom de la ciutat «només respon a l’interés partidista del PP per a aconseguir vots». «El PP sap de la importància per a la nostra llengua que el nom siga Castelló de la Plana, per açò volen fer-ho desaparèixer perquè el valencià siga només un diccionari en la prestatgeria», ha dit.

«Només han seguit els seus eslògans que només fomenten l’odi cap a la nostra llengua i ara porten una resolució que està incompleta i que hem hagut d’esmenar, doncs volen amagar el que diu l’AVL respecte que el nom és Castelló, i que el que pretenen fer va contra el seu criteri», ha ressenyat Garcia.

«Diuen que volen la nostra llengua, però han desaparegut els cursos en valencià i es relega a un segon lloc en les xarxes socials. No han fet res per la nostra llengua a banda d’arraconar-la i l’únic espai de prestigi que té el volen esborrar», ha afirmat el portaveu de Compromís, qui ha advertit que «açò acabarà en els tribunals perquè les dos coses que havien de fer per a fer el canvi –presentar l’informe d’un expert lingüista i escoltar l’AVL– les han incomplit de la manera més flagrant».

«LLIBERTAT PER A EXPRESSAR-SE EN LA LLENGUA PRÒPIA»

Antonio Ortolá, portaveu de Vox a l’Ajuntament, ha indicat que el valencià és «la veu dels nostres avantpassats i part essencial del que som, però el respecte per les llengües ha de vindre acompanyat de la llibertat perquè cadascun es puga expressar en la llengua que sent com a pròpia i que les dos llengües –el castellà i el valencià– siguen fons de riquesa i convivència».

«Per respecte al passat i al futur és fonamental que tota decisió lingüística es prenga des del consens, respecte i llibertat. Defensem que les dos llengües puguen coexistir, siguen una font de riquesa compartida, doncs la convivència entre diferents llengües és possible i enriquidora. Des de Vox defensem la llibertat en tots els espais de la vida pública», ha afegit.

Al seu torn, el socialista José Segura ha començat indicant que haguera sigut desitjable que s’haguera retirat este punt de l’ordre del dia del Ple i demanar una ampliació del termini perquè «tenim el cor i el cap amb els afectats de la DANA», al que l’alcaldessa ha respost que el govern va decidir mantenir el punt per a votació «posat que el termini legal és fins al 8 de novembre».

Respecte al canvi del nom de la ciutat, Segura considera que el govern «ha prioritzat els seus interessos polítics passant per damunt dels científics i culturals», i ha recordat que «només el 6 per cent de municipis de la Comunitat tenen l’opció bilingüe». «A vostés no els interessa gens ni miqueta defensar la nostra llengua, i l’informe de l’AVL és demolidor», ha subratllat.

No obstant açò, el socialista ha agraït que s’haja respectat el nom sol en valencià del Grau, «encara que no sabem si és perquè és més xicotet i té menys vots».

Finalment, la regidora de Cultura, María España, ha recordat que no s’elimina res del nom de la ciutat, «al contrari del que va passar quan es va perdre la forma en castellà». «Respectem profundament l’opinió de l’AVL, però esta ens apunta que, en cas de triar el bilinguismo, la forma adequada seria la que utilitzem des del primer minut». «No és el mateix estar en contra que tenir un criteri diferent», ha afegit la regidora, qui ha assenyalat que les competències de l’AVL no són «decidir el nom d’un municipi».

El Ple també ha aprovat per unanimitat la sol·licitud d’inici d’avaluació ambiental i territorial estratègica de la modificació puntual número 1/2024 del Pla d’Ordenació Detallada de Castelló relativa a la ubicació de l’ús d’estacions de servici després que, en sessió plenària, s’aprovara una declaració institucional que mostrava l’oposició a este tipus d’usos en els nuclis urbans de la ciutat.

Últimes notícies

Més de 5.500 demandes per clàusules sòl poden quedar paralitzades a la Comunitat Valenciana

El CGPJ adverteix que la negativa de Justícia a reforçar els jutjats de clàusules sòl pot deixar sense resoldre 12.470 assumptes en mig any, més de 5.500 a la Comunitat Valenciana, el territori més afectat.

Més de 5.500 demandes per clàusules sòl poden quedar aturades a la Comunitat Valenciana

El CGPJ alerta que la negativa de Justícia a reforçar els jutjats de clàusules sòl pot paralitzar quasi 12.500 expedients a Espanya, més de 5.500 a la Comunitat Valenciana, el territori més afectat.

Més de 5.500 demandes per clàusules sòl es poden quedar paralitzades a la Comunitat

El CGPJ ha advertit que, si Justícia no reforça els jutjats de clàusules sòl, es paralitzaran fins a 12.470 casos en Espanya, més de 5.500 d’ells a la Comunitat Valenciana, el territori més afectat.

El Consell Jurídic Consultiu bat rècord amb 900 dictàmens en 2025, sis de cada deu per responsabilitat patrimonial

El Consell Jurídic Consultiu ha aprovat 900 dictàmens en 2025, la xifra més alta dels òrgans consultius de l’Estat, i el 60 % són reclamacions per responsabilitat patrimonial, sobretot en l’àmbit sanitari i municipal.

El Consell Jurídic Consultiu bat rècord amb 900 dictàmens en 2025, sis de cada deu per responsabilitat patrimonial

El Consell Jurídic Consultiu ha aprovat 900 dictàmens en 2025, la xifra més alta entre els òrgans consultius de l’Estat, amb un 60 % relacionats amb reclamacions de responsabilitat patrimonial, sobretot en sanitat i ajuntaments.

Ajudes de la Diputació de Castelló per a Soneja i Azuébar després de l’incendi forestal

La Diputació de Castelló ha activat la línia de catàstrofes del pla Diputació Respon per a ajudar Soneja i Azuébar a fer front als danys causats per l’incendi forestal originat diumenge passat.

Fins a 58 nous jutges en la Comunitat Valenciana amb les 500 places aprovades pel Govern

El Consell de Ministres ha aprovat la creació de 500 places de jutges, 58 d’elles en la Comunitat Valenciana, i 200 de fiscals, amb una ampliació rècord de la planta judicial i fiscal gràcies al nou model de tribunals d’instància.

Onze morts atribuïbles a la calor en només sis dies de juliol a la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat onze morts atribuïbles a la calor en els primers sis dies de juliol a la Comunitat Valenciana, una xifra molt inferior a les 54 defuncions del mateix període de 2025.