El Ple de Castelló ratifica l’acord de canvi de denominació de la ciutat en la forma bilingüe

CASTELLÓ, 5 (EUROPA PRESS)

El Ple de l’Ajuntament de Castelló, corresponent al mes d’octubre, ha aprovat –amb els vots a favor de PP i Vox i en contra de PSPV i Compromís– la ratificació de la decisió de l’acord plenari de canvi de denominació del municipi en la seua forma bilingüe amb la introducció de la forma castellana després de la recepció de l’informe de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL). L’acord es remetrà a la Direcció General de l’Administració Local.

Així mateix, s’ha rebutjat una esmena de Compromís en la qual proposava algunes puntualitzacions i demanava que s’incloguera que l’AVL té competència per a fixar les polítiques lingüístiques correctes de toponímia valenciana, i que, en el seu informe, considera que la denominació correcta des del punt de vista històric i lingüístic és Castelló de la Plana, i que si l’Ajuntament decidix, en contra del seu criteri, aprovar la doble forma, la solució és Castellón de la Plana-Castelló de la Plana.

El portaveu de Compromís, Ignasi Garcia, ha destacat que el canvi de nom de la ciutat «només respon a l’interés partidista del PP per a aconseguir vots». «El PP sap de la importància per a la nostra llengua que el nom siga Castelló de la Plana, per açò volen fer-ho desaparèixer perquè el valencià siga només un diccionari en la prestatgeria», ha dit.

«Només han seguit els seus eslògans que només fomenten l’odi cap a la nostra llengua i ara porten una resolució que està incompleta i que hem hagut d’esmenar, doncs volen amagar el que diu l’AVL respecte que el nom és Castelló, i que el que pretenen fer va contra el seu criteri», ha ressenyat Garcia.

«Diuen que volen la nostra llengua, però han desaparegut els cursos en valencià i es relega a un segon lloc en les xarxes socials. No han fet res per la nostra llengua a banda d’arraconar-la i l’únic espai de prestigi que té el volen esborrar», ha afirmat el portaveu de Compromís, qui ha advertit que «açò acabarà en els tribunals perquè les dos coses que havien de fer per a fer el canvi –presentar l’informe d’un expert lingüista i escoltar l’AVL– les han incomplit de la manera més flagrant».

«LLIBERTAT PER A EXPRESSAR-SE EN LA LLENGUA PRÒPIA»

Antonio Ortolá, portaveu de Vox a l’Ajuntament, ha indicat que el valencià és «la veu dels nostres avantpassats i part essencial del que som, però el respecte per les llengües ha de vindre acompanyat de la llibertat perquè cadascun es puga expressar en la llengua que sent com a pròpia i que les dos llengües –el castellà i el valencià– siguen fons de riquesa i convivència».

«Per respecte al passat i al futur és fonamental que tota decisió lingüística es prenga des del consens, respecte i llibertat. Defensem que les dos llengües puguen coexistir, siguen una font de riquesa compartida, doncs la convivència entre diferents llengües és possible i enriquidora. Des de Vox defensem la llibertat en tots els espais de la vida pública», ha afegit.

Al seu torn, el socialista José Segura ha començat indicant que haguera sigut desitjable que s’haguera retirat este punt de l’ordre del dia del Ple i demanar una ampliació del termini perquè «tenim el cor i el cap amb els afectats de la DANA», al que l’alcaldessa ha respost que el govern va decidir mantenir el punt per a votació «posat que el termini legal és fins al 8 de novembre».

Respecte al canvi del nom de la ciutat, Segura considera que el govern «ha prioritzat els seus interessos polítics passant per damunt dels científics i culturals», i ha recordat que «només el 6 per cent de municipis de la Comunitat tenen l’opció bilingüe». «A vostés no els interessa gens ni miqueta defensar la nostra llengua, i l’informe de l’AVL és demolidor», ha subratllat.

No obstant açò, el socialista ha agraït que s’haja respectat el nom sol en valencià del Grau, «encara que no sabem si és perquè és més xicotet i té menys vots».

Finalment, la regidora de Cultura, María España, ha recordat que no s’elimina res del nom de la ciutat, «al contrari del que va passar quan es va perdre la forma en castellà». «Respectem profundament l’opinió de l’AVL, però esta ens apunta que, en cas de triar el bilinguismo, la forma adequada seria la que utilitzem des del primer minut». «No és el mateix estar en contra que tenir un criteri diferent», ha afegit la regidora, qui ha assenyalat que les competències de l’AVL no són «decidir el nom d’un municipi».

El Ple també ha aprovat per unanimitat la sol·licitud d’inici d’avaluació ambiental i territorial estratègica de la modificació puntual número 1/2024 del Pla d’Ordenació Detallada de Castelló relativa a la ubicació de l’ús d’estacions de servici després que, en sessió plenària, s’aprovara una declaració institucional que mostrava l’oposició a este tipus d’usos en els nuclis urbans de la ciutat.

Últimes notícies

La exalcaldesa de Chiva afirma que no va rebre instruccions oficials durant la DANA del 29 d’octubre

La exalcaldesa de Chiva sosté davant la jutgessa que cap organisme oficial la va informar ni li va donar instruccions durant la DANA del 29 d'octubre i que desconeixia l'existència del Cecopal.

Castelló recupera la Copa d’Europa de clubs amb 580 atletes de dotze països

La Copa d'Europa de clubs torna després de set anys d'absència i es disputa este cap de setmana en l'estadi Gaetà Huguet de Castelló, amb 580 atletes de dotze països i 24 equips masculins i femenins.

Educació condiciona la represa de la negociació amb els sindicats al document compromés

Educació reprendrà la negociació amb els sindicats docents quan reba el document compromés, després de més de 30 reunions i una oferta de 200 euros mensuals per docent i més de seixanta mesures.

Evacuada la segona planta de l’Hospital de Torrevieja per un incendi sense ferits

Un incendi declarat en la segona planta de l'Hospital de Torrevieja ha obligat a desallotjar la zona. El foc continua actiu i no s'han registrat ferits.

Morant recolza a Zapatero i acusa a Aznar de tindre a la mitat del seu Govern a la presó

Diana Morant defén el llegat de José Luis Rodríguez Zapatero, expressa la seua confiança en ell i contraposa la seua gestió a la de José María Aznar, a qui enlletgix que diversos dels seus ministres acabaren a la presó sense que ell fora investigat.

La comissió de les VPP citarà a Barcala i a 81 testimonis però deixa fora a Camarero i Pérez Llorca

La comissió d'investigació de Les Corts sobre les vivendes de protecció pública a Alacant cita a l'alcalde Luis Barcala i a 81 compareixents, però exclou a Susana Camarero i a Juanfran Pérez Llorca, la qual cosa enfronta als grups.

El professorat culmina la segona setmana de vaga amb protestes en el centre de València

El professorat de l'ensenyança pública no universitària de la Comunitat Valenciana tanca la seua segona setmana de vaga indefinida amb una gran manifestació a València i concentracions a Alacant i Castelló.

Catalá veu preocupant la imputació de Zapatero per delictes tan greus

María José Catalá considera preocupant que José Luis Rodríguez Zapatero siga el primer expresident imputat per delictes que qualifica de molt greus i reclama reflexió interna en el PSOE.