16.1 C
València
Dimarts, 9 desembre, 2025

El Ple de Castelló ratifica l’acord de canvi de denominació de la ciutat en la forma bilingüe

CASTELLÓ, 5 (EUROPA PRESS)

El Ple de l’Ajuntament de Castelló, corresponent al mes d’octubre, ha aprovat –amb els vots a favor de PP i Vox i en contra de PSPV i Compromís– la ratificació de la decisió de l’acord plenari de canvi de denominació del municipi en la seua forma bilingüe amb la introducció de la forma castellana després de la recepció de l’informe de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL). L’acord es remetrà a la Direcció General de l’Administració Local.

Així mateix, s’ha rebutjat una esmena de Compromís en la qual proposava algunes puntualitzacions i demanava que s’incloguera que l’AVL té competència per a fixar les polítiques lingüístiques correctes de toponímia valenciana, i que, en el seu informe, considera que la denominació correcta des del punt de vista històric i lingüístic és Castelló de la Plana, i que si l’Ajuntament decidix, en contra del seu criteri, aprovar la doble forma, la solució és Castellón de la Plana-Castelló de la Plana.

El portaveu de Compromís, Ignasi Garcia, ha destacat que el canvi de nom de la ciutat “només respon a l’interés partidista del PP per a aconseguir vots”. “El PP sap de la importància per a la nostra llengua que el nom siga Castelló de la Plana, per açò volen fer-ho desaparèixer perquè el valencià siga només un diccionari en la prestatgeria”, ha dit.

“Només han seguit els seus eslògans que només fomenten l’odi cap a la nostra llengua i ara porten una resolució que està incompleta i que hem hagut d’esmenar, doncs volen amagar el que diu l’AVL respecte que el nom és Castelló, i que el que pretenen fer va contra el seu criteri”, ha ressenyat Garcia.

“Diuen que volen la nostra llengua, però han desaparegut els cursos en valencià i es relega a un segon lloc en les xarxes socials. No han fet res per la nostra llengua a banda d’arraconar-la i l’únic espai de prestigi que té el volen esborrar”, ha afirmat el portaveu de Compromís, qui ha advertit que “açò acabarà en els tribunals perquè les dos coses que havien de fer per a fer el canvi –presentar l’informe d’un expert lingüista i escoltar l’AVL– les han incomplit de la manera més flagrant”.

“LLIBERTAT PER A EXPRESSAR-SE EN LA LLENGUA PRÒPIA”

Antonio Ortolá, portaveu de Vox a l’Ajuntament, ha indicat que el valencià és “la veu dels nostres avantpassats i part essencial del que som, però el respecte per les llengües ha de vindre acompanyat de la llibertat perquè cadascun es puga expressar en la llengua que sent com a pròpia i que les dos llengües –el castellà i el valencià– siguen fons de riquesa i convivència”.

“Per respecte al passat i al futur és fonamental que tota decisió lingüística es prenga des del consens, respecte i llibertat. Defensem que les dos llengües puguen coexistir, siguen una font de riquesa compartida, doncs la convivència entre diferents llengües és possible i enriquidora. Des de Vox defensem la llibertat en tots els espais de la vida pública”, ha afegit.

Al seu torn, el socialista José Segura ha començat indicant que haguera sigut desitjable que s’haguera retirat este punt de l’ordre del dia del Ple i demanar una ampliació del termini perquè “tenim el cor i el cap amb els afectats de la DANA”, al que l’alcaldessa ha respost que el govern va decidir mantenir el punt per a votació “posat que el termini legal és fins al 8 de novembre”.

Respecte al canvi del nom de la ciutat, Segura considera que el govern “ha prioritzat els seus interessos polítics passant per damunt dels científics i culturals”, i ha recordat que “només el 6 per cent de municipis de la Comunitat tenen l’opció bilingüe”. “A vostés no els interessa gens ni miqueta defensar la nostra llengua, i l’informe de l’AVL és demolidor”, ha subratllat.

No obstant açò, el socialista ha agraït que s’haja respectat el nom sol en valencià del Grau, “encara que no sabem si és perquè és més xicotet i té menys vots”.

Finalment, la regidora de Cultura, María España, ha recordat que no s’elimina res del nom de la ciutat, “al contrari del que va passar quan es va perdre la forma en castellà”. “Respectem profundament l’opinió de l’AVL, però esta ens apunta que, en cas de triar el bilinguismo, la forma adequada seria la que utilitzem des del primer minut”. “No és el mateix estar en contra que tenir un criteri diferent”, ha afegit la regidora, qui ha assenyalat que les competències de l’AVL no són “decidir el nom d’un municipi”.

El Ple també ha aprovat per unanimitat la sol·licitud d’inici d’avaluació ambiental i territorial estratègica de la modificació puntual número 1/2024 del Pla d’Ordenació Detallada de Castelló relativa a la ubicació de l’ús d’estacions de servici després que, en sessió plenària, s’aprovara una declaració institucional que mostrava l’oposició a este tipus d’usos en els nuclis urbans de la ciutat.

Últimes notícies

La magrana mollar d’Elx arribarà este nadal a valencians que viuen fora

La DOP de la magrana mollar d'Elx enviarà 200 caixes per a acostar els sabors de la terra a valencians que residixen a Espanya i a la UE. L'acció forma part de 'El Nostre Nadal' i inclourà una postal.

El Govern ha autoritzat l’alliberament definitiu del peatge de l’AP-7 en la circumval·lació d’Alacant

El Consell de Ministres ha autoritzat l'alliberament definitiu del peatge en la circumval·lació d'Alacant després de la prova de gratuïtat iniciada en 2024. L'AP-7 queda com a alternativa permanent per a alleujar l'A-70, amb transició de la gestió de SEITT a la Direcció General de Carreteres.

El Consell aprova el projecte per a condonar deute autonòmic: 11.210 milions per a la Comunitat Valenciana

El Consell de Ministres ha aprovat el projecte de llei per a condonar 83.252 milions de deute a les autonomies del règim comú. La Comunitat Valenciana tindria 11.210 milions i la iniciativa passa ara al Congrés, amb rebuig de governs del PP.

L’Audiència de València demana identificar a agents mediambientals per la dana com a possibles testimonis

La Secció Segona estima parcialment un recurs i demana la identificació dels agents que van actuar el 29 d'octubre de 2024 per a poder citar-los com a testimonis. A més, readmet a una acusació particular i confirma un altre acte, i rebutja indagar sobre una junta de la CHJ per no guardar relació amb els fets.

El balanç anual denúncia demores a migrants en la renda d’inclusió i cobraments per tractaments de càncer

El tercer balanç sobre discriminació quotidiana a València documenta retards de més d'un any en la Renda Valenciana d'Inclusió i reclamacions de 30.000 euros per teràpies oncològiques a persones migrants. L'informe identifica barreres en padró, vivenda, servicis socials, ocupació, educació i el CIE de Sapadors.

El Deleste confirma per a 2026 a Primal Scream, Apparat i Kerala Dust

El Deleste ha anunciat les seues primeres confirmacions per a 2026 amb Primal Scream, Apparat, Kerala Dust, Holy Fuck, Els Invaders i Billy Nomates. El festival se celebrarà el 22 i 23 de maig als Jardins de Vivers.

El PP demanarà a València el cessament immediat de Pilar Bernabé per casos d’assetjament en el PSOE

El PP va anunciar que exigirà en el ple de València el cessament immediat de Pilar Bernabé per la seua actitud que consideren negligent davant denúncies d'assetjament en el PSOE. La iniciativa, defesa per Juan Carlos Caballero, retrau silenci i doble moral i busca un posicionament clar de la resta de grups.

UGT de Ford exigix que el premi a Almussafes es traduïsca en càrrega de treball i ocupació

El sindicat ha valorat el reconeixement mundial a la factoria valenciana i ha reclamat que es concrete en producció suficient per a mantindre els 4.142 llocs. També ha sol·licitat una reunió amb el president de Ford Europa.