12.6 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

El PP de València aprova la declaració del 25-N de la FEMP amb el vot en contra de Vox

L’Ajuntament de València ha aprovat l’adhesió a la declaració de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) amb motiu del 25-N, Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra les Dones. La decisió s’ha adoptat en la Junta de Govern Local, a iniciativa de la regidora d’Igualtat, Rocío Gil, i ha tirat avant malgrat el vot en contra de Vox, soci de govern del PP. L’adhesió al text marca un posicionament institucional i fixa un full de ruta municipal per a reforçar recursos, coordinació i prevenció contra totes les formes de violència masclista.

Vox vota en contra malgrat ser soci

Després de l’aprovació, l’equip de govern ha subratllat que manté un suport explícit a les mesures de protecció i a la prevenció. El portaveu municipal, Juan Carlos Caballero, ha remarcat el ‘ferm compromís de l’Ajuntament amb la lluita contra la violència que s’exercix contra les dones i també contra els seus fills i filles’, i ha assenyalat el focus en noves expressions de violència que s’intensifiquen en l’entorn digital. La declaració també ha recordat l’origen del 25-N, instaurat per Nacions Unides en 1999 com a jornada de conscienciació i acció, i ha reiterat el ‘més absolut rebuig a totes les formes de violència masclista’ al costat del ‘compromís de contribuir a erradicar-les’.

Dades i prioritats de la declaració

El document ha posat l’accent en la magnitud del problema. En paraules de la moció, ‘les estadístiques de dones víctimes mortals per violència de gènere a Espanya, a les mans de les seues parelles o exparelles, continuen sent molt alarmants, amb 1.331 dones assassinades des de l’any 2003. I, d’elles, 36 entre gener i novembre d’este any 2025, que han deixat òrfens a 17 xiquets i xiquetes. Vides arrabassades i vides marcades per sempre’. Estes xifres s’han utilitzat com a argument per a reforçar la resposta des de l’administració més pròxima a la ciutadania.

La declaració ha destacat l’especial vulnerabilitat de dones immigrants i de dones amb discapacitat. En el primer cas, les dificultats d’accés a informació i servicis de protecció agreugen el risc i retarden la denúncia. En el segon, les barreres físiques i socials compliquen sol·licitar ajuda, formalitzar denúncies i accedir a recursos d’assistència. Per això, el text ha reclamat nous recursos d’intervenció especialitzada i el reforç dels existents amb l’objectiu que cap dona quede desprotegida en cap supòsit.

El document ha incorporat a més la violència digital entre les prioritats. Assenyala l’assetjament en xarxes socials, la gravació o difusió d’imatges sense consentiment, els discursos d’odi que s’emparen en l’anonimat i l’ús d’intel·ligència artificial per a generar continguts vexatoris i falsos. La inclusió d’estos fenòmens subratlla que la violència masclista també s’ha desplaçat a entorns tecnològics on el mal s’amplifica i la revictimització s’accelera.

Com a tancament, la FEMP ha instat l’acció directa de les entitats locals, ‘les administracions més pròximes, que exercim un paper fonamental enfront d’esta xacra’. La crida abasta l’educació en col·legis, la sensibilització en espais culturals i d’oci, el reforç dels punts d’atenció a la dona i una millor coordinació amb les Forces i Cossos de Seguretat en l’àmbit local. La declaració conclou amb un propòsit nítid: ‘Hem de convertir els nostres pobles i ciutats en barreres enfront de la forma més covarda de violència, que és la del maltractament a les dones’.

Últimes notícies

El Consorci de Bombers de València aprova l’acord que posa fi al conflicte laboral

La Taula General de Negociació ha aprovat l'Acord de Condicions Comunes 2026-2029, que substituïx al de 2022 i normalitza la relació amb els sindicats.

La Diputació de València aportarà 3 milions per als 28 municipis exclosos per la DANA

La institució provincial cobrirà el 50% no finançat per l'Estat en projectes de reparació després de la riuada. Reclama igualtat de tracte per als municipis.

Una tortuga es recupera en el Oceanogràfic després de perdre una aleta per art de fons

Una tortuga Caretta caretta de 30 quilos es recupera en l'Arca de la Mar del Oceanogràfic després de ser rescatada a Oliva amb plàstics i cordes. Els veterinaris li van amputar una aleta i evoluciona favorablement.

Un projecte pioner d’IA recupera la veu d’un pacient amb ELA

Un equip de la UPV ha reconstruït la veu d'un pacient amb ELA a partir de 20 minutos d'àudios. El sistema reproduïx la seua entonació en castellà i valencià.

La jutgessa del cas DANA cita als escortes i al xofer de Mazón com a testimonis

La instructora ha ordenat identificar i citar als escortes i al xofer que van acompanyar a Carlos Mazón el 29 d'octubre, per a aclarir si van sentir crides o comentaris. L'acte veu 'perfectament plausible' que el president fora informat de l'enviament del Es-Alert minuts abans de la seua difusió.

Presó provisional per a un piròman que va intentar cremar a un indigent dos vegades a València

Un home de 43 anys ha sigut detingut per provocar diversos incendis a València i per intentar cremar a un indigent en dos ocasions. El jutge ha ordenat el seu ingrés a la presó provisional.

Pérez Llorca sosté que va ser una coincidència parlar amb Pradas i Mazón en la jornada de la DANA

El secretari general del PP valencià ha declarat com a testimoni sobre les seues comunicacions del 29 d'octubre i ha negat que actuara d'intermediari amb el president. S'ha compromés a aportar el detall de missatges i crides.

La declaració de l’amo del Ventorro ha obert dubtes clau sobre el menjar de Mazón i Vilaplana

La declaració del propietari del Ventorro ha deslligat contradiccions sobre el reservat, el portàtil, la vestimenta i l'escorta en el menjar del 29-O. Les parts han demanat aclariments com una foto de l'espai.