13.4 C
València
Dilluns, 1 desembre, 2025

El president sud-coreà declara la llei marcial i acusa a l’oposició de servir a l’interès de Pyongyang

Les activitats parlamentàries i dels partits queden prohibides i els mitjans de comunicació estaran baix vigilància

MADRID, 3 (EUROPA PRESS)

El president de Corea del Sud, Yoon Suk Yeol, ha declarat este dimarts la llei marcial per a “erradicar les forces afins a Corea del Nord” i garantir “la llibertat i felicitat” de la població sud-coreana, acusant a l’oposició d'”activitats contra l’Estat” i d’actuar en benefici del règim de Kim Jong Un.

Yoon ha argumentat davant de l’opinió pública, en un discurs a la nació, que llei marcial és necessària per a “protegir l’ordre constitucional” i acabar amb les “forces antiestatales” que han portat al país “a la ruïna” i “busquen enderrocar l’actual sistema”.

L’ordre arriba poc després que la principal força de l’oposició, el Partit Democràtic (PD), que té majoria al Parlament, aprovara per la via ràpida un projecte de llei de pressupost reduït i presentara mocions de destitució contra el cap de l’auditoria estatal i diversos fiscals.

“L’extorsió pressupostària és una pertorbació de les institucions estatals legítimes, un clar acte antiestatal que planeja una insurrecció”, ha incidit Yoon, que ha acusat al Parlament d’haver-se convertit “en un monstre que està provocant el col·lapse del sistema liberal”.

El cap de l’Estat Major de l’Exèrcit, Park An Soo, ha informat que totes les activitats parlamentàries i dels partits queden prohibides, així com les protestes i les manifestacions, mentre que els mitjans de comunicació estaran baix estreta vigilància de les autoritats.

“Estan prohibides les notícies falses, la manipulació de l’opinió pública i la propaganda falsa” i “tots els mitjans i publicacions estan subjectes al control de la llei marcial”, ha fet saber el cap de l’Exèrcit sud-coreà.

Així mateix, la llibertat de reunió i manifestació queda restringida i totes aquelles persones que es troben secundant algun tipus de vaga o mobilització tenen un termini de 48 hores per a tornar als seus llocs de treball. “Els infractors seran castigats amb la llei marcial”, ha advertit.

“Els infractors podran ser arrestats, detinguts, registrats i capturats sense ordre judicial de conformitat amb l’article 9 de la Llei Marcial” i seran castigats sobre la base de l’article 14 d’esta norma.

CRÍTIQUES DE L’OPOSICIÓ I L’OFICIALISME

L’oposició ha rebutjat la mesura i ha acusat al president Yoon d’haver declarat la llei marcial “sense cap motiu” i en contra de la Constitució i del poble sud-coreà. “Tancs, vehicles blindats i soldats amb armes prompte controlaran el país”, ha denunciat el líder del PD, Lee Jae Myung.

No obstant això, no només l’oposició ha expressat el seu malestar. El líder de l’oficialista Partit del Poder Popular, Han Dong Hoon, ha qualificat la mesura d'”il·legal” i ha anunciat que es posarà del costat del poble per a tombar-la, informa l’agència de notícies Yonhap.

“La llei marcial és il·legal i inconstitucional i la detindrem juntament amb el poble”, ha dit Han, qui ha assegurat que la decisió ha sigut presa a costa del partit. “Treballaré per a protegir la democràcia liberal”, ha remarcat.

BARRICADES A LES PORTES DEL PARLAMENT

El Ministeri de Defensa ha anunciat mesures de seguretat addicionals i ha desplegat a les tropes de l’Exèrcit als voltants de l’Assemblea Nacional, que han començat a alçar barricades, al mateix temps que l’oposició està demanant al seu electorat que acudisca a la seu de la sobirania nacional.

“Ciutadans, sisplau vengen a l’Assemblea Nacional”, ha demanat el líder del PD, que ha instat als seus compatriotes a evitar que el país acabe baix el control dels militars.

La crida ha deixat les primeres escenes de caos enfront del Parlament, amb alguns conflictes entre manifestants i les forces de seguretat, que ha impedit entrar a diversos diputats a les instal·lacions.

El president del Parlament, Woo Won Sik, ha avançat que en les pròximes hores, sobre la base dels procediments constitucionals, la càmera prendrà les seues pròpies mesures per a contrarestar la llei marcial de Yoon, qui hauria pres la decisió de declarar-la a proposta del ministre de Defensa, Kim Yong Hyun.

“Demane a la gent que confie en l’Assemblea Nacional i supervise la situació amb calma. Espere que tots els membres de l’Assemblea Nacional es reunisquen immediatament en la sessió plenària” i “demanem als militars i a la Policia que romanguen en els seus llocs tranquils, ha expressat Woo.

Últimes notícies

Les 17 obres d’emergència de la CHJ després de la DANA podrien estar acabades al juny de 2026

La CHJ preveu concloure al juny de 2026 les 17 obres d'emergència iniciades després de la DANA del 29 d'octubre de 2024. El pla de resiliència aspira a estar en execució en 2030.

València Basket i Ethan Happ rescindixen el seu contracte

València Basket i el pivot Ethan Happ han pactat la seua desvinculació del club. La decisió arriba després d'una llarga inactivitat per lesió i setmanes de negociació.

Zulima Pérez demana a Martínez Mus explicacions per la retirada en FGV d’una campanya del Govern sobre la reconstrucció postdana

La comissionada per a la reconstrucció després de la dana ha reclamat al vicepresident segon en funcions que aclarisca per quin FGV va retirar abans d'hora una campanya institucional, una decisió que ha vinculat amb censura per la falta d'explicacions.

Rescaten el cadàver d’un home en el riu Segura al seu pas per Orihuela

Els bombers han recuperat el cos d'un home en el riu Segura, a Orihuela, i la Policia Nacional ha obert una investigació. A l'espera de l'autòpsia, no s'han apreciat signes aparents de violència.

Ramazani no viatja a Vallecas i és baixa per al València-Raig

L'extrem belga va quedar fora de la llista i no va viatjar per al València-Raig després de valorar les seues sensacions en l'últim assaig. Diakhaby va seguir de baixa.

El Vila-real encadena tres victòries a domicili dos anys i mig després

El Vila-real va guanyar 2-3 a la Reial Societat i va encadenar el seu tercer triomf seguit com a visitant, alguna cosa que no aconseguia des de feia més de dos anys i mig. La sèrie es va iniciar amb dos 0-2 a Mestalla i Cornellà.

Desmantellada la primera cèl·lula de The Base a Espanya: tres detinguts a Castelló

La Policia Nacional ha detingut a tres presumptes membres de la primera cèl·lula de The Base a Espanya a la província de Castelló. El líder va ingressar a la presó i es van intervindre armes, material paramilitar i propaganda neonazi.

Desmantellada la primera cèl·lula de l’organització neonazi The Base a Espanya

La Policia Nacional ha detingut a Castelló a tres presumptes membres de The Base i ha confiscat armes i material supremacista. El líder de la cèl·lula ha ingressat a la presó provisional i la investigació continua oberta.