El president sud-coreà declara la llei marcial i acusa a l’oposició de servir a l’interès de Pyongyang

Les activitats parlamentàries i dels partits queden prohibides i els mitjans de comunicació estaran baix vigilància

MADRID, 3 (EUROPA PRESS)

El president de Corea del Sud, Yoon Suk Yeol, ha declarat este dimarts la llei marcial per a “erradicar les forces afins a Corea del Nord” i garantir “la llibertat i felicitat” de la població sud-coreana, acusant a l’oposició d'”activitats contra l’Estat” i d’actuar en benefici del règim de Kim Jong Un.

Yoon ha argumentat davant de l’opinió pública, en un discurs a la nació, que llei marcial és necessària per a “protegir l’ordre constitucional” i acabar amb les “forces antiestatales” que han portat al país “a la ruïna” i “busquen enderrocar l’actual sistema”.

L’ordre arriba poc després que la principal força de l’oposició, el Partit Democràtic (PD), que té majoria al Parlament, aprovara per la via ràpida un projecte de llei de pressupost reduït i presentara mocions de destitució contra el cap de l’auditoria estatal i diversos fiscals.

“L’extorsió pressupostària és una pertorbació de les institucions estatals legítimes, un clar acte antiestatal que planeja una insurrecció”, ha incidit Yoon, que ha acusat al Parlament d’haver-se convertit “en un monstre que està provocant el col·lapse del sistema liberal”.

El cap de l’Estat Major de l’Exèrcit, Park An Soo, ha informat que totes les activitats parlamentàries i dels partits queden prohibides, així com les protestes i les manifestacions, mentre que els mitjans de comunicació estaran baix estreta vigilància de les autoritats.

“Estan prohibides les notícies falses, la manipulació de l’opinió pública i la propaganda falsa” i “tots els mitjans i publicacions estan subjectes al control de la llei marcial”, ha fet saber el cap de l’Exèrcit sud-coreà.

Així mateix, la llibertat de reunió i manifestació queda restringida i totes aquelles persones que es troben secundant algun tipus de vaga o mobilització tenen un termini de 48 hores per a tornar als seus llocs de treball. “Els infractors seran castigats amb la llei marcial”, ha advertit.

“Els infractors podran ser arrestats, detinguts, registrats i capturats sense ordre judicial de conformitat amb l’article 9 de la Llei Marcial” i seran castigats sobre la base de l’article 14 d’esta norma.

CRÍTIQUES DE L’OPOSICIÓ I L’OFICIALISME

L’oposició ha rebutjat la mesura i ha acusat al president Yoon d’haver declarat la llei marcial “sense cap motiu” i en contra de la Constitució i del poble sud-coreà. “Tancs, vehicles blindats i soldats amb armes prompte controlaran el país”, ha denunciat el líder del PD, Lee Jae Myung.

No obstant això, no només l’oposició ha expressat el seu malestar. El líder de l’oficialista Partit del Poder Popular, Han Dong Hoon, ha qualificat la mesura d'”il·legal” i ha anunciat que es posarà del costat del poble per a tombar-la, informa l’agència de notícies Yonhap.

“La llei marcial és il·legal i inconstitucional i la detindrem juntament amb el poble”, ha dit Han, qui ha assegurat que la decisió ha sigut presa a costa del partit. “Treballaré per a protegir la democràcia liberal”, ha remarcat.

BARRICADES A LES PORTES DEL PARLAMENT

El Ministeri de Defensa ha anunciat mesures de seguretat addicionals i ha desplegat a les tropes de l’Exèrcit als voltants de l’Assemblea Nacional, que han començat a alçar barricades, al mateix temps que l’oposició està demanant al seu electorat que acudisca a la seu de la sobirania nacional.

“Ciutadans, sisplau vengen a l’Assemblea Nacional”, ha demanat el líder del PD, que ha instat als seus compatriotes a evitar que el país acabe baix el control dels militars.

La crida ha deixat les primeres escenes de caos enfront del Parlament, amb alguns conflictes entre manifestants i les forces de seguretat, que ha impedit entrar a diversos diputats a les instal·lacions.

El president del Parlament, Woo Won Sik, ha avançat que en les pròximes hores, sobre la base dels procediments constitucionals, la càmera prendrà les seues pròpies mesures per a contrarestar la llei marcial de Yoon, qui hauria pres la decisió de declarar-la a proposta del ministre de Defensa, Kim Yong Hyun.

“Demane a la gent que confie en l’Assemblea Nacional i supervise la situació amb calma. Espere que tots els membres de l’Assemblea Nacional es reunisquen immediatament en la sessió plenària” i “demanem als militars i a la Policia que romanguen en els seus llocs tranquils, ha expressat Woo.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Carlos Álvarez patix una lesió de turmell i perilla la seua final de Lliga amb el Llevant

Carlos Álvarez patix una lesió de sindesmosis en el turmell esquerre i podria perdre's els últims quatre partits de Lliga amb el Llevant, a l'espera de la seua evolució.

El València Basket patix davant un combatiu Ensino Lugo però assegura el passe a semifinals

El València Basket va remuntar en el Roig Arena per a imposar-se 73-70 al Durán Maquinaria Ensino Lugo i certificar el seu bitllet a semifinals de la Lliga Femenina Endesa, on es mesurarà al Spar Girona.

València Basket es jugarà el passe a la final davant Girona sense factor pista

València Basket s'enfrontarà al Spar Girona en les semifinals de la Lliga Femenina, una eliminatòria a doble partit en la qual el conjunt valencià no tindrà el factor pista a favor.

Tres ferits en una col·lisió frontal amb un cotxe en sentit contrari en l’A-7 a Tibi

Tres persones han resultat ferides en una col·lisió frontal en l'A-7, a l'altura de l'eixida de Tibi, després que un dels vehicles circulara en sentit contrari.

Controlat l’incendi en la campa exterior d’un desballestament d’Orihuela

El foc declarat en la campa exterior d'un desballestament a Orihuela ha quedat controlat este diumenge al migdia després dels treballs continuats del Consorci Provincial de Bombers d'Alacant.

Quatre persones moren ofegades, entre elles dos menors, en una platja d’Oliva

Quatre persones, inclosos dos menors d'11 i 14 anys, van morir ofegades a la platja Aigua Morta d'Oliva. Altres dos van ser evacuades a l'Hospital de Gandia amb símptomes d'ofegament.

Aspes guia al Celta a una victòria clau davant l’Elx

Iago Aspas lidera el triomf del Celta per 3-1 davant l'Elx, un resultat que impulsa les seues opcions europees i complica encara més la permanència il·licitana.

Obasohan lidera al Baxi Manresa en un agònic triomf davant el València Basket

El Baxi Manresa es va imposar per un ajustat 104-102 al València Basket en un partit decidit en l'últim minut, marcat pels 30 punts de Retin Obasohan i un desenllaç molt criticat per Pedro Martínez.