El president sud-coreà declara la llei marcial i acusa a l’oposició de servir a l’interès de Pyongyang

Les activitats parlamentàries i dels partits queden prohibides i els mitjans de comunicació estaran baix vigilància

MADRID, 3 (EUROPA PRESS)

El president de Corea del Sud, Yoon Suk Yeol, ha declarat este dimarts la llei marcial per a «erradicar les forces afins a Corea del Nord» i garantir «la llibertat i felicitat» de la població sud-coreana, acusant a l’oposició d'»activitats contra l’Estat» i d’actuar en benefici del règim de Kim Jong Un.

Yoon ha argumentat davant de l’opinió pública, en un discurs a la nació, que llei marcial és necessària per a «protegir l’ordre constitucional» i acabar amb les «forces antiestatales» que han portat al país «a la ruïna» i «busquen enderrocar l’actual sistema».

L’ordre arriba poc després que la principal força de l’oposició, el Partit Democràtic (PD), que té majoria al Parlament, aprovara per la via ràpida un projecte de llei de pressupost reduït i presentara mocions de destitució contra el cap de l’auditoria estatal i diversos fiscals.

«L’extorsió pressupostària és una pertorbació de les institucions estatals legítimes, un clar acte antiestatal que planeja una insurrecció», ha incidit Yoon, que ha acusat al Parlament d’haver-se convertit «en un monstre que està provocant el col·lapse del sistema liberal».

El cap de l’Estat Major de l’Exèrcit, Park An Soo, ha informat que totes les activitats parlamentàries i dels partits queden prohibides, així com les protestes i les manifestacions, mentre que els mitjans de comunicació estaran baix estreta vigilància de les autoritats.

«Estan prohibides les notícies falses, la manipulació de l’opinió pública i la propaganda falsa» i «tots els mitjans i publicacions estan subjectes al control de la llei marcial», ha fet saber el cap de l’Exèrcit sud-coreà.

Així mateix, la llibertat de reunió i manifestació queda restringida i totes aquelles persones que es troben secundant algun tipus de vaga o mobilització tenen un termini de 48 hores per a tornar als seus llocs de treball. «Els infractors seran castigats amb la llei marcial», ha advertit.

«Els infractors podran ser arrestats, detinguts, registrats i capturats sense ordre judicial de conformitat amb l’article 9 de la Llei Marcial» i seran castigats sobre la base de l’article 14 d’esta norma.

CRÍTIQUES DE L’OPOSICIÓ I L’OFICIALISME

L’oposició ha rebutjat la mesura i ha acusat al president Yoon d’haver declarat la llei marcial «sense cap motiu» i en contra de la Constitució i del poble sud-coreà. «Tancs, vehicles blindats i soldats amb armes prompte controlaran el país», ha denunciat el líder del PD, Lee Jae Myung.

No obstant això, no només l’oposició ha expressat el seu malestar. El líder de l’oficialista Partit del Poder Popular, Han Dong Hoon, ha qualificat la mesura d'»il·legal» i ha anunciat que es posarà del costat del poble per a tombar-la, informa l’agència de notícies Yonhap.

«La llei marcial és il·legal i inconstitucional i la detindrem juntament amb el poble», ha dit Han, qui ha assegurat que la decisió ha sigut presa a costa del partit. «Treballaré per a protegir la democràcia liberal», ha remarcat.

BARRICADES A LES PORTES DEL PARLAMENT

El Ministeri de Defensa ha anunciat mesures de seguretat addicionals i ha desplegat a les tropes de l’Exèrcit als voltants de l’Assemblea Nacional, que han començat a alçar barricades, al mateix temps que l’oposició està demanant al seu electorat que acudisca a la seu de la sobirania nacional.

«Ciutadans, sisplau vengen a l’Assemblea Nacional», ha demanat el líder del PD, que ha instat als seus compatriotes a evitar que el país acabe baix el control dels militars.

La crida ha deixat les primeres escenes de caos enfront del Parlament, amb alguns conflictes entre manifestants i les forces de seguretat, que ha impedit entrar a diversos diputats a les instal·lacions.

El president del Parlament, Woo Won Sik, ha avançat que en les pròximes hores, sobre la base dels procediments constitucionals, la càmera prendrà les seues pròpies mesures per a contrarestar la llei marcial de Yoon, qui hauria pres la decisió de declarar-la a proposta del ministre de Defensa, Kim Yong Hyun.

«Demane a la gent que confie en l’Assemblea Nacional i supervise la situació amb calma. Espere que tots els membres de l’Assemblea Nacional es reunisquen immediatament en la sessió plenària» i «demanem als militars i a la Policia que romanguen en els seus llocs tranquils, ha expressat Woo.

Últimes notícies

Javi Guerra tanca la temporada amb un sabor agredolç malgrat la victòria davant el Barcelona

Javi Guerra celebra el triomf del València per 3-1 davant el Barcelona, però admet que la temporada deixa un sabor agredolç per les opcions perdudes de jugar a Europa.

València tanca la presentació de les germanors de la Rosada després de més de deu hores de desfilada

La Germanor de València ha posat fi a més de deu hores de presentacions de les 127 filials davant la Germanor Matriu de Almonte en La Rosada, abans de l'esperada processó de la Verge pel llogaret.

El València encadena la seua pitjor ratxa històrica sense competicions europees

El València encadenarà set temporades consecutives sense classificar-se per a competicions europees i superarà el seu rècord de dies seguits sense jugar en el continent, un contrast amb el seu exitós passat.

Carlos Espí celebra la permanència del Llevant com el millor moment de la seua carrera

Carlos Espí, autor del gol del Llevant davant el Betis, definix la permanència reeixida en La Cartoixa com el millor de la seua carrera i una salvació molt complicada fa uns mesos.

Álvaro Rodríguez posa per davant a l’Elx a Girona al descans

Un gol d'Álvaro Rodríguez en el minut 39 dona avantatge provisional a l'Elx en Montilivi i deixa al Girona molt prop del descens a LaLiga Hypermotion.

Empat al descans entre Betis i Llevant en La Cartoixa amb gols de Abde i Carlos Espí

Betis i Llevant marxen al descans amb 1-1 en La Cartoixa després dels gols matiner de Abde i el de Carlos Espí a la vora del descans, un marcador que asseguraria la permanència matemàtica dels valencians.

El València domina al Barça però es queda sense premi a Mestalla

El València va sotmetre al Barcelona amb un setge constant en la primera part a Mestalla, però va malgastar diverses ocasions clares i va acabar firmant un 0-0 que li complica l'accés a la Lliga Conferència.

DocsValencia premia un retrat humà del moviment veïnal després de la DANA

La desena edició de DocsValencia reconeix documentals i curts que posen el focus en el moviment veïnal sorgit després de la DANA, la preservació de llengües minoritàries i la memòria del territori.