El PP ha plantejat en el debat sobre l’estat de la Comunitat Valenciana que el Govern central retire l’actual proposta de sistema de finançament autonòmic i que òbriga un nou debat multilateral. El partit reclama una reforma que siga, segons remarca, ‘justa, equitativa i igualitària’, i que s’aprove ‘a la major brevetat possible’.
Les iniciatives es debatran i es votaran este dimecres en Les Corts. En eixe paquet de propostes de resolució, els populars també demanen que les entregues a compte a les comunitats autònomes deixen d’estar lligades a l’aprovació dels Pressupostos Generals de l’Estat. Consideren que esta vinculació genera incertesa financera i dependència política.
Més enllà del canvi de model, el PP insta el Govern a convocar la Conferència de Presidents. L’objectiu és consensuar la reforma del sistema de finançament, establir un fons de nivellació i donar una eixida definitiva al deute públic de la Generalitat. Amb això pretenen, apunten, alleujar la pressió sobre els comptes valencians.
Propostes davant episodis de pluges extremes
Entre les seues resolucions, el PP exigix que es desenvolupe amb urgència el protocol d’ús del sistema ES-Alert a nivell estatal. Vol que també es pose en marxa el sistema de prealerta d’esta ferramenta, per millorar l’avís a la població davant emergències greus. Esta demanda es relaciona amb l’impacte de les últimes dans mediterrànies.
A més, sol·licita que l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) actualitze ‘els nivells de precipitació en els umbrals d’avisos per pluges per a fer-los acordes a la realitat climatològica de la Comunitat’. El PP entén que els patrons de pluja han canviat i que cal ajustar els avisos oficials per a una millor prevenció.
El grup popular reclama igualment que es facen totes les inversions hídriques necessàries en rius, barrancs i rambles de la Comunitat Valenciana. L’objectiu és garantir la seguretat de la ciutadania i reduir el risc davant episodis de pluges extremes. També proposa impulsar un programa extraordinari de seguretat de preses i embassaments de titularitat estatal situats en territori valencià.
En matèria de reconstrucció, el PP exigix al Govern la restitució del capital invertit per la Generalitat en les obres fetes arran de la riada del 29 d’octubre de 2024. Afig que cal aplicar un mecanisme de compensació financera per les quantitats relacionades amb les quotes d’IVA dels diferents contractes executats amb motiu de la dana.
Seguretat a la costa i altres demandes sectorials
El PP també demana reforçar els mitjans humans, materials i tecnològics de les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat destinats a la vigilància de la costa valenciana. Vol ‘garantir la vigilància permanent del litoral i la detecció primerenca d’embarcacions irregulars amb la finalitat de protegir la frontera marítima mediterrània’. Esta petició se centra especialment en el control del trànsit irregular per mar.
Entre la resta de resolucions, els populars inclouen la petició de prorrogar la vida útil de la Central Nuclear de Cofrentes més enllà de 2030. També proposen aprovar una Llei valenciana contra la Soledat No Desitjada, davant l’augment de persones majors que viuen a soles. Consideren que calen instruments concrets per a detectar i abordar estos casos.
A l’àmbit d’infraestructures, el PP reclama accelerar l’execució integral del Corredor Mediterrani. Defén que esta actuació és clau per a la competitivitat econòmica i la connexió de la Comunitat Valenciana amb la resta del Mediterrani i Europa. Insistix que s’han d’agilitzar terminis i obres pendents.
Pel que fa al model productiu i social, el grup popular proposa fomentar un turisme sostenible que concilie els interessos dels residents i dels visitants. Volen protegir la qualitat de vida a les zones turístiques sense renunciar a l’activitat econòmica associada. També plantegen recuperar el Premio Nacional de Tauromaquia, dotat amb 60.000 euros, com a reconeixement a este sector cultural, segons defén el partit.






