La Mancomunitat de l’Horta Sud reclama ‘un pla integral de reconstrucció per a la comarca més castigada’

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

La Mancomunitat de l’Horta Sud reclama l’engegada d’un pla integral de reconstrucció per a la comarca més castigada per la catàstrofe de la dana.

El Museu Comarcal de l’Horta Sud ha acollit este divendres un “senzill” acte en memòria de les víctimes de la dana, en el qual la plantilla de l’organisme i de l’espai museístic ha llegit un comunicat, en el qual es relata la tragèdia i s’apunten algunes de la llarga llista de conseqüències.

“La pràctica totalitat de l’Horta Sud, en la qual vivim 500.000 persones, està afectada. En alguns casos, de forma directa, persones que han perdut les seues vides, les seues cases o els seus negocis; en uns altres perquè les nostres amistats i famílies, els comerços on comprem, els col·lectius que estimem, els servicis públics i les infraestructures que utilitzem, els centres on hem estudiat, els auditoris on hem gaudit de la cultura o els museus que atresoren la nostra història, entre una llarga llista, han quedat greument afectats”, han manifestat.

El grup ha posat especialment en valor el paper que en esta greu crisi estan fent els 20 ajuntaments de la comarca, tant aquells dels municipis més durament castigats, com la resta, que s’ha posat al servei col·laborant en accions mancomunades.

En el comunicat també s’ha incidit en la tasca que està exercint en aquest procés el Museu Comarcal de l’Horta Sud, que alberga el primer laboratori del projecte de recuperació de fotografies danyades per la dana.

A més, s’ha fet referència a les paraules que, apenes unes hores abans, pronunciava el president de la Mancomunitat i alcalde de Sedaví, José F. Cabanes, en rebre un premi “Pont” de l’associació Mostra Viva del Mediterrani en el Centre Octubre, com a suport a la comarca més durament castigada.

El mandatari municipal va arreplegar el guardó “en nom de tots els ajuntaments de l’Horta Sud”. “Alcaldesses i alcaldes acumulem hores de somni, cansament i d’esforç per a tractar, primer, de traure del fang a la ciutadania i els negocis, i després, d’ajudar-la a recuperar la seua vida engegant una altra vegada les escoles i els serveis, o assessorant-la per a tramitar les ajudes. I tot això moltes vegades, sense dependències municipals, perquè estan arrasades; sense vehicles municipals, perquè els hem perdut; sense ordinadors, perquè estan destruïts; o sense els recursos humans suficients perquè també les nostres plantilles estan afectades i hi ha persones que han perdut la vida”, ha expressat.

“Som conscients dels valors que tenim en la comarca, del potencial que tenen les nostres empreses, del talent que té la nostra gent. Som conscients també de l’ajuda que hem rebut de voluntariat de tot l’Estat espanyol, cossos de seguretat i especialitzats, empreses i unes altres. Tot això ho agraïm, però queda moltíssim treball per a fer i l’Horta Sud necessita un Pla Integral de Reconstrucció Comarcal, més enllà de les ajudes puntuals, que comprenga tots els sectors afectats i en el qual han de participar totes les administracions públiques, des de la Unió Europea a la Diputació de València, passant per l’Estat espanyol i la Generalitat Valenciana”, reivindica.

“No només es tracta de reconstruir infraestructures. Necessitem un pla que revitalitze tots els sectors econòmics i socials, i que ens ajude a tornar a ser en poc de temps la comarca líder que havíem construït. Des de la Mancomunitat de l’Horta Sud reivindiquem este pla. No volem ser una comarca de dues o tres o quatre velocitats. Volem tornar a ser l’Horta Sud”, finalitza.

Últimes notícies

Centenars de metges es manifesten a València per a exigir més personal i millors condicions laborals

Centenars de metges recorren el centre de València en la tercera jornada de vaga per a denunciar la precarietat, exigir més personal i canvis en les guàrdies i l'organització assistencial.

Educació manté oberta la negociació amb els sindicats docents i reclama avanços sense imposicions

La Conselleria d'Educació assegura que manté la porta oberta a continuar negociant amb els sindicats del professorat i demana un gest que permeta avançar sense imposicions en el conflicte.

Spring Festival 2026 reforça la seua aposta per a consolidar Alacant com a destí musical

El Spring Festival presenta la seua edició 2026 amb vint artistes, la gira de comiat de Love of Lesbian i un fort impacte turístic i econòmic previst per a Alacant.

Ajornada al 28 de maig la lectura de conclusions del juí a Juliol d’Espanya per agressió sexual

L'Audiència Provincial d'Alacant retarda al 28 de maig la lectura de les conclusions finals en el juí al metge i expresident Juliol d'Espanya, acusat d'agressió sexual i tracte degradant a dos pacients.

El promotor de les VPO de la Platja de Sant Joan nega vincles amb Pérez-Hickman i els seus fills

L'administrador únic de Fraorgi nega qualsevol relació amb María Pérez-Hickman i els seus fills en el cas de les VPO de la Platja de Sant Joan i detalla davant la jutgessa com es va formar la cooperativa i es van adjudicar les vivendes.

Juan Luis Gandia assumix el rectorat de la Universitat de València reivindicant humanisme, ciència i compromís cívic

Juan Luis Gandia pren possessió com a rector de la Universitat de València i marca com a eixos del seu mandat l'humanisme, la ciència i la responsabilitat cívica, defenent una universitat pública al servici de la societat.

Renfe eleva a sis els trens Euromed diaris per sentit entre Barcelona i València

Renfe incrementa de cinc a sis els trens Euromed diaris per sentit entre Barcelona i València, la qual cosa suposa 1.700 places més a la setmana i una reorganització dels servicis de llarga distància.

Tres mitjans aeris i diverses dotacions terrestres combaten un incendi forestal a Benimantell

Tres mitjans aeris i diverses dotacions terrestres treballen des de primera hora de la vesprada per a controlar un incendi declarat en una zona forestal de Benimantell, a la Marina Baixa.