La Mancomunitat de l’Horta Sud reclama ‘un pla integral de reconstrucció per a la comarca més castigada’

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

La Mancomunitat de l’Horta Sud reclama l’engegada d’un pla integral de reconstrucció per a la comarca més castigada per la catàstrofe de la dana.

El Museu Comarcal de l’Horta Sud ha acollit este divendres un «senzill» acte en memòria de les víctimes de la dana, en el qual la plantilla de l’organisme i de l’espai museístic ha llegit un comunicat, en el qual es relata la tragèdia i s’apunten algunes de la llarga llista de conseqüències.

«La pràctica totalitat de l’Horta Sud, en la qual vivim 500.000 persones, està afectada. En alguns casos, de forma directa, persones que han perdut les seues vides, les seues cases o els seus negocis; en uns altres perquè les nostres amistats i famílies, els comerços on comprem, els col·lectius que estimem, els servicis públics i les infraestructures que utilitzem, els centres on hem estudiat, els auditoris on hem gaudit de la cultura o els museus que atresoren la nostra història, entre una llarga llista, han quedat greument afectats», han manifestat.

El grup ha posat especialment en valor el paper que en esta greu crisi estan fent els 20 ajuntaments de la comarca, tant aquells dels municipis més durament castigats, com la resta, que s’ha posat al servei col·laborant en accions mancomunades.

En el comunicat també s’ha incidit en la tasca que està exercint en aquest procés el Museu Comarcal de l’Horta Sud, que alberga el primer laboratori del projecte de recuperació de fotografies danyades per la dana.

A més, s’ha fet referència a les paraules que, apenes unes hores abans, pronunciava el president de la Mancomunitat i alcalde de Sedaví, José F. Cabanes, en rebre un premi «Pont» de l’associació Mostra Viva del Mediterrani en el Centre Octubre, com a suport a la comarca més durament castigada.

El mandatari municipal va arreplegar el guardó «en nom de tots els ajuntaments de l’Horta Sud». «Alcaldesses i alcaldes acumulem hores de somni, cansament i d’esforç per a tractar, primer, de traure del fang a la ciutadania i els negocis, i després, d’ajudar-la a recuperar la seua vida engegant una altra vegada les escoles i els serveis, o assessorant-la per a tramitar les ajudes. I tot això moltes vegades, sense dependències municipals, perquè estan arrasades; sense vehicles municipals, perquè els hem perdut; sense ordinadors, perquè estan destruïts; o sense els recursos humans suficients perquè també les nostres plantilles estan afectades i hi ha persones que han perdut la vida», ha expressat.

«Som conscients dels valors que tenim en la comarca, del potencial que tenen les nostres empreses, del talent que té la nostra gent. Som conscients també de l’ajuda que hem rebut de voluntariat de tot l’Estat espanyol, cossos de seguretat i especialitzats, empreses i unes altres. Tot això ho agraïm, però queda moltíssim treball per a fer i l’Horta Sud necessita un Pla Integral de Reconstrucció Comarcal, més enllà de les ajudes puntuals, que comprenga tots els sectors afectats i en el qual han de participar totes les administracions públiques, des de la Unió Europea a la Diputació de València, passant per l’Estat espanyol i la Generalitat Valenciana», reivindica.

«No només es tracta de reconstruir infraestructures. Necessitem un pla que revitalitze tots els sectors econòmics i socials, i que ens ajude a tornar a ser en poc de temps la comarca líder que havíem construït. Des de la Mancomunitat de l’Horta Sud reivindiquem este pla. No volem ser una comarca de dues o tres o quatre velocitats. Volem tornar a ser l’Horta Sud», finalitza.

Últimes notícies

Cauen 77 detinguts en Espanya d’una macroxarxa de tràfic de migrants i drogues al Mediterrani

Una operació internacional ha desmantellat una de les majors xarxes de tràfic de migrants, drogues i armes al Mediterrani, amb 77 detinguts en Espanya i ramificacions en la Comunitat Valenciana.

Mor un home de 56 anys en l’incendi d’una vivenda a Alberic

Un home de 56 anys ha mort en l’incendi de la vivenda on vivia a Alberic. Altres cinc persones han sigut ateses per inhalació de fum i ansietat.

Avís groc per tronades, pedra i calor extrema en comarques de València i Castelló este divendres

Aemet ha activat per a este divendres l’avís groc per fortes tronades amb pedra a l’interior de Castelló i nord de València, i per temperatures de fins a 36 graus al litoral sud de València.

Xàfecs forts en l’interior de Castelló este dissabte i calor intensa

Este dissabte continuen els xàfecs amb tronades en l’interior nord de Castelló, que poden ser forts, amb temperatures encara molt altes al sud del golf de València.

Una pedregada forta causa danys en cotxes i vivendes a Utiel

Una tempesta amb granís de gran tamany ha causat danys materials en vehicles, teulades i arbrat a Utiel, mentres Aemet preveu que continuen les tronades fortes a l’interior de la província de València.

Denunciat per portar una persona pujades damunt del cotxe a Xàbia

La Policia Local de Xàbia ha denunciat el conductor d’un turisme per conducció temerària després de circular amb una persona pujada al sostre del vehicle, una infracció molt greu que comporta sis punts menys i multa econòmica.

Fortes tempestes amb granís de fins a 3 cm al nord interior de València

El nord interior de la província de València ha registrat esta vesprada tempestes fortes amb granís de fins a 3 centímetres i avís taronja activat per Aemet, especialment a la zona d’Utiel i el Rincón de Ademuz.

L’Elx fitxa el migcampista Javier Morcillo fins a 2030

L’Elx ha tancat la incorporació del migcampista català Javier Morcillo, procedent de l’Atlético de Madrid, amb contracte fins a juny de 2030, ampliable una temporada més per objectius.
FILMOTECA D'ESTIU