11.6 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

La Mancomunitat de l’Horta Sud reclama ‘un pla integral de reconstrucció per a la comarca més castigada’

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

La Mancomunitat de l’Horta Sud reclama l’engegada d’un pla integral de reconstrucció per a la comarca més castigada per la catàstrofe de la dana.

El Museu Comarcal de l’Horta Sud ha acollit este divendres un “senzill” acte en memòria de les víctimes de la dana, en el qual la plantilla de l’organisme i de l’espai museístic ha llegit un comunicat, en el qual es relata la tragèdia i s’apunten algunes de la llarga llista de conseqüències.

“La pràctica totalitat de l’Horta Sud, en la qual vivim 500.000 persones, està afectada. En alguns casos, de forma directa, persones que han perdut les seues vides, les seues cases o els seus negocis; en uns altres perquè les nostres amistats i famílies, els comerços on comprem, els col·lectius que estimem, els servicis públics i les infraestructures que utilitzem, els centres on hem estudiat, els auditoris on hem gaudit de la cultura o els museus que atresoren la nostra història, entre una llarga llista, han quedat greument afectats”, han manifestat.

El grup ha posat especialment en valor el paper que en esta greu crisi estan fent els 20 ajuntaments de la comarca, tant aquells dels municipis més durament castigats, com la resta, que s’ha posat al servei col·laborant en accions mancomunades.

En el comunicat també s’ha incidit en la tasca que està exercint en aquest procés el Museu Comarcal de l’Horta Sud, que alberga el primer laboratori del projecte de recuperació de fotografies danyades per la dana.

A més, s’ha fet referència a les paraules que, apenes unes hores abans, pronunciava el president de la Mancomunitat i alcalde de Sedaví, José F. Cabanes, en rebre un premi “Pont” de l’associació Mostra Viva del Mediterrani en el Centre Octubre, com a suport a la comarca més durament castigada.

El mandatari municipal va arreplegar el guardó “en nom de tots els ajuntaments de l’Horta Sud”. “Alcaldesses i alcaldes acumulem hores de somni, cansament i d’esforç per a tractar, primer, de traure del fang a la ciutadania i els negocis, i després, d’ajudar-la a recuperar la seua vida engegant una altra vegada les escoles i els serveis, o assessorant-la per a tramitar les ajudes. I tot això moltes vegades, sense dependències municipals, perquè estan arrasades; sense vehicles municipals, perquè els hem perdut; sense ordinadors, perquè estan destruïts; o sense els recursos humans suficients perquè també les nostres plantilles estan afectades i hi ha persones que han perdut la vida”, ha expressat.

“Som conscients dels valors que tenim en la comarca, del potencial que tenen les nostres empreses, del talent que té la nostra gent. Som conscients també de l’ajuda que hem rebut de voluntariat de tot l’Estat espanyol, cossos de seguretat i especialitzats, empreses i unes altres. Tot això ho agraïm, però queda moltíssim treball per a fer i l’Horta Sud necessita un Pla Integral de Reconstrucció Comarcal, més enllà de les ajudes puntuals, que comprenga tots els sectors afectats i en el qual han de participar totes les administracions públiques, des de la Unió Europea a la Diputació de València, passant per l’Estat espanyol i la Generalitat Valenciana”, reivindica.

“No només es tracta de reconstruir infraestructures. Necessitem un pla que revitalitze tots els sectors econòmics i socials, i que ens ajude a tornar a ser en poc de temps la comarca líder que havíem construït. Des de la Mancomunitat de l’Horta Sud reivindiquem este pla. No volem ser una comarca de dues o tres o quatre velocitats. Volem tornar a ser l’Horta Sud”, finalitza.

Últimes notícies

Un xoc entre dos cotxes a Castelló deixa un mort i dos ferits

Un xoc entre dos turismes en la N-340 va deixar un mort de 52 anys i dos ferits. L'avís va arribar al CICU a les 21.00 i els ferits van ser traslladats a l'Hospital General.

Compte arrere per a Benidorm Fest 2026: Rosalinda Galán porta una cobla electrònica i feminista

Rosalinda Galán arriba a Benidorm Fest 2026 entre les deu candidatures amb més reproduccions i amb Mataora, una proposta que fusiona cobla, electrònica i discurs feminista. El seu objectiu és guanyar visibilitat en un gran aparador televisiu amb una posada en escena allunyada del tòpic.

Feijóo compareixerà hui en la comissió del Congrés sobre la DANA

Feijóo està citat hui en la Comissió d'Investigació de la DANA per a aclarir quina informació va rebre de Carlos Mazón i com es va coordinar la resposta a la tragèdia a València.

Febrer arranca estable en la Comunitat Valenciana amb el vent com a protagonista

La setmana comença amb cels que aniran buidant i ponent en augment. Es preveuen ratxes molt fortes a l'interior de València i la mar tendirà a agitar-se a la vesprada.

La regidora que va insultar a Sánchez ha demanat disculpes i assumix la seua responsabilitat

Belén Navarro, regidora del PP a Vallanca, ha demanat disculpes després d'insultar a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol i ha assumit la seua responsabilitat. Ha admés que les seues paraules no van estar a l'altura del respecte degut en el debat polític.

El PSPV denuncia que la dona expulsada per insultar a Sánchez en un míting és regidora del PP

El PSPV-PSOE ha assenyalat que l'assistent que va anomenar 'fill de puta' a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol és una edil del PP de Vallanca. Els socialistes reclamen una condemna immediata i mesures al Partit Popular.

Un home es puja al sostre d’un avió a Manises i retarda dos hores un vol a Amsterdam

Un jove de 24 anys es va pujar al sostre d'un avió de Vueling en l'aeroport de Manises. L'aeronau, amb destinació Amsterdam, va enlairar dos hores més tard.

Fernando Esteso serà vetlat demà a València i l’enterrament serà a Saragossa

La capella ardent s'obrirà el dilluns a les 11.00 en el tanatori Mémora de València. L'enterrament serà a Saragossa en la més estricta intimitat, a petició de la família.