La Policia desmantella la primera cèl·lula del Tren de Aragua a Espanya

La Policia Nacional ha desmantellat la primera cèl·lula del ‘Tren de Aragua’ assentada a Espanya i ha detingut a 13 persones en una operació que, segons els investigadors, confirma l’intent de l’organització per traslladar a territori espanyol el model de control i finançament que ja ha aplicat en altres països.

En esta segona fase de l’operació Interciti, els agents han practicat arrestos a Barcelona (huit), Madrid (dos) i altres tres entre Girona, la Corunya i València, on es va realitzar almenys una detenció. Quatre dels detinguts han ingressat a la presó per orde del jutge de l’Audiència Nacional Antonio Piña, una mesura que reflectix la gravetat dels fets atribuïts i el risc de continuïtat delictiva. Els investigadors també han desmantellat dos laboratoris domèstics de cocaïna rosa o tusi, una de les vies de finançament preferents de la banda juntament amb el tràfic de cocaïna, per la seua alta rendibilitat i ràpida distribució. En cinc registres a Barcelona, Madrid, la Corunya i Girona s’han intervingut a més drogues sintètiques, cocaïna i una plantació de marihuana ‘indoor’.

La Direcció General de la Policia ha explicat que el dispositiu és fruit d’un grup de treball creat ‘ad hoc’ per a frenar la implantació d’esta estructura criminal a Espanya, amb suport de la Policia Nacional de Colòmbia i del projecte europeu Ameripol-El Pacte 2.0. La cooperació internacional ha sigut clau per a traçar moviments, enllaços i patrons operatius que, per la seua naturalesa transnacional, desborden l’àmbit d’una sola jurisdicció.

Segona fase de l’operació Interciti

L’operació va tindre una primera fita al març de 2024 amb la detenció a Barcelona del germà del ‘Xiquet Guerrer’, líder internacional de l’organització, en virtut d’una Orde Internacional de Detenció emesa per les autoritats veneçolanes. A eixa persona se li atribuïen delictes de terrorisme, tràfic d’éssers humans, tràfic d’armes, extorsió, blanqueig de capitals i associació per a delinquir. Després d’eixe arrest, els investigadors van orientar la perquisició a determinar si s’estava intentant implantar i expandir l’estructura del grup a Espanya. La segona fase ara executada ha permés confirmar eixa hipòtesi amb la localització de membres, enllaços i funcions dins de l’entramat.

Els agents han identificat una xarxa jerarquitzada en la qual un líder, assistit per un lloctinent, dirigia dos subestructures. Estes branques es dedicaven al ‘cuinat’ de tusi en domicilis particulars i a la seua distribució per a finançar l’activitat delictiva, a més del tràfic de cocaïna que emmagatzemaven prèviament. L’ús de vivendes com a laboratoris complica la detecció i facilita una producció fragmentada, la qual cosa reduïx el risc de pèrdues davant intervencions policials. La confiscació d’una plantació de marihuana ‘indoor’ suggerix, a més, una diversificació de fonts d’ingressos, coherent amb l’estratègia de la banda de mantindre diverses línies de negoci il·lícites simultàniament. Les perquisicions seguixen obertes per a identificar més integrants i connexions internacionals.

Origen i expansió del Tren de Aragua

El ‘Tren de Aragua’ és una organització criminal transnacional originària de Veneçuela, assenyalada per assassinats, extorsions, segrestos i tràfic i tràfic de persones, entre altres delictes. El seu gènesi se situa en el sindicat d’obrers vinculat a la construcció del ferrocarril entre els estats de Aragua i Carabobo, que va arribar a cobrar per llocs de treball i a extorquir a contractistes. En paralitzar-se l’obra en 2011, aquell grup ja operava com a banda criminal.

L’organització es va consolidar en 2013, quan Héctor Rustherford Guerrero Flores, conegut com el ‘Xiquet Guerrer’, va ser empresonat a la presó de Tocorón i va teixir aliances amb membres de l’antic sindicat, escalant fins a convertir-se en ‘Pran‘ o líder carcerari. Des de 2018, el grup s’ha expandit amb rapidesa pel continent americà seguint les rutes de migració veneçolana i s’ha assentat en ciutats de Colòmbia, el Perú, Xile i altres països. La irrupció detectada a Espanya encaixa amb eixe patró d’expansió: primer, cèl·lules xicotetes que asseguren ingressos i suport logístic; després, la reproducció del model de control territorial. La investigació en curs busca precisament delimitar eixes ramificacions i evitar que l’organització consolide la seua estructura al país.

Últimes notícies

Mor un home en un accident de trànsit a l’AP-7 a Polinyà del Xúquer

Un home ha mort i dos persones han resultat ferides este matí en un accident de trànsit a l’AP-7, al terme de Polinyà del Xúquer, segons el CICU.

Un home mor apunyalat per una dona en una terrassa de València després d’una baralla

Un home de 45 anys ha mort esta matinada després de ser apunyalat per una dona de 35 anys en la terrassa d’un bar del barri de l’Olivereta, a València. La sospitosa, de nacionalitat espanyola, ha sigut detinguda acusada d’homicidi.

Deting a Alacant un fugitiu reclamat per Àustria per 11 robatoris en supermercats

La Policia Nacional ha detingut a Alacant un jove de 26 anys reclamat per Àustria per onze robatoris amb força en supermercats, en què es van furtar begudes alcohòliques valorades en 29.187 euros. El detingut havia sigut condemnat a tres anys de presó i estava reclamat mitjançant una Ordre Europea de Detenció i Lliurament.

Les mínimes baixen fins als 10 graus a Ademús en una nova nit fresca a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha encadenat una nova nit de descens tèrmic, amb 10 graus de mínima a Ademús i 10,5 a Vilafranca del Cid, mentre que les tres capitals de província han registrat valors lleugerament superiors als d'ahir.

Oratge estable per a l’últim diumenge d’agost: cel ras i temperatures a l’alça

L’últim diumenge d’agost arriba a la Comunitat Valenciana amb cel ras o poc ennuvolat, temperatures lleugerament més altes i vent fluix variable que girarà a sud i est a migdia.

Tres detinguts per diversos robatoris violents a la via pública a Oriola

La Policia Nacional ha detingut a Oriola tres hòmens, de 20, 21 i 46 anys, per dos sèries de robatoris amb violència a la via pública, amb quatre víctimes, totes elles veïnes del municipi.

Maria Schwinning, l’actriu valenciana de 18 anys que viu el seu any d’or

L’actriu valenciana Maria Schwinning, de 18 anys, ha estrenat enguany dos pel·lícules i una sèrie, ha guanyat el seu primer premi i assegura que viu el moment amb calma i ganes de continuar creixent.

Un estudi revela com la premsa ha polaritzat la batalla entre La Revuelta i El Hormiguero

Una investigació de la UPV i la Universitat de Salamanca conclou que la premsa digital ha convertit la rivalitat entre La Revuelta i El Hormiguero en un enfrontament simbòlic i ideològic, més enllà de les audiències televisives.