Assegurança obligatòria per a tots els gossos per la Llei de Benestar Animal: Què has de saber?

Comença setembre i amb este mes un important canvi legislatiu que afecta els propietaris de les mascotes. El 28 de març es va publicar al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) la nova Llei de Benestar Animal que té com a objectiu promoure la protecció i previndre l’abandó animal al nostre país. 

La normativa, que entrarà en vigor el 29 de setembre, estén l’assegurança de responsabilitat civil per a gossos potencialment perillosos (PPP) a tots els tipus de races.

La Nova Llei de Benestar Animal (Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar dels animals) és clara sobre això: “En el cas de la tinença de gossos i durant tota la vida de l’animal, la persona titular haurà de contractar i mantindre en vigor una assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers, que incloga en la seua cobertura les persones responsables de l’animal, per un import de quantia suficient per a sufragar les possibles despeses derivades, que s’establirà reglamentàriament”. 

Això vol dir que la nostra mascota haurà d’estar coberta per una assegurança que permetia sufragar el veterinari si mossega un altre gos o l’atenció mèdica a persones si colpeja o mossega, per exemple, un xiquet o un adult, i fins i tot operacions al quiròfan en cas que els danys les requerisquen.

Així s’estableix a l’article 30.3 de la norma: “La persona titular haurà de contractar i mantindre en vigor una assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers, per un import o quantia suficient per a sufragar les possibles despeses derivades“.

En este sentit, la Llei imposa una cobertura mínima de 120.000 euros per a una assegurança estàndard de responsabilitat civil per a gossos, però fixa que esta quantitat es pot actualitzar en funció de la variació de l’índex de preus al consum (IPC).

La conveniència d’una assegurança d’assistència veterinària

Això no obstant, l’assegurança de responsabilitat civil és el mínim requisit imprescindible i obligatori. Els experts recomanen ampliar-lo a una assegurança d’assistència veterinària que cobreix també eventuals accidents i malalties que puguen afectar la nostra mascota

“El gran avantatge d’una assegurança veterinària és que et pot oferir cobertures per a un gran nombre de consultes rutinàries que fas amb el teu gos, però també pot cobrir en cas de determinats accidents, malalties o malformacions que, segons les races, són molt més freqüents; per exemple, en races com els gossos salsitxa et pot donar cobertura per a intervencions en cas de lesions de columna; al bulldog francés per a afeccions respiratòries o intervencions que impliquen correccions de columna, etc.”, explica un expert.

Les assegurances d’assistència veterinària poden proporcionar, a més, assistència en cas que el gos patisca un accident i necessite ser traslladat a una clínica veterinària o assistència i compensació econòmica en cas de mort del gos; també en cas de robatori o pèrdua del mateix, supòsit en què també ens poden finançar econòmicament les campanyes publicitàries per denunciar la pèrdua o robatori.

Tot i això, a diferència de l’assegurança de responsabilitat civil, que s’ha d’estendre a tots els gossos de qualsevol edat, l’assegurança d’assistència veterinària es concedeix amb determinats criteris. Per exemple, en gossos a partir d’una determinada edat no se’n permet la contractació o es fa a preus molt elevats, per la qual cosa no sol eixir a compte.

Quant costa?

El cost de la pòlissa de responsabilitat civil canviarà en funció de la companyia d’assegurances. En el cas de les races perilloses la cobertura depenia anteriorment dels ajuntaments. Tot i això, els més comuns solen rondar entre els 60 i els 100 euros anuals, amb una responsabilitat civil entre els 150.000 i els 185.000 euros aproximadament.

El preu de les assegurances dependrà a més d’altres factors com la raça, el pes o l’edat del can. A més, es podran assegurar altres animals com ara gats, aus exòtiques o tortugues, entre d’altres. En cas de no complir l’assegurança obligatòria, els propietaris es podran enfrontar a multes que oscil·laran entre els 500 i els 10.000 euros en els casos més greus.

Què passa si m’enxampen sense assegurança?

Les sancions que poden ser aplicades en cas que un o una agent de l’autoritat detecte que no té assegurança de responsabilitat civil per al nostre gos són diverses i varien en funció de la gravetat dels fets, així com de la decisió del o l’esmentada agent de l’autoritat.

Poden anar des d’una advertència informativa en un primer moment fins a una sanció de 500 euros o bé fins a 10.000 si es donara el cas que la detecció tinga lloc després de provocar el gos algun tipus d’incident o accident. En tot cas, l’aplicació de la sanció no ens eximirà de l’obligatorietat de cobrir i pagar les despeses que el nostre gos haja pogut provocar amb l’incident.

Altres canvis

La reforma de la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal, a matèria de maltractament animal, introdueix una sèrie de canvis rellevants per als propietaris de mascotes. En primer lloc, cal destacar que els que vulguen tindre un gos com a mascota hauran de realitzar un curset obligatori per poder-lo tindre, que consisteix en un senzill test sobre la cura dels animals.

D’altra banda, la Llei de Benestar Animal prohibeix la venda de cadells a les botigues d’animals; obliga a l’esterilització de gossos si l’animal ha sigut adoptat en una societat protectora d’animals; estableix un càstig per als propietaris que deixen sense supervisió un animal de companyia durant més de tres dies seguits i aconsella l’adopció abans que la compra, entre d’altres.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

L’AIReF preveu que la Comunitat Valenciana incomplisca la regla de gasto en 2025 i 2026

L'AIReF calcula que el gasto computable de la Comunitat Valenciana superarà els límits nacionals en 2025 i 2026 i avisa d'un dèficit del 1,9% del PIB en 2026.

El Govern ordena retirar l’escut feixista croat del panteó de Luburić a Carcaixent

El Govern inclou el panteó de Vjekoslav Luburić a Carcaixent en el catàleg de símbols contraris a la Memòria Democràtica i ordena retirar l'escut Ustaša i afegir panells explicatius sobre els seus crims.

Dansa València porta la dansa contemporània a L’Albufera i estrena una versió de Les filles de Bernarda Alba

Dansa València trau la creació contemporània al parc natural de L'Albufera amb peces site-specific i estrena una lectura actual de Les filles de Bernarda Alba, a més de noves propostes en La Mutant i el TEM.

La jutgessa que investiga la DANA de València cita com a testimoni a l’excap d’informatius d’À Punt

La magistrada que investiga la gestió de la DANA a València del 29 d'octubre de 2024 crida a declarar com a testimoni al llavors cap d'informatius d'À Punt i incorpora nous vídeos a la causa.

Les víctimes de la dana demanen a Bolaños més mitjans judicials i revisar els aforaments

Tres associacions de víctimes de la dana reclamen a Félix Bolaños més recursos per al jutjat de Catarroja, una justícia sense interferències polítiques i revisar l'ús dels aforaments.

El Consell retorna al seu lloc al tècnic que va visar les VPP d’Alacant però li canvia les funcions

El tècnic que va tramitar les vivendes públiques investigades a la Platja de Sant Joan torna al seu lloc per dret administratiu, però amb funcions distintes a les que van motivar la seua suspensió.

El Consell declara la Romeria de la Santa Faç Bé d’Interés Cultural immaterial

El Consell ha aprovat el decret que reconeix la Romeria de la Santa Faç d'Alacant com a Bé d'Interés Cultural immaterial, destacant el seu valor històric, religiós i festiu.

El Consell recorrerà la regularització d’immigrants en alertar de tensió en els servicis públics

El Consell anuncia que recorrerà la regularització d'immigrants impulsada pel Govern en considerar que generarà un efecte anomenada, una pressió afegida sobre la sanitat, l'educació i la vivenda, i que no arriba amb finançament extra.