L’octubre del 2019 ha sigut el més càlid dels últims 40 anys a escala mundial

Sol

La calor ha sigut atípica en general a escala mundial este octubre | Pili Rius

 

El planeta se seguix calfant any a any i ja és habitual que hi haja rècords de calor o molts mesos amb temperatures per damunt de la mitjana. L’octubre d’este 2019, tampoc ha sigut una excepció i ha tornat a ser atípic pel que fa a l’ambient, arribant a ser el més càlid dels últims 40 anys a escala mundial.

 

D’esta manera ho constata en un comunicat el ‘Copernicus Climate Change Service’ (CCCS) de la Unió Europea, que basa esta conclusió en la comparació de les dades actuals amb les de la mitjana de referència, extreta entre els anys 1981 i 2010. Segons el balanç, este mes ha sigut 0,69 graus més càlid del normal, convertint-se en l’octubre més càlid de tots.

 

A nivell global, les temperatures van ser extremadament elevades en l’Àrtic, en l’est dels Estats Units i el Canadà, Orient Mitjà i gran part d’Àfrica i de Rússia. A més, també destaca l’ambient molt càlid per a l’època en el Brasil, sud d’Àfrica, oest i sud d’Austràlia i gran part de l’Antàrtida oriental.

 

Pel que fa a Europa, gran part del continent també ha registrat anomalies càlides, especialment en l’est i sud-est, mentres que també hi ha excepcions en zones del nord i nord-oest, a on els termòmetres han baixat per baix de la mitjana.   

 

Mapa de les temperatures mitjanes registrades aquest octubre a tot el món

Mapa de les temperatures mitjanes registrades este octubre en tot el món | COPERNICUS CLIMATE CHANGE SERVICE/ECMWF

 

Excepcions en la resta del planeta

Tal com ha passat en Europa, hi ha zones de la resta del planeta a on esta dada global de temperatures més elevades del normal no és representativa, ja que l’octubre ha segut més fred del normal. En concret, això ha passat en l’oest dels Estats Units i del Canadà, part de l’Àfrica tropical i l’Antàrtida.

 

A més, també hi ha hagut registres inferiors en tots els principals oceans, incloent el Pacífic oriental tropical i el mar Weddell cobert pel gel. No obstant, l’aire en superfície damunt de la mar sí que va ser més càlid del normal, sobretot en els mars àrtics i antàrtics i en el nord-est de l’Oceà Pacífic.  

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Compromís dona llum verda a Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València

L’executiva de Compromís per València ha aprovat per consens iniciar el procés per a convocar una assemblea extraordinària que ratifique Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València, a proposta de l’exalcalde Joan Ribó.

El Valencia Basket remunta a temps i castiga el Bilbao en un final d’infart (83-80)

El Valencia Basket remunta tretze punts en tres minuts i mig davant el Surne Bilbao Basket al Roig Arena (83-80) i s’avança en l’eliminatòria de quarts de final de la Lliga Endesa després d’un partit que els visitants havien controlat durant 34 minuts.

Justícia elevarà el pressupost de 2026 fins als 613 milions amb un increment del 5,6 %

La Conselleria de Justícia, Transparència i Participació disposarà en 2026 de 612,9 milions d’euros, 32,7 milions més que en 2025, per avançar cap a un model judicial més modern, àgil i eficient, en un context d’infrafinançament estructural.

Mora una dona de 61 anys en un greu accident de trànsit al centre d’Alcoi

Una dona de 61 anys ha mort este dimecres a migdia en un atropellament al centre d’Alcoi després que un cotxe col·lisionara, arrancara dos arbres i impactara contra ella. Una altra dona de 79 anys ha resultat ferida amb politraumatismes i ha sigut traslladada a l’Hospital d’Alcoi.

El pressupost dana de 2026 destina 445 milions per a impulsar la recuperació i tancar la reconstrucció

El vicepresident tercer del Consell, Vicente Martínez Mus, anuncia que el pressupost dana de 2026 inclou més de 445 milions, dins d’unes comptes de 1.100 milions, per a culminar la reconstrucció després de les riuades de 2024 i reforçar la prevenció davant fenòmens extrems.

El CSN eleva a nivell 2 un incident a la central nuclear de Cofrents del 2 de maig

El Consell de Seguretat Nuclear ha classificat com a incident de nivell 2 a l'escala internacional el sucsés ocorregut el 2 de maig a la central nuclear de Cofrents, relacionat amb el funcionament anòmal de huit vàlvules d'aïllament de vapor, sense conseqüències per a persones ni medi ambient.

Un club de futbol base investiga un possible espectacle eròtic en una festa amb menors

El CB Bonrepòs i Mirambell ha obert una investigació interna per aclarir si en una celebració del seu equip juvenil en una instal·lació municipal es va fer un espectacle eròtic amb menors presents i ja ha pres mesures cautelars.

Pérez Llorca anuncia una línia rècord de 50 milions per a modernitzar el camp valencià

Juanfran Pérez Llorca anuncia en Carlet la major línia d’ajudes de la història de la Comunitat Valenciana per a modernitzar explotacions agràries, dotada amb 50 milions d’euros i amb especial suport a jóvens i zones rurals.