Rècords de temperatures altes i estiuenques a la nit de Cap d’Any

Som a les portes d’un episodi de temperatures excepcionalment altes per a aquestes dates.

Encara que les últimes hores hem tingut encara algunes pluges i cels coberts, les temperatures estan sent molt suaus pels vents temperats de l’oest i sud-oest, explica Samuel Biener, expert de Meteored  (temps.com). Es preveu que la successió de fronts atlàntics dels últims dies finalitze ben prompte. Samuel Biener, climatòleg de Meteored (temps.com): “possible pluja de rècords”.

Les temperatures van augmentant i aquesta setmana acabaran sent molt suaus per a aquesta època de l’any. A la Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia i Andalusia els ponents deixaran un ambient primaveral amb registres de fins a 25 °C a les hores centrals.

Demà continuarà plovent a Galícia i també hi haurà precipitacions al Pirineu, amb una cota de neu per sobre dels 2500 metres. No es descarten xàfecs dispersos a l’interior, Andalusia i Extremadura. El vent seguirà bufant amb força al litoral nord, la meitat est peninsular i les Balears.

Rècords la nit de Cap d’Any

 

A partir de demà, i segons el nostre model de referència a Meteored, s’imposarà la dorsal anticiclònica. Així començarà un episodi de temperatures anormalment altes per a aquesta època i és possible que caiguen alguns rècords.

Tot i que pot semblar que la massa d’aire arriba des de l’Àfrica, realment serà aire atlàntic que experimentarà fortes descendències que tendeixen a escalfar la massa d’aire. A uns 1500 metres d’altitud es preveuen temperatures de 10 a 14 °C més altes del que és normal a finals de desembre, això pot donar una idea de la magnitud de l’episodi.

Entre dimecres i divendres s’esperen cels poc ennuvolats o clars a tot el territori, excepte en zones de vall que presenten boira, on la temperatura no pujarà tant. Gaudirem d’un ambient primaveral i en moltes capitals es rondaran o superaran els 20 °C.

Al vessant cantàbric ia Galícia també superaran aquesta xifra, mentre que algunes zones de la meitat arribaran als 25 °C. La nit de Cap d’Any les temperatures podrien ser de 5 a 10 °C més altes del normal a bona part del país.

L’hemisferi nord està vivint un final del 2021 amb rècords de fred i de calor de forma simultània; els recents -30° de el Canadà contrasten amb els 36° existents prop del Golf de Mèxic. Aquests contrastos es produeixen perquè el corrent en raig està extraordinàriament ondulat. Així, a la part ascendent de la dorsal es produeixen temperatures molt altes, mentre que a la part posterior hi ha una descàrrega d’aire molt fred.

A Amèrica del Nord, per exemple, s’han experimentat contrastos impressionants com els -30° d’Alberta (Canadà) davant dels més de 35° de Texas: més de 60° en 3000 quilòmetres de distància. Ahir es van polvoritzar rècords de fred al nord-est del Canadà, amb -50,9° a Rabbit Kettle.

A Europa també es viuen grans contrastos. Les temperatures gairebé estiuenques d’Espanya contrasta amb el fred extrem de Noruega i els punts de Rússia, on estan arribant a -10°. La causa d’aquesta suavitat de temperatures a Europa és el vòrtex polar reforçat al pol nord.

Últimes notícies

Luís Castro avisa després de la victòria davant el Mallorca: si penses que està fet pots morir

Luís Castro celebra que el Llevant quede a un sol punt de la permanència matemàtica després de véncer al Mallorca, però advertix que no poden relaxar-se abans de l'últim partit davant el Betis.

Les tempestes descarreguen fins a 48,8 l/m² a Siete Aguas i obliguen a tallar la N-3

Les tempestes de la vesprada a l'interior de la Comunitat Valenciana han deixat fins a 48,8 l/m² en quatre hores a Siete Aguas i han obligat a tallar un tram de la N-3 per fang i pedres.

El Llevant s’avança al Mallorca després d’una greu fallada defensiva

Un gol de Carlos Espí després d'un greu error de David López posa per davant al Llevant davant el Mallorca, en un partit on els locals patixen una lesió i el meta Ryan evita l'empat.

Un golàs de Chust avança a l’Elx davant un Getafe amb deu al descans

L'Elx marxa al descans 1-0 gràcies a un gran gol de Víctor Chust després d'una primera part de domini total davant un Getafe que juga amb deu per l'expulsió de Djené.

El València remunta a la Reial Societat i marxa al descans amb avantatge a Anoeta

El València s'imposa per 1-2 al descans a Anoeta després de remuntar el gol inicial de Aihen gràcies als punts de Javi Guerra i Hugo Duro.

El València Basket frena a Jaworski i torna a guanyar en la Lliga Endesa

El València Basket s'imposa 88-83 al Surne Bilbao Basket, resistix els 31 punts i 8 triples de Justin Jaworski i tala una ratxa de tres derrotes en la Lliga Endesa.

Elustondo s’acomiada d’Anoeta com a capità en el seu últim partit amb la Reial Societat

Aritz Elustondo afronta el seu últim partit a Anoeta com a capità de la Reial Societat davant el València, després d'onze temporades en el primer equip i un emotiu comiat a l'afició.

Óscar Trejo s’acomiada de Vallecas com a titular en el Raig-Vila-real

Óscar Trejo torna a l'onze del Rayo Vallecano per a acomiadar-se de Vallecas com a titular davant el Vila-real, en el seu últim partit a casa abans de deixar el club.