Rècords de temperatures altes i estiuenques a la nit de Cap d’Any

Som a les portes d’un episodi de temperatures excepcionalment altes per a aquestes dates.

Encara que les últimes hores hem tingut encara algunes pluges i cels coberts, les temperatures estan sent molt suaus pels vents temperats de l’oest i sud-oest, explica Samuel Biener, expert de Meteored  (temps.com). Es preveu que la successió de fronts atlàntics dels últims dies finalitze ben prompte. Samuel Biener, climatòleg de Meteored (temps.com): “possible pluja de rècords”.

Les temperatures van augmentant i aquesta setmana acabaran sent molt suaus per a aquesta època de l’any. A la Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia i Andalusia els ponents deixaran un ambient primaveral amb registres de fins a 25 °C a les hores centrals.

Demà continuarà plovent a Galícia i també hi haurà precipitacions al Pirineu, amb una cota de neu per sobre dels 2500 metres. No es descarten xàfecs dispersos a l’interior, Andalusia i Extremadura. El vent seguirà bufant amb força al litoral nord, la meitat est peninsular i les Balears.

Rècords la nit de Cap d’Any

 

A partir de demà, i segons el nostre model de referència a Meteored, s’imposarà la dorsal anticiclònica. Així començarà un episodi de temperatures anormalment altes per a aquesta època i és possible que caiguen alguns rècords.

Tot i que pot semblar que la massa d’aire arriba des de l’Àfrica, realment serà aire atlàntic que experimentarà fortes descendències que tendeixen a escalfar la massa d’aire. A uns 1500 metres d’altitud es preveuen temperatures de 10 a 14 °C més altes del que és normal a finals de desembre, això pot donar una idea de la magnitud de l’episodi.

Entre dimecres i divendres s’esperen cels poc ennuvolats o clars a tot el territori, excepte en zones de vall que presenten boira, on la temperatura no pujarà tant. Gaudirem d’un ambient primaveral i en moltes capitals es rondaran o superaran els 20 °C.

Al vessant cantàbric ia Galícia també superaran aquesta xifra, mentre que algunes zones de la meitat arribaran als 25 °C. La nit de Cap d’Any les temperatures podrien ser de 5 a 10 °C més altes del normal a bona part del país.

L’hemisferi nord està vivint un final del 2021 amb rècords de fred i de calor de forma simultània; els recents -30° de el Canadà contrasten amb els 36° existents prop del Golf de Mèxic. Aquests contrastos es produeixen perquè el corrent en raig està extraordinàriament ondulat. Així, a la part ascendent de la dorsal es produeixen temperatures molt altes, mentre que a la part posterior hi ha una descàrrega d’aire molt fred.

A Amèrica del Nord, per exemple, s’han experimentat contrastos impressionants com els -30° d’Alberta (Canadà) davant dels més de 35° de Texas: més de 60° en 3000 quilòmetres de distància. Ahir es van polvoritzar rècords de fred al nord-est del Canadà, amb -50,9° a Rabbit Kettle.

A Europa també es viuen grans contrastos. Les temperatures gairebé estiuenques d’Espanya contrasta amb el fred extrem de Noruega i els punts de Rússia, on estan arribant a -10°. La causa d’aquesta suavitat de temperatures a Europa és el vòrtex polar reforçat al pol nord.

Últimes notícies

Ezequiel Ponce torna a l’Elx amb contracte fins 2027

L’argentí Ezequiel Ponce torna a l’Elx després del seu pas pel Houston Dynamo i firma fins juny de 2027, ampliable dos anys més.

Alerta taronja per pluges fortes a l’interior de Castelló i València este dissabte

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat per a dissabte l’alerta taronja per pluges i tronades a l’interior nord de Castelló i per pluges a l’interior nord de València, a més de diverses alertes grogues per pluja, tronades i temperatures altes al litoral.

Foios estrena un gran mural en homenatge a Ferran Torres al poliesportiu municipal

Foios ha estrenat un mural gegant al poliesportiu municipal dedicat a Ferran Torres, autor del gol que va donar a Espanya el seu segon Mundial. L’Ajuntament també ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.