Rècords de temperatures altes i estiuenques a la nit de Cap d’Any

Som a les portes d’un episodi de temperatures excepcionalment altes per a aquestes dates.

Encara que les últimes hores hem tingut encara algunes pluges i cels coberts, les temperatures estan sent molt suaus pels vents temperats de l’oest i sud-oest, explica Samuel Biener, expert de Meteored  (temps.com). Es preveu que la successió de fronts atlàntics dels últims dies finalitze ben prompte. Samuel Biener, climatòleg de Meteored (temps.com): “possible pluja de rècords”.

Les temperatures van augmentant i aquesta setmana acabaran sent molt suaus per a aquesta època de l’any. A la Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia i Andalusia els ponents deixaran un ambient primaveral amb registres de fins a 25 °C a les hores centrals.

Demà continuarà plovent a Galícia i també hi haurà precipitacions al Pirineu, amb una cota de neu per sobre dels 2500 metres. No es descarten xàfecs dispersos a l’interior, Andalusia i Extremadura. El vent seguirà bufant amb força al litoral nord, la meitat est peninsular i les Balears.

Rècords la nit de Cap d’Any

 

A partir de demà, i segons el nostre model de referència a Meteored, s’imposarà la dorsal anticiclònica. Així començarà un episodi de temperatures anormalment altes per a aquesta època i és possible que caiguen alguns rècords.

Tot i que pot semblar que la massa d’aire arriba des de l’Àfrica, realment serà aire atlàntic que experimentarà fortes descendències que tendeixen a escalfar la massa d’aire. A uns 1500 metres d’altitud es preveuen temperatures de 10 a 14 °C més altes del que és normal a finals de desembre, això pot donar una idea de la magnitud de l’episodi.

Entre dimecres i divendres s’esperen cels poc ennuvolats o clars a tot el territori, excepte en zones de vall que presenten boira, on la temperatura no pujarà tant. Gaudirem d’un ambient primaveral i en moltes capitals es rondaran o superaran els 20 °C.

Al vessant cantàbric ia Galícia també superaran aquesta xifra, mentre que algunes zones de la meitat arribaran als 25 °C. La nit de Cap d’Any les temperatures podrien ser de 5 a 10 °C més altes del normal a bona part del país.

L’hemisferi nord està vivint un final del 2021 amb rècords de fred i de calor de forma simultània; els recents -30° de el Canadà contrasten amb els 36° existents prop del Golf de Mèxic. Aquests contrastos es produeixen perquè el corrent en raig està extraordinàriament ondulat. Així, a la part ascendent de la dorsal es produeixen temperatures molt altes, mentre que a la part posterior hi ha una descàrrega d’aire molt fred.

A Amèrica del Nord, per exemple, s’han experimentat contrastos impressionants com els -30° d’Alberta (Canadà) davant dels més de 35° de Texas: més de 60° en 3000 quilòmetres de distància. Ahir es van polvoritzar rècords de fred al nord-est del Canadà, amb -50,9° a Rabbit Kettle.

A Europa també es viuen grans contrastos. Les temperatures gairebé estiuenques d’Espanya contrasta amb el fred extrem de Noruega i els punts de Rússia, on estan arribant a -10°. La causa d’aquesta suavitat de temperatures a Europa és el vòrtex polar reforçat al pol nord.

Últimes notícies

TJ Shorts arriba al València Basket amb la mirada posada en un títol

TJ Shorts ja s'ha incorporat al València Basket i assegura que el seu objectiu és guanyar el màxim i tindre opcions reals de lluitar per un títol a final de temporada.

Docents i sindicats acumulen 14 multes per accions durant la vaga educativa

La Coordinadora d'Asemblees Docents ha denunciat 14 expedients sancionadors, per més de 8.600 euros, relacionats amb la vaga del professorat iniciada en maig.

L’interior de València s’enfila per damunt dels 41 graus en plena onada de calor

Les màximes han superat els 41 graus en diversos punts de l’interior de la província de València, amb 41,5 graus a Requena (Casas del Río), segons l’Associació Valenciana de Meteorologia.

València obri els centres d’emergències socials i allarga l’horari de les piscines per l’onada de calor

L’Ajuntament de València ha activat refugis climàtics, ha obert centres d’emergències socials i ha retardat el tancament de les piscines municipals davant la previsió de temperatures extremes. També ha suspés activitats a l’aire lliure, ha tancat la Devesa i ha adaptat serveis municipals i obres.

Nivell 3 de preemergència per calor extrema i risc màxim d’incendis a la Comunitat Valenciana

Emergències ha activat el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals fins al 21 d’agost i restringix l’accés a parcs naturals. A més, recomana adaptar els festejos de bous al carrer per a protegir els animals davant l’onada de calor.

Les exportacions valencianes creixen un 5 % i superen els 20.180 milions fins juny

Les exportacions de la Comunitat Valenciana han arribat a 20.180,3 milions d'euros en el primer semestre de 2026, un 5 % més que un any abans. València lidera les vendes a l'exterior, mentres la indústria agroalimentària i els béns d'equip trauen pit.

L’episodi de calor torna a calfar el Mediterrani fins als 30 graus

L’onada de calor que torna a afectar la Comunitat Valenciana ha mantingut el Mediterrani al voltant dels 30 graus, una situació que els experts qualifiquen de preocupant.

Xàtiva estrena 41 nous trens de Rodalia amb més capacitat i comoditats

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha presentat a Xàtiva els primers 41 trens Civia 465 per a les línies C1, C2 i C6, amb un 30 % més de capacitat i millores de confort. Els combois començaran a circular des d’hui i s’aniran incorporant de forma progressiva fins a 2027.