Rècords de temperatures altes i estiuenques a la nit de Cap d’Any

Som a les portes d’un episodi de temperatures excepcionalment altes per a aquestes dates.

Encara que les últimes hores hem tingut encara algunes pluges i cels coberts, les temperatures estan sent molt suaus pels vents temperats de l’oest i sud-oest, explica Samuel Biener, expert de Meteored  (temps.com). Es preveu que la successió de fronts atlàntics dels últims dies finalitze ben prompte. Samuel Biener, climatòleg de Meteored (temps.com): “possible pluja de rècords”.

Les temperatures van augmentant i aquesta setmana acabaran sent molt suaus per a aquesta època de l’any. A la Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia i Andalusia els ponents deixaran un ambient primaveral amb registres de fins a 25 °C a les hores centrals.

Demà continuarà plovent a Galícia i també hi haurà precipitacions al Pirineu, amb una cota de neu per sobre dels 2500 metres. No es descarten xàfecs dispersos a l’interior, Andalusia i Extremadura. El vent seguirà bufant amb força al litoral nord, la meitat est peninsular i les Balears.

Rècords la nit de Cap d’Any

 

A partir de demà, i segons el nostre model de referència a Meteored, s’imposarà la dorsal anticiclònica. Així començarà un episodi de temperatures anormalment altes per a aquesta època i és possible que caiguen alguns rècords.

Tot i que pot semblar que la massa d’aire arriba des de l’Àfrica, realment serà aire atlàntic que experimentarà fortes descendències que tendeixen a escalfar la massa d’aire. A uns 1500 metres d’altitud es preveuen temperatures de 10 a 14 °C més altes del que és normal a finals de desembre, això pot donar una idea de la magnitud de l’episodi.

Entre dimecres i divendres s’esperen cels poc ennuvolats o clars a tot el territori, excepte en zones de vall que presenten boira, on la temperatura no pujarà tant. Gaudirem d’un ambient primaveral i en moltes capitals es rondaran o superaran els 20 °C.

Al vessant cantàbric ia Galícia també superaran aquesta xifra, mentre que algunes zones de la meitat arribaran als 25 °C. La nit de Cap d’Any les temperatures podrien ser de 5 a 10 °C més altes del normal a bona part del país.

L’hemisferi nord està vivint un final del 2021 amb rècords de fred i de calor de forma simultània; els recents -30° de el Canadà contrasten amb els 36° existents prop del Golf de Mèxic. Aquests contrastos es produeixen perquè el corrent en raig està extraordinàriament ondulat. Així, a la part ascendent de la dorsal es produeixen temperatures molt altes, mentre que a la part posterior hi ha una descàrrega d’aire molt fred.

A Amèrica del Nord, per exemple, s’han experimentat contrastos impressionants com els -30° d’Alberta (Canadà) davant dels més de 35° de Texas: més de 60° en 3000 quilòmetres de distància. Ahir es van polvoritzar rècords de fred al nord-est del Canadà, amb -50,9° a Rabbit Kettle.

A Europa també es viuen grans contrastos. Les temperatures gairebé estiuenques d’Espanya contrasta amb el fred extrem de Noruega i els punts de Rússia, on estan arribant a -10°. La causa d’aquesta suavitat de temperatures a Europa és el vòrtex polar reforçat al pol nord.

Últimes notícies

Les víctimes de la dana de València envien un missatge de suport a Veneçuela pel terratrémol

Les principals associacions de víctimes de la dana de València han mostrat la seua solidaritat amb Veneçuela després del terratrémol, amb un manifest en què compartixen el dolor de les famílies i reclamen més ajuda humanitària internacional.

Mor un jove motorista de 20 anys en un accident a la CV-400 a Paiporta

Un jove de 20 anys ha mort després que el ciclomotor que conduïa ha col·lisionat per abast amb un turisme a la CV-400, a l’altura de Paiporta. El sinistre, ocorregut cap a les 16.40 hores, està sota investigació de la Guàrdia Civil.

Torres defensa Zapatero i reclama no interferir en les investigacions judicials

El ministre Angel Victor Torres assegura en Algemesi que, des que fa politica, no es fica ni prejuzga les investigacions judicials i reclama respectar la separacio de poders arran de la causa sobre les joies de José Luis Rodriguez Zapatero.

La Generalitat critica que els nous fons per a la dependència arriben tard i malament

La consellera de Serveis Socials, Elena Albalat, assegura que els 535 milions d’euros addicionals per a la dependència que rebrà la Comunitat Valenciana entre 2026 i 2027 són insuficients, arriben tard i no garantixen el finançament al 50 % que marca la llei.

Així canviarà el Batxillerat valencià per a adaptar-se a les PAU i a la norma estatal

El Consell ha modificat el currículum de Batxillerat per a harmonitzar-lo amb la normativa estatal i garantir la igualtat en les PAU, amb nous continguts i matèries i una aplicació progressiva a partir del curs 2026-2027.

Pérez Llorca replica que és incongruent exigir-li negociar un model de finançament rebutjat per 16 autonomies

Juanfran Pérez Llorca critica en Algemesí que Arcadi España li exigisca negociar un model de finançament autonòmic que, segons assegura, rebutgen 16 de les 17 autonomies.

El Suprem ratifica els quasi huit anys de presó per a Marcos Benavent en el primer juí d’Imelsa

El Tribunal Suprem ha confirmat la sentència de l’Audiència de València que imposa set anys i 10 mesos de presó a Marcos Benavent, l’autodenominat ‘yonqui del dinero’, en el primer juí del cas Imelsa, amb una reducció parcial només de costes i d’una de les penes als condemnats.

Els ajuntaments valencians esperen agilitzar 1.100 milions en obres posdana

El Govern d’Espanya ha validat 1.100 milions d’euros en obres municipals posdana de 2024, però el Consell reclama canvis normatius per a poder executar-les més ràpidament als ajuntaments valencians.