Morant a la jutgessa: ‘Els alcaldes no tenien informació per protegir els ciutadans’

La ministra de Ciència i secretària general del PSPV, Diana Morant, ha manifestat que «els alcaldes i alcaldesses no van tenir cap informació per a protegir els seus ciutadans el dia de la dana i això és el que li han de contar a la jutgessa» encarregada de la causa sobre la gestió del 29 d’octubre.

Aquesta afirmació la va fer Morant durant la seva visita a Sedaví, acompanyada per l’eurodiputada Leire Pajín, en resposta a les preguntes dels mitjans, després que la jutgessa del Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 3 de Catarroja haguera citat a declarar com a testimonis l’alcaldessa de València, María José Catalá, i altres 15 alcaldes de les zones més afectades per la riuada, que va deixar 228 morts i danys de milers de milions d’euros a la província.

Morant ha afirmat que els alcaldes i alcaldesses «no tenen cap problema a declarar davant la jutgessa i explicaran el desemparament institucional que han patit els ajuntaments el 29 d’octubre i els dies següents». La ministra va assegurar que la jutgessa entendrà com algunes d’elles, sense rebre la informació necessària, van haver de prendre decisions difícils durant una situació d’urgència.

Sobre la negativa de la jutgessa a investigar al president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX), Miguel Polo, Morant va assenyalar que «la jutgessa té molt clar que, conforme a la Llei, l’Estatut d’Autonomia i el Pla d’Inundacions de la Comunitat Valenciana, la responsabilitat per protegir la gent en cas d’emergències és de la Generalitat Valenciana».

La ministra ha recalcat que «el missatge d’alerta (ES-Alert) es va enviar a les 20.11 hores, quan ja era massa tard». Ha expressat que «el màxim responsable de l’enviament tard i malament d’aquest missatge és el senyor Mazón», referint-se a la comunicació amb el president de la Generalitat el mateix dia de la riuada.

Morant també ha lamentat les «deficiències» en el servei d’emergències 112, ressaltant que «no es pot permetre tenir un sistema d’emergències que presente fallades». Ha manifestat la seva preocupació pel fet que, malgrat saber-ho per treballadors del servei, no s’accionen millores.

Per acabar, la ministra va denunciar que Mazón «ha lliurat la institució valenciana a la ultradreta», demanant un avançament electoral per tal de recuperar les necessitats reals dels valencians i no les del seu govern actual.

Últimes notícies

Metrovalencia guanya usuaris en juliol mentre el TRAM d’Alacant retrocedix

Metrovalencia ha transportat 6,6 milions de persones en juliol, un 6,22 % més que en 2025, mentres que el TRAM d’Alacant ha baixat fins a 1,7 milions, un 2,48 % menys. El TRAM de Castelló ha crescut un 9,63 % fins als 242.180 viatgers.

Riazor celebra el retorn del Dépor a Primera en l’estrena d’Anselmi amb l’Elche

El Deportivo torna a Primera huit anys després davant un Elche que inicia el projecte de Martín Anselmi, encara amb la plantilla per tancar.

El Levante inscriu Ryan, Mandi i Tunde per a debutar hui en Lliga davant l’Espanyol

El Levante ha aconseguit inscriure a temps Matt Ryan, Aïssa Mandi i Kareem Tunde per a poder jugar esta vesprada al camp de l’Espanyol en l’estrena de Lliga, amb només 15 jugadors del primer equip disponibles.

Els Centres Dona atenen més de 7.000 víctimes en mig any i creixen un 18%

La Xarxa de Centres Dona de la Generalitat ha atés 7.093 dones en el primer semestre de 2026, quasi 1.100 més que un any abans, amb un augment de recursos, professionals i nous centres especialitzats.

Anselmi afronta el debut de LALIGA amb il·lusió i moltes ganes de competir

L’entrenador de l’Elche, Martín Anselmi, assegura que l’equip arriba al debut a LALIGA davant el Deportivo de La Coruña amb il·lusió, entusiasme i voluntat de competir després d’una llarga pretemporada.

El Valencia Basket arranca la pretemporada de Xavi Albert condicionat per les seleccions

El Valencia Basket, vigent campió de la Liga Endesa, inicia esta setmana la pretemporada del nou projecte de Xavi Albert, marcat per moltes novetats en la plantilla i per les absències dels internacionals per les finestres FIBA.

Gran revolució en l’onze del València en l’estrena de Lliga

El València afrontarà el debut de Lliga contra el Celta amb entre cinc i huit canvis respecte a l’estrena de la passada temporada, inclòs un nou sistema tàctic.

El Museu Faller completa la col·lecció infantil amb el ninot indultat de 1969

El Museu Faller de València ha localitzat el ninot infantil indultat de 1969, 'Tot és cant', desaparegut des dels anys 90, i ha iniciat el procés per a restaurar-lo i exposar-lo de nou.