Morant a la jutgessa: ‘Els alcaldes no tenien informació per protegir els ciutadans’

La ministra de Ciència i secretària general del PSPV, Diana Morant, ha manifestat que «els alcaldes i alcaldesses no van tenir cap informació per a protegir els seus ciutadans el dia de la dana i això és el que li han de contar a la jutgessa» encarregada de la causa sobre la gestió del 29 d’octubre.

Aquesta afirmació la va fer Morant durant la seva visita a Sedaví, acompanyada per l’eurodiputada Leire Pajín, en resposta a les preguntes dels mitjans, després que la jutgessa del Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 3 de Catarroja haguera citat a declarar com a testimonis l’alcaldessa de València, María José Catalá, i altres 15 alcaldes de les zones més afectades per la riuada, que va deixar 228 morts i danys de milers de milions d’euros a la província.

Morant ha afirmat que els alcaldes i alcaldesses «no tenen cap problema a declarar davant la jutgessa i explicaran el desemparament institucional que han patit els ajuntaments el 29 d’octubre i els dies següents». La ministra va assegurar que la jutgessa entendrà com algunes d’elles, sense rebre la informació necessària, van haver de prendre decisions difícils durant una situació d’urgència.

Sobre la negativa de la jutgessa a investigar al president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX), Miguel Polo, Morant va assenyalar que «la jutgessa té molt clar que, conforme a la Llei, l’Estatut d’Autonomia i el Pla d’Inundacions de la Comunitat Valenciana, la responsabilitat per protegir la gent en cas d’emergències és de la Generalitat Valenciana».

La ministra ha recalcat que «el missatge d’alerta (ES-Alert) es va enviar a les 20.11 hores, quan ja era massa tard». Ha expressat que «el màxim responsable de l’enviament tard i malament d’aquest missatge és el senyor Mazón», referint-se a la comunicació amb el president de la Generalitat el mateix dia de la riuada.

Morant també ha lamentat les «deficiències» en el servei d’emergències 112, ressaltant que «no es pot permetre tenir un sistema d’emergències que presente fallades». Ha manifestat la seva preocupació pel fet que, malgrat saber-ho per treballadors del servei, no s’accionen millores.

Per acabar, la ministra va denunciar que Mazón «ha lliurat la institució valenciana a la ultradreta», demanant un avançament electoral per tal de recuperar les necessitats reals dels valencians i no les del seu govern actual.

Últimes notícies

El PSPV tanca files amb Vicent Mascarell davant el juí oral per presumptes calúmnies al PP

El PSPV-PSOE ha reafirmat el seu suport total a Vicent Mascarell i ha criticat l’obertura de juí oral per un presumpte delicte de calúmnies al PP arran d’un vídeo on atribuïa al partit un acte vandàlic contra la seu socialista de València.

La tercera ona de calor dispara els 41,8 °C a Beneixama i la tempesta deixa ratxes de 80 km/h

L’inici de la tercera ona de calor ha deixat fins a 41,8 graus a Beneixama i una tempesta molt intensa ha registrat ratxes de vent de més de 80 km/h en municipis de les comarques valencianes.

Els embassaments del Xúquer baixen al 60,8 % i els del Segura al 56,4 % en plena onada de calor

La reserva hidrica continua el descens estival: el Xuquer es troba al 60,8 % i el Segura al 56,4 %, encara per damunt de fa un any i de la mitjana de la darrera decada.

El Levante incorpora de nou Manu Sánchez cedit pel Celta per a la temporada 2026-27

El Celta ha tancat amb el Levante UD la cessió amb opció de compra del lateral Manu Sánchez per a la temporada 2026-27, en el que serà el seu segon any al Ciutat de Valencia.

Tres dones assassinades en 24 hores en possibles crims masclistes a Màlaga, Toledo i Alacant

La portaveu del Govern ha condemnat els tres presumptes assassinats masclistes registrats en 24 hores a Màlaga, Toledo i Almoradí (Alacant), que podrien elevar a 33 les víctimes mortals d'enguany. La Guàrdia Civil investiga els casos mentres es recorden els servicis d'atenció 24 hores a víctimes de violència masclista.

El nou complex administratiu de Jesús concentrarà servicis provincials a partir de 2029

La Diputació de València invertirà 22,75 milions d’euros en un nou complex administratiu al barri de Patraix que centralitzarà des de 2029 bona part dels servicis provincials. El projecte combinarà tres edificis nous amb immobles històrics i inclourà mesures de sostenibilitat i d’eficiència en la gestió.

La jutgessa de la DANA exigix saber qui va redactar l’informe 4 d’Emergències

La jutgessa que investiga la DANA ha ordenat a l’AVSRE identificar el tècnic que va elaborar l’informe número 4 del 29 d’octubre de 2024 i aclarir quan es va remetre a la llista de difusió oficial, davant les discrepàncies entre dos versions del mateix document.

Encauen 14 persones per presumptes sobrecostos en obres de casernes de la Guàrdia Civil a la Comunitat

Un jutjat de València ha encausat 14 persones, entre elles un tinent coronel de la Guàrdia Civil, per presumptes sobrecostos i una suposada xarxa de corrupció en obres de casernes entre 2018 i 2022.