12.2 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

Morant a la jutgessa: ‘Els alcaldes no tenien informació per protegir els ciutadans’

La ministra de Ciència i secretària general del PSPV, Diana Morant, ha manifestat que “els alcaldes i alcaldesses no van tenir cap informació per a protegir els seus ciutadans el dia de la dana i això és el que li han de contar a la jutgessa” encarregada de la causa sobre la gestió del 29 d’octubre.

Aquesta afirmació la va fer Morant durant la seva visita a Sedaví, acompanyada per l’eurodiputada Leire Pajín, en resposta a les preguntes dels mitjans, després que la jutgessa del Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 3 de Catarroja haguera citat a declarar com a testimonis l’alcaldessa de València, María José Catalá, i altres 15 alcaldes de les zones més afectades per la riuada, que va deixar 228 morts i danys de milers de milions d’euros a la província.

Morant ha afirmat que els alcaldes i alcaldesses “no tenen cap problema a declarar davant la jutgessa i explicaran el desemparament institucional que han patit els ajuntaments el 29 d’octubre i els dies següents”. La ministra va assegurar que la jutgessa entendrà com algunes d’elles, sense rebre la informació necessària, van haver de prendre decisions difícils durant una situació d’urgència.

Sobre la negativa de la jutgessa a investigar al president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX), Miguel Polo, Morant va assenyalar que “la jutgessa té molt clar que, conforme a la Llei, l’Estatut d’Autonomia i el Pla d’Inundacions de la Comunitat Valenciana, la responsabilitat per protegir la gent en cas d’emergències és de la Generalitat Valenciana”.

La ministra ha recalcat que “el missatge d’alerta (ES-Alert) es va enviar a les 20.11 hores, quan ja era massa tard”. Ha expressat que “el màxim responsable de l’enviament tard i malament d’aquest missatge és el senyor Mazón”, referint-se a la comunicació amb el president de la Generalitat el mateix dia de la riuada.

Morant també ha lamentat les “deficiències” en el servei d’emergències 112, ressaltant que “no es pot permetre tenir un sistema d’emergències que presente fallades”. Ha manifestat la seva preocupació pel fet que, malgrat saber-ho per treballadors del servei, no s’accionen millores.

Per acabar, la ministra va denunciar que Mazón “ha lliurat la institució valenciana a la ultradreta”, demanant un avançament electoral per tal de recuperar les necessitats reals dels valencians i no les del seu govern actual.

Últimes notícies

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla amb un doblet i castiga la relaxació de l’Elx

El Sevilla va empatar en el Martínez Valero amb dos gols de Akor Adams, l'últim de penal en el 92. L'Elx va malgastar un 2-0 i va pagar els seus dubtes.

2-2: Akor Adams evita la derrota del Sevilla i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet i va rescatar al Sevilla amb un penal en el descompte per a empatar 2-2 en el Martínez Valero. L'Elx va malmetre una renda de 2-0 i va mostrar dubtes en la gestió del resultat.

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla en el descompte i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet, el segon de penal en el 92, per a evitar la derrota d'un Sevilla que va arribar a anar 2-0 a baix. L'Elx es va relaxar amb la renda i ho va pagar car.

Podem felicitar les festes i Nadal. A triar

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana denuncia la polarització política actual, on qualsevol detall —fins i tot una paraula en una felicitació— és utilitzat per desqualificar l’adversari, exagerant-ne el significat i carregant-lo d’intencions que no tenen base real

El greu accident ferroviari d’Adamuz deixa 40 víctimes mortals i obliga a decretar tres dies de dol oficial

Hi ha 41 persones hospitalitzades, 12 d’elles a l’UCI, mentre continuen les tasques d’identificació i la investigació sobre les causes del sinistre

L’excés de fred deixa 125 morts en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre

MoMo estima 125 morts per excés de fred en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre, un 7,2% menys que un any abans. La majoria s'han concentrat al gener.

Jutjat de Llíria cita al subdirector d’Emergències per la filtració de l’àudio del 112

El Jutjat d'Instrucció 6 de Llíria ha citat a Jorge Suárez com a testimoni per la filtració a la premsa d'un fragment de l'àudio entre Aemet i el 112 durant la DANA. La Guàrdia Civil assenyala que dos ex alts càrrecs van copiar la crida en una memòria portàtil.

Port subratlla el plus de jugar a casa abans del València Basket-París en Eurolliga

El capità Josep Puerto va cridar a la calma després de dos derrotes i va destacar que jugar en el Roig Arena pot aportar l'energia necessària davant París Basketball.