Morant a la jutgessa: ‘Els alcaldes no tenien informació per protegir els ciutadans’

La ministra de Ciència i secretària general del PSPV, Diana Morant, ha manifestat que «els alcaldes i alcaldesses no van tenir cap informació per a protegir els seus ciutadans el dia de la dana i això és el que li han de contar a la jutgessa» encarregada de la causa sobre la gestió del 29 d’octubre.

Aquesta afirmació la va fer Morant durant la seva visita a Sedaví, acompanyada per l’eurodiputada Leire Pajín, en resposta a les preguntes dels mitjans, després que la jutgessa del Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 3 de Catarroja haguera citat a declarar com a testimonis l’alcaldessa de València, María José Catalá, i altres 15 alcaldes de les zones més afectades per la riuada, que va deixar 228 morts i danys de milers de milions d’euros a la província.

Morant ha afirmat que els alcaldes i alcaldesses «no tenen cap problema a declarar davant la jutgessa i explicaran el desemparament institucional que han patit els ajuntaments el 29 d’octubre i els dies següents». La ministra va assegurar que la jutgessa entendrà com algunes d’elles, sense rebre la informació necessària, van haver de prendre decisions difícils durant una situació d’urgència.

Sobre la negativa de la jutgessa a investigar al president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX), Miguel Polo, Morant va assenyalar que «la jutgessa té molt clar que, conforme a la Llei, l’Estatut d’Autonomia i el Pla d’Inundacions de la Comunitat Valenciana, la responsabilitat per protegir la gent en cas d’emergències és de la Generalitat Valenciana».

La ministra ha recalcat que «el missatge d’alerta (ES-Alert) es va enviar a les 20.11 hores, quan ja era massa tard». Ha expressat que «el màxim responsable de l’enviament tard i malament d’aquest missatge és el senyor Mazón», referint-se a la comunicació amb el president de la Generalitat el mateix dia de la riuada.

Morant també ha lamentat les «deficiències» en el servei d’emergències 112, ressaltant que «no es pot permetre tenir un sistema d’emergències que presente fallades». Ha manifestat la seva preocupació pel fet que, malgrat saber-ho per treballadors del servei, no s’accionen millores.

Per acabar, la ministra va denunciar que Mazón «ha lliurat la institució valenciana a la ultradreta», demanant un avançament electoral per tal de recuperar les necessitats reals dels valencians i no les del seu govern actual.

Últimes notícies

La Policia investiga la mort d’un home en l’estany del parc Ribalta de Castelló

La Policia Nacional investiga la mort d’un home trobat este diumenge al matí en l’estany del parc Ribalta de Castelló, després de procedir al llançament del cadàver a les 9 hores. La UDEV porta el cas i encara es desconeixen les causes del decés.

L’incendi de Tírig es conté amb 21 mitjans aeris i 810 hectàrees cremades

L'incendi forestal de Tírig ha calcinat 810 hectàrees però evoluciona de forma favorable, amb el perímetre sense flames i 21 mitjans aeris treballant. El foc manté dos flancs actius i ha obligat a desallotjar Catí, amb 47 persones encara allotjades en un alberg.

Controlat l’incendi forestal d’Aras de los Olmos després d’una nit de treball

L’incendi forestal declarat diumenge a la nit a Aras de los Olmos (València) ha quedat controlat este dilluns de bon matí després d’una nit d’intens treball dels serveis d’emergència.

Els mitjans aeris s’incorporen a l’incendi de Tírig després de la tercera nit d’atac terrestre

Un total de 18 mitjans aeris s’han afegit ja a l’extinció de l’incendi forestal de Tírig, que ha cremat 684 hectàrees i ha obligat a evacuar Catí, mentres es manté el risc extrem d’incendis en tota la Comunitat Valenciana.

Xubascos molt forts amb pedra gran en l’interior de Castelló i València este dilluns

La Aemet ha activat un avís per ruixats i tempestes molt fortes o torrencials en l’interior de Castelló i València, amb pedra gran i ratxes de vent molt intenses, i perill també al litoral sud valencià.

L’incendi de Tírig continua actiu però la nit es preveu favorable

L’incendi forestal de Tírig seguix actiu i ha obligat a evacuar Catí, però la previsió per a esta nit és bona i 250 efectius terrestres continuaran treballant per frenar el foc i protegir vivendes i més de 60 granges.

El vent afluixa en l’incendi de Tírig i dona un respir a l’extinció

Aemet preveu que el vent vaja perdent força esta nit en la zona de l’incendi de Tírig, fet que pot facilitar els treballs d’extinció, centrats sobretot en la protecció de Catí i de les explotacions ramaderes pròximes.

Ordre d’evacuació a Catí per l’incendi forestal de Tírig via Es-Alert

Emergències ha ordenat evacuar Catí per l’avanç de l’incendi forestal de Tírig i ha avisat la població amb un Es-Alert. Els veïns han de eixir per la CV-128 o la N-232 en direcció a Xert i seguir les indicacions de la Guàrdia Civil.