Crònica d’un aplec

I finalment ens vam retrobar a dalt de la muntanyeta, al tercer intent després de la pandèmia i la Dana, en un Aplec de la Muntanyeta de Sant Antoni, que després d’allò del diumenge, no hi ha cap dubte que s’ha de treballar per donar-li una necessària continuïtat.

Vam ballar, vam jugar, però sobretot va ser una jornada reivindicativa del valencianisme social, cultural i polític del nostre país.

Més de tres-centes cinquanta persones ens vam aplegar a Betxí, a l’Aplec de la Muntanyeta de Sant Antoni, per a retre homenatge als pares del valencianisme actual, aquell grup de joves valencianistes liderats per Vicent Tomàs i Martí, que des de l’any 1920 fins al 1923, van mantenir encesa la flama del valencianisme en les quatre trobades a la Muntanyeta, on van debatre les diferents bases de la Declaració Valencianista redactada l’any 1918.

Les entitats Decidim, Plataforma pel Dret a Decidir del País Valencià, Acció Cultural del País Valencià i l’Ajuntament de Betxí governat per Compromís, van organitzar una magnífica trobada en un paratge que recollia el simbolisme dels darrers aplecs, i la bellesa paisatgística d’un en clau meravellós i únic.

L’aplec de diumenge a la Muntanyeta va ser molt més que un acte polític, i és que des de l’organització, s’ha volgut unir la reivindicació nacional amb l’aspecte festiu i familiar. Les realitats d’aquest segle fa que la festa, la cultura i la política vagen agafades de la mà.

Una quinzena d’entitats van participar en la fira d’entitats: sindicats, editorials, partits polítics i plataformes culturals, conjuntament amb jocs infantils i les actuacions dels dolçainers de Betxí i la Muixeranga de la Plana, van omplir l’esplanada de l’ermitori. Els actes musicals van vindre de la mà de DJ Keizz i el popular Dani Miquel.

La tertúlia valencianista va girar al voltant de la llengua amb la recent commemoració del noranta aniversari de la signatura de les Normes de Castelló. Toni Meneu, filòleg natural de Betxí i exalcalde de la població va moderar l’acte, acompanyat de Zahia Guidoum presidenta de Decidim País Valencià, Anna Oliver presidenta d’Acció Cultural del País Valencià, l’historiador Antoni Pitarch i l’escriptor Carles Fenollosa. Uns participants de luxe que van debatre sobre el diagnòstic de la llengua, dividit en tres blocs: Llengua i moviments migratoris, les llengües minoritàries i les noves tecnològics, i el reconeixement oficial del valencià.

Crec necessari extreure un missatge important arran de l’aplec de diumenge, i és la importància d’empoderar-nos com a societat amb la lluita pels drets del poble valencià i la lluita pels drets nacionals, i uns i altres sols poden ser assolits per vies democràtiques. Cal continuar treballant per allò que ja reivindicava Vicent Tomàs i Martí a principis del darrer segle: Un país amb molta més sobirania, una hisenda pròpia, aconseguir el dret civil valencià i les llibertats més elementals com a poble. Sols d’aquesta manera aconseguirem el País Valencià que volem.

Últimes notícies

El Barça i el Bidasoa Irún obrin les semifinals de la Copa del Rei a Alacant

El Barça, vigent campió, goleja el Recoletas Atlético Valladolid i el Bidasoa Irún supera el Bathco Torrelavega per a convertir-se en els primers semifinalistes de la Copa del Rei d handbol al Centre de Tecnificació d Alacant.

Investiguen si uns ossos trobats en Dénia són d’un jove assassinat pel seu pare el 1994

La Policia Nacional analitza uns ossos humans localitzats baix el sòl d’una vivenda de Dénia per a comprovar si pertanyen a un jove desaparegut el 1994 després de la confessió en el llit de mort del seu pare.

Detingut un aficionat pels greus desordres previs al València-Barça a Mestalla

La Policia Nacional ha detingut a València un home identificat com un dels aficionats més actius en els greus desordres públics previs al partit València-Barcelona disputat a Mestalla el passat 23 de maig.

La CHJ invertix 1,3 milions per a reforçar la seguretat al barranc del Poyo a Riba-roja

La Confederación Hidrográfica del Júcar ha destinat 1,3 milions d'euros a una nova mota de protecció al barranc del Poyo, al seu pas pel polígon industrial La Reva de Riba-roja de Túria, per a millorar la capacitat hidràulica i reduir el risc d'inundacions en una zona clau per a l'economia local.

Una tronada de matinada deixa 94 l/m² en tres hores a Ribera de Cabanes

Les pluges de la passada matinada han descarregat amb força al litoral de Castelló, amb 94 litres per metre quadrat en tres hores a Ribera de Cabanes i més de 60 l/m² en diversos municipis d’Alacant.

Les temperatures cauen quasi 14 graus en només 24 hores a Alcoi

Les temperatures del migdia han baixat una mitjana de 9,2 graus en només 24 hores a la Comunitat Valenciana, amb un descens excepcional de 13,9 graus a Alcoi, segons Aemet.

Detenen l’exmilitar Patricia Campos per un presumpte maltractament als seus fills que ella nega

La castellonenca Patricia Campos i la seua dona han sigut detingudes per la Guàrdia Civil i investigades per un presumpte delicte continuat de maltractament als seus dos fills adoptats, uns fets que la parella rebutja de manera categòrica.

Propietaris de Les Naus defenen davant la jutgessa que complien els requisits per a comprar els pisos

Huit propietaris investigats del residencial Les Naus, a la platja de Sant Joan dAlacant, asseguren davant la jutgessa que reunien les condicions per a accedir als habitatges. Les declaracions posen el focus en la interpretació de la unitat de convivència i en labast real dels ingressos que shi havien de declarar.