Crònica d’un aplec

I finalment ens vam retrobar a dalt de la muntanyeta, al tercer intent després de la pandèmia i la Dana, en un Aplec de la Muntanyeta de Sant Antoni, que després d’allò del diumenge, no hi ha cap dubte que s’ha de treballar per donar-li una necessària continuïtat.

Vam ballar, vam jugar, però sobretot va ser una jornada reivindicativa del valencianisme social, cultural i polític del nostre país.

Més de tres-centes cinquanta persones ens vam aplegar a Betxí, a l’Aplec de la Muntanyeta de Sant Antoni, per a retre homenatge als pares del valencianisme actual, aquell grup de joves valencianistes liderats per Vicent Tomàs i Martí, que des de l’any 1920 fins al 1923, van mantenir encesa la flama del valencianisme en les quatre trobades a la Muntanyeta, on van debatre les diferents bases de la Declaració Valencianista redactada l’any 1918.

Les entitats Decidim, Plataforma pel Dret a Decidir del País Valencià, Acció Cultural del País Valencià i l’Ajuntament de Betxí governat per Compromís, van organitzar una magnífica trobada en un paratge que recollia el simbolisme dels darrers aplecs, i la bellesa paisatgística d’un en clau meravellós i únic.

L’aplec de diumenge a la Muntanyeta va ser molt més que un acte polític, i és que des de l’organització, s’ha volgut unir la reivindicació nacional amb l’aspecte festiu i familiar. Les realitats d’aquest segle fa que la festa, la cultura i la política vagen agafades de la mà.

Una quinzena d’entitats van participar en la fira d’entitats: sindicats, editorials, partits polítics i plataformes culturals, conjuntament amb jocs infantils i les actuacions dels dolçainers de Betxí i la Muixeranga de la Plana, van omplir l’esplanada de l’ermitori. Els actes musicals van vindre de la mà de DJ Keizz i el popular Dani Miquel.

La tertúlia valencianista va girar al voltant de la llengua amb la recent commemoració del noranta aniversari de la signatura de les Normes de Castelló. Toni Meneu, filòleg natural de Betxí i exalcalde de la població va moderar l’acte, acompanyat de Zahia Guidoum presidenta de Decidim País Valencià, Anna Oliver presidenta d’Acció Cultural del País Valencià, l’historiador Antoni Pitarch i l’escriptor Carles Fenollosa. Uns participants de luxe que van debatre sobre el diagnòstic de la llengua, dividit en tres blocs: Llengua i moviments migratoris, les llengües minoritàries i les noves tecnològics, i el reconeixement oficial del valencià.

Crec necessari extreure un missatge important arran de l’aplec de diumenge, i és la importància d’empoderar-nos com a societat amb la lluita pels drets del poble valencià i la lluita pels drets nacionals, i uns i altres sols poden ser assolits per vies democràtiques. Cal continuar treballant per allò que ja reivindicava Vicent Tomàs i Martí a principis del darrer segle: Un país amb molta més sobirania, una hisenda pròpia, aconseguir el dret civil valencià i les llibertats més elementals com a poble. Sols d’aquesta manera aconseguirem el País Valencià que volem.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Compromís reclama pactes per a evitar el col·lapse de València en les Falles

Compromís denuncia que les Falles de València han estat marcades pel col·lapse en mobilitat, neteja i convivència i exigix tres pactes per a reconduir l'organització de les festes, a més de recuperar la taxa turística.

Milers de taxis oferixen servicis gratuïts a València i Alacant contra la liberalització dels VTC

Milers de taxistes de València i Alacant han realitzat servicis gratuïts durant dos hores per a protestar contra la liberalització dels VTC i exigir mesures de xoc immediates.

L’Elx presenta la seua samarreta retro inspirada en els 90 per a la jornada vintage de LaLiga

L'Elx ha presentat una samarreta retro amb la franja verda més alta i estreta, inspirada en els anys 90, que s'estrenarà en la jornada temàtica retro de LaLiga.

Els valencians Grimaldo, Mosquera, Fornals, Soler i Ferran Torres lideren la llista d’Espanya

Luis de la Font convoca a cinc futbolistes valencians i estrena a Mosquera, Joan García, Barrenetxea i Víctor Muñoz per als amistosos de març davant Sèrbia i Egipte.

El govern de Barcala defén la seua gestió dels bons comercie a Alacant

L'equip de govern d'Alacant sosté que la gestió dels bons comercie es va ajustar als procediments i que tota la informació és pública, mentres l'oposició exigix més transparència i accés als expedients.

Quique Llopis apunta a medalla en el Mundial de Toruń i Eusebio Càceres busca consolidar el seu renaixement

Quique Llopis arriba al Mundial de Toruń amb opcions reals de medalla en 60 metres barres, mentres que Eusebio Càceres vol confirmar el seu renàixer esportiu en la longitud.

El València complix 107 anys entre la lluita per la permanència i el repte del Nou Mestalla

El València CF celebra el seu 107 aniversari lluny dels llocs europeus, centrat en assegurar la permanència i en l'avanç de les obres del Nou Mestalla amb vista a 2027.

Vila-real i Reial Societat es juguen un pas clau cap a Europa en La Ceràmica

Vila-real i Reial Societat s'enfronten en La Ceràmica amb objectius europeus distints però urgents: afermar la Champions o assegurar presència continental la pròxima temporada.