Prohibida la venda de tònica Schweppes de Coca-Cola en Espanya

 

Ben pocs saben l’entramat de propietats i drets de venda que s’amaguen darrere de les grans marques de begudes, com Schweppes. L’Audiència de Barcelona acaba d’atorgar a la japonesa Suntory, propietària de TriNa i La Casera, el dret exclusiu sobre la marca en Espanya. Això significa que està prohibida la comercialització de la tònica Schweppes de Coca-Cola, que es produïx en el Regne Unit i que la firma espanyola Red Paralela s’encarregava d’importar i de vendre en el país.

 

Així, segons el jutjat, la marca Schweppes en Espanya és titularitat només de Suntory, deixant fora d’Espanya la tònica Schweppes britànica, propietat de Coca-Cola, després de què l’empresa original, Cadbury, li venguera a la multinacional nord-americana. Es tracta d’un encreuament de titularitats al que finalment un jutge dona resposta, diferenciant clarament les dos empreses i el seu àmbit de comercialització, tot i distribuir la mateixa marca.

 

Multa per valor de 293.480 euros a la distribuïdora espanyola

El cas és que a Red Paralela, empresa que fins ara distribuïa la Schweppes de Coca-Cola en Espanya, li eixirà cara la guerra de mercat. El jutjat l’ha condemnat a pagar una multa per valor del 5% de tota la facturació de cinc anys, des de 2009 a 2014. Ni més ni menys que 293.480 euros, d’un total facturat de 5,9 milions d’euros durant este període, producte de 17,3 milions de botelles britàniques de tònica Schweppes venudes en Espanya.

 

L’origen del conflicte

Tot va començar l’any 2014. Suntory demandava a Red Paralela per vendre tònica Schweppes britànica en Espanya. Però la firma espanyola es defensava baix l’argument de què a Suntory se li havia acabat el dret d’ús exclusiu de la marca. I ho feia baix la protecció d’una normativa europea, que afirmava que la japonesa no podia impedir-li la venda de tònica britànica en Espanya perquè tenia el permís del titular de la marca, en este cas, Coca-Cola.

 

De fet, el Tribunal de Justícia de la UE intervindria al·legant que el titular d’una marca en un país, referint-se a Suntory, no podia oposar-se a la importació de productes idèntics de la mateixa marca per part d’una altra distribuïdora, en este cas, Red Paralela, tot i procedir d’altres estats membre de la Unió Europea, sempre que es conservara per part de les dos una imatge corporativa unitària del producte Schweppes i no hi haguera vincles econòmics més enllà de la pura distribució entre el titular i la comercialitzadora.

 

Els japonesos celebren el veredicte de l’Audiència 

L’Audiència de Barcelona desestima ara l’argument del tribunal europeu, al·legant, primer, que les dos distribuïdores no tenen coordinades les estratègies per promoure una imatge única i global de la marca i, segon, que les dos no tenen dret a explotar-la, adjudicant l’exclusivitat a Suntory.

 

En concret, el jutjat condemna a l’espanyola Red Paralela a parar la importació i comercialització de Schweppes britànica en Espanya, a retirar tota la publicitat de què dispose sobre la marca i a «destruir» els productes que tinga en el magatzem.

 

Per la seua banda, els japonesos s’han felicitat per una sentència que els adjudica la totalitat de la venda de Schweppes, podent comercialitzar-se només les ampolles que isquen de les fàbriques i filials de Suntory. A l’espera de si Red Paralela recorre la sentència al Suprem, els japonesos es queden amb tots els drets de la marca en Espanya.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Alicant tancarà els parcs municipals dijous per l’alerta taronja per pluges

L’Ajuntament d’Alacant ha anunciat que clausurarà tots els parcs públics municipals dijous davant l’alerta taronja per pluges i groga per tempestes decretada per Aemet al litoral sud.

Alerta taronja per fortes pluges en tota la província de València i litoral d’Alacant

El Centre de Coordinació d'Emergències ha decretat alerta taronja per fortes pluges este dimecres a l'interior i litoral nord de València i al sud de Castelló, i l'avís s'estendrà dijous al litoral d'Alacant i al litoral sud de València.

Nova campanya de la Generalitat per a deixar de normalitzar la prostitució

La Generalitat ha llançat la campanya 'La prostitución vive aquí' per a conscienciar la ciutadania que la prostitució és violència contra les dones i frenar-ne la demanda en la Comunitat Valenciana.

Sis anys de presó per violar una dona en una vivenda de Vinaròs

La Audiencia Provincial de Castelló ha imposat sis anys de presó a un home per violar una dona en la seua vivenda de Vinaròs en 2021, i tres anys més de presó a un amic seu com a còmplice.

Els plats preparats prenen força: del producte a les solucions en el supermercat

La reducció del tamany de les llars, l’envelliment i la falta de temps han impulsat una nova generació de plats preparats i han transformat el paper del supermercat, que passa de vendre productes a oferir solucions basades en salut, sabor i conveniència.

José Luis Vera nega davant el jutge haver cobrat en negre en el cas Azud

L’advocat José Luis Vera ha tornat a declarar davant el Jutjat d’Instrucció número 13 de València pel cas Azud i ha negat haver cobrat en negre o haver tingut vincles amb el PSPV-PSOE, en una macrocausa que tanca nou anys d’instrucció amb 38 processats.

Arde Bogotá portarà la gira ‘Hervideros’ a València i Alacant en desembre

El grup murcià Arde Bogotá inclou València i Alacant en la seua gira 'Hervideros Vibra Mahou', amb concerts els dies 3 i 4 de desembre i entrades només a taquilla física.

Luis Rioja dona tres punts d’or al València i confia que siga l’inici d’una gran temporada

Luis Rioja, autor del gol del triomf del València a Mendizorrotza, destaca el valor dels tres punts i confia que siguen el punt d’inflexió d’una temporada fins ara molt irregular, malgrat arrossegar una lesió complicada al peu.