15.5 C
València
Dijous, 20 novembre, 2025

Preocupació per la pujada d’aliments bàsics i per a bebés

Les constants pujades del preu de l’electricitat, el butà i els carburants tornen a traslladar-se als preus de l’alimentació, que han tornat a pujar al febrer, en concret un 0,8% (el mateix que l’índex general), la qual cosa suposa un increment anual del 5,6% en aquesta partida, tal com acaba de publicar l’Institut Nacional d’Estadística en les dades desagregades del mes passat.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que aquesta pujada dels preus dels aliments al febrer resulta molt preocupant en diversos productes bàsics, com són la fruita fresca (3,8%), els llegums secs o en conserva (3,1%) i, sobretot, els aliments per a bebés (5,0%). Altres productes bàsics afectats, encara que en menor mesura, són la llet sencera (1,9%), la llet desnatada (1,6%), el peix congelat (1,3%), el pa (1,1%) i el formatge (1,1%).

També crida l’atenció les extraordinàries pujades de salses i condiments (5,2%), l’aigua mineral (5,1%) i els plats preparats (4,5%). Per contra, durant el mes de febrer s’han produït importants baixades de preus en els peixos frescos (-7,1%) i en la carn d’oví (-5,2%), si bé tots dos arrossegaven importants pujades en mesos anteriors.

OCU adverteix que aquestes pujades no han afectat per igual a totes les regions. Entre les quals més han patit l’increment de preus de febrer destaquen Aragó (1,0%), Castella-la Manxa (1,0%), Navarra (0,9%), Andalusia (0,9%) i Comunitat Valenciana (0,9%). Mentre que s’ha sentit una mica menys a Madrid (0,6%), Galícia (0,7%), Canàries (0,7%), Cantàbria (0,7%), Ceuta (0,7%) i Melilla (0,7%).

Ara, més que mai, OCU recomana adquirir productes de temporada i prioritzar els supermercats més barats. Triant bé el lloc on es fa la compra, poden obtindre’s estalvis molt rellevants: uns 1.000 euros a l’any de mitjana (més de 3.500 euros en algunes ciutats).

A més, recomana usar l’aplicació gratuïta OCU Market, que permet comparar el preu de més de 150.000 productes d’alimentació i drogueria en els supermercats del barri.

Finalment, davant la importància de les pujades dels preus de l’alimentació de productes bàsics i les ombrívoles perspectives en l’evolució futura dels preus, OCU demana a les diferents administracions que es plantegen la creació de xecs d’aliments per a les famílies més vulnerables. D’aquesta manera, igual que succeeix amb el bo social tèrmic i elèctric, podrà esmorteir-se el dur colp que la pujada d’aliments té per a les economies més vulnerables.

Últimes notícies

La Federació Veïnal demana responsabilitat política per a desbloquejar la zona de baixes emissions a València

La Federació d'Associacions de Veïns de València ha sol·licitat reunions d'urgència amb Alcaldia i l'oposició per a tancar un acord sobre la ZBE i evitar perdre 150 milions. L'entitat ha anomenat a la responsabilitat de tota la corporació davant l'imminent termini legal.

Calero renuncia a les excuses abans del derbi i crida a competir: ‘Si entres plorant, eixiràs igual’

El tècnic del Llevant va evitar queixes pel calendari i per la falta d'entrenaments dels seus internacionals i va apel·lar a la convicció per a trencar la mala ratxa davant el València. Va confirmar que Arriaga i Ryan estaran en principi disponibles i va demanar a l'afició no sentir-se inferior.

Els bombers forestals demanen a la Generalitat assumir la gestió directa del cos

Sis sindicats han exigit al Consell eliminar els encàrrecs als consorcis provincials i que la Generalitat gestione de manera directa als bombers forestals. Denuncien mala praxi, falta de mobilització i un ús abusiu d'hores extra.

Garay: ‘Tant de bo Lim es vaja del València pel bé del club’

Ezequiel Garay va carregar contra la gestió del València i va desitjar que Peter Lim abandone el club pel bé de l'entitat. Va reivindicar la seua etapa, va criticar decisions després de la seua lesió i va elogiar a Marcelino.

La UPV alerta de nous riscos d’avingudes a Torrent després de la DANA

Un informe de la UPV sobre els danys de la DANA a Torrent conclou que els sediments acumulats en diversos barrancs incrementen el risc de desbordaments. La reposició d'infraestructures es valora en 98 milions d'euros.

València ha retirat 140 m³ de residus de l’Albufera després de la DANA

L'Ajuntament ha retirat 140 m³ de residus de l'Albufera amb un pla d'ocupació després de la DANA i ha reforçat dunes i séquies amb plantacions. Compromís critica la gestió de la palla de l'arròs pel seu impacte en les aigües negres.

#QuieroCorredor suma obres hídriques i demana acords per a accelerar el Corredor Mediterrani

El moviment #QuieroCorredor va ampliar la seua agenda amb obres hídriques per a evitar noves danes i va cridar a acords d'Estat per a culminar el Corredor Mediterrani. En el seu últim gran acte, va advertir de la lentitud i de colls de botella com el túnel passant de València.

Catalá qualifica el franquisme com a etapa negra i demana mirar al futur

L'alcaldessa de València ha afirmat que el franquisme va tindre 'costats positius i negatius', però ha remarcat després que va ser 'una etapa negra' que cal superar. Ha defés el marc democràtic i ha demanat centrar-se en les necessitats actuals de la ciutat.