11.3 C
València
Dimecres, 10 desembre, 2025

Preocupació per la pujada d’aliments bàsics i per a bebés

Les constants pujades del preu de l’electricitat, el butà i els carburants tornen a traslladar-se als preus de l’alimentació, que han tornat a pujar al febrer, en concret un 0,8% (el mateix que l’índex general), la qual cosa suposa un increment anual del 5,6% en aquesta partida, tal com acaba de publicar l’Institut Nacional d’Estadística en les dades desagregades del mes passat.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que aquesta pujada dels preus dels aliments al febrer resulta molt preocupant en diversos productes bàsics, com són la fruita fresca (3,8%), els llegums secs o en conserva (3,1%) i, sobretot, els aliments per a bebés (5,0%). Altres productes bàsics afectats, encara que en menor mesura, són la llet sencera (1,9%), la llet desnatada (1,6%), el peix congelat (1,3%), el pa (1,1%) i el formatge (1,1%).

També crida l’atenció les extraordinàries pujades de salses i condiments (5,2%), l’aigua mineral (5,1%) i els plats preparats (4,5%). Per contra, durant el mes de febrer s’han produït importants baixades de preus en els peixos frescos (-7,1%) i en la carn d’oví (-5,2%), si bé tots dos arrossegaven importants pujades en mesos anteriors.

OCU adverteix que aquestes pujades no han afectat per igual a totes les regions. Entre les quals més han patit l’increment de preus de febrer destaquen Aragó (1,0%), Castella-la Manxa (1,0%), Navarra (0,9%), Andalusia (0,9%) i Comunitat Valenciana (0,9%). Mentre que s’ha sentit una mica menys a Madrid (0,6%), Galícia (0,7%), Canàries (0,7%), Cantàbria (0,7%), Ceuta (0,7%) i Melilla (0,7%).

Ara, més que mai, OCU recomana adquirir productes de temporada i prioritzar els supermercats més barats. Triant bé el lloc on es fa la compra, poden obtindre’s estalvis molt rellevants: uns 1.000 euros a l’any de mitjana (més de 3.500 euros en algunes ciutats).

A més, recomana usar l’aplicació gratuïta OCU Market, que permet comparar el preu de més de 150.000 productes d’alimentació i drogueria en els supermercats del barri.

Finalment, davant la importància de les pujades dels preus de l’alimentació de productes bàsics i les ombrívoles perspectives en l’evolució futura dels preus, OCU demana a les diferents administracions que es plantegen la creació de xecs d’aliments per a les famílies més vulnerables. D’aquesta manera, igual que succeeix amb el bo social tèrmic i elèctric, podrà esmorteir-se el dur colp que la pujada d’aliments té per a les economies més vulnerables.

Últimes notícies

La mort de l’anglés, novel·la

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana explica que el valencià emprat en la novel·la segueix els criteris de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb preferència per formes genuïnes i habituals

La magrana mollar d’Elx arribarà este nadal a valencians que viuen fora

La DOP de la magrana mollar d'Elx enviarà 200 caixes per a acostar els sabors de la terra a valencians que residixen a Espanya i a la UE. L'acció forma part de 'El Nostre Nadal' i inclourà una postal.

El Govern ha autoritzat l’alliberament definitiu del peatge de l’AP-7 en la circumval·lació d’Alacant

El Consell de Ministres ha autoritzat l'alliberament definitiu del peatge en la circumval·lació d'Alacant després de la prova de gratuïtat iniciada en 2024. L'AP-7 queda com a alternativa permanent per a alleujar l'A-70, amb transició de la gestió de SEITT a la Direcció General de Carreteres.

El Consell aprova el projecte per a condonar deute autonòmic: 11.210 milions per a la Comunitat Valenciana

El Consell de Ministres ha aprovat el projecte de llei per a condonar 83.252 milions de deute a les autonomies del règim comú. La Comunitat Valenciana tindria 11.210 milions i la iniciativa passa ara al Congrés, amb rebuig de governs del PP.

L’Audiència de València demana identificar a agents mediambientals per la dana com a possibles testimonis

La Secció Segona estima parcialment un recurs i demana la identificació dels agents que van actuar el 29 d'octubre de 2024 per a poder citar-los com a testimonis. A més, readmet a una acusació particular i confirma un altre acte, i rebutja indagar sobre una junta de la CHJ per no guardar relació amb els fets.

El balanç anual denúncia demores a migrants en la renda d’inclusió i cobraments per tractaments de càncer

El tercer balanç sobre discriminació quotidiana a València documenta retards de més d'un any en la Renda Valenciana d'Inclusió i reclamacions de 30.000 euros per teràpies oncològiques a persones migrants. L'informe identifica barreres en padró, vivenda, servicis socials, ocupació, educació i el CIE de Sapadors.

El Deleste confirma per a 2026 a Primal Scream, Apparat i Kerala Dust

El Deleste ha anunciat les seues primeres confirmacions per a 2026 amb Primal Scream, Apparat, Kerala Dust, Holy Fuck, Els Invaders i Billy Nomates. El festival se celebrarà el 22 i 23 de maig als Jardins de Vivers.

El PP demanarà a València el cessament immediat de Pilar Bernabé per casos d’assetjament en el PSOE

El PP va anunciar que exigirà en el ple de València el cessament immediat de Pilar Bernabé per la seua actitud que consideren negligent davant denúncies d'assetjament en el PSOE. La iniciativa, defesa per Juan Carlos Caballero, retrau silenci i doble moral i busca un posicionament clar de la resta de grups.