7.3 C
València
Dilluns, 5 gener, 2026

‘Riure’ns de nosaltres mateixos’ i un ‘passeig pel cap i casal’, propostes per a les falles municipals 2025

Els artistes de ‘Fauna fallera’ i ‘Anem de cap’ presenten els esbossos dels projectes, un treball “molt pensat” amb “molt enginy i gràcia”

VALÈNCIA, 23 (EUROPA PRESS)

“Riure’ns de nosaltres mateixos” a través de la principal festa de la ciutat de València, les Falles i tot els que les envolta, i “un passeig per la ciutat” mitjançant un joc de paraules entorn de la seua condició de ‘cap i casal’ com a capital de la Comunitat Valenciana són les fórmules que han triat per a crear les falles de l’Ajuntament el 2025 els artistes fallers que han dissenyat i donaran forma a ambdues composicions: Alejandro Santaeulalia i Vicente Llácer amb disseny original de José Santaeulalia per a la gran i José Gallego per a la infantil.

Així ho han indicat els artistes durant la presentació aquest dijous dels esbossos de les dues propostes que el consistori de la capital valenciana plantarà en les Falles del pròxim any amb els següents lemes: ‘Fauna fallera’, en el cas de la gran, i ‘Anem de cap’, en el de la xicoteta.

Tots ells han mostrat la seua satisfacció per haver sigut triats per a executar els dos monuments falleres que fora de concurs presidiran la plaça de l’Ajuntament de València durant les pròximes festes josefinas.

Els esbossos s’han donat a conèixer en un acte celebrat en una nau del Gremi d’Artistes Fallers situada a la Ciutat Fallera i a ell han assistit l’edil de Falles, Santiago Ballester; la regidora de Festes i Tradicions, Mónica Gil; el Mestre Major del Gremi d’Artistes Fallers, Francisco Pellicer; membres dels jurats que han triat cadascuna de les composicions i representants de diferents col·lectius fallers.

Ballester ha assegurat que els responsables dels dos projectes són “artistes de renom” i s’ha mostrat “convençut” que per les seues característiques i composició “van a ser dues falles que van a donar molt que parlar”, al mateix temps que ha afirmat que tenen “molt enginy i molta gràcia” i que són un treball “molt pensat”.

Alejandro Santaeulalia ha manifestat que la falla gran respon a “un projecte molt pensat per a intentar abastar a la major quantitat de gent” i també “molt pensat per als valencians”, per a “riure’ns de nosaltres mateixos” a través de la “fauna fallera” que representa i de “tots els pelatges que l’habiten”.

Vicente Llácer ha afirmat que és “una il·lusió enorme” plantar en la plaça de l’Ajuntament i fer-ho amb proposta “que va a tenir enginy i gràcia” i que “va a ser una gran falla”. José Santaeulalia ha mostrat també aquest “il·lusió” i ha assegurat que han aconseguit plasmar i transmetre la idea que havien pensat per a aquesta composició.

Alejandro Santaeulalia ha detallat que ‘Fauna Fallera” “representa una selva, una fauna” sobre “un arbre gran” en el qual es pot observar, representat per animals vestits de fallers i falleres, tot el que embolica el món de les Falles a través d’escenes com la qual mostra una família de felís que es prepara per a anar a l’ofrena.

Sobre ells es veu el tabal i la dolçaina, un grup d’ocells amb rams de flors que també esperen l’ofrena i que representen a membres de comissions falleres i una rematada amb un estendard junt amb el que se situa un artista faller i un president de comissió. A més, es veuen altres elements d’aquestes festes com una buñolera i una mascletà. Aquesta creació que també té espai per a indumentaristas, perruquers, orfebres, els casals fallers i la vida de València en Falles.

“UNA FALLA DE CAPS”

Per la seua banda, José Gallego ha explicat que ‘Anem de cap’ és “un passeig pel ‘cap i casal'” a través de la paraula ‘cap’, cap en valencià, per a donar a conèixer València. “Tenia en ment una falla sobre caps però no sabia com fer-la. Un dia, en ficar-me al llit, em va venir al capdavant el ‘cap i casal’, em vaig alçar i vaig començar a dibuixar”, ha comentat, al mateix temps que ha afirmat que va pensar: “això és el que vull fer i la falla municipal”.

“M’agrada molt treballar amb jocs de paraules”, ha assenyalat l’artista, després del que ha destacat que en aquesta ocasió d’ha decantat per “cap”. Així mateix, ha afirmat que la seua creació és també “una picada d’ullet a les falles” de quan era xicotet, “les típiques de caps i composició de caps”, a més de ressaltar que “un dels elements fonamentals” de la seua proposta “és l’enginy i la gràcia”. També ha dit que ha cercat que aquesta composició siga “molt gràfica, divertida, fàcil d’entendre i directa”.

Gallego ha detallat, com es pot observar en el seu esbós, que el centre de ‘Anem de cap’ ho forma “el cap d’una fallera que té en el seu cap el ‘skyline’ de València”, junt amb el que se situen una barraca amb la paraula ‘casal’ i un saler, en al·lusió a la sal. En l’es pot veure també l’escut de la ciutat i diferents elements, expressions i situacions en les quals predomina ‘cap’.

Així, ha apuntat que es mostra el ‘capellà dels Roques’, el ‘cabut del Corpus’, un ‘capitell’, un nombre ‘capicúa’, una barca anomenada ‘capità’, el ‘capsal del riu’, un personatge que es pregunta ‘cap a on anem?’, i un cap en un microones amb l’expressió ‘que no et calfen el cap’. Igualment, es representen altres expressions com ‘cap de suro’, ‘Tindre el cap quadrat’ o ‘com un bombo’ i es fa al·lusió a la festa de finalització d’Any, ‘cap d’any’ que se celebra en la plaça de l’Ajuntament.

Els colors que predominen en aquesta proposta són el neutre de la imatge principal, els blaus, els rojos, els verds, els grocs i els magentes.

José Gallego ha assegurat que és “un orgull i un plaure” poder fer realitat el projecte que ha presentat per a la falla infantil de l’Ajuntament el 2025, la seua primera “falla municipal”, ha subratllat, després de més de 25 anys de trajectòria professional.

“UNA ALTRA HISTÒRIA”

“Estic com un xiquet amb sabates noves després d’estar 15 anys plantant a València”, ha afirmat Gallego, que ha indicat des que tenia 8 anys volia ser artista faller. “Això és una altra història”, ha agregat l’artistes, autor de falles de les secció Segona, Primera i Especial i guanyador el 2024 del primer premi d’aquesta última amb la proposta infantil de Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal.

“Em ve de gust molt plantar falla a la plaça de l’Ajuntament de València, la falla de tots els valencians”, una creació que encara que aquesta “fora de concurs” de la Junta Central Fallera (JCF) se sotmet “al concurs que suposen tots els ciutadans, atès que genera molta opinió”, ha exposat.

Últimes notícies

La neu complica la circulació a l’interior de Castelló

El temporal deixa neu i gel en L'Alt Maestrat i Els Ports i obliga a extremar la precaució en N-232, CV-14, CV-12 i CV-15, amb restriccions al trànsit pesat.

La Comunitat Valenciana va liderar l’ocupació en 2025 amb un 3,69%

La Comunitat Valenciana va liderar el creixement de l'ocupació en 2025 amb un 3,69% d'afiliació i l'atur va baixar en quasi totes les autonomies. Madrid va superar a Catalunya en nombre d'afiliats.

Comunitat Valenciana, quarta en consignació del Xiquet per habitant amb 26,17 euros

La Comunitat Valenciana se situa quarta en consignació per habitant per al Sorteig del Xiquet 2026 amb 26,17 euros i una consignació total de 139.157.600 euros. El gasto mitjà per persona puja quasi tres euros enfront de 2025.

Indonèsia examina la seua seguretat marítima després del naufragi d’un vaixell turístic amb valencians

L'enfonsament del KM Putri Sakinah, amb dos valencians morts i dos menors desapareguts, ha reactivat el debat sobre la seguretat marítima a Indonèsia. La Policia investiga i les autoritats han limitat la navegació turística pel mal temps.

L’edifici incendiat de Campanar avança: pis pilot acabat després de sis mesos d’obres

Sis mesos després de l'inici de la rehabilitació integral, el bloc de Campanar ja compta amb un pis pilot. Les obres, a càrrec de Dragatges i amb més de 20 milions de pressupost, avancen mentres la causa judicial va quedar arxivada provisionalment.

Desarticulen una banda per 58 furts i 40.000 € en supermercats de nou províncies

La Guàrdia Civil ha desarticulat un grup dedicat a furts en supermercats de nou províncies, amb 58 sostraccions i més de 40.000 euros sostrets. Quatre integrants han ingressat a la presó provisional.

La massa d’aire àrtic deixa mínimes de -7,1 graus en el nord de la Comunitat Valenciana

La irrupció d'aire àrtic ha deixat un brusc descens de les mínimes a l'interior de Castelló, amb -7,1 graus a Castellfort i valors negatius en diverses localitats. Aemet demana precaució per possible gel en carretera.

L’atur baixa un 8,10% en 2025 en la Comunitat Valenciana i un 5,94% a Espanya

La Comunitat Valenciana va retallar l'atur en 25.560 persones en 2025, segon major descens en termes absoluts. A Espanya, la desocupació va caure un 5,94%.