‘Riure’ns de nosaltres mateixos’ i un ‘passeig pel cap i casal’, propostes per a les falles municipals 2025

Els artistes de ‘Fauna fallera’ i ‘Anem de cap’ presenten els esbossos dels projectes, un treball «molt pensat» amb «molt enginy i gràcia»

VALÈNCIA, 23 (EUROPA PRESS)

«Riure’ns de nosaltres mateixos» a través de la principal festa de la ciutat de València, les Falles i tot els que les envolta, i «un passeig per la ciutat» mitjançant un joc de paraules entorn de la seua condició de ‘cap i casal’ com a capital de la Comunitat Valenciana són les fórmules que han triat per a crear les falles de l’Ajuntament el 2025 els artistes fallers que han dissenyat i donaran forma a ambdues composicions: Alejandro Santaeulalia i Vicente Llácer amb disseny original de José Santaeulalia per a la gran i José Gallego per a la infantil.

Així ho han indicat els artistes durant la presentació aquest dijous dels esbossos de les dues propostes que el consistori de la capital valenciana plantarà en les Falles del pròxim any amb els següents lemes: ‘Fauna fallera’, en el cas de la gran, i ‘Anem de cap’, en el de la xicoteta.

Tots ells han mostrat la seua satisfacció per haver sigut triats per a executar els dos monuments falleres que fora de concurs presidiran la plaça de l’Ajuntament de València durant les pròximes festes josefinas.

Els esbossos s’han donat a conèixer en un acte celebrat en una nau del Gremi d’Artistes Fallers situada a la Ciutat Fallera i a ell han assistit l’edil de Falles, Santiago Ballester; la regidora de Festes i Tradicions, Mónica Gil; el Mestre Major del Gremi d’Artistes Fallers, Francisco Pellicer; membres dels jurats que han triat cadascuna de les composicions i representants de diferents col·lectius fallers.

Ballester ha assegurat que els responsables dels dos projectes són «artistes de renom» i s’ha mostrat «convençut» que per les seues característiques i composició «van a ser dues falles que van a donar molt que parlar», al mateix temps que ha afirmat que tenen «molt enginy i molta gràcia» i que són un treball «molt pensat».

Alejandro Santaeulalia ha manifestat que la falla gran respon a «un projecte molt pensat per a intentar abastar a la major quantitat de gent» i també «molt pensat per als valencians», per a «riure’ns de nosaltres mateixos» a través de la «fauna fallera» que representa i de «tots els pelatges que l’habiten».

Vicente Llácer ha afirmat que és «una il·lusió enorme» plantar en la plaça de l’Ajuntament i fer-ho amb proposta «que va a tenir enginy i gràcia» i que «va a ser una gran falla». José Santaeulalia ha mostrat també aquest «il·lusió» i ha assegurat que han aconseguit plasmar i transmetre la idea que havien pensat per a aquesta composició.

Alejandro Santaeulalia ha detallat que ‘Fauna Fallera» «representa una selva, una fauna» sobre «un arbre gran» en el qual es pot observar, representat per animals vestits de fallers i falleres, tot el que embolica el món de les Falles a través d’escenes com la qual mostra una família de felís que es prepara per a anar a l’ofrena.

Sobre ells es veu el tabal i la dolçaina, un grup d’ocells amb rams de flors que també esperen l’ofrena i que representen a membres de comissions falleres i una rematada amb un estendard junt amb el que se situa un artista faller i un president de comissió. A més, es veuen altres elements d’aquestes festes com una buñolera i una mascletà. Aquesta creació que també té espai per a indumentaristas, perruquers, orfebres, els casals fallers i la vida de València en Falles.

«UNA FALLA DE CAPS»

Per la seua banda, José Gallego ha explicat que ‘Anem de cap’ és «un passeig pel ‘cap i casal'» a través de la paraula ‘cap’, cap en valencià, per a donar a conèixer València. «Tenia en ment una falla sobre caps però no sabia com fer-la. Un dia, en ficar-me al llit, em va venir al capdavant el ‘cap i casal’, em vaig alçar i vaig començar a dibuixar», ha comentat, al mateix temps que ha afirmat que va pensar: «això és el que vull fer i la falla municipal».

«M’agrada molt treballar amb jocs de paraules», ha assenyalat l’artista, després del que ha destacat que en aquesta ocasió d’ha decantat per «cap». Així mateix, ha afirmat que la seua creació és també «una picada d’ullet a les falles» de quan era xicotet, «les típiques de caps i composició de caps», a més de ressaltar que «un dels elements fonamentals» de la seua proposta «és l’enginy i la gràcia». També ha dit que ha cercat que aquesta composició siga «molt gràfica, divertida, fàcil d’entendre i directa».

Gallego ha detallat, com es pot observar en el seu esbós, que el centre de ‘Anem de cap’ ho forma «el cap d’una fallera que té en el seu cap el ‘skyline’ de València», junt amb el que se situen una barraca amb la paraula ‘casal’ i un saler, en al·lusió a la sal. En l’es pot veure també l’escut de la ciutat i diferents elements, expressions i situacions en les quals predomina ‘cap’.

Així, ha apuntat que es mostra el ‘capellà dels Roques’, el ‘cabut del Corpus’, un ‘capitell’, un nombre ‘capicúa’, una barca anomenada ‘capità’, el ‘capsal del riu’, un personatge que es pregunta ‘cap a on anem?’, i un cap en un microones amb l’expressió ‘que no et calfen el cap’. Igualment, es representen altres expressions com ‘cap de suro’, ‘Tindre el cap quadrat’ o ‘com un bombo’ i es fa al·lusió a la festa de finalització d’Any, ‘cap d’any’ que se celebra en la plaça de l’Ajuntament.

Els colors que predominen en aquesta proposta són el neutre de la imatge principal, els blaus, els rojos, els verds, els grocs i els magentes.

José Gallego ha assegurat que és «un orgull i un plaure» poder fer realitat el projecte que ha presentat per a la falla infantil de l’Ajuntament el 2025, la seua primera «falla municipal», ha subratllat, després de més de 25 anys de trajectòria professional.

«UNA ALTRA HISTÒRIA»

«Estic com un xiquet amb sabates noves després d’estar 15 anys plantant a València», ha afirmat Gallego, que ha indicat des que tenia 8 anys volia ser artista faller. «Això és una altra història», ha agregat l’artistes, autor de falles de les secció Segona, Primera i Especial i guanyador el 2024 del primer premi d’aquesta última amb la proposta infantil de Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal.

«Em ve de gust molt plantar falla a la plaça de l’Ajuntament de València, la falla de tots els valencians», una creació que encara que aquesta «fora de concurs» de la Junta Central Fallera (JCF) se sotmet «al concurs que suposen tots els ciutadans, atès que genera molta opinió», ha exposat.

Últimes notícies

Compromís dona llum verda a Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València

L’executiva de Compromís per València ha aprovat per consens iniciar el procés per a convocar una assemblea extraordinària que ratifique Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València, a proposta de l’exalcalde Joan Ribó.

El Valencia Basket remunta a temps i castiga el Bilbao en un final d’infart (83-80)

El Valencia Basket remunta tretze punts en tres minuts i mig davant el Surne Bilbao Basket al Roig Arena (83-80) i s’avança en l’eliminatòria de quarts de final de la Lliga Endesa després d’un partit que els visitants havien controlat durant 34 minuts.

Justícia elevarà el pressupost de 2026 fins als 613 milions amb un increment del 5,6 %

La Conselleria de Justícia, Transparència i Participació disposarà en 2026 de 612,9 milions d’euros, 32,7 milions més que en 2025, per avançar cap a un model judicial més modern, àgil i eficient, en un context d’infrafinançament estructural.

Mora una dona de 61 anys en un greu accident de trànsit al centre d’Alcoi

Una dona de 61 anys ha mort este dimecres a migdia en un atropellament al centre d’Alcoi després que un cotxe col·lisionara, arrancara dos arbres i impactara contra ella. Una altra dona de 79 anys ha resultat ferida amb politraumatismes i ha sigut traslladada a l’Hospital d’Alcoi.

El pressupost dana de 2026 destina 445 milions per a impulsar la recuperació i tancar la reconstrucció

El vicepresident tercer del Consell, Vicente Martínez Mus, anuncia que el pressupost dana de 2026 inclou més de 445 milions, dins d’unes comptes de 1.100 milions, per a culminar la reconstrucció després de les riuades de 2024 i reforçar la prevenció davant fenòmens extrems.

El CSN eleva a nivell 2 un incident a la central nuclear de Cofrents del 2 de maig

El Consell de Seguretat Nuclear ha classificat com a incident de nivell 2 a l'escala internacional el sucsés ocorregut el 2 de maig a la central nuclear de Cofrents, relacionat amb el funcionament anòmal de huit vàlvules d'aïllament de vapor, sense conseqüències per a persones ni medi ambient.

Un club de futbol base investiga un possible espectacle eròtic en una festa amb menors

El CB Bonrepòs i Mirambell ha obert una investigació interna per aclarir si en una celebració del seu equip juvenil en una instal·lació municipal es va fer un espectacle eròtic amb menors presents i ja ha pres mesures cautelars.

Pérez Llorca anuncia una línia rècord de 50 milions per a modernitzar el camp valencià

Juanfran Pérez Llorca anuncia en Carlet la major línia d’ajudes de la història de la Comunitat Valenciana per a modernitzar explotacions agràries, dotada amb 50 milions d’euros i amb especial suport a jóvens i zones rurals.