Rovira se’n va anar a Alacant el 29-O per la falsa tranquil·litat que atribuïx al Govern

El conseller d’Educació en funcions, José Antonio Rovira, ha defés la seua decisió de desplaçar-se a Alacant al migdia del 29 d’octubre, jornada de la DANA en la Comunitat Valenciana. Ha al·legat motius familiars i d’agenda i ha sostingut que va actuar amb una falsa sensació de calma que, segons afirma, li va traslladar la Delegació del Govern sobre la gravetat del que ocorria a València.

Rovira ha comparegut en la Comissió d’investigació de la DANA en el Congrés, que ha convocat a càrrecs polítics, víctimes i altres intervinents per a esclarir la gestió de la catàstrofe, que es va saldar amb 229 víctimes mortals a València. En eixe marc, ha tractat d’explicar per què va eixir de la província quan encara hi havia centres escolars oberts.

Defensa de la seua actuació

‘’Em vaig anar (a Alacant) amb la falsa tranquil·litat que ens va transmetre la delegada del Govern (Pilar Bernabé), que era la màxima responsable en la informació’’, ha assenyalat. Com a exemple d’eixe clima de normalitat, ha agregat que el president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer es trobava en unes jornades a la Universitat Politècnica de València.

Ha detallat que en eixe moment no hi havia carreteres tallades, que des de la Delegació s’havia traslladat que la tempesta es dirigia cap a Conca i que ell tenia compromisos a Alacant, per la qual cosa va decidir eixir. Així i tot, ha reconegut que havia d’atendre ‘qüestions familiars i personals’ i assumptes de la seua Conselleria, però que, d’haver comptat amb tota la informació, no hauria abandonat València.

Segons Rovira, la informació que se li va transmetre des del Govern ha sigut ‘totalment errònia‘. Ha insistit que, si haguera rebut dades suficients i adequades per part de l’Agència Estatal de Meteorologia i de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, la seua actuació aquell dia hauria sigut distinta. A preguntes de l’oposició, després de ser retret per eixir de la província durant la DANA, ha reiterat que amb un quadre complet de la situació s’hauria quedat a València.

Competències i alerta meteorològica

El conseller en funcions ha subratllat que el seu departament no té competències en matèria d’emergències i que l’obertura o tancament dels centres educatius recau als ajuntaments, que són els qui traslladen la informació als col·legis. Ha defés que Educació coordina i planifica, però no activa ni desactiva mesures excepcionals en episodis de risc.

Ha sostingut que el 29 d’octubre era un dia aparentment normal amb la informació disponible, malgrat que a València regia una alerta roja. Ha matisat que este tipus d’avisos es repetix amb freqüència i no sempre es traduïxen en efectes greus, la qual cosa contribuïx al fet que, a vegades, es perceba menys urgència de la que finalment exigix l’episodi.

De fet, ha apuntat que Aemet havia avisat que la tempesta remetria sobre les sis de la vesprada a València i es desplaçaria cap a l’interior. En coherència amb eixe escenari i sense talls de vies, ha justificat el seu desplaçament. Amb tot, ha conclòs que, si haguera tingut informació completa i a temps, la seua decisió hauria sigut altra i s’hauria quedat a València.

Per a contextualitzar la seua actuació, ha recordat que la seua responsabilitat aconseguix a 500.000 alumnes i 80.000 docents en tota la Comunitat, no sols a la província de València. Ha afirmat que la seua agenda de treball es distribuïx per tot el territori i que aquell dia va actuar conforme a les dades que tenia en eixe moment.

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.