15.5 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

Un brot de listeriosi provoca 71 persones afectades i 46 ingressades en Andalusia

La bacteria 'Listeria monocytogenes' causa listeriosis

Augmenten els casos de persones afectades per listeriosi després de menjar carn entatxonada en Andalusia | Cedida

 

S’ha registrat un brot de listeriosi en diversos punts d’Andalusia en les últimes setmanes. Un total de 46 persones es troben ingressades en l’hospital per eixa malaltia, quatre d’elles en la unitat de Cures Intensives (UCI), i ja s’han confirmat 71 casos en tota la regió. 

 

Alerta sanitària en Andalusia per un brot de listeriosi

Segons la Conselleria de Salut i Famílies, tots els malalts hospitalitzats es troben en centres de Sevilla. Concretament, 27 en l’Hospital Universitari Virgen del Rocío, cinc en l’Hospital Universitari Virgen Macarena, cinc en l’Hospital Universitari Virgen de Valme, un en l’Hospital San Juan de Dios i huit en l’Hospital Nisa.

 

Quant als 71 casos registrats en tota la comunitat autònoma des que va començar el brot, 57 s’han detectat en Sevilla, huit en Huelva, i tres en Màlaga, Granada i Cadis, respectivament. Tots els casos diagnosticats estan rebent l’assistència sanitària que requerix la malaltia. 

 

L’alerta sanitària té la conseqüència de la retirada de la venda i el consum d’un producte de carn entatxonada, el causant més probable del brot. L’empresa que fabrica l’aliment, que ha mantingut una col·laboració estreta amb Salut Pública durant la investigació, ja ha comunicat als seus clients les mesures que es prendran.

 

 

Investigació des d’abans del 14 d’agost

El conseller de Salut i Famílies, Jesús Aguirre, va comparéixer davant els mitjans de comunicació en el Vírgen del Rocío al costat del subdirector de Protecció de Salut, Jesús Peinado, el dia 16 d’agost –el següent en l’activació de l’alerta sanitària i menys de 24 hores més tard que fora decretada– per a informar sobre l’estat de les persones ingressades i l’evolució del brot.

 

La Junta ha subratllat que «encara que la investigació sobre listèria estava en curs amb anterioritat, no va ser fins al dia 14 d’agost quan Salut i Famílies va tindre les evidències sòlides que van permetre associar sense dubte la causa dels brots a la carn entatxonada de l’empresa en qüestió». Per tant, ha remarcat que la Conselleria va fer pública l’alerta «en menys de 24 hores després d’obtindre les evidències definitives» i que, en cas d’haver-se decretat abans, podria haver incorregut en una «irresponsabilitat de conseqüències greus».

 

Afecta persones amb el sistema immunitari dèbil

La listeriosi és una infecció causada pel germen ‘Listeria monocytogenes’. Les persones en general emmalaltixen amb listeriosi havent dinat aliments contaminats. La malaltia afecta principalment a dones embarassades, nounats –ja ha mort un xiquet acabat de nàixer–, persones majors i persones amb el sistema immunitari debilitat. És poc comú que persones en altres grups es fiquen malaltes amb una infecció per listeriosi.

 

Les persones amb listeriosi invasiva, generalment, presenten símptomes entre una i quatre setmanes després d’haver menjat aliments contaminats, fins i tot a voltes algunes persones presenten símptomes fins a 70 dies després. No obstant això, també hi ha casos en què els símptomes apareixen el mateix dia de l’exposició.

 

També pots llegir… 

Últimes notícies

L’Elx protegix la seua fortalesa en el Martínez Valero davant un Vila-real necessitat de reacció

L'Elx, invicte a casa, rep a un Vila-real que encadena tres derrotes i busca redreçar el rumb. Els dos arriben amb baixes i dubtes rellevants.

L’Elx prioritza fitxar al gener un relleu per a Héctor Fort després de la seua lesió

L'Elx buscarà en el mercat d'hivern un lateral dret per a cobrir la baixa d'Héctor Fort, operat del muscle i amb una convalescència de dos a tres mesos. Eder Sarabia demana calma malgrat la urgència i confia en el compromís del grup.

À Punt tanca 2025 amb la major pujada entre generalistes: +15,4% i 3% de quota

À Punt ha tancat 2025 amb un increment del 15,4% i un 3% de quota, la major pujada entre les generalistes en la Comunitat Valenciana. La cadena es posiciona com a primera alternativa i supera a les temàtiques de la TDT.

Sant Joan ha organitzat una cavalcada de Reis amb caramels sense glútens per a xiquets celíacs

L'ajuntament ha organitzat per al 5 de gener una cavalcada de Reis amb caramels sense glútens per a xiquets amb celiaquia. Sanitat instal·larà dos punts de repartiment abans de la desfilada per a entregar llepolies aptes.

L’Agència Tributària apura la campanya de la renda: 1.342 milions retornats en la Comunitat i 13.094 a Espanya

Hisenda havia retornat 1.342 milions a 1,8 milions de contribuents en la Comunitat Valenciana i 13.094 milions a 15,61 milions en el conjunt d'Espanya fins al 30 de desembre.

Sarabia avisa: el Vila-real ens exigirà i mostrarà l’equip que som

Sarabia va assegurar que el Vila-real serà un rival exigent i que el dol servirà per a mostrar el nivell real de l'Elx. El tècnic va destacar l'ambient nadalenc i la fortalesa a casa.

La Generalitat garantix cobertura TETRA per a la xarxa d’emergències en el Roig Arena

La Generalitat dotarà al Roig Arena de cobertura TETRA indoor a través de Istec per a assegurar comunicacions crítiques de la xarxa COMDES durant grans esdeveniments.

Compromís denuncia que Mompó veta una exposició en el MuVIM per un ninot crític amb Mazón

Compromís ha acusat el president de la Diputació, Vicente Mompó, d'impedir en el MuVIM una exposició fallera per incloure un ninot satíric sobre Carlos Mazón. La mostra es va muntar i va ser desmuntada abans de reubicar-se en el Museu de l'Artista Faller.