15.2 C
València
Dissabte, 31 gener, 2026

Un brot de listeriosi provoca 71 persones afectades i 46 ingressades en Andalusia

La bacteria 'Listeria monocytogenes' causa listeriosis

Augmenten els casos de persones afectades per listeriosi després de menjar carn entatxonada en Andalusia | Cedida

 

S’ha registrat un brot de listeriosi en diversos punts d’Andalusia en les últimes setmanes. Un total de 46 persones es troben ingressades en l’hospital per eixa malaltia, quatre d’elles en la unitat de Cures Intensives (UCI), i ja s’han confirmat 71 casos en tota la regió. 

 

Alerta sanitària en Andalusia per un brot de listeriosi

Segons la Conselleria de Salut i Famílies, tots els malalts hospitalitzats es troben en centres de Sevilla. Concretament, 27 en l’Hospital Universitari Virgen del Rocío, cinc en l’Hospital Universitari Virgen Macarena, cinc en l’Hospital Universitari Virgen de Valme, un en l’Hospital San Juan de Dios i huit en l’Hospital Nisa.

 

Quant als 71 casos registrats en tota la comunitat autònoma des que va començar el brot, 57 s’han detectat en Sevilla, huit en Huelva, i tres en Màlaga, Granada i Cadis, respectivament. Tots els casos diagnosticats estan rebent l’assistència sanitària que requerix la malaltia. 

 

L’alerta sanitària té la conseqüència de la retirada de la venda i el consum d’un producte de carn entatxonada, el causant més probable del brot. L’empresa que fabrica l’aliment, que ha mantingut una col·laboració estreta amb Salut Pública durant la investigació, ja ha comunicat als seus clients les mesures que es prendran.

 

 

Investigació des d’abans del 14 d’agost

El conseller de Salut i Famílies, Jesús Aguirre, va comparéixer davant els mitjans de comunicació en el Vírgen del Rocío al costat del subdirector de Protecció de Salut, Jesús Peinado, el dia 16 d’agost –el següent en l’activació de l’alerta sanitària i menys de 24 hores més tard que fora decretada– per a informar sobre l’estat de les persones ingressades i l’evolució del brot.

 

La Junta ha subratllat que «encara que la investigació sobre listèria estava en curs amb anterioritat, no va ser fins al dia 14 d’agost quan Salut i Famílies va tindre les evidències sòlides que van permetre associar sense dubte la causa dels brots a la carn entatxonada de l’empresa en qüestió». Per tant, ha remarcat que la Conselleria va fer pública l’alerta «en menys de 24 hores després d’obtindre les evidències definitives» i que, en cas d’haver-se decretat abans, podria haver incorregut en una «irresponsabilitat de conseqüències greus».

 

Afecta persones amb el sistema immunitari dèbil

La listeriosi és una infecció causada pel germen ‘Listeria monocytogenes’. Les persones en general emmalaltixen amb listeriosi havent dinat aliments contaminats. La malaltia afecta principalment a dones embarassades, nounats –ja ha mort un xiquet acabat de nàixer–, persones majors i persones amb el sistema immunitari debilitat. És poc comú que persones en altres grups es fiquen malaltes amb una infecció per listeriosi.

 

Les persones amb listeriosi invasiva, generalment, presenten símptomes entre una i quatre setmanes després d’haver menjat aliments contaminats, fins i tot a voltes algunes persones presenten símptomes fins a 70 dies després. No obstant això, també hi ha casos en què els símptomes apareixen el mateix dia de l’exposició.

 

També pots llegir… 

Últimes notícies

Ratxes de més de 100 km/h assoten l’interior de Castelló i aconseguixen 122 km/h en Fredes

El vent del nord-oest està deixant ratxes molt fortes en la Comunitat Valenciana, amb 122 km/h en Fredes. Aemet activa avís taronja per vent fins al migdia i temporal en la costa.

Vent molt fort a l’interior nord i descens de temperatures este dissabte en la Comunitat Valenciana

Dissabte amb cel poc nuvolós, descens de màximes a l'interior de Castelló i ratxes molt fortes de l'oest a l'interior nord. El diumenge arribarà amb més núvols, pluges febles a l'interior i pujada de la cota de neu.

Un catedràtic de la UPV repetix en el top 100 europeu de dissenyadors de jocs de taula amb un puzle

Gabriel Songel torna a figurar entre els 100 millors dissenyadors europeus de jocs de taula gràcies a un puzle modular de 12 peces. El reconeixement li ha permés participar en la Game Inventors Convention de la Fira del Joguet de Nuremberg 2026.

Un treballador de 40 anys ha mort després de caure des de diversos metres en una vivenda de Torrent

Un treballador de 40 anys ha mort en caure des de diversos metres mentres treballava en una vivenda de Torrent. Els servicis d'emergència no van poder reanimar-ho.

Dimitix la regidor d’Urbanisme d’Alacant després de ser adjudicatària d’una vivenda pública

Rocío Gómez ha anunciat la seua dimissió un dia després de conéixer-se que va ser adjudicatària d'una vivenda pública a la Platja de Sant Joan; el cas està sota investigació per possibles irregularitats.

Marcelino va assegurar que el dol davant Osasuna serà de ritme alt, intensitat i dificultat

El tècnic del Vila-real va assegurar este divendres que el xoc a Pamplona exigirà la millor versió, va subratllar la fortalesa local d'Osasuna i va confirmar diverses baixes.

El Consell insta el Govern a activar la clàusula de salvaguarda per a cítrics de Sud-àfrica

Comerç i Agricultura han remés un informe conjunt perquè l'Executiu sol·licite a Brussel·les l'activació de la salvaguarda. Assenyalen una caiguda del 24% en les exportacions de Castelló i demanen vigilància des d'octubre.

El Consell sosté que no hi ha risc de menor recaptació amb la rebaixa fiscal

Barrachina ha defés que la rebaixa fiscal no minvarà els ingressos en ampliar els límits de deduccions de l'IRPF amb retroactivitat a 1 de gener de 2025. També ha explicat el seu rebuig al decret òmnibus que inclou l'exempció d'ajudes per la DANA per mesclar matèries.