11.6 C
València
Diumenge, 21 desembre, 2025

Un brot de listeriosi provoca 71 persones afectades i 46 ingressades en Andalusia

La bacteria 'Listeria monocytogenes' causa listeriosis

Augmenten els casos de persones afectades per listeriosi després de menjar carn entatxonada en Andalusia | Cedida

 

S’ha registrat un brot de listeriosi en diversos punts d’Andalusia en les últimes setmanes. Un total de 46 persones es troben ingressades en l’hospital per eixa malaltia, quatre d’elles en la unitat de Cures Intensives (UCI), i ja s’han confirmat 71 casos en tota la regió. 

 

Alerta sanitària en Andalusia per un brot de listeriosi

Segons la Conselleria de Salut i Famílies, tots els malalts hospitalitzats es troben en centres de Sevilla. Concretament, 27 en l’Hospital Universitari Virgen del Rocío, cinc en l’Hospital Universitari Virgen Macarena, cinc en l’Hospital Universitari Virgen de Valme, un en l’Hospital San Juan de Dios i huit en l’Hospital Nisa.

 

Quant als 71 casos registrats en tota la comunitat autònoma des que va començar el brot, 57 s’han detectat en Sevilla, huit en Huelva, i tres en Màlaga, Granada i Cadis, respectivament. Tots els casos diagnosticats estan rebent l’assistència sanitària que requerix la malaltia. 

 

L’alerta sanitària té la conseqüència de la retirada de la venda i el consum d’un producte de carn entatxonada, el causant més probable del brot. L’empresa que fabrica l’aliment, que ha mantingut una col·laboració estreta amb Salut Pública durant la investigació, ja ha comunicat als seus clients les mesures que es prendran.

 

 

Investigació des d’abans del 14 d’agost

El conseller de Salut i Famílies, Jesús Aguirre, va comparéixer davant els mitjans de comunicació en el Vírgen del Rocío al costat del subdirector de Protecció de Salut, Jesús Peinado, el dia 16 d’agost –el següent en l’activació de l’alerta sanitària i menys de 24 hores més tard que fora decretada– per a informar sobre l’estat de les persones ingressades i l’evolució del brot.

 

La Junta ha subratllat que «encara que la investigació sobre listèria estava en curs amb anterioritat, no va ser fins al dia 14 d’agost quan Salut i Famílies va tindre les evidències sòlides que van permetre associar sense dubte la causa dels brots a la carn entatxonada de l’empresa en qüestió». Per tant, ha remarcat que la Conselleria va fer pública l’alerta «en menys de 24 hores després d’obtindre les evidències definitives» i que, en cas d’haver-se decretat abans, podria haver incorregut en una «irresponsabilitat de conseqüències greus».

 

Afecta persones amb el sistema immunitari dèbil

La listeriosi és una infecció causada pel germen ‘Listeria monocytogenes’. Les persones en general emmalaltixen amb listeriosi havent dinat aliments contaminats. La malaltia afecta principalment a dones embarassades, nounats –ja ha mort un xiquet acabat de nàixer–, persones majors i persones amb el sistema immunitari debilitat. És poc comú que persones en altres grups es fiquen malaltes amb una infecció per listeriosi.

 

Les persones amb listeriosi invasiva, generalment, presenten símptomes entre una i quatre setmanes després d’haver menjat aliments contaminats, fins i tot a voltes algunes persones presenten símptomes fins a 70 dies després. No obstant això, també hi ha casos en què els símptomes apareixen el mateix dia de l’exposició.

 

També pots llegir… 

Últimes notícies

València es mobilitza pel dret a la vivenda i exigix un pla de xoc

Una marxa ha recorregut el centre de València per a denunciar la situació de la vivenda i exigir un pla de xoc. La Generalitat replica que el problema és la falta d'oferta i detalla mesures en marxa.

Guanyar la Grossa de Nadal és 1 entre 100.000: més probable que un llamp i menys que un accident

La probabilitat de guanyar la Grossa de Nadal és d'1 entre 100.000. És més probable que et toque que que et caiga un llamp, però menys que morir en un accident de trànsit.

La DANA de València va deixar quasi 7 milions en pèrdues no reconegudes en el sector artístic

Un peritatge de AVVAC xifra en més de 6,9 milions els danys de la DANA del 29 d'octubre de 2024 en les arts visuals de la Comunitat Valenciana. Gran part seguix sense compensar.

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat (1-1)

El Llevant va igualar sobre la botzina amb un penal transformat per Adrián de la Font després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real va deixar escapar un triomf que ja assaboria.

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el temps afegit gràcies a un penal transformat per Dela després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real, que es veia guanyadora, va deixar escapar dos punts.

1-1: Un penal de Dela rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el 92 gràcies a un penal transformat per Dela després d'una falta sobre Carlos Álvarez. La Real, superior per trams, va deixar escapar un triomf que va acariciar.

Entreguen els premis ‘No oblidar la dana’ en homenatge a víctimes i reconstrucció

El Centre de Voluntariat 'La Cantina' ha entregat la primera edició dels premis 'No oblidar la dana', que rendixen tribut a víctimes, afectats i voluntariat després de les inundacions de 2024. La gala ha reunit a prop de 70 entitats i ha reconegut 11 iniciatives clau per a l'ajuda i la reconstrucció.

Una cabotada de Kubo avança a la Reial Societat en el Ciutat (0-1)

Una cabotada de Takefusa Kubo just abans del descans dona avantatge mínim a la Reial Societat davant el Llevant en el Ciutat de València. L'acció va nàixer d'una pèrdua local i un centre de Gonçalo Guedes; va ser el primer tir a porta visitant.