La probabilitat d’embaràs espontani pot caure a un 8% en dones amb endometriosi

Es cataloga de manera habitual a l’Endometriosi com una malaltia silenciosa i desconeguda. Si bé no és una malaltia nova, després de més de 50 anys d’investigació encara no s’ha identificat clarament el seu origen. Silenciosa perquè només aquelles que la pateixen saben el que suposa. Abans de comptar amb el diagnòstic de la malaltia, els seus símptomes es posen en dubte perquè ‘és una cosa normal i la regla fa mal’.

Una de les causes i fins i tot, en alguns casos, dels símptomes d’aquesta malaltia és la infertilitat.
Tal com relata el Dr. Juan Antonio García Velasco, ha explicat que “la probabilitat d’embaràs espontani d’una parella, que ja per si mateix és baixa, –al voltant del 25%– en casos d’Endometriosis va caient mes a mes, fins a situar-se en un 8%.

L’Endometriosi no és una malaltia fàcil, s’estima que es tarda entre 8 i 10 anys a diagnosticar-la, quan hi ha dolor. I és que, aquesta malaltia té 4 estadis. El 3 i el 4 són els que permeten diagnosticar-la, però el problema són els dos anteriors, que són precoços i no es detecten en una ecografia. La bona notícia és que és tractable.

Cal estar alerta quan el dolor és important, o fins i tot incapacitant. Si bé una regla dolorosa un mes no és símptoma d’Endometriosi, cal vigilar si es produeix durant més temps. Un bon consell és comparar-se amb altres dones de l’entorn –amigues, família…– i si el dolor es manté, és moment de consultar-lo. En el 80% dels casos es troba l’origen del dolor.

L’Endometriosi es coneix des de finals de 1800 i hi ha moltíssima investigació mèdica entorn d’aquesta malaltia. Hi ha moltes teories respecte a l’origen d’aquesta malaltia, però estem molt limitats pel diagnòstic, perquè no es coneix el seu origen. Però sí que hi ha avanços. Actualment estem treballant, juntament amb un grup d’investigadors de biologia molecular, en la capacitat de detectar una sèrie de molècules –anomenades micro RNAs–, en un fluid corporal –sang, saliva o orina– i fer un perfil d’aqueixes molècules, com ja succeeix amb el càncer. Això ens permetria, per exemple, en una adolescent amb forts dolors durant el període, observar el perfil de micro RNAs i pronosticar un futur desenvolupament d’Endometriosi i, el més important, previndre-ho”, comenta el Dr. García Velasco.

Tractament de l’Endometriosi

Quant al tractament de l’Endometriosi, es compta amb opcions tant mèdiques com quirúrgiques. L’habitual és començar amb medicació analgèsica o antiinflamatòria per a mitigar el dolor produït per les contraccions generades per la menstruació, fent que aquestes siguen més lleus. També hi ha tractaments hormonals i, finalment, hi ha tractaments més forts o medicacions de nova creació.

Si cap tractament mèdic funciona, l’última opció és la cirurgia complexa, que ha de ser practicada per un equip especialitzat en Endometriosi. Però pot tindre efectes secundaris, perquè hi ha un risc –associat a la intervenció– de perdre part de la reserva ovàrica. Davant això, la recomanació és realitzar una preservació d’ovòcits, prèviament a la cirurgia”, afig el Dr. García Velasco.

En aquest sentit, cal destacar un estudi, que va demostrar la idoneïtat de preservar la fertilitat abans de sotmetre’s a una cirurgia d’endometri. Aquest estudi va demostrar que aquelles dones diagnosticades d’Endometriosis i menors de 35 anys amb 20 ovòcits vitrificats, van aconseguir una taxa d’èxit posterior del 95%. Per part seua, en aquelles pacients majors d’aquesta edat, es va aconseguir una taxa de nounat màxima pròxima al 80%.

Falta visibilitat Endometriosi

L’Endometriosi és una malaltia a la qual li falta visibilitat i comprensió. Per això, i sota el títol viure amb Endometriosi: diagnòstic i la seua relació amb la fertilitat.

L’Endometriosi no sols provoca dolor amb la regla. Pot ser durant l’ovulació, amb la micció… El dolor pot produir-se durant tot el mes i això no és normal. El dolor no serveix per a res i, si alguna cosa fa mal, cal anar a consulta. Fins i tot moltes vegades la pacient és la que ‘ofereix’ la solució. Expliqueu-li al metge el que us passa i, si no us entén, canvieu de metge”, explica el Dr. García Velasco.

Per part seua, Lucía Pombo, influencer i pilot comercial, ha relatat la seua experiència a totes les oïdores, tal com va fer amb les seues seguidores en xarxes socials fa uns mesos, aportant-li una necessària visibilitat a aquesta malaltia. “Tal vegada les dones estem acostumades al fet que el dolor va amb nosaltres. El meu dolor no era incapacitant, però mai s’anava i era molest. Fins i tot vaig arribar a assumir que era una cosa lògica. Fins que va passar a ser un dolor crònic, que va arribar a espantar-me.

Jo mai vaig tindre una regla normal, ja amb 16 anys vaig tindre un ingrés hospitalari per una hemorràgia. Els meus pares em van portar de metge en metge i ningú va saber què em passava. El diagnòstic va tardar 11 anys i va arribar quan volia ser mare. Precisament un símptoma pot ser que l’embaràs no arribe”, compte Soledad Doménech, presidenta d’ADAEC.

El que és clar és que es tracta d’una malaltia cada dia més visible, a la qual, gràcies a testimoniatges com aquests, posem veu i nom, i que ens permet oferir eines de suport i tractament per als qui la pateixen.

Últimes notícies

Oltra i Rufián reclamen unitat de l’esquerra a València: ‘És negligent no unir-nos’

Mónica Oltra i Gabriel Rufián han defensat a València que les forces d’esquerra han de ‘ser intel·ligents’ i superar les sigles per a unir-se, perquè ‘és negligent no unir-nos’. L’acte Espai de Trobada ha reunit centenars de persones al Parc de Capçalera.

El PP desvincula el cas González-Amador del Govern de la Comunitat de Madrid

Miguel Tellado ha defensat que la investigació sobre Alberto González-Amador és una qüestió privada i no implica cap administració, i ha aprofitat per atacar Pedro Sánchez i els casos de corrupció que afecten el Govern central.

La vaga de metges deixa més de 404.000 actes mèdics suspesos a la Comunitat Valenciana

Les jornades de vaga de metges i facultatius des de desembre han provocat la suspensió de més de 4.000 operacions i unes 340.000 consultes i proves a Hospitalària i Primària. CESM CV fa una pausa en estiu però adverteix que reprendrà les mobilitzacions en tardor si no hi ha acords ferms.

Dos menors armats irrompen en l’institut de Foios i ferixen una alumna de 13 anys

Dos menors de la localitat veïna d’Albalat dels Sorells han accedit armats a l’institut de Foios amb un matxet i un bat de beisbol i han ferit lleument una alumna de 13 anys. Un dels menors ha quedat detingut i l’altre, inimputable en tindre menys de 14 anys, ha sigut entregat als seus pares.

Educació i sindicats docents es tornaran a reunir el 23 de juny per la bretxa salarial

Educació i els sindicats de docents es veuran el 23 de juny en una nova mesa sectorial per a negociar la proposta sobre bretxa salarial, un dels punts més conflictius del mes de vaga indefinida.

A disposició judicial per agressió sexual l’home amb un cadàver dins la nevera a Castelló

L’home detingut després de trobar-se el cadàver d’un home dins d’una nevera en un pis de Castelló ha passat a disposició del jutjat de Violència sobre la Dona 2, arran de la denúncia per agressió sexual presentada per la seua assistenta.

La primera mascletà del concurs de Fogueres a Alacant queda fora per no arribar al temps mínim

La mascletà de Pirotecnia Crespo, dAlzira, que ha obert el concurs oficial de Fogueres a Alacant, ha sigut descalificada per quedar-se per davall dels 5 minuts exigits.

Milers de persones ompliran València en l’Orgull LGTBIAQ+ per defensar drets davant PP i Vox

Lambda ha convocat per a este dissabte la manifestació de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 al centre de València, amb el lema ‘Pels teus drets, ACTUA!’, per defensar drets que consideren amenaçats per PP i Vox i denunciar problemes de seguretat i accessibilitat en el recorregut.