12 C
València
Dimecres, 24 desembre, 2025

La probabilitat d’embaràs espontani pot caure a un 8% en dones amb endometriosi

Es cataloga de manera habitual a l’Endometriosi com una malaltia silenciosa i desconeguda. Si bé no és una malaltia nova, després de més de 50 anys d’investigació encara no s’ha identificat clarament el seu origen. Silenciosa perquè només aquelles que la pateixen saben el que suposa. Abans de comptar amb el diagnòstic de la malaltia, els seus símptomes es posen en dubte perquè ‘és una cosa normal i la regla fa mal’.

Una de les causes i fins i tot, en alguns casos, dels símptomes d’aquesta malaltia és la infertilitat.
Tal com relata el Dr. Juan Antonio García Velasco, ha explicat que “la probabilitat d’embaràs espontani d’una parella, que ja per si mateix és baixa, –al voltant del 25%– en casos d’Endometriosis va caient mes a mes, fins a situar-se en un 8%.

L’Endometriosi no és una malaltia fàcil, s’estima que es tarda entre 8 i 10 anys a diagnosticar-la, quan hi ha dolor. I és que, aquesta malaltia té 4 estadis. El 3 i el 4 són els que permeten diagnosticar-la, però el problema són els dos anteriors, que són precoços i no es detecten en una ecografia. La bona notícia és que és tractable.

Cal estar alerta quan el dolor és important, o fins i tot incapacitant. Si bé una regla dolorosa un mes no és símptoma d’Endometriosi, cal vigilar si es produeix durant més temps. Un bon consell és comparar-se amb altres dones de l’entorn –amigues, família…– i si el dolor es manté, és moment de consultar-lo. En el 80% dels casos es troba l’origen del dolor.

L’Endometriosi es coneix des de finals de 1800 i hi ha moltíssima investigació mèdica entorn d’aquesta malaltia. Hi ha moltes teories respecte a l’origen d’aquesta malaltia, però estem molt limitats pel diagnòstic, perquè no es coneix el seu origen. Però sí que hi ha avanços. Actualment estem treballant, juntament amb un grup d’investigadors de biologia molecular, en la capacitat de detectar una sèrie de molècules –anomenades micro RNAs–, en un fluid corporal –sang, saliva o orina– i fer un perfil d’aqueixes molècules, com ja succeeix amb el càncer. Això ens permetria, per exemple, en una adolescent amb forts dolors durant el període, observar el perfil de micro RNAs i pronosticar un futur desenvolupament d’Endometriosi i, el més important, previndre-ho”, comenta el Dr. García Velasco.

Tractament de l’Endometriosi

Quant al tractament de l’Endometriosi, es compta amb opcions tant mèdiques com quirúrgiques. L’habitual és començar amb medicació analgèsica o antiinflamatòria per a mitigar el dolor produït per les contraccions generades per la menstruació, fent que aquestes siguen més lleus. També hi ha tractaments hormonals i, finalment, hi ha tractaments més forts o medicacions de nova creació.

Si cap tractament mèdic funciona, l’última opció és la cirurgia complexa, que ha de ser practicada per un equip especialitzat en Endometriosi. Però pot tindre efectes secundaris, perquè hi ha un risc –associat a la intervenció– de perdre part de la reserva ovàrica. Davant això, la recomanació és realitzar una preservació d’ovòcits, prèviament a la cirurgia”, afig el Dr. García Velasco.

En aquest sentit, cal destacar un estudi, que va demostrar la idoneïtat de preservar la fertilitat abans de sotmetre’s a una cirurgia d’endometri. Aquest estudi va demostrar que aquelles dones diagnosticades d’Endometriosis i menors de 35 anys amb 20 ovòcits vitrificats, van aconseguir una taxa d’èxit posterior del 95%. Per part seua, en aquelles pacients majors d’aquesta edat, es va aconseguir una taxa de nounat màxima pròxima al 80%.

Falta visibilitat Endometriosi

L’Endometriosi és una malaltia a la qual li falta visibilitat i comprensió. Per això, i sota el títol viure amb Endometriosi: diagnòstic i la seua relació amb la fertilitat.

L’Endometriosi no sols provoca dolor amb la regla. Pot ser durant l’ovulació, amb la micció… El dolor pot produir-se durant tot el mes i això no és normal. El dolor no serveix per a res i, si alguna cosa fa mal, cal anar a consulta. Fins i tot moltes vegades la pacient és la que ‘ofereix’ la solució. Expliqueu-li al metge el que us passa i, si no us entén, canvieu de metge”, explica el Dr. García Velasco.

Per part seua, Lucía Pombo, influencer i pilot comercial, ha relatat la seua experiència a totes les oïdores, tal com va fer amb les seues seguidores en xarxes socials fa uns mesos, aportant-li una necessària visibilitat a aquesta malaltia. “Tal vegada les dones estem acostumades al fet que el dolor va amb nosaltres. El meu dolor no era incapacitant, però mai s’anava i era molest. Fins i tot vaig arribar a assumir que era una cosa lògica. Fins que va passar a ser un dolor crònic, que va arribar a espantar-me.

Jo mai vaig tindre una regla normal, ja amb 16 anys vaig tindre un ingrés hospitalari per una hemorràgia. Els meus pares em van portar de metge en metge i ningú va saber què em passava. El diagnòstic va tardar 11 anys i va arribar quan volia ser mare. Precisament un símptoma pot ser que l’embaràs no arribe”, compte Soledad Doménech, presidenta d’ADAEC.

El que és clar és que es tracta d’una malaltia cada dia més visible, a la qual, gràcies a testimoniatges com aquests, posem veu i nom, i que ens permet oferir eines de suport i tractament per als qui la pateixen.

Últimes notícies

El PP atribuïx al ‘odi de l’independentisme’ l’atac a la seua seu de Finestrat

El PP de la Comunitat Valenciana ha condemnat l'atac nocturn contra la seua seu a Finestrat i l'ha vinculat al 'odi de l'independentisme' cap al valencià. La formació assegura que fets similars s'han repetit en l'últim any i reclama una condemna unànime.

Els detinguts pels homicidis en una vivenda d’Elx passen a disposició judicial després de dos intents previs d’ocupació

Els dos arrestats per la mort de dos hòmens en una vivenda d'Elx han passat a disposició judicial després de declarar davant la Guàrdia Civil. Es van atrinxerar durant hores i havien intentat ocupar la casa en dos ocasions anteriors.

Bragarnik va afermar a l’Elx el seu model esportiu i de gestió en 2025

En 2025, l'Elx va viure el seu millor any amb Bragarnik: ascens, joc recognoscible i deute saldat van impulsar reformes, rècord d'abonats i projecció internacional.

El Llevant sondeja el mercat d’extrems a l’espera de l’anàlisi de Luís Castro

Cuer en l'aturada nadalenca, el Llevant explora reforços de banda per a gener i supedita les decisions al diagnòstic de Luís Castro.

Ferrero, sobre la seua ruptura amb Alcaraz: ‘Estic dolgut però tranquil per haver fet els deures’

Juan Carlos Ferrero admet que la separació amb Carlos Alcaraz li deixa 'dolgut', però amb la tranquil·litat d'haver complit els objectius. No tanca la porta a tornar a treballar amb el murcià i confia que el canvi no afecte el seu rendiment.

el Japó es rendix davant les slippers valencianes amb sola de pneumàtic i ressons venecians

La firma Muné ha adaptat el calçat venecià a unes slippers amb sola de pneumàtic reciclat i plantilla de gel, i ha aconseguit obrir mercat al Japó amb un punt fix en Aichi.

Nit de Nadal amb cels coberts i ruixats en la Comunitat Valenciana

La Nit de Nadal arriba en la Comunitat Valenciana amb cels molt nuvolosos i ruixats, més probables i localment moderats en el litoral sud de València i el nord d'Alacant. Les mínimes baixen de manera lleugera i s'esperen gelades febles a l'interior, amb vent que rolará a nord en les hores centrals.

91-81: Costello guia al València Basket en un dol de cames teses davant el Baskonia

València Basket es va imposar 91-81 a Baskonia en un partit marcat pel cansament i liderat per Matt Costello. Els taronja van gestionar millor el tram final.