Quasi 300.000 signatures denuncien davant el Defensor del Poble la falta de conciliació

Xiqueta amb un cartell

Quasi 300.000 signatures denuncien davant el Defensor del Poble la falta de conciliació |

L’Associació Jo No Renuncie, del Club de Malasmadres, ha registrat aquest divendres una queixa davant el Defensor del Poble per falta de mesures de conciliació i ha entregat 294.000 signatures de la seua campanya ‘Els xiquets i les xiquetes no es cuiden sols’, que demana baixes laborals per a mares o pares de menors amb Covid.

L’associació, que presideix Laura Baena, ha demanat des del començament de la pandèmia dos mesures principals: baixes laborals per a pares o mares de xiquets contagiats per Covid o en quarantena per contacte estret, i teletreball per imperatiu legal en els casos en què siga possible.

Sota el lema Això no és conciliar, l’associació va decidir recollir signatures a través de Change.org —una iniciativa que encara està activa— amb la qual van acabar portant a la ministra de Treball, Yolanda Díaz, les seues reclamacions en aquest sentit.

No podíem ni imaginar-nos que dos anys després aquesta petició continuaria sent de màxima actualitat, de màxima necessitat per a les famílies, ni que el Govern continuaria desoint les nostres peticions“, ha lamentat la presidenta de l’entitat i del Club de Malasmadres, Laura Baena.

Ara, l’associació ha decidit recórrer al Defensor del Poble per a demanar-li que inicie “les pertinents gestions davant el Govern per a garantir la conciliació de les famílies espanyoles, que porten dos anys en l’oblit”.
Al costat de la queixa, Laura Baena ha entregat les prop de 300.000 signatures recollides en la plataforma Change.org on l’organització va llançar una campanya el maig de 2020 sota el lema ‘Els xiquets i les xiquetes no es cuiden solos’.

 

Espanya “a la cua”

 

Baena ha explicat que volen “continuar sumant signatures per a portar-les al Govern” i que aquest “veja que la falta de conciliació és un problema d’Estat“. “Ja ho era abans de la pandèmia, però el covid ha vingut a rematar la situació: no és possible tindre fills i filles a Espanya, no hi ha cap mena d’ajuda”, ha assenyalat Baena.

En aquest sentit, ha denunciat que “Espanya està a la cua” en aquesta matèria, ja que és un dels pocs països que “no contempla ni baixes ni ajudes econòmiques“.

L’associació ha recordat l’estudi que va realitzar durant la pandèmia, presentat el febrer de 2021, sobre les conseqüències que havia tingut el covid en el pla laboral per a les dones. Aquest treball, ha apuntat l’entitat, “va constatar que una de cada quatre dones ha renunciat a tot o part del seu treball per a afrontar les cures dels seus familiars, ja siga agafant excedències, dies de vacances o directament deixant el treball“.

 

 

Des de l’Associació Jo No Renuncie proposen

 

  • Baixes laborals per a les mares i pares de menors que es troben contagiats de Covid o en quarantena per contacte estret, extensives als i les autònomes.
  • Teletreball per imperatiu legal (com a excepció, donada l’actual situació d’emergència), en els casos en què siga possible, quan les circumstàncies familiars del treballador o treballadora així ho exigisquen. Encara que no és la situació ideal per a cap família, el teletreball ha permés a moltes dones no renunciar al seu treball ni sol·licitar una reducció de jornada sense sou.
  • Facilitar l’adaptació de jornada i la seua reducció sense pèrdua salarial, sent l’Estat qui assumisca la diferència. Quan el teletreball no fora possible, el/a treballador/a tindrà opció a adaptar la seua jornada laboral el màxim possible, sent d’obligat compliment per a l’empresa el respecte a aquest dret sense haver d’acudir a la via judicial.
  • Ajuda econòmica a les cures per a les mares i pares que treballen fora de la llar (també autònoms/as), quan ni el teletreball ni l’adaptació o reducció de jornada siguen possibles. Malasmadres demana una ajuda o subsidi per a aquestes famílies que per qualsevol circumstància han de cuidar. Per exemple, menors amb patologies prèvies que de cap manera poden acudir a classe.

1 de cada 4 dones ha renunciat al seu treball per a cuidar als seus fills

 

De les dades d’aquest estudi es desprén que una de cada quatre dones ha renunciat a tot o part del seu treball per a afrontar les cures dels seus familiars, ja siga agafant excedències, dies de vacances o directament deixant el treball.

A més, l’enquesta revela que a un 37% de dones mares se’ls ha denegat l’opció de teletreballar malgrat fer tasques compatibles amb el treball a distància.

Des que va començar el confinament vam veure en la nostra comunitat que les mares estaven absolutament desbordades i sense suport. En el termini d’un any, el que detectem és que el cost de la pandèmia l’estan sufragant les mares, que estan renunciant a la seua jornada completa, o agafant dies i excedències sense sou o fins i tot vacances, tot amb la condició de no deixar als xiquets i xiquetes sols”, ha apuntat Baena.

Últimes notícies

El jutge cita al excomisionado de la DANA com investigat per presumpta falsedat documental

El Jutjat d'Instrucció 4 de València cridarà a declarar com investigat el 22 de maig al excomisionado per a la DANA José María Ángel per la presumpta falsificació del títol amb el qual va promocionar com a funcionari.

Les XV Jornades de Còmic de València tornen a la Nau amb firmes, tallers i més de 70 expositors

Les XV Jornades de Còmic de València se celebren del 22 al 24 de maig en La Nau amb firmes d'autors, tallers infantils, jocs de taula i més de 70 estands.

L’Horta Sud impulsa una ruta en homenatge a les víctimes de la DANA i al voluntariat

La Mancomunitat de l'Horta Sud aprova un pla estratègic de turisme per als pròxims quatre anys que inclou una ruta en record de les víctimes de la DANA i del voluntariat i noves propostes de cicloturisme, cultura i gastronomia.

Intens incendi en una empresa de tractament d’ametles a Vall d’Alba

Un incendi industrial molt desenrotllat afecta a una empresa de tractament d'ametles en un polígon de La Vall d'Alba i genera una gran columna de fum, mobilitzant un ampli desplegament de bombers i mitjans d'emergències.

Desallotgen diverses empreses per un incendi en una nau industrial de Vall d’Alba sense ferits

Un incendi totalment desenrotllat en una nau de tractament d'ametles en un polígon de Vall d'Alba ha obligat a desallotjar de manera preventiva les empreses confrontants, sense causar ferits.

Pedro Martínez veu la sèrie al 50% i resta pes al factor pista davant el Panathinaikos

Pedro Martínez considera que el quint partit d'Eurolliga entre València Basket i Panathinaikos està totalment obert, reclama gestionar la pressió i demana ser fidel a l'estil de l'equip.

Els museus valencians celebren el seu dia amb horaris ampliats i activitats gratuïtes

Els principals museus valencians se sumen al Dia Internacional dels Museus amb horaris ampliats, entrada gratuïta i una programació especial que s'estendrà diversos dies.

El València Basket busca tancar en el Roig Arena una remuntada històrica cap a la seua primera Final a Quatre

El València Basket es juga en el Roig Arena el quint i decisiu partit d'habitacions d'Eurolliga davant el Panathinaikos, després d'igualar un 0-2 amb dos triomfs a Atenes. El bitllet suposaria la primera Final a Quatre de la seua història.