Quasi 300.000 signatures denuncien davant el Defensor del Poble la falta de conciliació

Xiqueta amb un cartell

Quasi 300.000 signatures denuncien davant el Defensor del Poble la falta de conciliació |

L’Associació Jo No Renuncie, del Club de Malasmadres, ha registrat aquest divendres una queixa davant el Defensor del Poble per falta de mesures de conciliació i ha entregat 294.000 signatures de la seua campanya ‘Els xiquets i les xiquetes no es cuiden sols’, que demana baixes laborals per a mares o pares de menors amb Covid.

L’associació, que presideix Laura Baena, ha demanat des del començament de la pandèmia dos mesures principals: baixes laborals per a pares o mares de xiquets contagiats per Covid o en quarantena per contacte estret, i teletreball per imperatiu legal en els casos en què siga possible.

Sota el lema Això no és conciliar, l’associació va decidir recollir signatures a través de Change.org —una iniciativa que encara està activa— amb la qual van acabar portant a la ministra de Treball, Yolanda Díaz, les seues reclamacions en aquest sentit.

No podíem ni imaginar-nos que dos anys després aquesta petició continuaria sent de màxima actualitat, de màxima necessitat per a les famílies, ni que el Govern continuaria desoint les nostres peticions“, ha lamentat la presidenta de l’entitat i del Club de Malasmadres, Laura Baena.

Ara, l’associació ha decidit recórrer al Defensor del Poble per a demanar-li que inicie “les pertinents gestions davant el Govern per a garantir la conciliació de les famílies espanyoles, que porten dos anys en l’oblit”.
Al costat de la queixa, Laura Baena ha entregat les prop de 300.000 signatures recollides en la plataforma Change.org on l’organització va llançar una campanya el maig de 2020 sota el lema ‘Els xiquets i les xiquetes no es cuiden solos’.

 

Espanya “a la cua”

 

Baena ha explicat que volen “continuar sumant signatures per a portar-les al Govern” i que aquest “veja que la falta de conciliació és un problema d’Estat“. “Ja ho era abans de la pandèmia, però el covid ha vingut a rematar la situació: no és possible tindre fills i filles a Espanya, no hi ha cap mena d’ajuda”, ha assenyalat Baena.

En aquest sentit, ha denunciat que “Espanya està a la cua” en aquesta matèria, ja que és un dels pocs països que “no contempla ni baixes ni ajudes econòmiques“.

L’associació ha recordat l’estudi que va realitzar durant la pandèmia, presentat el febrer de 2021, sobre les conseqüències que havia tingut el covid en el pla laboral per a les dones. Aquest treball, ha apuntat l’entitat, “va constatar que una de cada quatre dones ha renunciat a tot o part del seu treball per a afrontar les cures dels seus familiars, ja siga agafant excedències, dies de vacances o directament deixant el treball“.

 

 

Des de l’Associació Jo No Renuncie proposen

 

  • Baixes laborals per a les mares i pares de menors que es troben contagiats de Covid o en quarantena per contacte estret, extensives als i les autònomes.
  • Teletreball per imperatiu legal (com a excepció, donada l’actual situació d’emergència), en els casos en què siga possible, quan les circumstàncies familiars del treballador o treballadora així ho exigisquen. Encara que no és la situació ideal per a cap família, el teletreball ha permés a moltes dones no renunciar al seu treball ni sol·licitar una reducció de jornada sense sou.
  • Facilitar l’adaptació de jornada i la seua reducció sense pèrdua salarial, sent l’Estat qui assumisca la diferència. Quan el teletreball no fora possible, el/a treballador/a tindrà opció a adaptar la seua jornada laboral el màxim possible, sent d’obligat compliment per a l’empresa el respecte a aquest dret sense haver d’acudir a la via judicial.
  • Ajuda econòmica a les cures per a les mares i pares que treballen fora de la llar (també autònoms/as), quan ni el teletreball ni l’adaptació o reducció de jornada siguen possibles. Malasmadres demana una ajuda o subsidi per a aquestes famílies que per qualsevol circumstància han de cuidar. Per exemple, menors amb patologies prèvies que de cap manera poden acudir a classe.

1 de cada 4 dones ha renunciat al seu treball per a cuidar als seus fills

 

De les dades d’aquest estudi es desprén que una de cada quatre dones ha renunciat a tot o part del seu treball per a afrontar les cures dels seus familiars, ja siga agafant excedències, dies de vacances o directament deixant el treball.

A més, l’enquesta revela que a un 37% de dones mares se’ls ha denegat l’opció de teletreballar malgrat fer tasques compatibles amb el treball a distància.

Des que va començar el confinament vam veure en la nostra comunitat que les mares estaven absolutament desbordades i sense suport. En el termini d’un any, el que detectem és que el cost de la pandèmia l’estan sufragant les mares, que estan renunciant a la seua jornada completa, o agafant dies i excedències sense sou o fins i tot vacances, tot amb la condició de no deixar als xiquets i xiquetes sols”, ha apuntat Baena.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Espanyol i Llevant marxen al descans amb empat sense gols a Cornellà

Espanyol i Llevant tanquen la primera part amb 0-0 en el RCDE Stadium després d'un tram inicial intens dels porters i un lleuger domini blanc-i-blau.

La nova planta d’Edwards Lifesciences a Moncada estarà operativa en 2027 i arribarà a 1.200 ocupacions en 2030

La futura planta d'Edwards Lifesciences a Moncada, especialitzada en vàlvules cardíaques, estarà operativa en 2027 i preveu aconseguir els 1.200 treballadors en 2030, amb un procés de selecció ja en marxa.

Múrcia i Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l’aigua i rebutgen el nacionalisme hídric

Els presidents de Múrcia i la Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l'aigua, defenen el transvasament Tajo-Segura i rebutgen el nacionalisme hídric com a resposta a l'escassetat.

Els bombers intervenen en un incendi en un descampat al costat de la A-3 a Mislata

Un incendi en una campa abandonada al costat de l'autovia A-3, a l'altura de Mislata, ha obligat a mobilitzar diverses dotacions de bombers després de nombroses anomenades al 112.

Els Gai Games València superen els 9.000 participants de 76 països per a 2026

Els Gai Games València 2026 esperen més de 9.000 esportistes i participants LGTBI de 76 països i aspiren a aconseguir els 9.500 inscrits, amb 39 disciplines i àmplia oferta cultural.

Dos accidents provoquen onze quilòmetres de retencions en la CV-35 i l’A-35 a València

Dos accidents de trànsit en la CV-35, a l'altura de l'Eliana, i en l'A-35, entre Vallada i Moixent, provoquen onze quilòmetres de retencions en sentit Ademuz i València.

Els hotels d’Alacant freguen el ple en el Pont de Maig amb un 87% d’ocupació prevista

La patronal hotelera d'Alacant preveu una ocupació mitjana del 87,03% a la província per al Pont de Maig, amb la capital per damunt del 95% i la Platja de Sant Joan en ple tècnic.

Detingut a València per apunyalar a un conegut que va haver de fer-se un torniquet

La Policia Local de València deté a un home acusat d'apunyalar a la cama a un conegut en l'avinguda Blasco Ibáñez. La víctima, de 25 anys, es va fer un torniquet amb una samarreta abans de ser traslladada a l'hospital.