S&P alerta de noves pressions de gasto en les autonomies i de l’impacte del repartiment en la Comunitat Valenciana

L’acompliment pressupostari de les comunitats autònomes espanyoles en 2025 va ser millor del que es preveu per S&P Global Ràtings, gràcies a uns ingressos més robusts i a un control del gasto més estricte. No obstant això, l’agència de qualificació advertix que en els pròxims dos anys les autonomies s’enfrontaran a noves pressions de gasto que podrien deteriorar els seus comptes si no mantenen una disciplina fiscal ferma.

Segons l’informe difós per S&P, els pressupostos regionals en 2025 van superar les expectatives principalment pel millor comportament dels impostos propis, especialment l’impost sobre transmissions patrimonials, que va registrar un augment del 16%. Este tribut està lligat a les compravendes de vivendes i altres actius, de manera que el seu avanç suggerix una dinàmica més intensa en estes operacions al llarg de l’any.

L’estudi destaca també que el creixement del gasto va ser més moderat del que es preveu. La contenció es va apreciar tant en les nòmines del sector públic autonòmic com en la compra de béns i servicis. S&P vincula esta evolució als canvis en les regles fiscals espanyoles, que han passat a posar el focus en límits de gasto en lloc de fixar sol objectius de dèficit, la qual cosa incentiva un major control del ritme al qual creixen les partides pressupostàries.

Riscos de gasto i incertesa política

Per a 2026 i 2027, l’agència preveu que les comunitats hagen d’afrontar pressions de gasto derivades de diversos fronts. Entre ells, esmenta els augments salarials, una possible major inflació que encarisca els contractes i servicis, els costos relacionats amb inundacions greus i l’impacte de les tendències demogràfiques, que espenten a l’alça el gasto en sanitat, educació i servicis socials.

El document subratlla a més la necessitat d’utilitzar els fons europeus del Mecanisme de Recuperació i Resiliència abans de la data límit d’agost de 2026. Esta exigència obliga a accelerar l’execució de projectes ja aprovats per a evitar la devolució de recursos a l’Estat. S&P assenyala que, fins a febrer de 2026, la taxa d’execució se situa entorn del 70%, encara que amb diferències notables entre regions, la qual cosa implica que algunes autonomies estan més avançades i altres concentren encara un volum significatiu d’inversions pendents.

Per a este exercici, l’agència considera que el creixement dels ingressos hauria de compensar parcialment eixes tensions de gasto. No obstant això, insistix que la sostenibilitat pressupostària dependrà cada vegada més que els governs regionals mantinguen una disciplina fiscal constant, ajustant les seues polítiques per a evitar desequilibris a mesura que es reduïsca el suport extraordinari procedent del pla de recuperació europeu.

L’informe recorda igualment que les reformes del sistema de finançament autonòmic i l’absorció de 83.000 milions d’euros de deute regional per part de l’Estat, al voltant del 25% del passiu total de les comunitats, podrien alleujar notablement els comptes territorials. No obstant això, estes mesures encara no s’han posat en marxa pel bloqueig polític, la qual cosa introduïx, segons S&P, un grau d’incertesa en les seues previsions sobre l’evolució de les finances regionals.

Impacte del repartiment de recursos en la Comunitat Valenciana

En la seua anàlisi per territoris, S&P observa que persistixen diferències substancials entre les finances de les diferents comunitats autònomes. Com a exemple, cita a la Comunitat Valenciana i a Múrcia, que es veuen afectades negativament per l’actual repartiment de recursos, la qual cosa limita el seu marge pressupostari respecte a altres regions amb un finançament més folgat.

L’informe apunta també que algunes autonomies, entre elles la Comunitat Valenciana, Andalusia i Extremadura, hauran d’afrontar pressions addicionals de costos vinculats a inundacions severes. Estos episodis extrems requerixen inversions i gastos extraordinaris en infraestructures, emergències i reparació de danys, la qual cosa previsiblement llastrarà el seu acompliment pressupostari en 2026 si no es compensa amb més ingressos o ajustos en altres partides.

S&P anticipa que el gasto de capital es mantindrà elevat en 2026, recolzat en els fons europeus, abans d’iniciar un descens gradual en 2027 i 2028, quan eixos recursos es vagen esgotant i siguen substituïts només de manera parcial pels programes habituals del marc financer de la Unió Europea. Este canvi de cicle obligarà les comunitats a adaptar la seua inversió pública a un entorn amb menys suport extraordinari i a planificar amb més cura les seues prioritats de gasto.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Bernabé acusa a Catalá d’usar la regularització d’immigrants per a la confrontació política

Pilar Bernabé critica que María José Catalá use el procés de regularització d'immigrants per a l'enfrontament polític i defén l'ampli suport social i institucional a la iniciativa.

Reobert un carril de la A-3 després de més de 30 hores tallada pel xoc de dos camions a Conca

L'A-3 recupera parcialment la circulació en sentit Madrid a l'altura d'Honrubia, després de romandre més de trenta hores totalment tallada per la col·lisió de dos camions.

L’ampliació de l’Hospital Vega Baixa d’Orihuela estarà llesta abans de 2027

La Generalitat preveu culminar enguany l'ampliació de l'Hospital Vega Baixa d'Orihuela, amb dos nous edificis, més de 82 milions d'inversió i un fort augment de consultes i quiròfans.

Vox sosté que la prioritat nacional d’Extremadura ja està en el pacte amb Pérez Llorca

Vox defén que el concepte de prioritat nacional de l'acord a Extremadura ja s'aplica en el pacte d'investidura amb Juanfran Pérez Llorca, mentres PP, PSPV i Compromís discrepen sobre el seu abast.

El PSPV exigix l’expedient íntegre de la campanya institucional de Pérez Llorca

El PSPV-PSOE reclama a la Generalitat l'expedient complet de contractació de la campanya institucional que atribuïx al president Juanfran Pérez Llorca, a la qual acusa de ser propaganda personal pagada amb fons públics.

Pérez Llorca defén tancar ràpid els pactes i posa a la Comunitat Valenciana com a exemple

Juanfran Pérez Llorca sosté que retardar els acords de govern desatén als electors i reivindica la Comunitat Valenciana com a referència enfront del pacte a Extremadura.

Detinguda una persona pel robatori de maquinària agrícola en una finca d’Alcalà de Xivert

La Guàrdia Civil ha detingut a una persona per un robatori amb força en una finca d'Alcalà de Xivert, on es van sostraure maquinària i ferramentes agrícoles, i ha recuperat un motocultor venut a Benicarló.

Pérez Llorca demana al Govern que finance el Pla Viu valencià i l’estenga a altres regions

Juanfran Pérez Llorca reclama al Govern una aportació econòmica estatal per a reforçar el Pla Viu valencià i planteja copiar el model en altres comunitats en considerar que ja està donant resultats.