Clients de CaixaBank pateixen ciberatacs de suplantació d’identitat després de la fusió de Bankia

Clients de CaixaBank estan patint un atac de phishing, una pràctica que consisteix a fer-se passar per empreses o persones per a sol·licitar-los claus i contrasenyes sensibles, tal com ha pogut confirmar ‘Vozpópuli’ amb la pròpia entitat. La fi última és estafar a l’usuari a través d’aquestes.

«Lamentem informar-lo que el seu compte ha sigut desactivada per activitats sospitoses, i per la seua seguretat li demanem que complete la següent vinculació», resa el suposat avís de CaixaBank que estan rebent alguns nous clients de l’antiga Bankia.

Per a activar la mateixa -que mai ha sigut desactivada-, s’insta a punxar un link en el qual una web degudament dissenyada amb els logotips i colors de l’entitat a la qual suplanta els sol·licita de nou la contrasenya per a reactivar el compte. Unes dades que, en cas de donar-los, els ciberdelinqüents tindran accés confidencial amb el qual fer compres amb targetes robades o realitzar transferències bancàries fraudulentes.

Els ciberdelinqüents han aprofitat la situació d’integració entre CaixaBank i Bankia per a generar confusió entre els usuaris, a fi d’aconseguir un major abast en l’estafa. Han triat el moment en el qual els clients de Bankia encara s’estan assentant en l’estructura de CaixaBank.

«Els ciberdelinqüents aprofiten qualsevol circumstància per a fer el seu agost. En aquesta ocasió aquests atacs busquen clarament utilitzar per als seus fins a la confusió que alguns clients de Bankia tenen ara en passar a ser de CaixaBank. No estan familiaritzats amb la marca, amb les seues comunicacions, amb el funcionament de la web ni de les aplicacions. Tot això pot suposar, en molts casos, que siga més senzill estafar-los», expliquen fonts del sector de la ciberseguretat a ‘Vozpópuli’.

A través del correu electrònic posible.phishing@caixabank.com, l’entitat informa els seus clients que poden manar tot avís sospitós d’estafa que els arribe perquè siga posat en vigilància pels seus experts en ciberdelinqüència. A més, en cas de caure en el parany, el més recomanable és avisar ràpidament a CaixaBank perquè els seus professionals actuen i bloquegen el compte bancari.

 

La majoria dels ciberatacs de phishing utilitzen bancs

 

Els bancs s’han convertit en l’objecte preferit per les ciber màfies per a enganyar les persones. Encara que en aquest cas el ciberatac ha utilitzat com a vector l’enviament de missatges curts, és molt habitual que es realitzen a través de l’enviament de correus electrònics massius. Les falsificacions estan tan aconseguides que sempre generen dubtes.

Kaspersky Lab va detectar en el seu moment milions d’intents de fer que els usuaris visitaren diferents tipus de pàgines de phishing. El 52% d’ells van utilitzar a bancs per a tractar d’enganyar els usuaris. Els ciberdelinqüents van allí on estiga els diners.

 

Com saber si és una estafa

 

Per a detectar si es tracta d’una pràctica de phishing els experts en ciberseguretat, recomanen sempre dirigir-se a la font primigènia. Aquest tipus de correus o missatges curts inclouen un número d’enviament -òbviament fals- que busca confondre encara més al receptor.

Una anomenada a CaixaBank explicant el tipus de missatge rebut i aportant el número d’enviament ens traurà de dubtes.

És interessant també, de cara a confirmar que es tracta d’una estafa, acudir a qualsevol cercador d’Internet i escriure el domini des del qual ha sigut enviat el missatge.

Si és per correu electrònic, valdrà també amb això per a veure el que llança el resultat de les cerques. La majoria d’aquesta mena d’estafes es troben ja publicades en la xarxa; moltes d’elles són recurrents. Com accedeixen a les meues dades per a l’enviament del phishing?

Des de l’empresa de seguretat Check Point asseguren que la informació per a llançar l’spam és recollida mitjançant ciberatacs anteriors a empreses i usuaris.

 

Des de CaixaBank deixen clar el següent

 

• Els clients han de saber que CaixaBank mai sol·licitarà per telèfon, SMS o e-mail informació sobre les seues contrasenyes, dades i claus personals.

• Davant petició sospitosa, recomanem als clients que es posen immediatament en contacte amb el número d’Atenció al Client de CaixaBank (900 40 40 90).

• Des de CaixaBank treballem contínuament a oferir informació rellevant de seguretat als nostres clients, i els fem arribar de manera periòdica una newsletter informant-los dels fraus i estafes més freqüents i de les mesures que han d’adoptar per a evitar ser víctimes d’aquesta mena d’enganys.

En CaixaBank desenvolupem accions de conscienciació dirigides tant a empleats com a clients, a través d’InfoProtect i CaixaBank Protect. Arran de la integració, al llarg dels últims mesos s’ha intensificat  aquesta comunicació.

 

Últimes notícies

Alerten a València de tetraplegies greus per cabussades imprudents en piscines i platges

Especialistes del servei de Raquis i Lesió Medul·lar de La Fe alerten que les cabussades de cap en aigua poc profunda poden provocar tetraplegia o fins i tot la mort, sobretot en contextos d’oci estival amb alcohol i salts des d’alçària.

Gayà reclama més ambició en l’últim any de Mestalla

José Luis Gayà considera especial l’última temporada a Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla en 2027 i insta l’equip a ser més ambiciós des de l’inici de LaLiga.

Toni Francés deixa l’alcaldia d’Alcoi en 2027 després de quinze anys i obri la porta a Lorena Zamorano

L’alcalde d’Alcoi, Toni Francés, ha anunciat que no repetirà com a candidat del PSPV-PSOE en 2027 després de quinze anys governant, i ha obert la porta perquè Lorena Zamorano encapçale la candidatura socialista.

La Justícia avala l’Ajuntament d’Alacant i permet seguir disparant mascletaes en la plaça dels Luceros

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana ha estimat el recurs de l’Ajuntament d’Alacant i ha conclòs que l’associació Salvem el Nostre Patrimoni no estava legitimada per a impugnar les bases del concurs de mascletaes en la plaça dels Luceros.

PP i Vox tomben les esmenes a la totalitat de PSPV i Compromís a la llei d’acompanyament

La majoria de PP i Vox en Les Corts ha rebutjat les esmenes a la totalitat de PSPV i Compromís a la llei d’acompanyament dels pressupostos de la Generalitat de 2026, en un debat marcat per les acusacions creuades sobre la “prioritat nacional” i el model fiscal.

La plantilla de Lladró manté els paros contra el descuelgue salarial del conveni

Els treballadors de Lladró, Arte y Porcelanas i Daisa han fet un nou paro de dos hores per oposar-se al descuelgue de la part econòmica del conveni i advertixen que les mobilitzacions seguiran si no es garantixen els drets salarials.

La plantilla de Lladró manté les aturades contra el descuelgue salarial del conveni

Els treballadors de Lladró, Arte y Porcelanas i Daisa han fet un nou paro de dos hores en protesta pel descuelgue del conveni en la part econòmica i advertixen que les mobilitzacions continuaran si no es garantixen els seus drets salarials.

Alicant amplia fins divendres el dispositiu per calor extrema i atén 55 persones sense llar en el CAUS

L’Ajuntament d’Alacant ha ampliat fins divendres el dispositiu especial per l’ola de calor per a persones sense llar, amb 55 atesos en el CAUS i reforç d’atenció a majors i dependents.