L’erupció del volcà de la Palma ja ha arrasat habitatges

Després de l’erupció del volcà de Cumbre Vieja a la Palma este diumenge, els serveis d’emergència no han detingut la seua activitat durant tota la nit en el marc d’un dispositiu de seguretat que treballa per a posar fora de perill als veïns, una xifra que supera les 5.000 persones.

El volcà compta en estos moments amb huit boques de lava i dos fissures separades per uns 200 metres, la qual cosa ha suposat l’augment des que va entrar en erupció durant la vesprada del diumenge.

Ja han començat a veure’s els primers habitatges arrasats per les riuades, però també en el camp on s’acumula el material. Segons la Cadena SER, s’estima que hi ha una vintena de cases que s’han vist afectades.

Les bugades de lava que des de fa hores baixen pels vessants del municipi palmeño del Paso des del volcà que ha esclatat este diumenge en la zona de Cabeza de Vaca avancen, en la meitat de la seua trajectòria, a aproximadament uns 0,7 quilòmetres per hora. De moment, les bugades avancen a poc a poc, no són molt fluides, la qual cosa ha sigut clau a l’hora de facilitar les evacuacions.

La dada l’ha donat l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan), que també indica que la lava es refreda i la superfície se solidifica. Equips de l’Involcan destacats en la zona han pogut prendre imatges tèrmiques de les bugades i determinar que tenen una temperatura de 1.075 graus centígrads.

La Guàrdia Civil preveu que serà necessari evacuar a entre 5.000 i 10.000 persones, L’alcalde del Pas, Sergio Rodríguez, ha abordat la situació aquest matí en la Cadena SER, on ha confirmat que ja han sigut posats fora de perill tots els veïns de la zona afectada.

“La bugada ja està en el municipi dels Planos  avançant cap a l’oest, en direcció a la mar, està destruint cases”, ha indicat el regidor.

Rodríguez també ha explicat que està garantida la seguretat, però ha reiterat la seua petició a la població que no s’acoste al lloc. L’alcalde ha precisat que aqueixa zona per la qual avança la lava està caracteritzada per la dispersió poblacional, però ha assenyalat que encara així hi ha “bastant”.

 

Un procés que podria allargar-se en el temps

 

Un dels principals experts en vulcanisme del país, Joan Martí, de Geociències Barcelona (CSIC), creu que és una erupció “clàssica” de les quals s’han viscut a Canàries, amb una mena de bugades de lent avanç, que comporten poc perill per a la població. Sí que podrien ocasionar problemes en la zona més pròxima, ha afegit, els gasos, les emanacions de sofre i diòxid de carboni.

Pel que està veient, es tracta d’una erupció que podria durar setmanes; com a molt dos mesos, sota el seu criteri. El semàfor de risc volcànic a l’illa ja ha passat de groc (nivell 2 de 4) a roig (3) i s’ha demanat als ciutadans que no hagen sigut evacuats que es protegisquen de les cendres, quedant-se a casa.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Laia Codina veu un grup ajustat després del 3-0 a Islàndia

Espanya va debutar amb un 3-0 davant Islàndia en la fase de classificació al Mundial 2027. Laia Codina va valorar un grup competitiu després del 1-6 d'Anglaterra a Ucraïna.

La Comunitat va exportar 2.106,5 milions als EUA i va importar 1.696,6 en 2025

La Comunitat Valenciana va registrar en 2025 un superàvit comercial amb els EUA en vendre per 2.106,5 milions i importar 1.696,6. L'intercanvi es va contraure respecte a 2024.

Bermúdez, després del 3-0 a Islàndia: ‘Podíem haver fet algun gol més, l’exigència és ací’

Espanya va véncer 3-0 a Islàndia en l'arrancada cap al Mundial 2027. Bermúdez va valorar els tres punts i va remarcar que sumar més gols serà clau davant Anglaterra.

3-0 d’Espanya a Islàndia: Pina firma un doblet i Edna Imade sentència

Espanya es va imposar 3-0 a Islàndia en la seua estrena cap al Mundial 2027 amb un doblet de Claudia Pina i una cabotada de Edna Imade. La portera Cecilia Rúnarsdóttir va evitar una golejada major i Espanya és segona del Grup A3, empatada amb Anglaterra.

3-0: Espanya complix en el seu debut classificatori davant Islàndia liderada per Pina

Espanya va arrancar la classificació al Mundial 2027 amb un 3-0 sobre Islàndia, sostinguda per la seua portera. Claudia Pina va firmar un doblet i Edna Imade va completar la victòria.

Els 16 de OT 2025 es reunixen i descobrixen el repertori de la gira que passarà per Alacant i València al juliol

Els 16 concursants de OT 2025 s'han retrobat a Barcelona per a conéixer el repertori del seu gira de tretze concerts. El tour arrancarà el 18 d'abril a Bilbao i arribarà al juliol a Alacant i València.

Pina avança a Espanya amb un derechazo davant Islàndia en el 39 (1-0)

Claudia Pina va avançar a Espanya en el minut 39 amb un derechazo des de la frontal després d'una primera part de setge a Islàndia, en el debut cap al Mundial 2027.

Espanya té garantit el subministrament de gas malgrat la tensió a Ormuz, segons Enagás

Enagás assegura que Espanya no tindrà problemes de proveïment per la seua baixa dependència del Golf i unes reserves del 58%. Advertix de pressió en preus, lluny de 2022