L’erupció del volcà de la Palma ja ha arrasat habitatges

Després de l’erupció del volcà de Cumbre Vieja a la Palma este diumenge, els serveis d’emergència no han detingut la seua activitat durant tota la nit en el marc d’un dispositiu de seguretat que treballa per a posar fora de perill als veïns, una xifra que supera les 5.000 persones.

El volcà compta en estos moments amb huit boques de lava i dos fissures separades per uns 200 metres, la qual cosa ha suposat l’augment des que va entrar en erupció durant la vesprada del diumenge.

Ja han començat a veure’s els primers habitatges arrasats per les riuades, però també en el camp on s’acumula el material. Segons la Cadena SER, s’estima que hi ha una vintena de cases que s’han vist afectades.

Les bugades de lava que des de fa hores baixen pels vessants del municipi palmeño del Paso des del volcà que ha esclatat este diumenge en la zona de Cabeza de Vaca avancen, en la meitat de la seua trajectòria, a aproximadament uns 0,7 quilòmetres per hora. De moment, les bugades avancen a poc a poc, no són molt fluides, la qual cosa ha sigut clau a l’hora de facilitar les evacuacions.

La dada l’ha donat l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan), que també indica que la lava es refreda i la superfície se solidifica. Equips de l’Involcan destacats en la zona han pogut prendre imatges tèrmiques de les bugades i determinar que tenen una temperatura de 1.075 graus centígrads.

La Guàrdia Civil preveu que serà necessari evacuar a entre 5.000 i 10.000 persones, L’alcalde del Pas, Sergio Rodríguez, ha abordat la situació aquest matí en la Cadena SER, on ha confirmat que ja han sigut posats fora de perill tots els veïns de la zona afectada.

“La bugada ja està en el municipi dels Planos  avançant cap a l’oest, en direcció a la mar, està destruint cases”, ha indicat el regidor.

Rodríguez també ha explicat que està garantida la seguretat, però ha reiterat la seua petició a la població que no s’acoste al lloc. L’alcalde ha precisat que aqueixa zona per la qual avança la lava està caracteritzada per la dispersió poblacional, però ha assenyalat que encara així hi ha “bastant”.

 

Un procés que podria allargar-se en el temps

 

Un dels principals experts en vulcanisme del país, Joan Martí, de Geociències Barcelona (CSIC), creu que és una erupció “clàssica” de les quals s’han viscut a Canàries, amb una mena de bugades de lent avanç, que comporten poc perill per a la població. Sí que podrien ocasionar problemes en la zona més pròxima, ha afegit, els gasos, les emanacions de sofre i diòxid de carboni.

Pel que està veient, es tracta d’una erupció que podria durar setmanes; com a molt dos mesos, sota el seu criteri. El semàfor de risc volcànic a l’illa ja ha passat de groc (nivell 2 de 4) a roig (3) i s’ha demanat als ciutadans que no hagen sigut evacuats que es protegisquen de les cendres, quedant-se a casa.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València frustra el debut de Quique amb una remuntada agònica en el 99 (3-2)

Hugo Duro va decidir de penal en el 99 després de dos punts de Boyé i els empats de Javi Guerra i Cömert. El triomf va allunyar set punts el perill del descens.

3-2: El València remunta en el 99, amarga el debut de Quique i s’allunya del descens

El València va voltejar dos punts de Lucas Boyé i va decidir en el 99 amb un penal d'Hugo Duro, per a prendre aire i posar terra pel mig amb el descens.

El València firma la remuntada 3-2 davant l’Alabés amb un penal d’Hugo Duro en el 97

El València va guanyar 3-2 a l'Alabés a Mestalla amb un penal d'Hugo Duro en el 97 després d'empatar en el 90 amb Cömert. Boyé havia marcat dos per als visitants.

Un penal de Boyé en el 3 avança a l’Alabés a Mestalla (0-1)

Lucas Boyé va avançar a l'Alabés des del punt de penal en el minut 3 a Mestalla. El València, incòmode, va disposar d'ocasions per a igualar i no va encertar.

Ginés Marín i Aaron Palacio tallen una orella en una vesprada d’actitud a Castelló

Ginés Marín i Aaron Palacio han obert el capítol de trofeus en la Fira de la Magdalena amb una orella cada un. La correguda de La Quinta va resultar molt desigual i Javier Zulueta es va anar de buit.

El 8M a València rebutja la violència masclista i diu no a les guerres

Milers de persones han marxat a València en el 8M per a exigir igualtat real i mesures efectives contra la violència masclista, amb un missatge clar de no a les guerres.

Pedro Martínez subratlla l’equilibri del València Basket i refreda l’eufòria

El tècnic va valorar la folgada victòria davant UCAM Murcia i, després d'una altra bona imatge en Eurolliga, va demanar prudència: 'hem trobat l'equilibri, però no hi ha fórmula màgica'

110-84: el València Basket atropella al UCAM Murcia amb un Montero decisiu

El València Basket va dominar de principi a fi i va guanyar 110-84 al UCAM Murcia en el Roig Arena, impulsat pels 23 punts i 6 assistències de Jean Montero. Els taronja van arribar a manar per 30 i es van ensenyorir també del basket average.