L’erupció del volcà de la Palma ja ha arrasat habitatges

Després de l’erupció del volcà de Cumbre Vieja a la Palma este diumenge, els serveis d’emergència no han detingut la seua activitat durant tota la nit en el marc d’un dispositiu de seguretat que treballa per a posar fora de perill als veïns, una xifra que supera les 5.000 persones.

El volcà compta en estos moments amb huit boques de lava i dos fissures separades per uns 200 metres, la qual cosa ha suposat l’augment des que va entrar en erupció durant la vesprada del diumenge.

Ja han començat a veure’s els primers habitatges arrasats per les riuades, però també en el camp on s’acumula el material. Segons la Cadena SER, s’estima que hi ha una vintena de cases que s’han vist afectades.

Les bugades de lava que des de fa hores baixen pels vessants del municipi palmeño del Paso des del volcà que ha esclatat este diumenge en la zona de Cabeza de Vaca avancen, en la meitat de la seua trajectòria, a aproximadament uns 0,7 quilòmetres per hora. De moment, les bugades avancen a poc a poc, no són molt fluides, la qual cosa ha sigut clau a l’hora de facilitar les evacuacions.

La dada l’ha donat l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan), que també indica que la lava es refreda i la superfície se solidifica. Equips de l’Involcan destacats en la zona han pogut prendre imatges tèrmiques de les bugades i determinar que tenen una temperatura de 1.075 graus centígrads.

La Guàrdia Civil preveu que serà necessari evacuar a entre 5.000 i 10.000 persones, L’alcalde del Pas, Sergio Rodríguez, ha abordat la situació aquest matí en la Cadena SER, on ha confirmat que ja han sigut posats fora de perill tots els veïns de la zona afectada.

“La bugada ja està en el municipi dels Planos  avançant cap a l’oest, en direcció a la mar, està destruint cases”, ha indicat el regidor.

Rodríguez també ha explicat que està garantida la seguretat, però ha reiterat la seua petició a la població que no s’acoste al lloc. L’alcalde ha precisat que aqueixa zona per la qual avança la lava està caracteritzada per la dispersió poblacional, però ha assenyalat que encara així hi ha “bastant”.

 

Un procés que podria allargar-se en el temps

 

Un dels principals experts en vulcanisme del país, Joan Martí, de Geociències Barcelona (CSIC), creu que és una erupció “clàssica” de les quals s’han viscut a Canàries, amb una mena de bugades de lent avanç, que comporten poc perill per a la població. Sí que podrien ocasionar problemes en la zona més pròxima, ha afegit, els gasos, les emanacions de sofre i diòxid de carboni.

Pel que està veient, es tracta d’una erupció que podria durar setmanes; com a molt dos mesos, sota el seu criteri. El semàfor de risc volcànic a l’illa ja ha passat de groc (nivell 2 de 4) a roig (3) i s’ha demanat als ciutadans que no hagen sigut evacuats que es protegisquen de les cendres, quedant-se a casa.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Mor un motorista atropellat per diversos vehicles en l’A-70 d’Alacant

Un home de 35 anys ha mort en l'A-70 d'Alacant després de caure de la moto i ser atropellat per diversos vehicles entre els km 19 i 20. Els sanitaris només han pogut confirmar el decés.

María José San Román obri La Barra del Gurmet a l’Esplanada amb concepte de barra

La xef inaugura La Barra del Gurmet a l'Esplanada d'Espanya amb un format de barra, disseny inspirat en el mosaic del passeig i servicis de desdejuni, cocteleria, menjars i sopars.

Ruixats localment forts i tempesta en el litoral de Castelló i puja la cota de neu a 1.600 m

Cel nuvolós este diumenge amb precipitacions irregulars i tempestes de matinada en el litoral de Castelló. La cota de neu ascendix de 1.200-1.400 m a 1.600 m.

Detinguts huit membres d’una xarxa que robava i extorquia a empresaris asiàtics i planejava un segrest a València

La Guàrdia Civil ha detingut a huit persones i ha desarticulat una xarxa assentada a Madrid que atacava a empresaris d'Àsia oriental. Se'ls atribuïx un robatori amb violència a Cantàbria i la planificació d'un segrest a València.

Morant ha defés que la violència de gènere afecta a les dones per ser-ho i la ciència ho avala

Diana Morant ha sostingut que la violència de gènere afecta a les dones per ser-ho i que la ciència ho recolza. En el 8M ha demanat mantindre la mobilització per la igualtat i combatre el negacionismo, recordant tres assassinats a la província de Castelló.

Pérez Llorca advoca per la igualtat més enllà de pancartes en la Romeria dels Canyes

El president ha cridat a treballar per la igualtat més enllà d'eslògans en la Romeria dels Canyes i ha reivindicat la cooperació entre institucions.

1-1: Joel Roca empata en el 93 i frena el somni de permanència del Llevant

Un tret de Joel Roca, desviat i validat pel VAR, va evitar la victòria local en el Ciutat després del 1-0 de Carlos Espí. La roja a Olasagasti va canviar el guió.

Morant ha reclamat més feminisme i defensa dels drets de les dones enfront del feixisme

La líder del PSPV ha lligat el 8M amb una crida a frenar el masclisme institucional i la violència digital, i ha reivindicat al PSOE com a alternativa. També ha citat avanços com l'SMI i els permisos per a defendre que el feminisme es traduïx en drets