L’erupció del volcà de la Palma ja ha arrasat habitatges

Després de l’erupció del volcà de Cumbre Vieja a la Palma este diumenge, els serveis d’emergència no han detingut la seua activitat durant tota la nit en el marc d’un dispositiu de seguretat que treballa per a posar fora de perill als veïns, una xifra que supera les 5.000 persones.

El volcà compta en estos moments amb huit boques de lava i dos fissures separades per uns 200 metres, la qual cosa ha suposat l’augment des que va entrar en erupció durant la vesprada del diumenge.

Ja han començat a veure’s els primers habitatges arrasats per les riuades, però també en el camp on s’acumula el material. Segons la Cadena SER, s’estima que hi ha una vintena de cases que s’han vist afectades.

Les bugades de lava que des de fa hores baixen pels vessants del municipi palmeño del Paso des del volcà que ha esclatat este diumenge en la zona de Cabeza de Vaca avancen, en la meitat de la seua trajectòria, a aproximadament uns 0,7 quilòmetres per hora. De moment, les bugades avancen a poc a poc, no són molt fluides, la qual cosa ha sigut clau a l’hora de facilitar les evacuacions.

La dada l’ha donat l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan), que també indica que la lava es refreda i la superfície se solidifica. Equips de l’Involcan destacats en la zona han pogut prendre imatges tèrmiques de les bugades i determinar que tenen una temperatura de 1.075 graus centígrads.

La Guàrdia Civil preveu que serà necessari evacuar a entre 5.000 i 10.000 persones, L’alcalde del Pas, Sergio Rodríguez, ha abordat la situació aquest matí en la Cadena SER, on ha confirmat que ja han sigut posats fora de perill tots els veïns de la zona afectada.

“La bugada ja està en el municipi dels Planos  avançant cap a l’oest, en direcció a la mar, està destruint cases”, ha indicat el regidor.

Rodríguez també ha explicat que està garantida la seguretat, però ha reiterat la seua petició a la població que no s’acoste al lloc. L’alcalde ha precisat que aqueixa zona per la qual avança la lava està caracteritzada per la dispersió poblacional, però ha assenyalat que encara així hi ha “bastant”.

 

Un procés que podria allargar-se en el temps

 

Un dels principals experts en vulcanisme del país, Joan Martí, de Geociències Barcelona (CSIC), creu que és una erupció “clàssica” de les quals s’han viscut a Canàries, amb una mena de bugades de lent avanç, que comporten poc perill per a la població. Sí que podrien ocasionar problemes en la zona més pròxima, ha afegit, els gasos, les emanacions de sofre i diòxid de carboni.

Pel que està veient, es tracta d’una erupció que podria durar setmanes; com a molt dos mesos, sota el seu criteri. El semàfor de risc volcànic a l’illa ja ha passat de groc (nivell 2 de 4) a roig (3) i s’ha demanat als ciutadans que no hagen sigut evacuats que es protegisquen de les cendres, quedant-se a casa.

Últimes notícies

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges en zones de València i Castelló

Aemet ha activat per a esta vesprada l’avís taronja per pluges de fins a 40 l/m2 en una hora en gran part de la província de València i a l’interior sud de Castelló, amb possibles tempestes amb calamarsa. La resta de zones de València i Castelló es mantenen en avís groc per aiguats menys intensos.

Poca visibilitat i aire degradat per fum a la zona de l’incendi de Tuéjar

Aemet alerta que les inversions tèrmiques poden confinar el fum de l’incendi de Tuéjar a prop del sòl durant diverses hores, amb visibilitat reduïda i pitjor qualitat de l’aire.

Vesprada de ruixats i tronades molt fortes a València i sud de Castelló

Aemet preveu per a esta vesprada ruixats i tronades fortes o molt fortes a València i al sud de Castelló, amb granís i ratxes de vent molt intenses. Les temperatures màximes baixaran de forma notable i el cel s’ennuvolarà a partir de migdia.

Una nit en vela a Tuéjar per un incendi que arrasa mil hectàrees a l’Alt Túria

L’incendi forestal declarat dimarts a Tuéjar ha cremat unes 1.000 hectàrees en la reserva de la biosfera de l’Alt Túria, encara actiu però sense risc per als veïns. L’alcalde reclama més inversió en prevenció i gestió forestal.

Vesprada de ruixats i tronades fortes a València i al sud de Castelló

Aemet preveu per a esta vesprada ruixats i tronades fortes o molt fortes a València i al sud de Castelló, amb granís i ratxes molt fortes de vent.

Més de 700 efectius combaten l’incendi forestal de Tuéjar amb 11 mitjans aeris i la UME

L’incendi declarat a Tuéjar ha calcinat ja 690 hectàrees i ha obligat a desallotjar unes 25 persones, mentres 11 mitjans aeris i la UME reforcen hui l’extinció.

Osorio lamenta la derrota de l’Elx però destaca que van ser superiors per moments al Real Madrid

El davanter argentí de l’Elx Abiel Osorio ha lamentat la derrota per 2-3 davant el Real Madrid amb un gol en el descompte, però ha ressaltat que l’equip ha competit d’igual a igual i fins i tot ha sigut superior en alguns trams.

Dos bombers ferits lleus en l’incendi de Tuéjar, que ja ha arrasat 690 hectàrees

Dos bombers forestals han resultat ferits lleus en l’incendi declarat esta vesprada a Tuéjar, que ja ha cremat 690 hectàrees i ha obligat a desallotjar veïns i turistes. El foc continua actiu, amb uns 200 efectius i la UME treballant sobre el terreny.