15.7 C
València
Divendres, 23 gener, 2026

Eviten l’entrada il·legal de més de 4.000 fòssils d’Argentina en el Port de València

 

Agents de la Policia Nacional i de l’Agència Tributària han frustrat en el Port de València una importació il·legal de 4.000 fòssils de gran valor paleontològic procedents de la regió argentina de Riu Negre, entre ells cinc ous de dinosaure que podrien superar els 150.000 euros en el mercat negre.

 

Gran part de totes estes peces, entre les que hi havia també un exemplar complet de dinosaure, es trobava ocultes en un contenidor entre pedres de diferent grandària, forma i color sense valor paleontològic, per a intentar eludir els controls duaners.

 

De la mateixa manera, dos persones han sigut imputades en l’Argentina com a responsables de l’exportació il·legal de restes fòssils del Museu de Riu Negre, segons han informat este dimecres fonts del Ministeri d’Hisenda.

 

La investigació va començar en gener

L’operació ‘Corsari’ es va iniciar a finals de gener, a causa d’una denúncia de les autoritats duaneres argentines davant de l’Organització Mundial de Duanes en la que se sol·licitava la col·laboració per a la detecció, detenció i reconeixement d’una exportació de béns personals amb destinació al Port de València.

 

A través de les aplicacions i eines informàtiques dels investigadors de Vigilància Duanera, es va poder trobar el contenidor que portava les peces del patrimoni argentí i que va ser descarregat en el Port de València a finals de febrer. El contenidor va ser sotmés a una primera inspecció ocular del contingut a peu de vaixell, després del que es va ordenar una revisió física exhaustiva a través de la descàrrega total, programada per a principis de març.

 

En eixa segona inspecció, funcionaris de la Unitat d’Anàlisi de Riscos de la Duana i de la Unitat Operativa de Vigilància Duanera de València van comprovar l’existència de diferents restes que podien coincidir amb els fòssils argentins robats, i múltiples exemplars d’animals emparats pel Conveni CITES de control del comerç internacional d’espècies protegides.

 

S’han fet tres inspeccions

Després de la inspecció, les restes fòssils van ser carregades de nou en el contenidor a l’espera de l’anàlisi per part d’un expert en fòssils i restes paleontològiques, mentres que els exemplars CITES van quedar dipositats en els magatzems del Port de València per al seu control per les autoritats competents.

 

Finalment, es va procedir a fer una tercera inspecció física del contenidor en presència de la directora del Museu de Ciències Naturals de València i d’un doctor expert en fòssils de dinosaures, en la que es va comprovar que hi havia fòssils «d’un altíssim valor» pel grau de conservació i per les seues característiques.

 

En l’actualitat, tota la mercaderia del contenidor procedent de l’Argentina (fòssils, minerals i exemplars d’espècies amenaçades) es troba en el Port de València a la disposició de les autoritats argentines, per a ser repatriada quan ho autoritze l’autoritat judicial competent.

Últimes notícies

La Policia investiga noves filtracions de dades de Pérez Llorca i altres presidents

La Policia Nacional ha obert una investigació per noves filtracions de dades personals que afecten dirigents estatals i autonòmics. Els 'hackers' van difondre bases amb informació sensible en xarxes i fòrums, que s'haurien reactivat després del sinistre ferroviari de Adamuz

Corberán evita pronunciar-se sobre Unai Núñez i el València confia a tancar un central en hores

Corberán va defugir confirmar el nom del reforç per a la saga, però va assegurar que el València té una operació molt avançada i vol tancar-la en les pròximes hores.

El Govern aportarà 45.000 m³ d’arena a la platja de Tavernes després del temporal

Costas ha iniciat l'avaluació dels danys per la borrasca Harry en tot el litoral valencià. En Tavernes activarà emergències i aportarà 45.000 m³ d'arena abans de l'estiu.

Bernabé coordina amb el València Basket la visita del Maccabi i remet als antecedents

La Delegació del Govern manté converses amb el València Basket per a organitzar la visita del Maccabi Tel Aviv en Eurolliga. Bernabé va evitar avançar si serà a porta oberta o tancada i va recordar els precedents amb equips israelians.

El PP de Mislata demana una comissió per a investigar l’accident de l’unflable de 2022

El PP de Mislata ha demanat crear una comissió municipal per a investigar l'accident de l'unflable del 4 de gener de 2022, en el qual van morir dos xiquetes. La proposta busca aclarir els fets, depurar responsabilitats i revisar actuacions per a evitar que es repetisca.

La Generalitat demana al Govern actuacions d’emergència en Tavernes i altres platges després de la borrasca Harry

La Generalitat ha reclamat al Govern mesures urgents a Tavernes de la Valldigna i altres punts del litoral després dels danys de la borrasca Harry. Advertix de risc en edificis de primera línia i exigix un pla de regeneració a llarg termini.

Dos detinguts a València per empadronar il·legalment a estrangers i lucrar-se amb 26.250 euros

La Policia Nacional ha detingut a dos jóvens per empadronar a estrangers amb contractes falsos i sense permís del propietari. La investigació va revelar 30 altes des de 2022 i pagaments de 750 euros a l'any.

180.000 hectàrees abandonades en la Comunitat Valenciana, rècord històric segons AVA-ASAJA

La Comunitat Valenciana va batre en 2025 el seu rècord de terres de cultiu abandonades amb 179.994 hectàrees. AVA-ASAJA ho atribuïx a la crisi de rendibilitat i a la DANA de 2024, i reclama un canvi de rumb.