11.5 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

Eviten l’entrada il·legal de més de 4.000 fòssils d’Argentina en el Port de València

 

Agents de la Policia Nacional i de l’Agència Tributària han frustrat en el Port de València una importació il·legal de 4.000 fòssils de gran valor paleontològic procedents de la regió argentina de Riu Negre, entre ells cinc ous de dinosaure que podrien superar els 150.000 euros en el mercat negre.

 

Gran part de totes estes peces, entre les que hi havia també un exemplar complet de dinosaure, es trobava ocultes en un contenidor entre pedres de diferent grandària, forma i color sense valor paleontològic, per a intentar eludir els controls duaners.

 

De la mateixa manera, dos persones han sigut imputades en l’Argentina com a responsables de l’exportació il·legal de restes fòssils del Museu de Riu Negre, segons han informat este dimecres fonts del Ministeri d’Hisenda.

 

La investigació va començar en gener

L’operació ‘Corsari’ es va iniciar a finals de gener, a causa d’una denúncia de les autoritats duaneres argentines davant de l’Organització Mundial de Duanes en la que se sol·licitava la col·laboració per a la detecció, detenció i reconeixement d’una exportació de béns personals amb destinació al Port de València.

 

A través de les aplicacions i eines informàtiques dels investigadors de Vigilància Duanera, es va poder trobar el contenidor que portava les peces del patrimoni argentí i que va ser descarregat en el Port de València a finals de febrer. El contenidor va ser sotmés a una primera inspecció ocular del contingut a peu de vaixell, després del que es va ordenar una revisió física exhaustiva a través de la descàrrega total, programada per a principis de març.

 

En eixa segona inspecció, funcionaris de la Unitat d’Anàlisi de Riscos de la Duana i de la Unitat Operativa de Vigilància Duanera de València van comprovar l’existència de diferents restes que podien coincidir amb els fòssils argentins robats, i múltiples exemplars d’animals emparats pel Conveni CITES de control del comerç internacional d’espècies protegides.

 

S’han fet tres inspeccions

Després de la inspecció, les restes fòssils van ser carregades de nou en el contenidor a l’espera de l’anàlisi per part d’un expert en fòssils i restes paleontològiques, mentres que els exemplars CITES van quedar dipositats en els magatzems del Port de València per al seu control per les autoritats competents.

 

Finalment, es va procedir a fer una tercera inspecció física del contenidor en presència de la directora del Museu de Ciències Naturals de València i d’un doctor expert en fòssils de dinosaures, en la que es va comprovar que hi havia fòssils «d’un altíssim valor» pel grau de conservació i per les seues característiques.

 

En l’actualitat, tota la mercaderia del contenidor procedent de l’Argentina (fòssils, minerals i exemplars d’espècies amenaçades) es troba en el Port de València a la disposició de les autoritats argentines, per a ser repatriada quan ho autoritze l’autoritat judicial competent.

Últimes notícies

Domingo amb cels nuvolosos i possibles pluges en la Comunitat Valenciana

Este diumenge 1 de febrer es preveuen cels nuvolosos en tota la Comunitat i precipitacions més probables en la mitat sud, amb temperatures amb pocs canvis.

Barrachina: els agricultors no temen al mercat, però exigixen igualtat de tracte

El conseller d'Agricultura sosté que el camp valencià competix sense por, però reclama un marc just. Critica l'acord UE-Mercosur sense salvaguardes i demana una PAC específica.

L’IVO complix 50 anys: d’ajudar a bé morir a un referent que cura i cuida

L'Institut Valencià d'Oncologia celebra el seu 50 aniversari després de transformar-se d'un centre centrat en el final de la vida a un referent integral del càncer. La institució prepara una ampliació per a incorporar noves tecnologies i modalitats assistencials.

El Barcelona protegix el lideratge amb un 1-3 a Elx i agreuja la ratxa local

El Barcelona es va imposar 1-3 en el Martínez Valero després d'un partit dominat i amb moltes ocasions. L'Elx seguix sense guanyar en 2026 i s'acosta al descens.

1-3: el Barcelona aferma el lideratge i complica la vida a l’Elx

El Barcelona va guanyar 1-3 en el Martínez Valero i va protegir el lideratge una jornada més. L'Elx va seguir sense guanyar en 2026 i va quedar més prop del descens.

Sorloth, sense fractures ni hematomes cranials, torna a Madrid amb l’equip

Les proves mèdiques descarten fractures i hematomes cranials en Alexander Sorloth després del xoc de cap en el Llevant-Atlètic (0-0). El davanter torna a Madrid amb l'expedició i queda pendent d'evolució.

El Barcelona mana al descans davant l’Elx (1-2)

El Barcelona mana 1-2 al descans gràcies a Lamine Yamal i Ferran Torres; l'Elx va arribar a igualar per mitjà d'Álvaro Rodríguez. Els blaugranes han generat moltes ocasions i els pals han evitat un avantatge major.

Empat sense gols entre Llevant i Atlètic marcat per un xoc de caps

Llevant i Atlètic van empatar 0-0 en el Ciutat de València en un partit amb poques ocasions i condicionat per un fort xoc de caps entre Sorloth i Moreno. Luís Castro no va quedar satisfet malgrat la millora del seu equip després del descans.