Eviten l’entrada il·legal de més de 4.000 fòssils d’Argentina en el Port de València

 

Agents de la Policia Nacional i de l’Agència Tributària han frustrat en el Port de València una importació il·legal de 4.000 fòssils de gran valor paleontològic procedents de la regió argentina de Riu Negre, entre ells cinc ous de dinosaure que podrien superar els 150.000 euros en el mercat negre.

 

Gran part de totes estes peces, entre les que hi havia també un exemplar complet de dinosaure, es trobava ocultes en un contenidor entre pedres de diferent grandària, forma i color sense valor paleontològic, per a intentar eludir els controls duaners.

 

De la mateixa manera, dos persones han sigut imputades en l’Argentina com a responsables de l’exportació il·legal de restes fòssils del Museu de Riu Negre, segons han informat este dimecres fonts del Ministeri d’Hisenda.

 

La investigació va començar en gener

L’operació ‘Corsari’ es va iniciar a finals de gener, a causa d’una denúncia de les autoritats duaneres argentines davant de l’Organització Mundial de Duanes en la que se sol·licitava la col·laboració per a la detecció, detenció i reconeixement d’una exportació de béns personals amb destinació al Port de València.

 

A través de les aplicacions i eines informàtiques dels investigadors de Vigilància Duanera, es va poder trobar el contenidor que portava les peces del patrimoni argentí i que va ser descarregat en el Port de València a finals de febrer. El contenidor va ser sotmés a una primera inspecció ocular del contingut a peu de vaixell, després del que es va ordenar una revisió física exhaustiva a través de la descàrrega total, programada per a principis de març.

 

En eixa segona inspecció, funcionaris de la Unitat d’Anàlisi de Riscos de la Duana i de la Unitat Operativa de Vigilància Duanera de València van comprovar l’existència de diferents restes que podien coincidir amb els fòssils argentins robats, i múltiples exemplars d’animals emparats pel Conveni CITES de control del comerç internacional d’espècies protegides.

 

S’han fet tres inspeccions

Després de la inspecció, les restes fòssils van ser carregades de nou en el contenidor a l’espera de l’anàlisi per part d’un expert en fòssils i restes paleontològiques, mentres que els exemplars CITES van quedar dipositats en els magatzems del Port de València per al seu control per les autoritats competents.

 

Finalment, es va procedir a fer una tercera inspecció física del contenidor en presència de la directora del Museu de Ciències Naturals de València i d’un doctor expert en fòssils de dinosaures, en la que es va comprovar que hi havia fòssils «d’un altíssim valor» pel grau de conservació i per les seues característiques.

 

En l’actualitat, tota la mercaderia del contenidor procedent de l’Argentina (fòssils, minerals i exemplars d’espècies amenaçades) es troba en el Port de València a la disposició de les autoritats argentines, per a ser repatriada quan ho autoritze l’autoritat judicial competent.

Últimes notícies

El Festival dels Arts baixarà el volum nocturn a 80 decibels per a reduir el soroll

El Festival dels Arts limitarà el so nocturn a 80 decibels, deu menys que el màxim municipal, i instal·larà pantalles i limitadors acústics per a minimitzar l'impacte en els veïns.

Les màximes es disparen per damunt de 37 graus en diversos municipis de València

La Comunitat Valenciana viu una jornada de calor molt intensa, amb màximes per damunt de 37 graus en diversos municipis de l'interior i de la costa i valors molt alts en les tres capitals de província.

Educació situa en el 11,17% el seguiment de la vaga docent en el seu quinzé dia

La Conselleria d'Educació calcula un seguiment del 11,17% en la vaga indefinida del professorat no universitari, que suma quinze dies mentres continuen les negociacions amb els sindicats.

La jutgessa de la DANA descarta nous testimonis i protegix l’alcalde d’Algemesí

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA d'octubre de 2024 a València rebutja citar a set testimonis i afirma que no hi ha indicis penals contra l'alcalde d'Algemesí ni altres responsables locals.

La responsable de la CHJ assegura que el Cecopi no va demanar dades de cabals el 29 d’octubre

La comissària d'Aigües de la CHJ declara que el Cecopi no va sol·licitar informació específica sobre els cabals del barranc de Poio durant la DANA del 29 d'octubre, malgrat l'augment extraordinari dels registres.

La jutgessa dels Naus ordena a la Policia reclamar documents a l’Ajuntament d’Alacant

La magistrada que investiga el cas de les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan ordena a la Policia Nacional acudir a l'Ajuntament d'Alacant per a requerir documentació sobre la promoció dels Naus i advertix de possibles conseqüències penals per desobediència.

Professors en vaga escenifiquen una classe a l’aire lliure a València per a denunciar les seues condicions

Un grup de docents en vaga ha recreat una classe a l'aire lliure a València per a denunciar la calor a les aules i la precarietat que, segons sostenen, afecta a l'educació pública.

Educació fixa servicis mínims del 100% en les proves d’accés a fP per la vaga docent

Educació imposa servicis mínims del 100% del professorat en les proves d'accés a fP de Grau Mitjà i Superior per a evitar que la vaga indefinida perjudique l'alumnat.