13.3 C
València
Dimarts, 3 febrer, 2026

Mor a Sant Sebastià la històrica dirigent d’ETA Belén González Peñalva

 

La històrica dirigent d’ETA Belén González Peñalva “Carmen” ha mort esta matinada, víctima del càncer, a Sant Sebastià, on complia condemna en règim de presó atenuada des de 2009 per patir una malaltia incurable. Fonts de l’associació de familiars de presos d’ETA Etxerat han confirmat que González Peñalva es trobava ingressada en l’Institut Oncològic de Sant Sebastià, on ha mort als 60 anys.

 

Belén González Peñalva va ser membre del comando Madrid en els anys 80 i va ser designada com una de les interlocutores amb el Govern durant les converses d’Alger, en 1989, i també en les de Suïssa amb l’executiu del PP en 1999. Complia diverses condemnes que sumaven més de 700 anys de presó per atemptats comesos durant la seua participació en el comando Madrid, com el perpetrat contra un furgó de la Guàrdia Civil en la Plaça de la República Argentina, amb un mort i 17 ferits, i el segrest del financer Diego Prado i Colón de Carvajal.

 

També va ser condemnada per l’assassinat del coronel Vicente Romero, el seu conductor i un expert en explosius, comés el 12 de juny de 1985 a Madrid, així com per la mort de el militar Fausto Estrigas. Les forces de seguretat li vinculaven amb atemptats anteriors comeses a la fi dels anys 70 i li van situar a Madrid a principis dels 80, quan presumptament es va dedicar a desenvolupar labors d’informació i infraestructura.

 

 

Després de fugir a França en 1981 va tornar a Madrid el febrer de 1983, quan va integrar el comando que operava en la capital amb terroristes com els ara penedits Juan Manuel Soares Gamboa i José Luis Urrosolo Sistiaga, i altres històrics com José Ignacio de Juana Chaos, Inés del Riu i Estaven Esteban Nieto, entre altres. Després de la seua actuació en el comando Madrid va tornar a França i posteriorment va ser enviada a Algèria, on va formar part de la interlocució d’ETA amb el Govern, juntament amb Eugenio Etxebeste “Antxon” i Ignacio Arakama “Macario”.

 

Després de fugir a França en 1981 va tornar a Madrid el febrer de 1983, quan va integrar el comando que operava en la capital amb terroristes com els ara penedits Juan Manuel Soares Gamboa i José Luis Urrosolo Sistiaga, i altres històrics com José Ignacio de Juana Chaos, Inés del Riu i Estaven Esteban Nieto, entre altres. Després de la seua actuació en el comando Madrid va tornar a França i posteriorment va ser enviada a Algèria, on va formar part de la interlocució d’ETA amb el Govern, juntament amb Eugenio Etxebeste “Antxon” i Ignacio Arakama “Macario”.

 

Després de passar per diverses presons espanyoles, se li va detectar un càncer i va ser excarcerada el novembre de 2009 per a complir les seues condemnes en el seu domicili en règim de “presó atenuada” a causa de la gravetat de la seua malaltia.

Últimes notícies

L’Elx reforça el seu centre del camp amb el retorn de Tete Morente fins a 2028

L'Elx ha incorporat a Tete Morente, que torna després d'una etapa en el US Lecce i firma fins a juny de 2028. És el tercer reforç del mercat hivernal.

Expedienten a un funcionari per adjudicar una vivenda social a Alacant a la seua dona

La Conselleria de Vivenda ha obert un expedient amb suspensió cautelar a un tècnic que va validar l'adjudicació d'una vivenda pública al seu cònjuge. El cas va aflorar després d'una segona revisió lligada a altres adjudicacions polèmiques en La Condomina.

La Diputació de València agraïx la solidaritat de les confessions religioses després de la dana

Vicent Mompó s'ha reunit amb una vintena de representants de diferents religions per a reconéixer la seua ajuda després de la dana. Les confessions han demanat més coordinació i ferramentes per a plasmar el pluralisme religiós.

Les matriculacions de turismes cauen un 31% en la Comunitat Valenciana al gener

La Comunitat Valenciana va registrar 6.539 turismes matriculats al gener, un 31% menys interanual. A nivell nacional, el mercat va créixer un 1,1% impulsat pel rent a car.

Una gestora del 112 ha afirmat que era impossible que el Cecopi no rebera avisos en la DANA

Amparo López Boluda, operadora del 112, ha defés davant la comissió del Congrés que el Cecopi va haver de rebre informació durant la DANA. Ha reclamat millores per a evitar que es repetisca una tragèdia amb més de 200 morts.

Més de 2 anys de presó per al patró d’una pastera rescatada a la deriva a Alacant

L'Audiència d'Alacant ha imposat 2 anys i 6 mesos de presó al patró d'una pastera amb sis migrants, rescatada a la deriva després de quedar-se sense gasolina. La fallada és ferma i li atribuïx un delicte contra els drets dels ciutadans estrangers.

Magüi Mira i Ricard Camarena, entre els guardonats amb els Premis al Mèrit Cultural de València

La quarta edició dels Premis al Mèrit Cultural Ciutat de València ha distingit a Magüi Mira, Ricard Camarena, Isabel Sanchis i Ángeles López Artiga. L'acte, presidit per María José Catalá en la Llotja de la Seda, va reunir representants de l'àmbit cultural, polític, econòmic i social.

Arriben els primers ninots a l’Exposició del Ninot, que obri al públic este dissabte

El Museu dels Ciències ha començat a rebre els primers ninots per a l'Exposició del Ninot, que obrirà les seues portes el dissabte 7 de febrer i podrà visitar-se fins al 15 de març. La mostra fixa horaris ampliats, entrades des de 2 euros i recupera els premis a la divulgació científica i la sostenibilitat.