Mor a Sant Sebastià la històrica dirigent d’ETA Belén González Peñalva

 

La històrica dirigent d’ETA Belén González Peñalva «Carmen» ha mort esta matinada, víctima del càncer, a Sant Sebastià, on complia condemna en règim de presó atenuada des de 2009 per patir una malaltia incurable. Fonts de l’associació de familiars de presos d’ETA Etxerat han confirmat que González Peñalva es trobava ingressada en l’Institut Oncològic de Sant Sebastià, on ha mort als 60 anys.

 

Belén González Peñalva va ser membre del comando Madrid en els anys 80 i va ser designada com una de les interlocutores amb el Govern durant les converses d’Alger, en 1989, i també en les de Suïssa amb l’executiu del PP en 1999. Complia diverses condemnes que sumaven més de 700 anys de presó per atemptats comesos durant la seua participació en el comando Madrid, com el perpetrat contra un furgó de la Guàrdia Civil en la Plaça de la República Argentina, amb un mort i 17 ferits, i el segrest del financer Diego Prado i Colón de Carvajal.

 

També va ser condemnada per l’assassinat del coronel Vicente Romero, el seu conductor i un expert en explosius, comés el 12 de juny de 1985 a Madrid, així com per la mort de el militar Fausto Estrigas. Les forces de seguretat li vinculaven amb atemptats anteriors comeses a la fi dels anys 70 i li van situar a Madrid a principis dels 80, quan presumptament es va dedicar a desenvolupar labors d’informació i infraestructura.

 

 

Després de fugir a França en 1981 va tornar a Madrid el febrer de 1983, quan va integrar el comando que operava en la capital amb terroristes com els ara penedits Juan Manuel Soares Gamboa i José Luis Urrosolo Sistiaga, i altres històrics com José Ignacio de Juana Chaos, Inés del Riu i Estaven Esteban Nieto, entre altres. Després de la seua actuació en el comando Madrid va tornar a França i posteriorment va ser enviada a Algèria, on va formar part de la interlocució d’ETA amb el Govern, juntament amb Eugenio Etxebeste «Antxon» i Ignacio Arakama «Macario».

 

Després de fugir a França en 1981 va tornar a Madrid el febrer de 1983, quan va integrar el comando que operava en la capital amb terroristes com els ara penedits Juan Manuel Soares Gamboa i José Luis Urrosolo Sistiaga, i altres històrics com José Ignacio de Juana Chaos, Inés del Riu i Estaven Esteban Nieto, entre altres. Després de la seua actuació en el comando Madrid va tornar a França i posteriorment va ser enviada a Algèria, on va formar part de la interlocució d’ETA amb el Govern, juntament amb Eugenio Etxebeste «Antxon» i Ignacio Arakama «Macario».

 

Després de passar per diverses presons espanyoles, se li va detectar un càncer i va ser excarcerada el novembre de 2009 per a complir les seues condemnes en el seu domicili en règim de «presó atenuada» a causa de la gravetat de la seua malaltia.

Últimes notícies

Mathew Ryan continuarà en la porteria del Levante una temporada més

El porter australià Mathew Ryan ha decidit continuar en el Levante la pròxima temporada després de dubtar sobre el seu futur i disputar el Mundial amb Austràlia. El club ha confirmat que s’incorporarà de manera immediata a la pretemporada.

Els veïns d’Artana i Eslida tornen a casa després de l’incendi de la Vall d’Uixó

L'incendi forestal de la Vall d'Uixó ha quedat estabilitzat després de set dies i quasi 9.600 hectàrees cremades, i permet el retorn dels veïns d'Artana i Eslida. Les autoritats avisen que el foc encara no està controlat ni extingit i demanen no accedir a la zona.

32,1 milions per a immunitzar nadons i xiquets contra el VRS en la Comunitat Valenciana

El Consell ha autoritzat 32,1 milions per a adquirir 70.000 dosis contra el VRS per a la campanya 2026-2027, i ha aprovat també mesures en justícia, formació digital, medi ambient i agricultura.

El Huerto del Cura suma prestigi amb l’ingrés en l’Itinerari Europeu de Jardins Històrics

El Jardín Artístico Nacional Huerto del Cura, a Elx, ha formalitzat l’ingrés en l’Itinerari Europeu de Jardins Històrics, certificat pel Consell d’Europa, fet que reforça el seu valor patrimonial i turístic.

Sagunt a Escena obri la 43a edició amb dos obres inspirades en el Segle d’Or

El Teatre Romà estrena 'El Narciso en su opinión', mentre l''Off Romà' combina teatre clàssic i dansa contemporània

El dèficit de la Comunitat Valenciana baixa al 0,71% del PIB fins als 1.180 milions

El dèficit públic de la Comunitat Valenciana s’ha reduït una dècima fins al 0,71% del PIB, amb 1.180 milions acumulats fins maig, en un context de menor gasto per la dana i superàvit de la Seguretat Social.

1,7 milions de la Diputació per als pobles afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

La Diputació de Castelló ha aprovat una modificació pressupostària d’1,7 milions d’euros per a impulsar la recuperació dels municipis danyats per l’incendi forestal declarat el 25 de juliol a la Serra d’Espadà, amb ajudes específiques per a pobles menuts i convenis per a la Vall d’Uixó i Onda.

Un accident a l’A-7 col·lapsa el trànsit a Bétera en ple inici d’operació eixida

Un accident sense víctimes mortals a l’A-7 a l’altura de Bétera ha provocat fins a 17 quilòmetres de retencions en sentit Barcelona i 13 en sentit Alacant, coincidint amb l’operació especial d’estiu.
FILMOTECA D'ESTIU