Mor a Sant Sebastià la històrica dirigent d’ETA Belén González Peñalva

 

La històrica dirigent d’ETA Belén González Peñalva «Carmen» ha mort esta matinada, víctima del càncer, a Sant Sebastià, on complia condemna en règim de presó atenuada des de 2009 per patir una malaltia incurable. Fonts de l’associació de familiars de presos d’ETA Etxerat han confirmat que González Peñalva es trobava ingressada en l’Institut Oncològic de Sant Sebastià, on ha mort als 60 anys.

 

Belén González Peñalva va ser membre del comando Madrid en els anys 80 i va ser designada com una de les interlocutores amb el Govern durant les converses d’Alger, en 1989, i també en les de Suïssa amb l’executiu del PP en 1999. Complia diverses condemnes que sumaven més de 700 anys de presó per atemptats comesos durant la seua participació en el comando Madrid, com el perpetrat contra un furgó de la Guàrdia Civil en la Plaça de la República Argentina, amb un mort i 17 ferits, i el segrest del financer Diego Prado i Colón de Carvajal.

 

També va ser condemnada per l’assassinat del coronel Vicente Romero, el seu conductor i un expert en explosius, comés el 12 de juny de 1985 a Madrid, així com per la mort de el militar Fausto Estrigas. Les forces de seguretat li vinculaven amb atemptats anteriors comeses a la fi dels anys 70 i li van situar a Madrid a principis dels 80, quan presumptament es va dedicar a desenvolupar labors d’informació i infraestructura.

 

 

Després de fugir a França en 1981 va tornar a Madrid el febrer de 1983, quan va integrar el comando que operava en la capital amb terroristes com els ara penedits Juan Manuel Soares Gamboa i José Luis Urrosolo Sistiaga, i altres històrics com José Ignacio de Juana Chaos, Inés del Riu i Estaven Esteban Nieto, entre altres. Després de la seua actuació en el comando Madrid va tornar a França i posteriorment va ser enviada a Algèria, on va formar part de la interlocució d’ETA amb el Govern, juntament amb Eugenio Etxebeste «Antxon» i Ignacio Arakama «Macario».

 

Després de fugir a França en 1981 va tornar a Madrid el febrer de 1983, quan va integrar el comando que operava en la capital amb terroristes com els ara penedits Juan Manuel Soares Gamboa i José Luis Urrosolo Sistiaga, i altres històrics com José Ignacio de Juana Chaos, Inés del Riu i Estaven Esteban Nieto, entre altres. Després de la seua actuació en el comando Madrid va tornar a França i posteriorment va ser enviada a Algèria, on va formar part de la interlocució d’ETA amb el Govern, juntament amb Eugenio Etxebeste «Antxon» i Ignacio Arakama «Macario».

 

Després de passar per diverses presons espanyoles, se li va detectar un càncer i va ser excarcerada el novembre de 2009 per a complir les seues condemnes en el seu domicili en règim de «presó atenuada» a causa de la gravetat de la seua malaltia.

Últimes notícies

Bendodo exigix al Govern un esborrany de Pressupostos per a alleujar l’asfíxia de diputacions i ajuntaments

Elías Bendodo reclama al Govern un esborrany de Pressupostos Generals de l'Estat per a frenar l'escanyament financer que, segons el PP, patixen diputacions i ajuntaments. Dirigents populars denuncien un mal econòmic mensual milionari i la falta de reforma del finançament local i autonòmic.

Luís Castro lamenta que Carlos Espí no haja sigut convocat per Espanya i mira ja a la pròxima temporada

Luís Castro admet que li hauria agradat veure a Carlos Espí amb la selecció espanyola i avança que el Llevant afrontarà un estiu complex mentres planifica la pròxima temporada i les renovacions.

Riquelme veu preocupant que la selecció no tinga jugadors del Reial Madrid en el Mundial

Enrique Riquelme, candidat a la presidència del Reial Madrid, considera preocupant que Espanya afrontara el Mundial sense futbolistes del club i reclama un debat entre projectes.

Marcelino veu molt difícil entrenar a Espanya la pròxima temporada

Marcelino García Toral, que posa fi a la seua etapa al Vila-real, considera poc probable dirigir a un equip espanyol el pròxim curs i s'obri seriosament a entrenar a l'estranger.

Pérez Llorca apel·la al consens per a frenar la vaga indefinida del professorat valencià

Pérez Llorca defén que, si totes les parts compartixen l'objectiu de millorar el sistema educatiu, no hi ha motiu per a no tancar un acord que pose fi a la vaga indefinida del professorat valencià.

Paula Bonet denuncia un nou atac i el robatori d’una peça en la seua galeria d’art

Paula Bonet ha denunciat un nou atac en la seua galeria d'art, on un intrús hauria trencat el cristall de la porta, descol·locat diverses obres i robat una peça pocs dies després que el seu presumpte assetjador quedara en llibertat.

ANPE i CSIF accepten la proposta salarial i Educació cita als sindicats a una altra reunió el dimarts

ANPE i CSIF accepten l'última proposta de pujada salarial de la Conselleria d'Educació, mentres STEPV, UGT i CCOO la consideren insuficient i mantenen el pols en la vaga del professorat, a l'espera d'una nova reunió el dimarts.

Bendodo acusa el sanchismo d’estar en col·lapse després de les investigacions sobre Zapatero

Elías Bendodo sosté que el sanchismo entra en fase de solsida després dels informes de la UDEF sobre Zapatero i demana avançament electoral en considerar esgotat el projecte de Sánchez.