Un bomber critica que en la dana no s’activara a tota la plantilla i solo es demanaren voluntaris

Ejemplo de shortcode con estilo
Un bomber de la Unitat de Xàtiva va declarar com a testimoni que, durant la dana en la qual van morir 230 persones, s'hauria d'haver activat a tota la plantilla i no sols haver demanat voluntaris.

Un bomber de la Unitat de Xàtiva, que exercia com a delegat de personal el dia de la dana, ha declarat com a testimoni davant el jutjat de Catarroja que la direcció de l’operatiu degué ordenar treballar a tota la plantilla de bombers en lloc de recórrer únicament a personal voluntari.

Segons el seu testimoniatge, la jutgessa investiga en esta causa penal la gestió de la dana en la qual van morir 230 persones. En eixe context, el bomber ha sostingut que les autoritats reunides en el Cecopi, el centre de coordinació operativa, haurien d’haver activat l’article 34.2 de la llei 7/2011 dels Servicis de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (SPEIS), en comptes de limitar-se a demanar reforços voluntaris.

Gestion de la dana i critica a la activacion d’efectius

El testimoni ha explicat que este precepte legal obliga a mobilitzar a tots els efectius disponibles quan es declara una situació d’emergència o de caràcter excepcional. Ha precisat que l’article 34.2 establix que, en casos d’emergència i en situacions excepcionals, tot el personal està obligat a la prestació d’un servici permanent fins que cessen els motius d’emergència o necessitat, seguint les instruccions de la persona que ostente el comandament de l’operatiu.

A partir d’eixa norma, el bomber ha defés que la direcció del dispositiu havia d’haver ordenat la incorporació de tota la plantilla, en tractar-se d’un servici essencial, i no basar-se en la disponibilitat voluntària. Ha presentat esta interpretació com una obligació legal en un context de risc extrem, en el qual s’estaven registrant danys greus i una elevada perillositat per a la població.

En la seua declaració ha detallat que el dia 28 hi havia activada una alerta taronja i que, malgrat eixa situació de risc, es va limitar a sol·licitar si algun bomber podia reforçar el servici de manera voluntària. L’endemà, el dia 29, amb una alerta ja en nivell roig, la mateixa dinàmica es va repetir: es va tornar a demanar personal voluntari per a poder omplir els vehicles i reforçar els equips, sense activar l’obligació general prevista en la llei.

El bomber ha qualificat esta decisió com a contradictòria i precària, en considerar que en un servici essencial com el de prevenció i extinció d’incendis s’havia d’haver donat per fet que tots els efectius disponibles havien d’estar de servici davant una emergència de tal magnitud. En la seua versió, la sol·licitud de reforços només per via voluntària no es corresponia amb la gravetat del temporal ni amb la situació d’emergència legalment recognoscible.

El testimoni ha afegit que ell mateix es trobava a la seua casa i que, al migdia, va veure en la televisió la magnitud del que estava succeint. Eixa percepció de la gravetat de la dana va reforçar la seua idea que els responsables haurien d’haver optat per activar a tota la plantilla en règim de servici permanent, en lloc de limitar la resposta als qui s’oferiren voluntàriament, alguna cosa que ara ha posat de manifest davant la jutgessa com una de les claus de la investigació sobre la gestió de l’episodi de pluges extremes.

Últimes notícies

Arxiven la denúncia de l’alcalde d’Elx per la difusió de l’adreça de casa seua

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades ha arxivat la denúncia de l’alcalde d’Elx, Pablo Ruz, per la suposada revelació de l’adreça de la seua vivenda en una roda de premsa del grup municipal socialista, decisió que ha encés de nou el conflicte polític a la ciutat.

El Levante busca trencar la seua pitjor ratxa recent en un camp maleït

El Levante visita este divendres Riazor per enfrontar-se a un Deportivo en forma de LaLiga EA Sports, ambdós equips sumits en dinàmiques sense victòries i amb urgències per reaccionar. Luís Castro alerta del potencial gallec i admet els problemes del seu equip fora de casa i les baixes per lesió.

Ford Almussafes aturarà la producció de vehicles fins a novembre per l’ERTO

La planta de vehicles de Ford Almussafes deixarà de produir del 19 d’octubre a l’11 de novembre i, de nou, des del 16 de desembre fins a final d’any per l’ERTO vigent fins al 31 de desembre.

El TSJCV tomba la querella contra Pérez Llorca per la invitació a la final del Mundial

El TSJCV ha decidit no admetre a tràmit la querella contra el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, per la invitació per a assistir a la final del Mundial de Futbol de 2026 a Nova York, en considerar que el regal d’una entrada és una pràctica socialment admesa i que la denúncia es basa en meres especulacions.

Pérez Llorca defensa en Poblet el llegat comú de la Corona d’Aragó

El president Juanfran Pérez Llorca ha reivindicat al Monestir de Poblet el llegat comú de la Corona d’Aragó i el paper de la Comunitat Valenciana en l’Espanya autonòmica actual.

El nou Patricova eleva més d’un 60 % el risc en les zones afectades per la dana

La revisió del Patricova que ha iniciat la Generalitat incorpora les conclusions de la dana i incrementa més d’un 60 % el risc en les zones inundables respecte a la cartografia anterior. L’estudi detalla especialment l’impacte en l’Alt i Baix Magre, els barrancs de l’Horta Sud i el Baix Túria.

Gulácsi torna als entrenaments del Villarreal després de l’assalt violent a sa casa

El porter hongarés Peter Gulácsi ha tornat als entrenaments del Villarreal després d’haver sigut baixa contra el Nàpols per un assalt violent al seu domicili de Puçol, mentres el tècnic Iñigo Pérez haurà de decidir ara si juga ell o manté en la porteria Luiz Júnior davant l’Elx.

Felipe VI anima Aragó, Balears, Catalunya i la Comunitat Valenciana a reforçar la cooperació des de Poblet

Felipe VI ha presidit al Monestir de Poblet la reunió del patronat, on ha instat Aragó, Catalunya, la Comunitat Valenciana i les Illes Balears a intensificar la cooperació aprofitant els lligams històrics que compartixen. Els presidents autonòmics i el ministre de Cultura han coincidit en la necessitat de protegir i impulsar conjuntament este espai emblemàtic.