Un estudi revela que el consum de cítrics modifica l’expressió del genoma

Un estudi impulsat per Incliva i la Fundació Valenciana d’Agricultura i Medi Ambient revela que el consum de cítrics és capaç de modificar de manera notable l’expressió del genoma, obrint noves claus per a possibles intervencions en salut.

La investigació forma part de la segona fase del projecte Anàlisi nutrigenòmica de dietes suplementades amb cítrics, orientat a explorar millores en salut del consum de taronges i mandarines per a aplicacions mèdiques i per a incrementar la rendibilitat del cultiu. El treball es va presentar este dijous en la seu de AVA-ASAJA a València, amb varietats locals aportades per FUVAMA i finançament de la Conselleria d’Agricultura.

Mandarina enfront de taronja

Els resultats obtinguts permeten constatar per primera vegada que les dietes suplementades amb cítrics (taronja o mandarina) modulen de manera significativa in vivo, en ratolins, l’expressió gènica en diferents òrgans. A més, s’identifiquen diferències específiques segons la fruita, amb efectes que concorren en òrgans i rutes moleculars concretes, segons va explicar l’investigador Arturo López Castel.

La magnitud de la resposta teixit a teixit després de la ingesta de mandarina és considerablement major que l’observada amb taronja en quasi tots els òrgans analitzats. Este patró apunta al fet que cada cítric activa combinacions distintes de rutes biològiques, la qual cosa al seu torn suggerix la possibilitat d’ajustar intervencions dietètiques en funció de l’objectiu i de l’òrgan diana, dins d’un enfocament de nutrigenòmica de precisió.

L’equip també assenyala un alt nivell de complexitat a l’hora d’interpretar les dades ómicos en un context de normalitat funcional després de les diferents dietes, amb i sense suplementació cítrica. Encara que no s’observen alteracions funcionals aparents, sí que es registren canvis en els nivells de nombrosos gens i proteïnes, una petjada molecular que anticipa adaptacions de l’organisme abans que es traduïsquen en efectes fisiològics mesurables.

Per a abordar eixa complexitat, la segona fase es definix per una anàlisi profunda de dades ómicos mitjançant diverses ferramentes bioinformàtiques i, per primera vegada en un estudi d’este tipus, amb aproximacions de machine learning en col·laboració amb l’Institut Valencià d’Investigació en Intel·ligència Artificial de la Universitat Politècnica de València (VRAIN). Segons l’equip de VRAIN, les anàlisis bioinformàtiques aporten una base sòlida per a identificar gens que responen a intervencions nutricionals, mentres que l’aprenentatge automàtic detecta patrons complexos que els mètodes tradicionals no capten per si sols i millora la selecció de dianes genètiques per a aplicacions de precisió.

Primers indicis en cor i cervell

Un tercer bloc de resultats, presentat per la investigadora Raquel Pérez, arreplega els primers exemples potencialment rellevants després de la dieta suplementada amb mandarina en els dos primers òrgans analitzats: cor i cervell.

En el cor, s’identifiquen correlacions positives en canvis d’expressió de gens associats a un augment de la respiració cel·lular, de la funció mitocondrial i de la resposta a l’estrés oxidatiu, així com a processos de vascularització. En conjunt, estes troballes suggerixen un efecte potencialment favorable sobre el funcionament de l’òrgan.

A més, després de la ingesta de mandarina s’observa una reducció significativa de TGF-β en cor, un biomarcador sovint elevat en diferents tipus de càncer. El seu descens en este context s’interpreta com un senyal biològic rellevant i coherent amb el perfil d’adaptació beneficiosa observat en altres gens.

En el cervell, es detecten canvis consistents en l’expressió de gens relacionats amb el control del ritme circadiari. La rellevància fisiològica d’estos ajustos derivats d’una dieta rica en mandarina encara no és clara, però obri una porta molt interessant per a estendre els processos de validació i prioritzar noves preguntes dins del projecte.

En conjunt, l’evidència secunda que l’elecció del cítric i la seua incorporació a la dieta pot modular l’activitat genètica de forma òrgan-específica. Eixe coneixement, juntament amb l’anàlisi integrada de dades ómicos i tècniques de machine learning, establix les bases per a futures intervencions nutricionals de precisió i, al mateix temps, reforça el valor estratègic del sector citrícola en la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.