Una gestora del 112 ha afirmat que era impossible que el Cecopi no rebera avisos en la DANA

Amparo López Boluda, gestora de crides del 112 des de 2007, ha comparegut davant la comissió del Congrés que investiga la gestió de la DANA del 29 d’octubre de 2024 i ha afirmat que era absolutament impossible que el Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi) no rebera informació procedent del 112. La seua intervenció ha arribat en una jornada marcada per l’anàlisi de responsabilitats després d’una catàstrofe en la qual van morir més de 200 persones, i ha posat el focus en la coordinació entre els diferents nivells d’emergència.

Avisos i protocols baix alerta roja

López Boluda ha rebatut la versió sostinguda per la Generalitat i per Emilio Argüeso, ex número dos d’Emergències i imputat per 230 homicidis imprudents, qui ha al·legat que el Cecopi no va rebre avisos del 112. ‘És absolutament impossible que no arribara cap informació del 112 al Cecopi. Un ha d’estar molt anestesiat per a no saber què està passant’, ha dit, al·ludint al fet que en situacions d’este tipus hi ha un protocol activat, ‘va haver-hi una alerta roja’ i es ‘va convocar una reunió concreta’. Amb eixos elements, ha sostingut, l’esperable és que l’òrgan de coordinació estiguera informat en temps real.

L’operadora ha defés el treball de l’equip que va atendre l’al·luvió de crides i ha recalcat que ‘es va deixar la pell’. ‘Tots els companys es van deixar la pell perquè el ciutadà estiga ben atés’, ha reblat, subratllant que el 112 canalitza i prioritza avisos per a mobilitzar recursos i que, en un episodi d’intensitat excepcional, cada minut ha suposat ajustar la derivació i mantindre la traçabilitat de la informació. Al seu juí, ‘els ciutadans i les agències no poden desconfiar d’un servici essencial‘ i ‘intentar dinamitar eixa confiança i pensar que algú a l’altre costat del telèfon no actuarà de deu és com un insult’.

Saturació de crides i lliçons

En el seu relat, ha recordat que el dia de la DANA va arribar al seu lloc a les 19.50 hores i es va trobar amb ’40 crides en espera’, una circumstància que ha descrit com fora de l’habitual en el seu dia a dia. ‘L’al·luvió de crides era tant que era humanament impossible donar resposta’, ha agregat. Ha explicat que, en eixe context, els operadors han hagut de filtrar per gravetat, mantindre la calma i sostindre la comunicació amb els servicis desplegats. ‘Nosaltres sabem quan podem i quan no podem plorar. No podem permetre’ns el luxe de bloquejar-nos. No podem deixar a una persona sense atenció’, ha afirmat, subratllant l’exigència emocional del treball.

Preguntada per les fallades en la gestió, ha opinat que ‘els responsables polítics no van estar a l’altura’ i que ‘no estaven preparats per a això’, una valoració que, al seu juí, ha dificultat dirigir la resposta en un escenari canviant. Ha insistit que la coordinació operativa requerix lideratge clar i missatges consistents perquè la cadena de comandament funcione sota pressió.

Sobre les expectatives de la comissió parlamentària, ha respost que espera ‘veritat, millores a tots els nivells’ i ‘trobar la manera i mecanismes que això no torne a passar. Això no pot tornar a passar’. Amb eixe objectiu, ha demanat revisar procediments, reforçar la coordinació entre centres i assegurar que, davant alertes màximes, la informació fluïsca sense friccions entre el 112 i el Cecopi.

Últimes notícies

Aemet activa l’avís taronja al sud de València per màximes de fins a 40 graus

Aemet ha activat per a este dimarts l’avís taronja al sud de la província de València per temperatures de fins a 40 graus, i el groc en altres zones de la Comunitat Valenciana.

On farà més calor hui a la Comunitat Valenciana: fins a 40 °C en zones de València i Alacant

La Comunitat Valenciana viurà este dimarts una jornada molt calorosa, amb cels poc nuvolosos i màximes que poden superar els 40 graus al prelitoral de València i punts d’Alacant.

Un golàs de Sucic trenca la remuntada de l’Elx en un Martínez Valero d’aniversari

La Real Sociedad ha sumat la primera victòria fora de casa amb un gol de Luka Sucic en el minut 89, que ha fet inútil la gran remuntada de l’Elx, en una nit marcada també pel 50 aniversari del Martínez Valero.

Mig centenari del Martínez Valero: homenatges, records i focs artificials a Elx

L’Elche CF ha celebrat abans del partit contra la Real Sociedad els 50 anys de la inauguració del Martínez Valero, amb reconeixements a jugadors històrics, al primer ‘speaker’ i un castell de focs artificials.

El Villarreal busca trencar la seua ansietat en el debut de Champions a Dortmund

Iñigo Pérez i Santi Comesaña reivindiquen un Villarreal més fort mentalment per a iniciar la Champions a Dortmund, després d’un mal any europeu i un inici negatiu en LaLiga.

Comesaña confia a Dortmund per curar els errors del passat

Santi Comesaña assegura que el Villarreal ha aprés dels errors de la passada Champions i confia a guanyar en el camp del Borussia Dortmund per trencar l’ansietat que arrossega també en LaLiga.

Iñigo Pérez demana al Villarreal que oblide les últimes derrotes abans de visitar el Borussia Dortmund

Iñigo Pérez ha reclamat als seus jugadors que es centren en el debut en la Champions davant el Borussia Dortmund i s’obliden de la mala temporada europea passada i de la derrota contra el Deportivo de La Coruña. Foyth i Romero són baixa per lesió per al partit a Alemanya.

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.