Espanya i altres quatre països demanen coordinació urgent amb resta socis UE per a evacuar pacients de Gaza

BRUSSEL·LES, 21 (EUROPA PRESS)

Espanya i altres quatre països demanaran hui divendres a la resta de socis a la Unió Europea respondre de manera coordinada i urgent a la petició de la Comissió Europea per a traslladar a hospitals europeus a pacients menors d’edat des de Gaza que no poden rebre el tractament que necessiten allí per la guerra.

“Considerem que existix una necessitat urgent de recolzar al Centre de Coordinació de Resposta d’Emergències com a centre de coordinació per a permetre el trasllat de pacients que necessiten atenció mèdica urgent a estos Estats membres que estan oferint els seus propis centres i recursos sanitaris”, indica la proposta a la qual ha tingut accés Europa Press i que discutiran este migdia a Luxemburg els ministres de Sanitat dels 27.

El text, presentat com a punt d’informació per Espanya, està recolzat també per les delegacions d’Irlanda, Luxemburg, Malta i Eslovènia, i s’ha circulat a la resta de països per a tractar la qüestió en la reunió, si ben no s’espera cap decisió en aquesta ocasió. Fonts diplomàtiques consultades per Europa Press apunten que almenys Romania i Portugal donaran també el seu suport.

La posició que defensarà la ministra de Sanitat, Mónica García, demana als Estats membre ser “proactius” a l’hora de respondre a la crida que tant la Comissió Europea com l’Organització Mundial de la Salut (OMS) van llançar per a assegurar una “capacitat de resposta ràpida i eficaç” a les necessitats “actuals i futures” dels pacients. Segons el llistat que l’OMS ha traslladat al bloc comunitari són 169 els pacients registrats amb necessitat urgent de ser transferits.

El procés d’evacuació que es coordine des de la Unió Europea, afig el document, ha de ser “respectuós amb els principis internacionals i de la UE en matèria de protecció del menor, inclòs elements com l’acompanyament dels xiquets evacuats”.

A la seua arribada a la reunió a Luxemburg, García ha recordat que Espanya ja ha engegat un mecanisme que ha permès el trasllat dels primers pacients malalts de càncer i ferits per la guerra a Gaza; al mateix temps que ha destacat que ja hi ha “alguns Estats membre que han dit que se sumaran” i ha confiat que “a poc a poc es vagen unint més Estats”.

“Des d’Europa podem ajudar a tots els xiquets i xiquetes que tenen malalties, situacions mèdiques que no estan podent ser resoltes a Gaza”, ha raonat la ministra, que ha insistit en la necessitat que els països de la UE coordinen la seua resposta per a donar-los la protecció sanitària que requerixen i oferir-los “tots els mecanismes per a poder tractar-los”.

El maig passat, els comissaris de Salut, Stella Kyriakides, i de Gestió de Crisi, Janez Lenarcic, es van dirigir per carta als Vint-i-set per a instar-los a expressar amb urgència la seua disposició per a rebre a pacients greus que necessiten ser evacuats de la Franja de Gaza.

En el document que Espanya i les altres quatre delegacions presenten el divendres es recorda la petició encara que s’avisa que “malgrat els esforços de la UE i de diversos Estats membre, el mecanisme d’evacuació no està encara funcionant a ple potencial ja que sembla que no hi ha llum verda de part de les autoritats d’Israel per a fer efectius els trasllats”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Mor un home de 51 anys després de xocar el seu cotxe contra un semàfor a Sant Vicent del Raspeig

El sinistre va ocórrer de matinada i el SAMU va intentar reanimar-lo sense èxit. El cap de setmana va deixar una altra víctima mortal a la província en un xoc entre furgoneta i tractor.

Detingut un home a Albatera per clavar un tornavís al cap a un jove; està molt greu

Un home de 37 anys ha sigut detingut a Albatera després d'una batussa en la qual, presumptament, va clavar un tornavís al cap d'un jove de 25 anys. El ferit va ser traslladat a l'hospital amb la ferramenta incrustada i seguix molt greu; es preveu que l'arrestat passe hui a disposició judicial.

MariLuz, 85 anys i més de sis dècades en l’Ofrena, espera que no siga l’última desfilada

Als seus 85 anys, MariLuz Marín tornarà a desfilar en l'Ofrena de les Falles després de més de sis dècades de tradició familiar i devoció, i confia a repetir.

Mor en caure per un penya-segat en intentar arreplegar unes ulleres a Pilar de la Horadada

Un home de 28 anys ha mort en precipitar-se uns deu metres per un penya-segat a Pilar de la Horadada quan intentava recuperar unes ulleres. El cos va ser rescatat de la mar pel GEAS de la Guàrdia Civil.

Detingut un regidor d’Altea de Compromís per bufetejar i causar lesions a la seua parella

L'edil de Servicis Jurídics, Contractació i Patrimoni d'Altea, Rafael Ramón Mompó (Compromís), ha sigut detingut a Xàbia per presumpta agressió a la seua parella. La Guàrdia Civil ho va detindre després d'un episodi que va deixar lesions no greus, mentres l'alcalde analitza possibles mesures.

Pujada de temperatures i ratxes molt fortes a l’interior de Castelló este dilluns

Cels poc nuvolosos i màximes a l'alça marquen l'inici de setmana en la Comunitat Valenciana. L'interior nord de Castelló registrarà ratxes de vent molt forts al matí.

El viatge de Pepet d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, millor falla infantil de 2026

'Arca. El viatge de Pepet', de Zvonimir Ostoic per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi infantil i ha firmat doblet amb el ninot indultat. Convent Jerusalem i Maestro Gozalbo completen el podi.

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, la millor de 2026 a València

L'obra 'Arca. El viatge de Pepet', de Zvonimir Ostoic per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi i ha aconseguit el ninot indultat infantil.