El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha anunciat aquest dilluns la decisió de la Generalitat d’eliminar durant els pròxims dos anys les taxes autonòmiques i les ecotaxes a les centrals nuclears, destacant que aquesta energia és fonamental per a la recuperació de la Comunitat Valenciana.
Així ho va comunicar en una visita a la central nuclear de Cofrents, on va estar acompanyat del vicepresident segon i conseller per a la Recuperació Econòmica i Social, Francisco José Gan Pampols, i altres figures destacades del sector energètic i empresarial.
Mazón va reclamar la fi de la reversió de les nuclears i va proposar estudiar el perllongament de la vida de les centrals nuclears a Espanya com a solució per evitar un desmantellament prematur. Va subratllar que l’única manera de garantir una recuperació industrial i un consum energètic assequible per a les llars és a través de la sostenibilitat i la potència industrial proporcionada per les centrals nuclears.
“Les centrals nuclears han estat sotmeses a un pes fiscal extraordinari que impedeix que pugem competir”, va explicar Mazón, anunciant el procés per eliminar impostos que desincentiven la competitivitat del sector. Va insistir que la central de Cofrents és vital, ja que garanteix el 50% de l’energia elèctrica necessària per a la Comunitat Valenciana.
A més, Mazón va defensar que l’energia nuclear és una font neta i que és erroni plantejar el seu tancament, atès que Espanya és l’únic país en el món que està considerant un desmantellament nuclear, la qual cosa podria tenir conseqüències negatives per a l’economia i l’ocupació del país.
Durant la seva intervenció, Mazón va rebre el suport del sector empresarial que considera que la central de Cofrents és essencial. El president de la Cambra de Comerç, José Vicente Morata, va assenyalar la importància de no tancar Cofrents, que implica una alta responsabilitat econòmica per a més de 12.000 empreses electrointensives que depenen d’ella.
De la seva banda, el vicepresident de CEV, Vicente Lafuente, va argumentar que és necessari un mix energètic que combini fonts renovables i nuclears, i que no s’ha d’excloure cap d’elles per prejudicis ideològics. Va concloure que la central de Cofrents és una garantia de continuïtat energètica que pot prevenir futurs problemes.
El president de la Generalitat va reiterar que el futur de l’economia valenciana depèn de garantir l’accés a una energia competitiva i sostenible a llarg termini, i va demanar col·laboració per a la sostenibilitat energètica.