Experts alerten sobre la possible desaparició dels aiguamolls espanyols per sobreexplotació i contaminació

La sobreexplotació dels aqüífers i la contaminació de les aigües representen una amenaça greu per als aiguamolls espanyols, posant en risc la desaparició de moltes d’estes zones clau per a la biodiversitat i l’equilibri ambiental.

Mig centenar d’experts en geologia, aigua i ecosistemes de tota Espanya es van reunir per a analitzar la situació actual d’estos espais naturals en una jornada dedicada a la investigació hidrogeològica. La trobada, organitzat pel Centre d’Hidrogeologia i la Reial Acadèmia de Ciències d’Espanya, va posar de manifest la urgència de prendre mesures per a detindre la deterioració creixent dels aiguamolls.

Bartolomé Andreo, director del Centre d’Hidrogeologia de la Universitat de Màlaga i coordinador de la jornada, va destacar que els aiguamolls són part fonamental del patrimoni cultural i socioeconòmic de moltes regions. Va subratllar la importància de gestionar l’aigua de manera sostenible, implicant els usuaris per a preservar estos ecosistemes. Per exemple, els aiguamolls de Doñana són crucials per a mantindre no sols la biodiversitat sinó també tradicions com la peregrinació de la Rosada, el paisatge de la qual es veuria alterat sense l’existència d’estes zones humides.

La pressió humana a través de l’extracció excessiva d’aigües i abocaments contaminants

Especialment vinculats a l’agricultura i el desenrotllament urbà, ha degradat diversos aiguamolls, alguns dels quals s’han convertit en autèntiques cloaques. Esta situació afecta tant a la qualitat ambiental com a la salut pública i la fauna local.

Investigacions hidrogeològiques parcials

Malgrat la importància d’estos ecosistemes, les investigacions hidrogeològiques fins ara només han cobert aproximadament el 10% dels aiguamolls peninsulars, com els de Doñana, Ruidera o Gallocanta. De molts altres no es coneix el seu origen, les àrees de recàrrega o els mecanismes que nodrixen les seues aigües, la qual cosa dificulta la seua protecció efectiva.

Crida a l’acció davant el canvi climàtic

Davant l’avanç del canvi climàtic, els experts criden a intensificar l’estudi científic i a implementar estratègies de conservació que permeten revertir la degradació d’estos ecosistemes vitals per a la salut ambiental i el patrimoni cultural d’Espanya.

Últimes notícies

Tancament de tots els parcs naturals valencians durant l’eclipsi solar del 12 d’agost

La Generalitat ha decretat el tancament de tots els parcs naturals de la Comunitat Valenciana el 12 d’agost, dia de l’eclipsi solar, per l’alt risc d’incendis i la previsió de tempestes seques. També s’imposen restriccions de pas en terrenys forestals i es recomana observar el fenomen des de punts urbans i oficials.

El control del porc senglar s’intensifica a Castelló amb 228 captures enguany

La Generalitat ha reforçat el dispositiu contra el porc senglar a la Plana, amb 31 caixes trampa i 228 captures des de principi de 2026, 76 d’elles al terme de Castelló.

Igualtat actua contra el cartell sexista d’una penya de Sagunt

El Ministeri d’Igualtat i l’Institut de les Dones han enviat dos oficis a l’Ajuntament de Sagunt i a la Federació de Penyes per la difusió d’un cartell considerat sexista d’una penya festiva. La Generalitat Valenciana també ha reclamat revisar el cas i les ajudes públiques vinculades.

Sadiq torna a treballar sobre la gespa mentres el València busca un nou amistós

Sadiq Umar ha tornat a exercitar-se en solitari sobre la gespa de Paterna mentres el València CF intenta tancar un nou amistós i el fitxatge prioritari d’un lateral dret.

Elx dispararà 2,8 tones de pólvora en una Nit de l’Albà històrica

Elx es prepara per a una Nit de l’Albà de rècord la nit del 13 al 14 d’agost, amb 2,8 tones de pólvora, més de 88.000 efectes pirotècnics i la tradicional Palmera de la Mare de Déu des del campanar de Santa María.

Pirotècnia Vulcano investiga l’incident del Castell de l’Olla d’Altea que va deixar diversos ferits

Pirotècnia Vulcano ha lamentat l’incident ocorregut durant la 40 edició del Castell de l’Olla d’Altea, on l’explosió d’una carcassa en l’arena de la platja ha deixat diversos ferits, i ha obert una investigació interna en col·laboració amb les autoritats.

La Guàrdia Civil investiga l’incident pirotècnic del Castell de l’Olla d’Altea

La Guàrdia Civil ha obert una investigació per aclarir l’incident pirotècnic al Castell de l’Olla d’Altea, on 27 persones han resultat ferides de diversa consideració en acabar desviant-se una carcassa cap al públic.

Quatre menors denuncien una agressió homòfoba durant les festes de Benialí

Quatre xiques menors han denunciat una agressió homòfoba durant les festes de Benialí, a la Vall de la Gallinera. Els presumptes agressors són tres xics, també menors, que neguen els fets i han oferit una versió diferent als agents.