Els xiquets de 4 anys que més aliments ultraprocessats consumixen són, alhora, els qui passen més de 90 minuts diaris enfront de la televisió. Així ho indica una investigació de la Universitat Miguel Hernández, que relaciona major temps de pantalla amb un patró de dieta més carregat de productes de pitjor perfil nutricional a esta edat.
El treball, publicat en la revista Appetite, analitza informació de 1.736 parelles sobre els seus fills i filles de 4 anys. De mitjana, estos menors ingerixen 414,6 grams diaris d’ultraprocessats, la qual cosa equival a un 33% de la ingesta total. L’objectiu va ser identificar quins factors materns, sociodemogràfics i d’estil de vida s’associen a un major consum d’esta mena de productes en la primera infància.
Entre els grups més presents en la dieta infantil van destacar els productes lactis ultraprocessats, que van aportar el 44,3% del total consumit, seguits de les begudes ensucrades i els sucs industrials, amb un 17,8%, i dels dolços i la rebosteria industrial, amb un 16,5%.
Televisió i hàbits familiars
L’associació observada suggerix que dedicar més d’una hora i mitja al dia a la televisió podria afavorir rutines més sedentàries i moments de consum menys planificats, en els quals els ultraprocessats resulten més accessibles. A major exposició a continguts audiovisuals, també és més probable que es normalitze la seua presència en el dia a dia de la llar, reforçant eleccions ràpides i de baixa qualitat nutricional.
L’estudi afig que el consum d’ultraprocessats va ser major quan les mares havien mantingut una ingesta més alta d’estos productes durant l’embaràs, mentres que va ser menor en els xiquets i xiquetes de mares amb 30 anys o més. Estes troballes apunten a la influència de l’entorn familiar: els patrons materns previs podrien traslladar-se a l’organització dels menjars i a la compra quotidiana, i la major edat de la mare podria estar vinculada amb rutines alimentàries més estructurades.
En conjunt, els resultats situen al temps de pantalla i als hàbits de la llar com a palanques directes per a reduir la presència d’ultraprocessats en la taula dels més xicotets. Ajustar l’exposició a la televisió i revisar l’oferta disponible a casa es perfilen com a mesures que, de manera coherent amb les dades de l’estudi, ajudarien a desplaçar el pes d’estos productes en la dieta infantil.