20.8 C
València
Divendres, 7 novembre, 2025

Espanya creix en estudiants internacionals i la universitat privada gana pese

En huit cursos, Espanya ha augmentat un 70% el seu alumnat estranger i els estudiants internacionals representen ja l’11% de les matrícules. En el curs 2023-2024, van arribar 159.002 estudiants internacionals presencials, 9.724 més que l’any anterior. El 60% es va matricular per a obtindre una titulació completa (95.378) i el 40% va realitzar una estada temporal de mobilitat (63.624), senyal que el perfil de l’estudiant forà ha deixat de ser majoritàriament de curta estada i s’orienta cada vegada més a cursar un grau o un màster complet.

Segons l’anàlisi de la Fundació BBVA i el Ivie, les universitats públiques concentren a la majoria dels qui arriben en mobilitat (programes com Erasmus+), mentres que les privades atrauen sobretot a estudiants que busquen titular-se. En la privada, el 21% de l’alumnat és internacional i l’orientació és clara cap a la matrícula ordinària; en la pública, els estrangers amb esta mena de matrícula aconseguixen el 9%, i a més la pública reunix el 81% dels qui venen en mobilitat temporal. Així i tot, les dades del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats assenyalen que el 65% dels estudiants internacionals opta per una universitat pública presencial i el 35% per una privada.

L’avanç dels qui cursen una titulació completa s’ha multiplicat per 2,2 en huit anys. L’estirada és especialment visible en les privades: el 45% dels estrangers que venen per a titular-se tria una universitat privada, tant en grau com en màster. Este desplaçament des de la mobilitat de curta duració cap a la matrícula ordinària implica estades més llargues, major integració als campus i un impacte directe en la planificació docent i de servicis.

Empenyiment de la privada

Les universitats públiques han passat d’un 6,2% d’estudiants internacionals en 2015-2016 a un 8,9% en 2023-2024, mentres que en les privades l’alça s’ha disparat del 14,8% al 20,7%. Hui, un de cada cinc estudiants de la privada procedix de l’estranger, enfront de menys d’un de cada deu en la pública. L’informe resumix esta divergència així: ‘Mentres les universitats públiques equilibren l’atracció entre estudiants amb matrícula ordinària i aquells que participen en programes de mobilitat, les privades aposten de manera clara per atraure a estudiants internacionals amb matrícula ordinària en les seues titulacions’. Este patró reforça la captació d’alumnat que roman diversos cursos i condiciona l’oferta acadèmica, l’organització de pràctiques i l’acompanyament administratiu.

Per davall de la mitjana europea

Malgrat el creixement i que Espanya se situa com a quint destí de la UE en captació, els experts admeten que les xifres ‘continuen estant per davall de la mitjana europea’. Amb dades d’Eurostat (que integren universitats presencials i no presencials), en 2023 els estudiants internacionals representaven el 5,2% del total de matriculats a Espanya, enfront del 9,9% de mitjana a la UE-27. Espanya només supera a Grècia, Croàcia i Itàlia i manté una distància notable respecte a Alemanya (12,7%), França (11,1%) o Països Baixos (17,5%). Eixe repartiment es reflectix també en els destins: el 25% de l’alumnat internacional de la UE va triar Alemanya, el 15% França, el 9,6% Països Baixos, el 6% Itàlia i el 5,4% Espanya. Els analistes subratllen que hi ha marge de millora i que ‘el primer pas per a aconseguir-lo és avançar en l’homologació i convalidació de títols i a facilitar el procés d’admissió de l’alumnat estranger’.

Conforme augmenta el nivell d’estudis, l’atracció d’Espanya creix. El 4% dels estudiants internacionals de grau de la UE tria el país com a destinació i el 5,8% dels de màster, però en doctorat Espanya concentra el 12,4% dels doctorands internacionals, només per darrere d’Alemanya (30%) i França (16%). Este comportament suggerix que el principal ganxo està en el postgrau i el doctorat, i que consolidar tràmits i admissions pot traduir-se en més matrícules ordinàries i un equilibri més favorable també per a les universitats públiques.

Últimes notícies

Els ajuntaments afectats per la DANA podran comprar sòl en zones inundables per a usos no residencials

Un nou reial decret llei obri la possibilitat d'adquirir parcel·les en risc d'inundació amb fons estatals i destinar-les a parcs, aparcaments o altres usos. La mesura amplia l'objecte subvencionable dins dels 1.745 milions ja consignats i permet actuar en el domini públic hidràulic amb la Confederació Hidrogràfica.

PP i Vox pacten el pressupost de València per a 2026 i Catalá el desvincula del relleu en la Generalitat

PP i Vox han aprovat el projecte de pressupostos de València per a 2026, xifrat en 1.250,9 milions. Catalá ho ha desvinculat de la negociació del relleu de Mazón.

Detingut a Requena per la mort a tirs d’un home a Xirivella al setembre

La Policia Nacional ha detingut a Requena al presumpte autor dels trets que van posar fi a la vida d'un home de 35 anys a Xirivella el 4 de setembre. L'arrest culmina la busca oberta des d'eixe dia mentres s'investiguen les circumstàncies i el mòbil.

Arón Canet domina a Portimão i firma el rècord absolut de Moto2

Arón Canet va liderar les dos tandes de Moto2 a Portimão i va rebaixar dos vegades el rècord de la categoria. Jake Dixon i Albert Arenas van tancar el top-3.

El Metropolità invicte, sota avís per les dos últimes victòries del Llevant

L'Atlètic encadena set triomfs a casa, però el Llevant va véncer en les seues dos últimes visites al Metropolità. Dol clau per a sostindre la persecució de lliga.

Low Festival deixa Benidorm després de 15 anys i buscarà nova seu al costat de la mar en 2026

L'organització ha decidit traslladar l'edició de 2026 a una altra ciutat costanera després de 15 anys a Benidorm per condicions que considera inassumibles. L'ajuntament lamenta la ruptura i apunta a canvis en la gestió d'esdeveniments.

Una acusació demana incorporar un vídeo en el qual Pradas parla d’explosió a tot arreu

Acció Cultural ha demanat a la jutgessa afegir al procediment un pla seqüència amb àudio emés per rTVE en el qual s'escolta a Salomé Pradas parlar d'una 'explosió meteorològica' i de problemes d'accés a Utiel.

Vicente Barrera (Vox) afirma que si hi haguera eleccions valencianes anticipades estarien preparats

El president provincial de Vox a València ha assegurat que el seu partit està llest si es convoquen eleccions després de la dimissió de Carlos Mazón. Ha recalcat que el seu paper és orgànic i que no intervindrà en la negociació amb el PP per al relleu.