L’Advocacia de la Generalitat ha confirmat que va donar el vistiplau al confinament durant la DANA

L’Advocacia de la Generalitat ha confirmat en seu judicial que va donar el vistiplau al possible confinament de la població durant la DANA, segons va declarar com a testimoni el coordinador en la Conselleria de Justícia, Ignacio Lleó, en la causa penal oberta per la gestió de l’episodi.

Lleó ha explicat que va rebre una trucada del subsecretari de la Conselleria de Justícia i Interior, llavors Ricardo García, al voltant de les 20.45 del 29 d’octubre de 2024 per a consultar la viabilitat jurídica d’un confinament. Ha recordat que se li va traslladar que la presa de Forata estava en una situació extrema i que es valoraven mesures com el confinament o trasllats forçosos de població. No se li va requerir un informe escrit, només una constatació verbal sobre la cobertura legal.

El testimoni ha subratllat que la protecció de la vida com ben suprem preval sobre altres drets, per la qual cosa sí que era possible aplicar confinaments o trasllats forçosos en eixe context. En termes jurídics, això suposa que, davant un risc greu i imminent per a la població, poden adoptar-se restriccions de moviments amb base en la seguretat pública i la integritat de les persones.

Crides i cobertura legal

Ha assegurat que no sap com va obtindre el subsecretari la informació sobre l’estat de la presa de Forata ni sobre les mesures que estudiava el Cecopi, l’òrgan de coordinació operativa. En la causa penal consta un informe de l’Advocacia de la Generalitat que indica que cap alt càrrec de les conselleries de Justícia, de Medi Ambient o de Presidència va consultar res per escrit, encara que en la vesprada del 29 d’octubre de 2024 sí que es van rebre trucades telefòniques de curta duració relacionades amb la DANA, que va causar 230 víctimes mortals. Este intercanvi telefònic apunta al fet que les opcions s’avaluaven amb urgència i per canals àgils mentres se seguia l’evolució de l’episodi.

En concret, s’arreplega la crida entre el subsecretari de Justícia i Interior, llavors Ricardo García, i l’advocat coordinador en eixa Conselleria, Ignacio Lleó. D’altra banda, l’exsecretari autonòmic de Presidència, Cayetano García, va cridar a l’advocat general de la Generalitat, Álvaro Martínez, per a avisar-li de la possibilitat que la consellera de Justícia i Interior, en aquell moment Salomé Pradas, una de les dos investigades en la causa, contactara amb l’Advocacia si resultava necessari dictar alguna resolució o disposició que requerira informe jurídic sobre un eventual confinament. L’advocat general va manifestar la seua disponibilitat per a actuar en cas de ser requerit.

Després d’eixes crides no es va rebre cap petició d’informe ni sol·licitud addicional, ni verbalment ni per escrit, segons el citat informe. En la pràctica, el vistiplau va quedar com un suport preventiu per a un possible confinament que no es va arribar a formalitzar en una resolució específica.

Últimes notícies

Villarreal busca la revanxa europea al camp del Borussia Dortmund

El Villarreal debuta en la nova Champions al camp del Borussia Dortmund, on va caure 4-0 fa un any, encara sense haver guanyat en Lliga amb Íñigo Pérez.

Giorgeta i Pérez Galdós tornen al trànsit complet abans de la ‘vuelta al cole’

Les avingudes de Giorgeta i Pérez Galdós recuperen entre dilluns i dimarts dos carrils per sentit abans de l’inici del curs escolar, mentres la reurbanització entra en la fase final.

Sis jornades per a reforçar la resposta municipal davant les inundacions a la Comunitat Valenciana

Emergències i Interior ha organitzat sis jornades per a tècnics i càrrecs municipals de les tres províncies per a millorar la prevenció i la coordinació davant inundacions abans de l’època de pluges intenses.

Pastor acusa el PSPV de caure en una espiral d’insults i senyalament

El síndic del PP en Les Corts, Nando Pastor, ha acusat el PSPV-PSOE i la seua direcció valenciana de fomentar una espiral de crispació i insults, arran de la polèmica per un tuit de Vicent Mompó sobre Diana Morant.

Diana Morant descarta deixar el Ministeri i defensa que continua sent útil als valencians

Diana Morant ha descartat, per ara, abandonar el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats per bolcar-se en la seua candidatura a la Generalitat i defensa que des del Govern central és molt útil per als valencians.

Morant rebutja les disculpes de Mompó i reclama responsabilitats pels insults masclistes

Diana Morant rebutja les disculpes de Vicent Mompó pels insults masclistes que li va dirigir en X i anuncia accions polítiques a través del Consell de les Dones del PSPV-PSOE. La ministra defensa que estes actituds no es poden normalitzar en la política i reclama que el president de la Diputació de València assumisca responsabilitats.

Estrenes i grans musicals al Principal d’Alacant fins a gener de 2027

El Teatre Principal d’Alacant ha avançat la programació entre octubre de 2026 i gener de 2027, amb dos estrenes estatals i dos grans musicals. Les entrades es podran comprar des del 7 de setembre pels canals habituals del teatre.

Bonnysa, Congelados Frimar i Tabisam, guardonades als premis de l’empresa familiar d’Alacant

L’AEFA reconeix Bonnysa, Congelados Frimar i Tabisam, així com els empresaris Vicente Berbegal i Coral Erum, en la XXXI edició dels seus premis, que se celebrarà el 29 de setembre a Torrevieja.