La Generalitat, a través del comissionat per a la Recuperació, i els alcaldes dels municipis de l’Horta Sud afectats per la DANA del 29 d’octubre de 2024 han coincidit en la necessitat d’adaptar la normativa nacional per a agilitzar els tràmits de les obres de reconstrucció. La trobada s’ha celebrat en la Mancomunitat de l’Horta a Torrent i ha servit de preparació per a la pròxima comissió mixta en la qual participaran ajuntaments, Generalitat i Govern.
L’adaptació normativa permetria simplificar autoritzacions, contractació pública i permisos vinculats a actuacions urgents, especialment quan afecten infraestructures bàsiques o al domini públic estatal i hidràulic. Amb procediments abreujats i una coordinació interadministrativa més clara, els municipis han considerat que es poden evitar colls de botella sense minvar la transparència ni el control del gasto.
Més coordinació i tràmits més àgils
La reunió s’emmarca en la ronda de contactes que la Generalitat ha mantingut amb els consistoris per a reforçar la col·laboració i conéixer necessitats de primera mà, transcorregut un any des de la catàstrofe i davant una nova fase de la reconstrucció.
Segons han detallat els balanços del Consell, la Generalitat ha destinat a la zona zero de l’Horta Sud més de 860 milions d’euros dins del procés de reconstrucció, i eixe esforç ha permés que ja estiguen en servici carreteres autonòmiques, el metre i les depuradores. Ara el focus s’ha centrat en fer costat als ajuntaments i a agilitzar obres en infraestructures sanitàries i educatives, que els alcaldes han considerat prioritàries. A més, s’han concedit més de 450 milions en ajudes de primera necessitat per a atendre famílies i negocis afectats, la qual cosa ha facilitat la volta gradual a la normalitat.
El comissionat per a la Recuperació, Raúl Mèrida, ha subratllat que la Generalitat ‘ha estat i continuarà estant al costat dels ajuntaments més afectats’ i ha mostrat la seua disposició al diàleg ‘per a continuar avançant en el procés de recuperació que viuen els municipis’. En la seua intervenció també ha destacat la implicació mostrada pels equips municipals durant l’emergència i en la reconstrucció.
Avanços i pròxims passos
En conjunt, la Generalitat ha indicat que porta mobilitzats 2.500 milions d’euros per a pal·liar els efectes de les riuades, la qual cosa suposa, segons sosté, la major inversió realitzada per una comunitat autònoma per a afrontar una catàstrofe natural. Esta capacitat financera ha accelerat la reparació de servicis essencials i ha donat cobertura a actuacions de major complexitat tècnica.
A més, el 50% de les iniciatives del Pla Endavant ja s’han iniciat i la previsió és activar les restants al llarg del primer trimestre de 2026. Amb això, les administracions han buscat encadenar licitacions i obres per a no perdre ritme en els barris i zones industrials més danyats.
En el marc d’estes trobades, Mèrida també s’ha reunit esta setmana amb representants municipals del Camp de Túria i de l’Horta Sud, on s’ha abordat l’avanç de la reconstrucció. En esta cita s’ha posat el focus al Parc Natural del Túria i s’ha acordat celebrar més reunions sectorials, un pas necessari perquè part de les actuacions afecten el domini públic hidràulic de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) i requerixen coordinació amb l’Administració General de l’Estat.
A la reunió han assistit la directora de Recuperació i Reconstrucció, Sandra Castillo; el director general de Relacions Institucionals, Seguiment i Comunicació, Javier Zaragosí; i la directora general d’Atenció a les Víctimes i als Afectats, Amparo Clemente. La presència d’estes àrees ha reforçat un enfocament transversal en l’execució de les obres i en l’acompanyament als afectats.




