Cinquanta soldats de la Brigada Canàries XVI han sigut condecorats per l’ajuda prestada als damnificats de la DANA d’octubre de 2024 a València. La unitat va ser de les primeres a desplegar-se perquè es trobava de maniobres en la zona, la qual cosa va permetre una reacció primerenca i un suport continuat a la població.
‘Hem estat a l’Iraq, al Líban, en molts llocs, però una de les millors experiències de la nostra vida, desgraciadament, ha sigut en la nostra terra, a València, ajudant a gent que estava fatal per la DANA’, ha confessat el tinent coronel José Rafael Laguardia, al capdavant del contingent de 320 militars que el 29 d’octubre es dirigia a uns exercicis en Chinchilla i va redirigir la seua marxa per a donar suport a l’emergència. Aquella nit, el grup es va posar a les ordes de la UME i va operar en el municipi d’Algemesí, un desplegament que molts dels seus membres han assenyalat com el més significatiu de la seua carrera pel seu impacte directe i la proximitat amb els afectats.
La ministra de Defensa ha imposat les distincions i ha traslladat als condecorats la seua ‘alta consideració i orgull’. En l’acte ha agraït la ‘humilitat i humanitat’ amb la qual la Brigada va actuar i ha subratllat que es va tractar de ‘una gran labor a València, alguna cosa que la ciutat mai oblidarà’. El reconeixement, a més de premiar la rapidesa amb la qual es va activar la unitat, subratlla la coordinació efectiva amb l’UME, essencial en les primeres hores després d’una emergència meteorològica d’esta magnitud.
Reconeixement i noves comeses
La ministra també ha condecorat a deu militars de la Brigada pels seus mèrits en la seua última rotació en la missió de Nacions Unides al Líban, realitzada ‘en condicions molt difícils’. Ha destacat que ‘Espanya és un gran país i ho és, en bona part, gràcies a vostés, al seu compromís i la seua professionalitat en tots i cada un dels llocs o missions en les quals participen’. Així mateix, ha recordat al capità infermer mort en l’accident ferroviari de Adamuz, un sinistre ‘que ha tornat a posar de manifest que les nostres Forces Armades sempre estan des del primer moment, en qualsevol emergència, bolcats amb una professionalitat i empatia fora de tot dubte’.
La Brigada Canàries XVI pertany al Comandament de Canàries i manté unitats a Tenerife, Gran Canària i Fuerteventura. Enguany serà la unitat base generadora dels contingents XXIV i XXV de la missió A/I de l’OTAN de suport a l’Iraq, orientada a instrucció i ensinistrament. Aportarà la gran majoria dels 265 components del Grup Tàctic de Force Protection i del National Support Element, a més d’una part significativa de l’equip de suport al comandament del pròxim cap de la missió, el tinent general espanyol Ramón Armada.
Per al segon semestre de 2026 i el primer de 2027, la Brigada s’emmarcarà en el cicle de generació de forces de la Unió Europea, l’Euro Battle Group, que integra capacitats terrestres, aèries i de suport de diverses nacions. En eixe context, la ministra ha defés que ‘queda molt per fer en el món, on es viuen circumstàncies de vida difícils’, i ha reiterat: ‘Jo soc molt partidària que la Unió Europea tinga un paper important i, sempre ho dic, les Forces Armades espanyoles, l’Exèrcit de Terra espanyol, no té res a envejar a uns altres molt poderosos, molt potents, ja que el seu compromís és inequívoc, gran, entregat i decidit’. Al seu juí, ‘no hi haurà una societat més justa i millor, no hi haurà una Espanya millor i un ordenament jurídic millor si no és amb els nostres militars, amb els militars espanyols, on la Brigada Canàries tindrà sempre un protagonisme especial’.




