L’oposició enlletgix 15 mesos sense víctimes de la dana en Les Corts i el PP promet accelerar les compareixences

Quinze mesos després de la dana que va deixar 230 morts a la província de València, l’oposició en Les Corts ha enlletgit que les víctimes encara no hagen comparegut davant la comissió d’investigació. El PP ha replicat que no han sigut vetades i que farà tot el possible perquè acudisquen com més prompte millor, fins i tot en la pròxima reunió prevista per a febrer.

La comissió es va constituir per a esclarir la gestió de l’episodi del 29 d’octubre de 2024 i extraure responsabilitats polítiques. Està cridada a recaptar testimoniatges directes i documentació, per la qual cosa, segons el parer de l’oposició, l’absència de les víctimes priva a l’expedient d’una peça clau, més encara quan sí han intervingut en les Corts Generals.

Encreuament de retrets en Les Corts

El síndic socialista, José Muñoz, ha qualificat la comissió com ‘un frau, no val absolutament per a res’ i ha denunciat que, malgrat ser el Parlament més pròxim a la tragèdia, ‘tot continua igual’ i la Comunitat Valenciana està ‘estancada’ en el dia de la dana. Al seu juí, el PP intenta ‘tirar terra sobre l’ocorregut’.

Muñoz ha lamentat que les víctimes no hagen pogut comparéixer en Les Corts malgrat haver-ho demanat ‘en múltiples ocasions’, quan si ho han fet en les Corts Generals. Ha assenyalat que, ara com ara, només han acudit tècnics i un polític, el expresident de la Generalitat Carlos Mazón, ‘per a comptar mentides’, qui a més continua aforat en mantindre el seu escó de diputat.

Des de Compromís, Joan Baldoví ha sostingut que la comissió hauria de dir-se ‘d’obstrucció’ i ‘de la vergonya’ perquè quinze mesos després sense escoltar les víctimes és ‘una anomalia‘. Ha afegit que PP i Vox no pretenien ‘buscar la veritat, sinó exculpar-se de totes les seues culpes per acció o omissió’ dels qui aquell 29 d’octubre de 2024 tenien encomanada la seguretat dels valencians.

El síndic del PP, Nando Pastor, ha replicat que les víctimes ‘mai han sigut vetades o excloses’ i ha subratllat la ‘voluntat ferma‘ del president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, perquè compareguen ‘com més prompte millor’, alguna cosa que podria ocórrer al febrer. També ha destacat que va ser el PP qui va possibilitar la citació de les 17 associacions de víctimes i afectats registrades: ‘no una, ni dos, ni tres, com fa Pedro Sánchez’.

A més, ha assegurat que el grup farà ‘tot el possible’ perquè acudisquen ja en la següent reunió, i ha sostingut que, quan declaren, ‘a l’oposició se li acaba el discurs’. Per als populars, la intervenció de les associacions introduiria la veu dels afectats en la fase central de la investigació i permetria avançar cap a les conclusions del dictamen.

Vox endurix el to

El síndic de Vox, José María Llanos, ha afirmat que quinze mesos després mantenen ‘dos certeses‘: que el PSOE ‘va abandonar’ als valencians eixos dies i no va fer les obres hídriques ‘imprescindibles per a haver evitat tantíssimes víctimes mortals’, i que el seu grup continuarà ‘ exigint totes les responsabilitats amb llum i taquígrafs’.

Plans ha recordat que la comissió d’investigació es va aprovar gràcies al seu partit i ha assegurat que el PSPV-PSOE ‘no volia que es constituïra’, perquè ‘ja havia buscat un ‘culpable‘ i volia absoldre al màxim responsable que les obres hídriques que hagueren salvat vides es paralitzaren’.

El xoc polític sobre el ritme i l’abast de les compareixences marca la continuïtat dels treballs. Per a l’oposició, escoltar les víctimes és imprescindible per a avaluar decisions i omissions; per a PP i Vox, la prioritat passa per citar a totes les associacions registrades i tancar com més prompte millor la fase de testimoniatges. La cita de febrer es perfila com un punt d’inflexió si finalment acudixen els afectats.

Últimes notícies

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.

València es transforma un mes en capital del disseny amb el València Design Fest

El València Design Fest 2026 se celebrarà del 10 de setembre al 15 d’octubre, amb més de 60 activitats en 30 seus i Polònia com a país convidat, consolidant la ciutat com a referent internacional del disseny i la creativitat.

Brugué plantarà cara al Barça: el Levante rep el líder sense por ni complexos

El capità del Levante, Roger Brugué, ha assegurat que l’equip rebrà el Barça, líder invicte, sense por ni complexos després d’encadenar sis triomfs seguits a casa. El davanter destaca la unió del vestidor i l’actuació clau del porter Mathew Ryan en l’últim empat a Màlaga.

Nit asfixiant a Dénia amb 33 graus de matinada i calor extrema a la costa

Dénia ha patit una nit infernal amb 33 graus a les 2 de la matinada i mínimes per damunt dels 30, mentre gran part del litoral valencià ha encadenat una altra nit tòrrida amb temperatures nocturnes superiors als 25 graus.

Villarreal busca la revanxa europea al camp del Borussia Dortmund

El Villarreal debuta en la nova Champions al camp del Borussia Dortmund, on va caure 4-0 fa un any, encara sense haver guanyat en Lliga amb Íñigo Pérez.

Giorgeta i Pérez Galdós tornen al trànsit complet abans de la ‘vuelta al cole’

Les avingudes de Giorgeta i Pérez Galdós recuperen entre dilluns i dimarts dos carrils per sentit abans de l’inici del curs escolar, mentres la reurbanització entra en la fase final.