20.8 C
València
Dijous, 5 febrer, 2026

Dos filaes més permeten la desfilada mixta en els Moros i Cristians d’Alcoi

Dos noves filaes, la mora Chano i la cristiana Asturians, han acordat permetre que dones i hòmens desfilen junts en igualtat en els Moros i Cristians d’Alcoi. Per a fer-ho possible han adoptat un únic disseny de vestimenta, condició imprescindible per a compartir esquadra conforme a la normativa vigent.

Amb este pas se sumen a les tres comparses que ja havien donat el mateix moviment l’any passat —Llauradors, Magenta i Benimerins—, de manera que ja són cinc les que admeten esquadres mixtes amb vestit únic. En paral·lel, 23 de les 28 comparses del conjunt encara no permeten la desfilada conjunta en igualtat de condicions.

Esquadres mixtes amb un únic vestit

L’Associació de Sant Jordi, entitat organitzadora de les festes, exigix que tots els membres d’una mateixa esquadra visten el mateix vestit per a poder desfilar conjuntament. Mentres existisquen dissenys diferenciats per sexe, l’esquadra no pot ser mixta. Chano i Asturians han eliminat eixes diferències, la qual cosa habilita als seus festers i festeres a formar una mateixa formació i compartir protagonisme durant la desfilada.

L’avanç es produïx després de dècades en les quals les dones no podien inscriure’s com a festeres de ple dret ni participar en els actes interns de les filaes. A partir de la dècada de 1980 van començar a aparéixer en moments puntuals, com a ofrenes florals o menjars especials, però sense accés a la vida festera en igualtat.

No va ser fins a 1997 quan es va reconéixer a la primera dona com a festera, i no van poder desfilar fins a 2015, llavors únicament en formacions exclusivament femenines. La possibilitat de compartir vestit i esquadra amb els hòmens no va arribar fins que l’associació va obrir la porta a un disseny únic de vestimenta.

La pressió social, especialment de les generacions més jóvens, i l’advertiment sobre la possible pèrdua de l’estatus d’entitat d’Utilitat Pública han portat a l’Associació de Sant Jordi a modificar els seus ordenances de manera progressiva. Al gener de 2024 va aprovar que cada filà poguera comptar amb un sol disseny, la qual cosa facilita que les dones exercisquen alguns dels càrrecs festers de major rellevància i participen en la desfilada principal en condicions d’igualtat.

Amb la decisió de Chano i Asturians, les dones d’estes filaes han vist aplanat el camí per a compartir esquadra amb els hòmens i accedir a funcions de major visibilitat dins del festeig. El procés continua obert: la majoria de comparses mantenen encara vestits diferenciats per sexe, la qual cosa impedix la plena integració en la cavalcada principal, mentres les noves regles permeten que cada filà decidisca si fa el pas cap al vestit únic i l’esquadra mixta.

Últimes notícies

El vent causa incidències en Rodalia València i Metrovalencia

Les ratxes de vent han provocat un tall en la C1 entre Silla i Cullera per la caiguda d'un arbre i demores en Metrovalencia per plàstics en la catenària. Part de les incidències ja s'ha resolt i es treballa per a restablir la circulació en el tram afectat.

El vent causa corts i retards en Rodalia i Metrovalencia

Les ratxes de vent en la Comunitat Valenciana han provocat incidències en el transport: interrupció entre Silla i Cullera en la C1 i retards en Metrovalencia ja resolts.

El PSPV porta a la Fiscalia l’adjudicació de vivendes públiques a Alacant i demana una comissió en Les Corts

El PSPV-PSOE ha presentat una denúncia per l'adjudicació de vivendes públiques a Alacant i sol·licitarà una comissió d'investigació en Les Corts. El partit assenyala assignacions a càrrecs, familiars i tècnics, revendes per damunt de 400.000 euros i canvis normatius que van ampliar el concepte de família vulnerable.

Morant, davant accions legals de Gómez per injúries: continuaré defenent als valencians

Diana Morant ha respost a l'anunci d'accions legals per injúries de Marciano Gómez assegurant que continuarà defenent els drets dels valencians. La líder del PSPV-PSOE exigix investigar les presumptes irregularitats vinculades a Ribera Salut i critica la falta de reacció del Consell.

La consellera d’Educació tendirà la mà als sindicats per a pactar el màxim de millores

Carmen Ortí es compromet a escoltar les organitzacions i activa una taula de negociació que arranca el 10 de febrer, amb focus en millores per al professorat.

El Govern recorrerà la Llei d’Acompanyament valenciana per retallades en drets LGTBI

El Govern ha anunciat que presentarà abans que acabe febrer un recurs contra la Llei d'Acompanyament del Consell per restringir drets LGTBI. Entitats i Diana Morant han recolzat el pas i l'han descrit com un escut per al col·lectiu

Redó alerta que el negacionismo de l’extrema dreta està alimentant la violència

La ministra d'Igualtat ha vinculat l'auge del negacionismo i del discurs d'odi amb un increment de la violència i ha assenyalat repunts a Andalusia i la Comunitat Valenciana.

CCOO denuncia impagaments: professors sense cobrar des de novembre i nòmines incompletes

CCOO ha denunciat impagaments i nòmines incompletes en l'educació pública valenciana des de novembre. Educació replica que només hi ha 15 incidències tècniques a Alacant.