Les Corts demanen declarar zona d’emergència pel temporal Harry i reclamen ajudes i obres en la costa

Les Corts Valencianes han acordat este dijous exigir al Govern d’Espanya la declaració de zona afectada greument per una emergència de protecció civil per a tots els municipis de la Comunitat Valenciana colpejats pel temporal Harry de gener. La comissió de Medi Ambient, Aigua i Ordenació del Territori ha donat llum verda a la proposta del PP amb els vots de PP i Vox i l’abstenció de PSPV i Compromís.

Amb esta petició s’ha buscat activar un marc d’ajudes i mesures extraordinàries per a accelerar la reparació de danys i la reposició de servicis bàsics en les àrees més castigades. La sol·licitud s’ha centrat especialment en la franja litoral, on els temporals solen provocar pèrdues econòmiques, regressió de platges i afeccions en passejos marítims i infraestructures municipals, i on els ajuntaments han reclamat recursos i terminis àgils.

Ajudes i obres pendents

La iniciativa ha demanat, a més, una línia específica d’ajudes econòmiques per als municipis del litoral amb la finalitat de compensar els danys de la borrasca; l’execució de les obres de protecció i regeneració de la costa valenciana planificades des de 2015; i la paralització immediata de les partions de costes. Amb estes mesures s’ha pretés prioritzar la defensa del domini públic i de les infraestructures existents davant els efectes dels temporals, abans d’escometre redefinicions de límits que generen incertesa en consistoris i veïns.

La comissió també ha aprovat, amb els vots a favor de PP i Vox i en contra de PSPV i Compromís, instar el Govern a mostrar el seu rebuig i sol·licitar la no aplicació de la Llei de restauració de la naturalesa de la Unió Europea ‘mentres continue perjudicant les necessitats reals dels agricultors i ramaders’. Esta posició ha arribat a través d’una proposició de Vox que defén actuacions ambientals ‘sempre que no atempten contra la sobirania alimentària’ i demana rebutjar ‘el desmantellament’ del sistema nacional d’emmagatzematge i reserva d’aigua, a través d’embassaments, pantans i preses, que ‘garantixen la sobirania hídrica i energètica d’Espanya’. El text aprovat també insta a mostrar ‘suport als caçadors com a verdaders conservadors de la naturalesa i el medi natural’, a rebutjar ‘el desmantellament del sistema del sector primari nacional existent’ i a oposar-se ‘a la utilització dels fons de la PAC per a finançar els objectius de la Llei de restauració de la naturalesa’.

Amb este paquet d’acords, la majoria de la comissió ha prioritzat una resposta ràpida als danys del temporal i ha subordinat noves obligacions ambientals a la protecció del sector primari i de la infraestructura hidràulica, en un context de temporals recurrents i regressió litoral que ha tensionado la gestió del territori.

D’altra banda, la comissió ha rebutjat, amb els vots de PP i Vox, una proposta del PSPV per a crear una línia de subvencions destinada a la neteja i el manteniment de llits, barrancs, rambles i altres elements naturals al seu pas pels nuclis urbans. Tampoc ha prosperat una iniciativa de Compromís per a impulsar un pla integral de recuperació ecològica de l’Albufera i adoptar mesures per a millorar l’estat del parc natural, la qual cosa ha deixat sense suport parlamentari actuacions més focalitzades en el manteniment quotidià i en la millora ecològica d’un espai emblemàtic de la Comunitat Valenciana.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Dos detinguts pel robatori de 100 quilos de coure en les vies d’alta velocitat a Algemesí

La Policia Local d'Algemesí ha detingut a dos veïns de Silla per sostraure 100 quilos de coure del cablejat d'alta velocitat. Van ser interceptats de matinada amb una maleta i cisalles i van guiar als agents fins al punt del robatori.

El Congrés insta el Govern a invertir 1.500 milions en la Rodalia de la Comunitat Valenciana

El Congrés ha aprovat sis de huit punts d'una moció per a reforçar la Rodalia en la Comunitat Valenciana, inclòs un pla 2026-2030 de 1.500 milions. La transferència del servici a la Generalitat no ha tirat avant.

Sindicats convoquen manifestacions i vaga educativa per falta de compromisos de la Conselleria

STEPV-Iv, CSIF, CCOO i UGT han cridat a manifestar-se este dissabte a València, Alacant i Castelló i han fixat una vaga educativa el 31 de març per la falta d'avanços.

Cau una xarxa de blanqueig de capitals que comprava dècims premiats de Nadal a Alacant

La Policia Nacional ha detingut a sis persones a Alacant per blanquejar diners mitjançant la compra de dècims premiats de la Loteria de Nadal. S'han intervingut set immobles, armes, 70.425 euros en efectiu i productes bancaris amb 650.000 euros.

Pérez Llorca ressalta que la Comunitat torna a oferir oportunitats i l’economia va bé

Pérez Llorca ha reivindicat davant AVE que la Comunitat Valenciana torna a ser una terra d'oportunitats, amb estabilitat i dades econòmiques molt positius. Ha destacat lideratge en ocupació jove, rècord d'ocupació femenina, previsions de creixement del 3%, atracció d'inversions i avanços en vivenda, reindustrialització i simplificació administrativa.

PP i Vox tomben la reprovació de l’alcalde d’Alacant pel cas de vivendes públiques

El ple ha rebutjat la reprovació a Luis Barcala amb els vots de PP i Vox. L'esquerra li atribuïx responsabilitat en irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques.

PP i Vox aproven regular el burca i el niqab en dependències municipals d’Alacant

La majoria de PP i Vox en el ple d'Alacant ha aprovat regular l'accés a dependències municipals per a impedir l'entrada amb el rostre cobert. L'oposició denuncia que la mesura estigmatitza i desvia el focus d'altres problemes.

La jutgessa envia a Fiscalia i UDEF la documentació sobre les 140 vivendes públiques dels Naus a Alacant

La jutgessa ha enviat a Fiscalia i UDEF la documentació de l'ajuntament sobre l'adjudicació de les 140 vivendes públiques dels Naus. Els informes arrepleguen indicis com a llars sense empadronats, familiars beneficiats i no adjudicataris residint, en un cas que ja té conseqüències polítiques i dimissions.