Simulacre d’evacuació per trencament de la presa de Buseo per a validar el PEP

La Conselleria d’Emergències i Interior ha dut a terme este dijous un simulacre d’evacuació a l’entorn de la presa de Buseo, en simular-se el trencament de l’embassament per pluges intenses associades a una dana. La finalitat ha sigut verificar la implantació del Pla d’Emergències de Presa (PEP) i mesurar, en condicions realistes, la coordinació entre administracions i la resposta de la població potencialment afectada.

Objectiu i abast de l’exercici

Segons la Secretaria Autonòmica d’Emergències i Interior, estos exercicis han servit per a certificar els mecanismes de coordinació i resposta previstos en el PEP. S’ha comprovat el funcionament conjunt dels plans autonòmics i municipals d’inundacions, així com de les infraestructures i accions previstes davant una emergència a l’entorn de la presa, el titular de la qual és la Generalitat a través de la Conselleria d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca. Este tipus de simulacres permet detectar punts de millora, ajustar temps d’avís i validar rutes d’evacuació i procediments que, en cas real, han d’activar-se amb rapidesa i sense dubtes.

En la primera mitja hora s’han activat les sirenes d’avís a la població de Chera, Sot de Chera i Chulilla, municipis més pròxims a l’embassament i amb menor marge de reacció davant un hipotètic trencament. En paral·lel, s’ha enviat un missatge d’alerta a través del sistema ÉS-Alert, que a més d’estes localitats ha aconseguit a Pedralba, Gestalgar i Bugarra. La combinació de sirenes i alertes mòbils reforça la redundància del sistema d’avisos i accelera la presa de decisions de la ciutadania.

De l’alerta taronja al ‘Escenari 3’

Al llarg de cinc hores, l’exercici ha partit d’una situació d’alerta taronja per pluges, ha evolucionat a alerta roja i ha derivat en un ‘Escenari 3’ amb inundacions i evacuació de la població per trencament de l’embassament. Este escalat per fases permet assajar amb orde l’activació progressiva de recursos i la presa de decisions, de manera que cada fita del protocol del PEP es valguda dins del termini i en la forma corresponent.

L’emergència ha requerit l’enviament de ES-Alert i l’activació de sirenes, així com la mobilització de bombers, agents mediambientals, bombers forestals i recursos sanitaris. També s’ha desplegat Guàrdia Civil, Policia Local i la Unitat de la Policia Nacional adscrita a la Comunitat Valenciana, al costat del sistema de comunicacions i els equips humans i tècnics necessaris per a executar l’evacuació i assegurar accessos i punts crítics.

El simulacre ha comptat amb l’assistència del director general d’Emergències i Extinció d’Incendis, Vicente León, i amb la participació dels ajuntaments de Chera, Sot de Chera, Chulilla, Gestalgar, Bugarra i Pedralba. Han intervingut, a més, la Conselleria d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca; la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació; la Conselleria de Sanitat; la Societat per a la Gestió Integral de Servicis d’Emergències (SGISE); la Confederació Hidrogràfica del Xúquer; la Delegació del Govern a València; la Guàrdia Civil; la Unitat Militar d’Emergències (UME) i l’empresa TYPSA. La concurrència d’administracions locals, autonòmiques i estatals, al costat de l’autoritat de conca, garantix que els protocols municipals encaixen amb els dispositius autonòmics i d’àmbit estatal.

La Direcció General de l’Aigua i Desenrotllament Rural ha recordat que la presa de Buseo és l’única infraestructura de titularitat de la Generalitat entre totes les preses de la Comunitat Valenciana. Per això, s’han impulsat les actuacions necessàries per a implementar el pla d’emergència amb la finalitat de reforçar la seguretat de la presa i millorar la protecció de les poblacions situades aigües avall davant qualsevol possible incidència. Esta singularitat reforça la necessitat de provar periòdicament els procediments i assegurar la preparació municipal i ciutadana.

La Generalitat té previst invertir 35 milions d’euros en actuacions destinades a reforçar la seguretat de la presa i a millorar la protecció de les poblacions situades aigües avall, dels que 4,8 milions ja s’han destinat a obres d’emergència després de la riuada. Estes inversions s’alineen amb les mesures contemplades en el PEP i amb la implantació efectiva dels sistemes d’avís i de resposta en els municipis afectats.

Com a balanç de l’exercici, s’ha constatat l’operativa prevista en els protocols d’actuació municipal i la preparació dels ajuntaments per a adoptar mesures de protecció a la població. També s’ha verificat que la ciutadania coneix els riscos i les pautes bàsiques d’actuació, un factor decisiu per a reduir temps de reacció i assegurar una evacuació ordenada en cas d’emergència real.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els maquinistes inicien vaga en FGV amb servicis mínims del 75%-80% en Falles

Semaf activa aturs en Metrovalencia i TRAM d'Alacant amb mínims del 75% i del 80% del 15 al 19 de març. El sindicat denuncia carències de seguretat i falta de negociació.

Morrissey manté els concerts de Saragossa i Sevilla després de cancel·lar el de València

La promotora confirma que seguixen en peus les dates del 14 de març a Saragossa i del 16 a Sevilla, després de suspendre el concert previst a València. L'artista ha atribuït la cancel·lació a la falta de descans pel soroll a la ciutat, en plena avantsala de les Falles.

Desenes d’entitats convoquen per al dissabte concentracions contra la guerra de l’Iran a València, Alacant, Alcoi i Crevillent

Desenes d'organitzacions socials, sindicats i entitats veïnals han convocat este dissabte concentracions per a rebutjar els atacs a l'Iran. Les protestes seran al migdia a València, Alacant, Alcoi i Crevillent.

L’alcalde d’Almussafes emprén accions legals contra Diana Morant per injúries i calúmnies

Toni González ha iniciat accions judicials contra Diana Morant per presumptes injúries i calúmnies. Ha demanat un acte de conciliació i una indemnització de 50.000 euros.

La fiscalia ha demanat 14 anys de presó per a un acusat de violar dos vegades a una dona a Alcoi

La fiscalia ha sol·licitat 14 anys de presó per a un home jutjat en l'Audiència d'Alacant per dos violacions presumptament ocorregudes a Alcoi. La denunciant s'ha reafirmat, l'acusat ha negat qualsevol contacte sexual i el juí ha quedat vist per a sentència

Organitzacions propalestines alerten d’escales a Espanya de dos vaixells sospitosos de portar munició a Israel

Rescop i la Campanya per la fi del comerç d'armes amb Israel han avisat que dos vaixells de MSC faran escala a València i Barcelona i demanen inspeccions. També reclamen confiscar qualsevol material militar que es detecte per a complir amb l'obligació jurídica citada.

La CHJ actualitza els mapes de zones inundables per a reforçar la prevenció

La Confederació Hidrogràfica del Xúquer revisa i actualitza la cartografia de perillositat i risc d'inundació després de la DANA de 2024, amb focus en el Magre i el barranc de Poio. La revisió afig noves ARPSI i subtrams i s'integrarà en el PGRI 2028-2032.

Paiporta, eix de la transformació de 138 hectàrees del corredor verd metropolità

Paiporta ha acollit una trobada per a avançar en la intervenció de 138 hectàrees dins del corredor verd metropolità. El pla combina gestió de l'aigua, recuperació agrícola, ciclovías i nous parcs per a més de 100.000 veïns.