La potència i el ritme de la mascletà deslliguen una catarsi i llàgrimes en la plaça de l’Ajuntament

La setzena mascletà de les Falles 2026 ha portat a l’abarrotada plaça de l’Ajuntament a un punt d’emoció col·lectiva poc habitual. El ritme sostingut, la duració i una potència mesurada al mil·límetre han encadenat fases creixents fins a desembocar en un final que ha arrancat llàgrimes i ovacions, en un ambient plenament primaveral.

La sessió, firmada per Pirotècnia Mediterrani, amb base en Vilamarxant i una dècada de presència en estes festes, ha cremat 230 quilos de material en set minuts i mig. Convidats al balcó municipal han descrit l’espectacle amb qualificatius rotunds com a ‘salvatjada’, ‘animalada’, ‘barbaritat’, ‘brutal’ o ‘una bogeria’, reflex d’un impacte sonor i rítmic que ha deixat a molts ‘atordits’.

Potència sostinguda i doble inici

Després d’una prolongada ovació en la coneguda com a ‘catedral de la pólvora’, el gerent de la companyia, Toni García, ha explicat que han estat ‘en el límit però amb control: la gent quan ve ja sap que veurà una mascletà potent’. Amb eixa premissa, el guió ha buscat créixer sense perdre neteja ni compàs, per a mantindre la tensió del públic des de l’arrancada.

‘I així ha sigut, ha tingut potència des del principi, un inici amb ritme i diferents sons però la gent espera el que jo també espere, el terratrémol, i ha eixit molt bé, molt bonic, molt rotund i la gent anava plorant de veritat’, ha ressaltat. La resposta emocional ha arribat com a conseqüència directa del clímax final i del treball de dinàmica sonora previ que ha anat sumant capes.

García ha reconegut que eixe era l’objectiu: ‘Despertar el sentiment en el públic i que es vagen satisfets’, i ha apuntat que ‘ha sigut una catarsi col·lectiva’. L’ovació al balcó i els comentaris entusiastes han reforçat eixa impressió de descàrrega compartida després del desenllaç.

El tret ha tingut dos inicis, un digitalitzat i un altre seqüenciat. ‘Ha eixit bé, eren diferents per a mesclar diferents sons, una espècie de so amb ressò’, ha explicat el responsable. La combinació ha oferit contrastos i ha preparat la transició cap a les fases de major empenyiment, en les quals la cadència s’ha accelerat sense perdre control.

‘Portem deu anys venint ací i jo crec que el terratrémol m’ha superat fins a mi, ha sigut un dels més forts que he disparat però estava tot controlat. El més difícil és dirigir el final perquè ja pràcticament el cap i les oïdes no aguanten i has d’anar un poc a cegues. Tanque els ulls i ja està’, ha assegurat. Eixe esforç de direcció en la rematada ha sigut clau per a arredonir un final contundent.

Al carrer, el reconeixement s’ha traduït en apel·latius que han anat de ‘mestre’ a ‘el puto amo’, i fins i tot en bromes pujades de to que, segons el mateix García, responien a la impossibilitat de molts d’expressar-se d’una altra manera. Entre els experts que seguixen cada jornada s’ha destacat que l»arravatament aeri final ha sigut hermètic, una cosa difícil d’aconseguir en pirotècnia’, una apreciació que subratlla la neteja del tancament i el seu efecte compacte.

Reaccions i balanç sanitari

El balcó de l’Ajuntament ha reunit representants institucionals i de l’àmbit festiu, amb presència del vicepresident tercer del Consell i dels responsables de Sanitat i Emergències, a més de la presidenta de la FVMP, l’alcaldessa de Burgos i el fiscal superior de la Comunitat Valenciana, entre altres. La participació de les màximes representants de festes germanes —com la reina infantil de Castelló, la bellea del Foc i la bellea del Foc infantil, al costat de les reines de Burgos— ha reforçat el caràcter coral de la jornada.

En el pla assistencial, Creu Roja ha informat de 57 atencions durant el tret, 22 per lipotímies, i de cinc persones evacuades a centres hospitalaris per diferents causes. El dispositiu sanitari ha respost al flux continu de públic i a l’exigent desenrotllament de l’espectacle, sense que això restara intensitat a una mascletà que ha mantingut el pols fins a l’últim compàs.

Últimes notícies

Arriba al Port de València la primera plataforma solar marina d’Espanya en fase de proves

El Port de València ha rebut la primera plataforma solar marina d’Espanya, anomenada Paiporta, que inicia ara la seua fase de proves i formarà part d’un projecte de fins a 1 MW de potència.

Arriba a València la primera plataforma solar marina d’Espanya en fase de proves

El Port de València ha rebut la plataforma solar marina Paiporta, primera d’Espanya, que inicia ara les proves i formarà part d’un projecte d’1 MW de potència. La iniciativa de BlueNewables, amb suport de Naturgy i finançament de l’IDAE, reforça l’estratègia de Valenciaport cap a la descarbonització.

Avamet assegura que el perill extrem de la DANA del 29 d’octubre era previsible

El president d’Avamet, Adrià Revert, ha explicat al jutjat de Catarroja que la DANA del 29 d’octubre de 2024 no era imprevisible, tot i que la quantitat exacta de pluja sí que ho era. Revert sosté que els models ja apuntaven a un episodi de perill extrem semblant a la pantanada de Tous i a la riuada de València.

El president d’Avamet defensa que el perill extrem de la DANA sí que es podia preveure

Adrià Revert, president d’Avamet, ha explicat al jutjat de Catarroja que la DANA del 29 d’octubre de 2024 no era imprevisible i que els mapes ja apuntaven a un episodi de perill extrem a la costa valenciana.

Avamet adverteix que el perill extrem en la DANA del 29 d’octubre era previsible

El president d’Avamet, Adrià Revert, ha declarat al jutjat de Catarroja que, tot i que la quantitat exacta de pluja era impossible de calcular, el perill extrem a la costa valenciana el 29 d’octubre de 2024 sí que es podia vore als mapes.

Més de 7.500 passatgers utilitzen ja l’OPE al port d’Alacant, per damunt de 2025

L’Operació Pas de l’Estret al port d’Alacant ha superat ja les 7.500 persones embarcades i els 3.000 vehicles rumb a Algèria i Orà, amb més freqüència de vaixells i un nou sistema automatitzat d’entrada i eixida.

Comiat emocionant de Roberto Bautista, heroi de la Davis 2019, després d’una carrera brillant

El castellonenc Roberto Bautista ha jugat a Huelva el seu últim torneig professional, tancant més de dues dècades d’èxits, amb la Copa Davis de 2019 com a moment més icònic.

Comiat emocionant de Roberto Bautista, heroi de la Davis 2019, després d’una carrera brillant

El castellonenc Roberto Bautista ha disputat a la Copa del Rei de Huelva el seu últim torneig professional, tancant més de vint anys de carrera amb 12 títols ATP i el record inesborrable de la Copa Davis de 2019.