El Govern inicia el procés per a retirar l’Interés Turístic Nacional a la Setmana Santa de Sagunt per discriminar les dones

El Govern iniciarà els tràmits administratius per a revocar la declaració de la Setmana Santa de Sagunt (València) com a Festa d’Interés Turístic Nacional, després que la Confraria de la Puríssima Sang haja tornat a rebutjar que les dones puguen processionar en les celebracions religioses del municipi.

Segons explica l’Executiu en un comunicat conjunt dels ministeris d’Igualtat i d’Indústria i Turisme, s’ha decidit incoar un expedient per a revisar i, si és el cas, retirar el reconeixement concedit en 2004 a esta Setmana Santa. La declaració com a Festa d’Interés Turístic Nacional depén de la Secretaria d’Estat de Turisme i exigix, entre altres requisits, una participació ciutadana àmplia i no discriminatòria, un aspecte que ara es qüestiona per l’exclusió de les dones.

Votació interna i rebuig a la participació de dones

La Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt, entitat que organitza la Setmana Santa del municipi, va sotmetre a votació interna la possibilitat que les dones pogueren processionar. En eixa consulta, en la qual va participar una part dels 1.700 confrares, 267 es van pronunciar expressament en contra de la inclusió de dones en les manifestacions religioses, la qual cosa ratifica la negativa de la confraria a obrir-los la porta a participar en igualtat de condicions.

El Govern assenyala que estudiarà com les limitacions arreplegades en els estatuts de la confraria poden afectar el requisit de participació ciutadana previst per la normativa que regula la declaració de Festa d’Interés Turístic Nacional. Eixes normes exigixen que les celebracions siguen accessibles i representatives del conjunt de la població, per la qual cosa l’Executiu considera rellevant analitzar si l’exclusió de la mitat de la ciutadania, les dones, vulnera de manera directa eixe principi.

En el comunicat es recorda que l’orde ministerial que regula estos reconeixements preveu la retirada del títol quan la festa deixe de complir algun dels requisits exigits. La negativa reiterada a permetre que les dones processionen, sumada a les queixes formals rebudes, es presenta així com un possible incompliment de la normativa i obri la porta al fet que la Setmana Santa de Sagunt perda el distintiu turístic que ostenta des de fa dos dècades.

Compromís del Govern amb la igualtat

L’Executiu central subratlla que està compromés amb la defensa de la igualtat entre hòmens i dones per damunt de qualsevol altra consideració, i recalca que actuarà sempre contra qualsevol discriminació per raó de sexe. En eixa línia, indica que valorarà actuar contra qualsevol pràctica que supose limitar els drets de les dones i treballarà per a garantir la igualtat efectiva en l’accés i la participació en entitats obertes al públic, tal com establix la legislació vigent.

En este context, l’Institut de les Dones ha rebut diverses queixes per discriminació dirigides contra la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt. En eixes denúncies s’exposa una possible conducta discriminatòria en rebutjar sistemàticament les sol·licituds d’ingrés de dones en la confraria. Este organisme, adscrit al Ministeri d’Igualtat, té entre les seues funcions canalitzar les queixes en casos concrets de discriminació de fet o de dret per raó de sexe i prestar assistència independent a les persones afectades, per la qual cosa ha donat trasllat de les reclamacions tant a l’Ajuntament de Sagunt com a la pròpia confraria.

El Govern recorda així mateix que, encara que les associacions compten amb llibertat organitzativa i poden definir les seues normes internes, eixe dret no pot emparar disposicions contràries a l’ordenament jurídic. Per això, insistix que els estatuts de qualsevol entitat han de respectar el principi d’igualtat i no discriminació, especialment quan gestionen activitats de rellevància social i obertes al conjunt de la ciutadania.

L’Institut de les Dones sosté que impedir la participació de les dones en la Setmana Santa de Sagunt no respon a una tradició, sinó que constituïx una forma de discriminació prohibida per la llei i contrària als drets fonamentals. Per este motiu, ha sol·licitat l’anàlisi i la revisió dels criteris d’accés a la confraria i ha demanat que s’adopten les mesures pertinents en l’àmbit de les seues competències per a garantir l’accés en condicions d’igualtat a dones i hòmens.

A més, l’organisme advertix que, si no es corregix esta situació, remetrà la negativa de la confraria a altres organismes competents, seguint la mateixa línia d’actuació que ja ha aplicat en altres casos. En ocasions anteriors, l’Institut de les Dones s’ha dirigit a altres confraries i germanors, així com als seus respectius ajuntaments, quan ha detectat possibles situacions de discriminació cap a les dones en l’accés o en la participació en entitats de caràcter religiós o festiu.

Últimes notícies

Els avals de l’IVF per a comprar vivenda en la Comunitat es doblen fins als 60 milions

L’IVF ha ampliat fins als 60 milions d’euros el programa de garanties per a la compra de la primera vivenda en la Comunitat Valenciana després d’esgotar en sis mesos els 30 milions inicials.

Metrovalencia guanya més de huit milions de viatges en juny i consolida la recuperació

Metrovalencia ha registrat en juny 8.152.077 desplaçaments, un 8,12 % més que en 2025, quan part de la xarxa estava tallada per la DANA. En conjunt, FGV ha sumat més de 10 milions de viatges entre Metrovalencia i TRAM d’Alacant.

Els avals de l’IVF per a comprar vivenda es doblen fins als 60 milions a la Comunitat Valenciana

L’Institut Valencià de Finances ha duplicat fins als 60 milions la dotació del Programa de Garanties per a la compra de vivenda, després d’esgotar en sis mesos els 30 milions inicials. La mesura permetrà continuar atenent sobretot joves que busquen finançament quasi total per a la seua primera vivenda.

Els avals de l’IVF per a comprar vivenda es doblen fins als 60 milions a la Comunitat

L’IVF ha duplicat fins als 60 milions d’euros la dotació del Programa de Garanties per a la compra de vivenda, després d’esgotar en sis mesos els primers 30 milions i aprovar més de 1.400 avals en 2026.

El PSPV portarà al Suprem els nous missatges entre Mazón i Catalá per reforçar la querella

El PSPV-PSOE ha anunciat que sumarà als escrits presentats davant el Tribunal Suprem els nous missatges entre Carlos Mazón i María José Catalá per reforçar la querella per fals testimoni. Els socialistes consideren que les converses desmunten la versió que Mazón va donar al Congrés sobre quan va saber que hi havia víctimes mortals.

Guido Rodríguez vol acomiadar Mestalla ‘com es mereix’ en la seua última temporada

Guido Rodríguez ha remarcat que el vestidor i l’afició han d’estar ‘més units que mai’ per a acomiadar Mestalla com es mereix abans del trasllat al Nou Mestalla, i ha explicat per què ha decidit continuar al València fins a 2028.

Onze detinguts a Torrevieja per dos laboratoris clandestins de ‘tusi’ destinats a l’oci nocturn

La Guàrdia Civil ha desarticulat a Torrevieja una organització que elaborava i venia ‘tusi’, amb dos laboratoris clandestins i onze persones detingudes, principalment vinculades a l’oci nocturn del municipi.

La Fe supera en mig any totes les donacions renals de viu de 2024 i s’acosta al rècord

L’Hospital La Fe ha realitzat deu trasplantaments renals de donant viu en el primer semestre de 2026, més que en tot 2024 i prop del rècord de 2025, gràcies a l’optimització del procés quirúrgic i de seguiment.