Quinze anys d’Amazon a Espanya: 25.000 milions invertits i més de 30.000 treballadors

Amazon complix este dimarts quinze anys d’activitat a Espanya, un període en què la multinacional ha invertit 25.000 milions d’euros i ha creat una plantilla que ja supera les 30.000 persones, des d’un primer encàrrec tan simbòlic com un exemplar del Codi Penal.

La directora general d’Amazon per a Espanya i Portugal, Ruth Díaz, ha subratllat l’arrelament de la companyia en estes dècades. Segons ha afirmat, ‘estem molt orgullosos de com Amazon ha crescut junt a Espanya amb les més de 17.000 pimes que venen en la nostra tenda, les 28.000 persones que formen el nostre equip i junt als milions de clients que confien en nosaltres’.

En estos quinze anys, Amazon ha experimentat un creixement massiu al mercat espanyol. Este impuls l’ha consolidada com a líder clar del comerç electrònic i com un actor clau en logística i servicis en el núvol.

Competència amb altres plataformes

El director del Màster de Marketing Digital de la Universidad Europea de Valencia, Chema Lamirán, ha analitzat la posició actual de la firma. Segons ha explicat a EFE, ‘estem en un mercat canviant i això evoluciona ràpidament, però sí que és veritat que el posicionament que té Amazon quant a inmediatea, logística i confiança amb les devolucions li dona un valor afegit o un marge gran de distància davant de plataformes com Temu i Shein’.

La companyia fundada per Jeff Bezos disposa hui d’al voltant de 40 instal·lacions logístiques a Espanya. A més, compta amb més de 20.000 punts de recollida repartits pel territori, que faciliten l’entrega de compres en línia.

L’any passat Amazon ha registrat al país el volum més alt d’entregues ràpides de la seua història. S’hi han completat més de 190 milions d’enviaments ‘prime’ el mateix dia o l’endemà.

Impuls a pimes i comerç local

Amazon ha destacat també el seu impacte en les xicotetes i mitjanes empreses que venen a través de la plataforma. Segons les seues dades, tres de cada quatre pimes que exporten en Amazon superen conjuntament els 1.200 milions d’euros anuals en vendes internacionals.

Lamirán ha remarcat l’avantatge que suposa la plataforma per als negocis locals que volien entrar en internet. A parer seu, els permet fer-ho ‘mentres estalvien en costos d’accés o d’instal·lació’, gràcies a la infraestructura ja creada per Amazon.

No obstant això, l’expert també ha advertit d’efectes negatius sobre el comerç de proximitat. Ha assenyalat que la irrupció del gegant del comerç electrònic ‘ha afectat seriosament moltes botigues tradicionals’ que no poden competir en preus ni en rapidesa.

Al negoci de venda de tercers s’hi sumen els productes propis d’Amazon. Destaquen especialment la gamma ‘basics’, l’altaveu intel·ligent Alexa i el llibre electrònic Kindle, que han ajudat a reforçar la marca en diferents segments de consum.

Gir cap a la infraestructura de dades

L’evolució d’Amazon ha anat en paral·lel a la transformació tecnològica global dels últims quinze anys. Va nàixer com una botiga en línia de llibres i s’ha convertit en una de les grans empreses tecnològiques mundials.

Seguint esta estratègia, la companyia ha anunciat enguany un nou pla inversor de gran volum a Espanya. El projecte preveu destinar 33.700 milions d’euros a ampliar i reforçar la seua infraestructura de centres de dades, amb l’objectiu d’oferir capacitats avançades d’intel·ligència artificial i computació en el núvol a organitzacions de tota Europa.

Esta inversió per a la pròxima dècada se centrarà sobretot a ampliar els centres de dades a Aragó. Es complementarà amb noves obertures logístiques, entre les quals destaquen un centre logístic a Saragossa i una estació logística a Paterna, a la província de València, previstes per als pròxims mesos.

Segons les estimacions disponibles, la inversió total prevista en la regió d’Amazon Web Services (AWS) Europa (Espanya), ubicada a Aragó, contribuirà amb 31.700 milions d’euros al PIB espanyol fins a 2035. A més, donarà suport a l’equivalent de 29.900 llocs de treball a temps complet de mitjana anual en empreses locals, incloent-hi ocupació directa, indirecta i induïda.

De cara al futur de la companyia, Lamirán ha posat l’accent en la importància de diversificar. Ha destacat que el negoci ja no s’orienta només a la venda de productes tangibles, sinó també a la infraestructura digital i als centres de dades, que veu com una peça clau del seu creixement.

Últimes notícies

La jutgessa de la DANA amplia sis mesos la investigació penal a Catarroja

La jutgessa de Catarroja ha acordat allargar sis mesos la investigació penal sobre la gestió de la DANA, amb el suport de la Fiscalia, per acabar declaracions i informes pendents. També ha rebutjat incloure com a víctima mortal una dona de 93 anys, en no vore’s relació directa entre la riada i la seua mort.

El PP assegura que Pérez Llorca no necessita ‘xapeta’ per a demostrar la seua faena

El síndic del PP, Nando Pastor, ha defensat que Juanfran Pérez Llorca no necessita ser proclamat formalment candidat per a revalidar la Presidència i ha carregat contra Diana Morant i Joan Baldoví.

Autònoms i empreses de Ceuta començaran a cobrar les ajudes a l’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i es començaran a abonar a principis d’octubre. El ministre d’Hisenda, Arcadi España, també ha defensat el dret de vot dels espanyols afectats per la coneguda com a Llei de Néts.

Autònoms i empreses de Ceuta cobraran les ajudes a partir d’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i Hisenda preveu començar els pagaments a principis d’octubre. Els autònoms rebran 5.000 euros i les empreses, entre 10.000 i 150.000 euros.

Els arrossers valencians avisen que la seua faena ja no és rendible per l’alça dels costos

El sector arrosser valencià denuncia que el preu en origen és un 35 % inferior als costos de producció i alerta que molts llauradors es plantegen deixar de sembrar si no s’aturen les importacions massives i no es revisen les clàusules de salvaguarda europees.

El cap de bombers forestals de Buñol qüestiona que els apartaren de mesurar el barranc del Poyo en plena DANA

El responsable de la unitat de bombers forestals de Buñol ha declarat que li va estranyar que els ordenaren deixar de controlar el cabal del barranc del Poyo hores abans de la tragèdia de la DANA, mentre un altre bomber d'Alzira ha relatat que va començar rescats per iniciativa pròpia.

Retiren quilòmetres de peixos morts al Magre després d’un possible abocament tòxic

La CHJ ha iniciat la retirada de milers de peixos morts al riu Magre, en un tram d’uns deu quilòmetres entre Montroy i Llombai-Alfarp, després d’un possible abocament relacionat amb l’incendi d’una nau industrial a Montserrat.

El PSPV demana a Antifrau una investigació equanime sobre l’ajuda a UGT

El PSPV veu bé que l’Agència Antifrau investigue la subvenció de 80.000 euros al congrés confederal d’UGT de 2021 a València, però reclama equanimitat i que el president Pérez Llorca col·labore igual en els assumptes que afecten la seua parella.