Diana Morant, ministra de Ciència, Innovació i Universitats i secretària general dels socialistes valencians, considera intolerable el rebuig a la participació de dones en la Confraria de Sagunt i assegura que, des de la seua posició política, intentarà que tradicions com la Setmana Santa integren plenament a les dones.
La responsable del departament de Ciència subratlla que, quan s’exclou a les dones d’una confraria, no es tracta només d’una qüestió interna d’una germanor, sinó d’un missatge social que manté barreres i desigualtats. Segons remarca, la Setmana Santa és una expressió cívica i religiosa molt arrelada i, precisament per la seua rellevància pública, ha de reflectir la igualtat entre hòmens i dones en tots els seus àmbits.
Morant insistix que no s’està parlant únicament de tradició, sinó d’un país que en els últims segles ha avançat de manera profunda, especialment gràcies a la democràcia i a la incorporació de les dones en els llocs de decisió i en tots els espais de la societat. Recorda que eixos avanços han permés que hui les dones participen en la vida política, econòmica i social de manera molt més àmplia que en el passat, i considera que este progrés no pot quedar al marge de celebracions tan significatives com la Setmana Santa.
Per a la ministra, mantindre a les dones fora d’una confraria suposa ignorar este recorregut de canvi i acceptar que continuen vetos i prohibicions que ja no encaixen amb una societat que es definix com a igualitària. Al seu juí, permetre la seua participació és coherent amb el camí recorregut cap a la igualtat i amb el paper que les dones exercixen en altres espais de responsabilitat.
Un veto que Morant considera inacceptable
Morant afirma que l’ocorregut a Sagunt és intolerable perquè no deixar entrar a les dones significa perpetuar eixos vetos i prohibicions en l’accés femení a expressions cíviques com la Setmana Santa. Assegura que, des de l’àmbit institucional i polític, continuarà intentant que estes celebracions incorporen de manera natural la presència de les dones, de manera que la seua participació deje de ser una excepció i passe a ser un element normal i reconegut dins d’estes tradicions. Amb això, defén que es reforça no sols la igualtat, sinó també la pròpia vigència social de les festes i confraries en una societat que ha canviat i que aspira a representar a tota la ciutadania.



