Els grups de l’oposició en Les Corts han reaccionat amb satisfacció a la decisió de la jutgessa que investiga la gestió de la dana de citar com a testimoni al expresident de la Generalitat Carlos Mazón. PSPV i Compromís subratllen que el dirigent popular està obligat a dir la veritat davant el jutjat i anuncien que vigilaran de prop la seua declaració, mentres PP i Vox reclamen respecte a les decisions judicials i eviten entrar en valoracions de fons.
Des de la bancada popular, el síndic Nando Pastor ha restat rellevància processal a la citació de Mazón en afirmar que la seua situació en la causa no canvia pel fet d’acudir com a testimoni. Ha recalcat que el PP no jutjarà políticament als jutges ni les seues resolucions i ha situat eixa actitud en els partits de l’esquerra, als quals acusa d’aprofitar cada pas judicial per a arremetre contra els magistrats quan les decisions no s’ajusten als seus interessos.
Pastor ha retret a PSPV i Compromís que isquen, en les seues paraules, en tromba a desacreditar o a criticar amb duresa als jutges quan les resolucions no els agraden. Enfront d’eixa manera d’actuar, ha defés que el PP manté una posició de respecte institucional a la justícia i ha reivindicat que Mazón ha sigut, segons sosté, l’únic responsable polític que ha reconegut errors en la gestió de la dana, ha demanat disculpes públicament i va arribar a presentar la seua dimissió.
El síndic del PSPV, José Muñoz, ha posat el focus en la declaració judicial de Mazón i en la documentació que haurà d’aportar. Ha insistit que el expresident té l’obligació de dir veritat i ha criticat que, al seu juí, no ho ha fet des que es van produir els episodis de la dana. El dirigent socialista ha advertit que el seu partit estarà molt atent per a comprovar si incorre en contradiccions o faltes a la veritat durant la testifical.
Muñoz ha anat més enllà en reclamar no sols el registre de crides de Mazón del dia de la dana, sinó també el contingut dels missatges de missatgeria instantània d’eixa jornada, en considerar que poden aclarir quines decisions va prendre, amb qui va parlar i quina informació manejava en temps real. A més, ha instat l’actual president i líder del PPCV, Juanfran Pérez Llorca, a exigir a Mazón l’acta de diputat, en considerar que la situació del expresident és ja insostenible en termes polítics.
Responsabilitats politicas i judicials
Segons Muñoz, Mazón intentarà aferrar-se a l’escó i al seu càrrec intern en el partit tot el possible, per la qual cosa situa en el PP la responsabilitat d’actuar. Encara que diu no esperar canvis en l’actitud del expresident, sí que confia que el Partit Popular mostre, en les seues paraules, un mínim de dignitat política davant la gravetat del cas i la pressió creixent sobre la figura de Mazón.
En la mateixa línia crítica, el síndic de Compromís, Joan Baldoví, ha qualificat la decisió de la jutgessa com una notícia que alegra a la immensa majoria de valencians. Considera positiu que el president que, segons afirma, no va estar on devia, no va prendre les decisions adequades i ha mentit de manera reiterada, haja de comparéixer finalment en el jutjat de Catarroja per a explicar la seua actuació i dir la veritat sobre l’ocorregut durant la dana.
Baldoví també ha valorat que Mazón haja d’aportar el llistat de crides del 29 d’octubre de 2024 i els seus missatges de missatgeria, en entendre que eixa informació pot resultar profundament aclaridora sobre el seu grau d’implicació i la gestió real de l’emergència. No obstant això, diferència entre la possible responsabilitat judicial, que dependrà de la investigació, i la responsabilitat política, i sosté que Mazón no hauria de continuar ocupant un escó en Les Corts donada la gravetat dels dubtes que planen sobre la seua actuació.
El portaveu de Compromís s’ha mostrat profundament escèptic sobre la futura col·laboració de Mazón amb la justícia, a la vista de les diferents versions que ha oferit fins ara sobre el que va fer el dia de la dana. Així i tot, confia que la citació permeta aclarir d’una vegada per sempre on va estar, a quina hora va abandonar els llocs en els quals es trobava, amb qui va parlar i si disposava d’informació suficient sobre el que estava ocorrent mentres es desenrotllava l’episodi de pluges torrencials.
Per part seua, el síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, ha optat per una posició de prudència. Ha defés que es deixe treballar a la justícia sense pressions externes, encara que ha considerat curiós que la instructora passe d’una proposta d’imputació a una citació en qualitat de testimoni. En la seua opinió, serà la jutgessa qui determine quin tipus d’informació testifical necessita per a completar la instrucció i quin paper ha de tindre Mazón en la causa.
Plans ha recordat que, com qualsevol testimoni, Mazón serà advertit abans de declarar de la seua obligació de dir la veritat davant el jutjat. Ha assenyalat que el que faça o diga en seu judicial competix exclusivament a ell, encara que ha afegit que sempre s’espera que un testimoni complisca amb el seu deure legal de dir la veritat. Amb eixa idea, Vox intenta marcar distància del xoc polític entre blocs i centrar el seu discurs en el respecte al procediment judicial en marxa.



