Cau a València una xarxa de robatoris de coure a empreses del transport ferroviari

La Policia Nacional i la Guàrdia Civil han desmantellat en la localitat valenciana d’Alfarb una organització delictiva especialitzada en el robatori de cablejat de coure a empreses essencials del sector del transport ferroviari. En l’operació han sigut detinguts sis hòmens, dels quals cinc han ingressat a la presó provisional per la seua presumpta implicació en diversos delictes greus.

Els investigadors atribuïxen a estos cinc arrestats delictes de pertinença a organització criminal, robatori amb violència i intimidació amb arma de foc i robatori de vehicle. El sext detingut és considerat el perista del grup, la persona encarregada de comprar el material sostret i donar-li eixida en el mercat negre, que va ser sorprés quan acudia amb 10.000 euros com a primer pagament per la mercaderia robada.

En el marc de l’operació conjunta, els agents van recuperar tretze bobines de cable de coure de grans dimensions i unes tres mil péndolas de coure. Tot este material, juntament amb un camió que també havia sigut robat, està valorat en uns 230.000 euros, dels quals 200.000 correspondrien al coure i les ferramentes sostretes i al voltant de 30.000 al vehicle utilitzat per a transportar el botí.

Onada de robatoris en la xarxa ferroviària de València

Les perquisicions es van iniciar després de detectar-se diversos robatoris de cable de coure a la província de València durant el mes de març. Els fets s’emmarquen en una sèrie de 25 incidències registrades entre setembre de 2025 i març de 2026 en la Xarxa Convencional en explotació de la província, un tram de la infraestructura ferroviària especialment sensible perquè suporta el trànsit diari de trens de passatgers i mercaderies.

En estos 25 episodis els autors van arribar a sostraure una mica més de 4.000 metres de cable, principalment pertanyent als sistemes de senyalització ferroviària. Este tipus d’instal·lacions resulta clau per a garantir la seguretat de la circulació de trens, de manera que la desaparició del cablejat obliga a interrompre o limitar el servici mentres es repara l’avaria i es restablixen les comunicacions.

Com a conseqüència directa d’estos robatoris, es van cancel·lar 76 trens i altres 619 van patir retards, afectant servicis de Rodalia, Mitjana distància, Llarga Distància i Mercaderies. Darrere d’estes xifres hi ha milers d’usuaris que van veure alterats els seus desplaçaments quotidians, així com empreses de logística perjudicades per la demora en el transport de mercaderies.

Els constants assalts van provocar, a més, importants pèrdues econòmiques a l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries. Només en danys materials s’estima que la valoració econòmica supera els 150.000 euros, al que se suma el cost de reposició del material sostret i les incidències generades en l’explotació diària de la xarxa.

Un dels colps més determinants per a l’avanç de la investigació va ser el robatori comés en una empresa dedicada a les obres d’instal·lació per a ADIF. En este assalt, diversos individus van accedir a les instal·lacions i, després d’intimidar amb una pistola al vigilant de seguretat i immobilitzar-lo, van carregar en un camió cobre i ferramentes valorades en uns 200.000 euros. El camió utilitzat en el robatori havia sigut sostret dos dies abans, la qual cosa demostra, segons els investigadors, un cert grau de planificació en l’activitat delictiva.

La Policia Judicial de la Guàrdia Civil de Xàtiva va aconseguir identificar un dels vehicles emprats tant en la sostracció del camió com en el posterior robatori del coure. Este avanç va permetre delimitar el radi d’actuació de la banda i relacionar diferents fets entre si, la qual cosa va reforçar la tesi de què es tractava d’un grup organitzat i no d’accions aïllades.

De manera paral·lela, la Brigada Provincial de Policia Judicial de la Policia Nacional va detectar, a través de diverses perquisicions, que en una parcel·la rústica, a l’interior d’una nau industrial, es trobava el camió utilitzat per a cometre el colp. A partir d’esta troballa, els dos cossos van coordinar una operació conjunta per a vigilar el lloc i detindre als implicats quan acudiren a manipular o vendre el material.

El dispositiu policial es va desplegar el passat 18 de març en una nau industrial d’Alfarb. Durant la vigilància, els agents van localitzar a l’interior el camió vinculat als robatoris, la qual cosa va permetre confirmar que la nau s’utilitzava com a punt d’apilament del material sostret. La intervenció va culminar amb la detenció dels sis individus quan es trobaven vinculats a la gestió del coure robat.

Amb esta actuació, la Policia Nacional i la Guàrdia Civil donen per desarticulada l’organització especialitzada en robatoris de coure en empreses del transport ferroviari a la província de València. El cas seguix el seu curs judicial mentres s’analitzen tots els fets atribuïts al grup i es determina la seua possible relació amb altres incidències similars registrades en la xarxa ferroviària.

Últimes notícies

Pérez Llorca acata que la jutgessa ves-te a Mazón en la causa per la DANA i evita valoracions

Pérez Llorca insistix que no valora decisions judicials després del veto a la personació de Carlos Mazón en la causa per la DANA de 2024 i reclama celeritat per a esclarir els fets.

Bernabé demana a Mazón que compte tota la veritat sobre la DANA davant la justícia

Pilar Bernabé critica la personació de Carlos Mazón en la causa per la DANA, li reclama que diga tota la veritat i denúncia la gestió del PP i l'ús de l'aforament.

La supervivent espanyola del naufragi a Indonèsia denuncia en el juí la falta d’auxili a la seua família

L'única supervivent espanyola adulta del naufragi al Parc Nacional de Komodo declara en el juí que la tripulació no va activar protocols de seguretat ni va ajudar al seu marit i fills, morts en l'enfonsament.

Mazón estudiarà el rebuig de la jutgessa a la seua personació en la causa de la DANA

Carlos Mazón anuncia que analitzarà la decisió de la jutgessa que ha rebutjat la seua personació en la causa sobre la gestió de la DANA a Catarroja i actuarà en conseqüència.

La jutgessa de Catarroja nega a Mazón personar-se en la causa penal per la DANA

La magistrada de Catarroja manté a Carlos Mazón com a testimoni en la causa per la gestió de la DANA i rebutja el seu intent de personar-se, al no existir eixa figura en el procés penal espanyol.

La jutgessa de Catarroja impedix a Mazón personar-se en la causa penal per la dana

La jutgessa de Catarroja denega la sol·licitud de Carlos Mazón per a personar-se en la causa penal sobre la gestió de la dana i manté la seua condició de testimoni.

Un alt càrrec assenyala que Presidència va demanar la crida de Aemet filtrada de forma manipulada

El subdirector d'Emergències de la Generalitat declara davant el jutge que Presidència va sol·licitar la còpia de la crida entre Aemet i el 112 sobre la dana, la versió retallada de la qual es va filtrar després a la premsa, i detalla un procediment intern sense rastre documental formal.

L’oposició titlla de negoci el decret per a portar a València 220 obres de Sorolla

PSPV i Compromís critiquen la urgència del decret que permet a la Generalitat arrendar col·leccions culturals per a portar 220 obres de Sorolla, mentres PP i Vox ho defenen com una aposta per la cultura.