Anuncios

La cap de Protecció Civil afirma que va proposar l’És-Alert hora i mitja abans del seu enviament

La cap de la Unitat de Protecció Civil de la Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana va declarar davant la jutgessa que el dia de la dana va intentar que es valorara l’ús del sistema És-Alert hora i mitja abans que finalment s’enviara el missatge als mòbils de la província de València. Segons el seu testimoniatge, eixa proposta es va plantejar a les 18.29 hores, mentres que l’alerta real no es va llançar fins a les 20.11 hores.

Declaracion davant la jutgessa per la gestion de la dana

La responsable de Protecció Civil va comparéixer com a testimoni davant el jutjat de Catarroja, que investiga la gestió de la dana del 29 d’octubre de 2024, en la qual van morir 230 persones. Va explicar que aquell dia va estar connectada de manera telemàtica a la reunió del Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi), que havia començat a les 17 hores per a seguir l’evolució de l’episodi de pluges extremes.

Segons fonts coneixedores de la seua declaració, va relatar que a les 18.29 hores va cridar al subdirector general d’Emergències, Jorge Suarez, després que des de Madrid li preguntaren per què no s’estava utilitzant la ferramenta d’avís massiu És-Alert per a advertir a la població. No obstant això, eixa crida no va ser atesa.

Al no obtindre resposta, va indicar que va contactar llavors amb la cap de servici d’Emergències de la Generalitat, Inmaculada Piles. Li va traslladar que des de Madrid li havien recordat la possibilitat d’enviar un És-Alert, és a dir, un avís directe als telèfons mòbils de la ciutadania per a alertar del risc i de les mesures immediates d’autoprotecció.

Durant el seu testimoniatge va detallar també el desenrotllament de la reunió del Cecopi. Va assenyalar que la trobada es va interrompre sobre les 18.10 hores, coincidint amb el moment que el carrer on residix, en el municipi de LAlcudia, començava a inundar-se, la qual cosa evidenciava l’agreujament ràpid de la situació meteorològica. Eixa pausa va deixar un interval en el qual les decisions de coordinació van quedar temporalment detingudes mentres l’episodi empitjorava sobre el terreny.

Va afegir que el Cecopi es va reprendre al voltant de les 19.10 hores. En eixe moment va tornar a intentar parlar amb el subdirector d’Emergències. Encara que este va cancel·lar de nou la crida, va explicar després en la reunió que ja s’havia preparat un missatge dirigit a la població i es va llegir un text destinat específicament als municipis situats aigües avall de la presa de Forata, una de les zones amb major risc d’inundació.

Sobre el contingut del Es-Alert que es va enviar finalment a les 20.11 hores, i que demanava evitar desplaçaments a la província de València, la cap de Protecció Civil va declarar que sempre va considerar que el primer missatge que havia d’haver-se remés havia d’insistir en la necessitat de pujar a plantes altes. Al seu juí, este tipus d’indicació concreta podia ajudar a reduir el perill immediat en zones inundables i en vivendes exposades a pujades sobtades del nivell de l’aigua.

També va indicar que el barranc de Poio, el desbordament del qual va causar la majoria de les morts, es va esmentar en la reunió sobre les 20.10 hores, quan la situació ja era crítica en diversos punts. A partir d’eixe moment es va anar prenent major consciència de l’impacte real de la riuada i de les conseqüències que estava tenint sobre les persones que es trobaven en les zones més afectades.

Segons la seua declaració, sobre les 20.30 hores es va activar la Unitat Militar d’Emergències (UME) per a tota la província de València. Esta unitat ja havia sigut sol·licitada prèviament, a les 15.30 hores, per al municipi d’Utiel, però no va ser fins més tard quan el seu desplegament es va ampliar al conjunt de la província davant la magnitud dels danys i l’elevat nombre d’incidències. Amb això, es va tractar de reforçar els dispositius de rescat i suport a la població en un escenari que s’havia tornat especialment greu en poques hores.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

El PP anuncia mocions en tots els seus ajuntaments contra la regularització d’immigrants

El PP anuncia que presentarà mocions als seus ajuntaments per a reclamar la paralització de la regularització d'immigrants aprovada pel Govern i denunciar el col·lapse de les oficines municipals.

Episodi de calor inusual a Espanya amb més de 30 graus al final d’abril

La setmana comença amb un episodi de calor inusual per a finals d'abril, amb temperatures entre 5 i 10 graus per damunt del normal i tempestes fortes en diverses zones del nord.

Catalá carrega contra la regularització d’immigrants i la qualifica de nyap contra els ajuntaments

L'alcaldessa de València, María José Catalá, critica amb duresa el procés de regularització de persones estrangeres, que considera un nyap del Govern i una barbaritat per als ajuntaments, col·lapsats per la falta de planificació i informació prèvia.

Cues, por i il·lusió a València davant l’inici de la regularització extraordinària de migrants

Milers de migrants inicien a València els tràmits presencials per a la regularització extraordinària entre llargues cues, dubtes sobre els requisits i el desig d'aconseguir estabilitat.

Calor i temps estable per a arrancar la setmana en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana arranca la penúltima setmana d'abril amb ambient estable i màximes superiors a 25 graus, encara que no es descarten tempestes vespertines a l'interior nord.

El staycation impulsa l’ocupació hotelera en la Comunitat Valenciana fins a fregar el 80% a l’abril

Els hotels de la Comunitat Valenciana tanquen la primera quinzena d'abril amb un 78,6% d'ocupació gràcies al staycation i a l'empenyiment del turisme britànic i internacional.

La cap de Protecció Civil assegura que va proposar l’És-Alert hora i mitja abans del seu enviament

La responsable de Protecció Civil en la Delegació del Govern sosté que va intentar activar l'És-Alert a les 18.29 hores durant la dana, mentres la defensa de la exconsellera Pradas insistix que el text es va plantejar a les 19 hores.

Un gen clau en càncer de mama marca si les cèl·lules metastatizan o queden en repòs

Investigadors han identificat el gen Prrx1 com a regulador del potencial metastásico en càncer de mama, distingint entre cèl·lules capaces de disseminar-se i cèl·lules que romanen en letargia.