La Conselleria d’Educació i els sindicats que formen la mesa negociadora han acordat tornar-se a reunir este dijous 11 de juny, a les 9 del matí, a València, per decidir si avalen un document definitiu amb millores en salaris, burocràcia i valencià, després d’una reunió este dilluns que s’ha allargat onze hores i que ara ha de ser votada pel professorat o per les direccions dels sindicats.
Al llarg de la sessió d’este dilluns, que ha començat cap a les 10:50 hores i s’ha allargat fins passades les deu de la nit, la negociació ha tingut diversos recesos i s’ha retransmés en directe pel canal de Youtube de la Generalitat, a petició d’Educació. En este temps s’han tractat, punt per punt, els blocs de simplificació burocràtica, ràtios, infraestructures, inclusió educativa, valencià, plantilles i, finalment, retribucions.
Segons s’ha acordat al final de la mesa sectorial, la consellera es compromet a enviar este dimarts al matí, abans del migdia, els documents actualitzats amb totes les incorporacions pactades perquè les organitzacions sindicals els sotmeten a votació interna. En alguns casos decidiran les bases del professorat i, en altres, els comités directius. Una vegada fets estos consultes, les parts es tornaran a asseure dijous a les 9 hores per confirmar si hi ha acord definitiu.
Les retribucions, punt més conflictiu
El bloc salarial ha tornat a ser el principal focus de desacord entre l’administració i una part dels sindicats. El secretari autonòmic d’Educació, Daniel McEvoy, ha defensat que es pot, en paraules seues, ‘salvar els diners i l’honor’ amb un document d’adhesió a l’acord ja firmat per ANPE i CSIF sobre l’augment salarial progressiu del professorat fins a arribar als 200 euros mensuals en 2028, i una addenda que aclarisca el punt de la vinculació a l’IPC.
Eixa addenda hauria de resoldre els dubtes que han tornat a aparéixer sobre si l’indexació a l’IPC afectarà només als últims 50 euros o a tot l’increment previst. La falta de concreció en este aspecte és un dels elements que frena la firma d’algunes organitzacions.
CSIF ha mantingut que l’acord està ‘claríssim’: una pujada de 75 euros el 1 de setembre d’este any, altres 75 euros el 1 de gener de 2027 i 50 euros més el 1 de gener de 2028, fins a completar 200 euros mensuals indexats a l’IPC, a més de sis dies de lliure disposició i mesures de desconnexió digital. ANPE ha justificat la seua firma perquè ha prioritzat terminis curts i una concreció clara dels 200 euros en 15 mesos, encara que ja ha avançat que en gener de 2028 reclamarà una nova revisió salarial.
En canvi, STEPV ha qüestionat que la Conselleria al·legue falta de fons per acostar-se més a les seues reivindicacions i ha qualificat de nul l’acord, reclamant que es reòbriga amb informació que consideren veraç. En la mateixa línia, CCOO ha demanat garanties clares sobre com es farà efectiu el compromís econòmic, mentres que UGT ha considerat que la negociació salarial naix ‘desfasada’ perquè, al seu juí, el professorat valencià es troba en desavantatge respecte d’altres comunitats autònomes.
Per a entendre millor la situació salarial del professorat i altres reivindicacions educatives es pot consultar la secció d’educació de València Diari, on es recullen altres conflictes i acords recents del sector [/societat/educacio].
Debat obert sobre la llei de llibertat educativa i el valencià
El bloc dedicat al valencià ha centrat bona part del debat polític i sindical. Les organitzacions majoritàries han repetit les seues crítiques al que consideren immobilisme de la Conselleria respecte de la proposta inicial i han posat el focus en la llei de llibertat educativa, en les garanties per a l’ensenyament del valencià en zones castellanoparlants i en el valor que tindran els nous títols de capacitació lingüística.
STEPV ha tornat a exigir la derogació d’esta llei o, com a mínim, que es modifique de manera profunda i que esta petició es trasllade a Les Corts. També ha reclamat la retirada del nou currículum de Batxillerat ‘perquè ningú no l’ha demanat i no aporta res’, i considera que contribuïx a ‘conflictivitzar’ l’ensenyament del valencià. A més, ha denunciat el que qualifica de ‘retallades’ en la promoció de la llengua des de 2023.
ANPE, per la seua banda, ha incidit en la necessitat de garantir quin grau d’homologació tindran les noves titulacions de capacitació, un aspecte clau per al professorat que necessita acreditar competència lingüística. CSIF ha subratllat que, encara que voldria ‘més intensitat’ en algunes mesures, tant el valencià com el castellà han de servir ‘per a entendre’ns, no per a enfrontar-nos’.
CCOO ha apostat per la reversió, i no per la derogació, de la llei de llibertat educativa. El sindicat demana un pla específic que garantisca el valencià en les zones castellanoparlants i que permeta la participació sindical per ‘garantir la presència real del valencià als centres educatius’.
Des d’UGT es considera que el document de la Conselleria és ‘clarament insuficient’ perquè no planteja una estratègia integral de defensa del valencià. El sindicat ha posat l’accent en les famílies que es queden sense plaça en línies en valencià per als seus fills, motiu pel qual qualifica la llibertat educativa de ‘encoberta, completament falsa’.
Més plantilles i nous llocs docents
Pel que fa a les plantilles, les organitzacions sindicals han coincidit a reclamar més detall sobre el desglose de les 5.000 noves contractacions de professorat anunciades, per saber quantes places es destinaran a cada etapa educativa i com es distribuiran territorialment.
El director general de Personal Docent, Francisco Pablo Ortega, ha defensat que l’oferta de 7.742 llocs en quatre anys és ‘excel·lent’ i s’ha mostrat disposat a concretar la divisió d’estes 5.000 noves incorporacions com un punt de partida per a una negociació posterior. Segons ha explicat, la proposta està oberta per ajustar-se millor a les necessitats dels centres.
En paral·lel a estes mesures, la Conselleria ha inclòs en la negociació altres aspectes com la simplificació de la càrrega burocràtica dels centres, la revisió de ràtios i la millora d’infraestructures i de la inclusió educativa. Totes estes qüestions quedaran recollides en el document que Educació enviarà dimarts i que serà clau de cara a la decisió que es prenga en la reunió de dijous.
Per a seguir l’evolució oficial d’estos acords i consultar documents normatius, es pot acudir al portal de la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació, on es publiquen les resolucions i acords vigents https://ceice.gva.es.








